amentia

Medlem
  • Innholdsteller

    24
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om amentia

  • Rang
    Sersjant
  • Bursdag 03/10/1968

Profile Information

  • Kjønn:
    Mann
  • Bosted:
    Vinstra
  • Interesser:
    Fotball, musikk, modellflybygging, bil, kona.
  • Kjøretøy
    2003 320D

Nylige profilbesøk

279 profilvisninger
  1. I april 2000 kjøpte jeg en 1995 316i Compact (E36). Jeg var nødt til å selge den høsten 2004. For noen dager siden fikk jeg kjøpt den tilbake, og gleden var stor på turen hjem fra Oslo. Bilen går fortsatt som drøm, selv om motoren nok har blitt litt latere på de 14 årene som er gått siden sist jeg kjørte den (den skal ha 102 hk). Tanken er at bilen skal pusses opp til tipp topp stand, men jeg har ikke helt bestemt meg enda for hva jeg skal gjøre motormessig. Jeg har googlet litt, samt sett i instruksjonsboka. Sistnevnte viser følgende utvalg: 316i, 318ti og 318 tds. På wikipedia finner jeg imidlertid at Compact ble levert med flere varianter av rekkesekseren (2,0 2,3 og 2,5 slik jeg har forstått det). Men siden instruksjonsboka bare inneholder de tre nevnte firerne (hvorav selvsagt dieselmotoren er helt uaktuell) tenker jeg at selv om betegnelsen Compact var den samme, så var kanskje modellene med seksere litt annerledes utformet? Det kan også se litt ut som bakparten er lengre på modellene med sekser. Stemmer dette? Uansett så finner jeg heller ingen 318ti-motorer når jeg søker hos nbfbildeler. Var den ikke levert til Norge med akkurat den motoren? Når jeg søker med regnr, får jeg likevel opp forslag på sekserne, samt på 1,6, som da vil være uaktuelt, siden jeg allerede har. 1,8ti på 140 hk kunne vært ok, om jeg hadde funnet en, men det ligger ingen slike der. Dersom jeg går for å bygge inn en 2-liter, en 2,3-liter eller en 2,5-liter i bilen, hva kreves av endringer på bremser, understell, girkasse, bakaksling etc? Er det noen her som har foretatt en tilsvarende ombygging og dermed har noen tips og anbefalinger til meg? Venter spent på gode og konstruktive svar. Ha en fortreffelig formiddag, alle sammen!
  2. amentia

    E46 320D 2003

    Min 2003-modell 320D (chippet til 196 HK) har et litt merkelig problem. Når jeg starter den når motoren er kald, for eksempel om morgenen, starter den med en gang, men jo varmere motoren er, desto lengre tid tar det å starte den, Uansett så går den helt rent når den først har startet, og har ingen andre problemer knyttet til dette. Hva kan det være som gjør at den blir vanskeligere å starte til varmere motoren er? På diagnose kom det egentlig ingenting.
  3. amentia

    E46 320D 2003 med merkelig vibrering

    Er det en mulighet for at for lite olje på kassa også kan være en årsak til dette? Første gangen jeg hørte vibreringen var i desember, og bilen har kjørt ca 3000 km etter det, og problemet har gradvis økt fra at det skjedde en sjelden gang i blant til at det nå skjer litt oftere. Fortsatt girer den imidlertid om langt oftere uten at vibreringen kommer enn at den kommer. Derfor tenke jeg kanskje at årsaken kan være at mer og mer girolje fordamper og dermed at problemet blir gradvis mer merkbart.
  4. amentia

    E46 320D 2003 med merkelig vibrering

    Har tilgang til et verksted og er brukbart skrukyndig selv, så vil prøve å få tak i ei brukt kasse. Om jeg tar den til et verksted, vil de se hva som er feil ved å koble til diagnoseutstyr eller?
  5. amentia

    girkasse ødelagt ?

    Greit nok det, men man bør vite om egen bil har manuell eller automat
  6. amentia

    E46 320D 2003 med merkelig vibrering

    Jepp. Chippet til 196 HK. Hva måtte du gjøre? Bytta hele girkassa eller?
  7. Har en 2003 320D aut. som noen ganger har begynt å gi fra seg en merkelig og hørbar vibrering i det den girer opp til et høyere gir. Vibreringen varer ca. et halvt sekund (kanskje kortere) og minner om den lyden som kommer når man ligger i 80-90 og kjører innpå et sånt rumlefelt ved gulstripa eller hvitstripa. Tidligere kom det en sjelden gang i blant, men nå i det siste synes jeg det har skjedd oftere og oftere. Hva kan være galt? For lite olje på kassa eller?
  8. amentia

    girkasse ødelagt ?

    " Gir tror eg er manuell kasse." Du TROR at bilen din har manuell girkasse? Dersom du ikke VET dette, vil jeg anbefale deg å levere inn førerkortet ditt til nærmeste politistasjon så fort som overhodet mulig...
  9. Noen ganger kan bilen starte umiddelbart om det er 15-16 minus, mens den i andre enden av skalaen kan være svært lei å starte om det bare er en 6-7 minus. Det motsatte kan selvsagt også skje, altså at den er lei å starte når det er veldig kaldt, men at den starter med en gang ved mildere vær. Med andre ord, utetemperaturen spiller liten eller ingen rolle. Det rare er at når den først er lei å starte, så er dette noe som vedvarer i flere dager, inntil den plutselig starter med en gang, noe som da fortsetter de neste dagene, kanskje også i flere uker. Om jeg har slitt med å starte den om morgenen, og jeg bare kjører en kort tur til jobben og bilen står hele dagen, så starter den likevel umiddelbart en 7-8 timer senere, selv om det er minus 15. Etter at jeg omsider har fått start på den i periodene med startvansker så går den som ei klokke, men de første sekundene ryker det ganske svart av den, noe som fort blir borte. Hva kan dette være? Jeg har konkludert med at det ikke kan være glødepluggene, da de ikke kan ha perioder med latskap/dårlig form for så å bli bedre. Kan det være dieselkvaliteten? (synes kanskje det er et lite mønster i at problemene har kommet etter at jeg har tanket på Rema 1000, men er ikke sikker, og synes uansett det virker litt søkt). Kan det være et relé med dårlig kontakt? Dyser? Pumpe(r)? Vil diagnoseverktøy gi et svar bare når problemene er til stede?
  10. amentia

    E46 320D (2003)

    Ja for der er det jo bare 299 sider og kjempelett og raskt å finne det man leter etter. Beklager at det plager deg å se at noen stiller et spørsmål!
  11. amentia

    E46 320D (2003)

    Det som er enda merkeligere er at det kun skjedde de to gangene jeg nevnte i åpningsinnlegget. Har startet den både kald og varm og mellomvarm flere ganger etter det, men uten antydning til problemer.
  12. amentia

    E46 320D (2003)

    Om det er plugger eller relé så vil den komme gradvis og ikke plutselig. Skal kjøre en diagnose over helga ja.
  13. amentia

    E46 320D (2003)

    Har en 320D fra 2003 som har gått snart 230.000. Den har tidligere ikke hatt noen problemer med å starte, men i dag (etter først å ha startet uten problemer hjemme), fikk jeg plutselig problemer utenfor et kjøpesenter. Jeg kinnet i 10-15 sekunder før den plutselig startet og gikk helt normalt. Ingen fusking etter det. Det rare er at mens jeg kinnet så var den ikke etter i det hele tatt. Det føltes som om den overhodet ikke fikk diesel. Etter å ha kjørt noen km, var det en ny stopp og akkurat det samme skjedde da jeg skulle starte igjen. Kinnet og kinnet i 10-15 sekunder, før den plutselig startet og gikk helt normalt til jeg var hjemme igjen. Hva kan problemet være? Dieseltilførsel? Hva kan jeg i såfall gjøre?
  14. amentia

    '98 525tds med "forkjølelse"

    For en stund siden tømte jeg på en flaske dyserens og den gjorde underverker, for etter ca 5 minutter var fjuskingen mer eller mindre borte. Nå har det imidlertid kommet tilbake med forsterket kraft. Nå går den så ujevnt på tomgang at det føles flaut å kjøre sakte i et boligområde eller å parkere utenfor et kjøpesenter e.l. Når jeg gir litt pedal så går den normalt, men tråkker jeg skikkelig til, så ryker det kullsvart av den så lenge den har turtall. I det den girer opp og turtallet går ned, forsvinner den svarte røyken umiddelbart. Jeg lurer nå på om det kan være en eller to av dysene som må skiftes. Tester jeg det evt bare ved å la den gå på tomgang og ta av tilførselen til en og en dyse og høre på når den tomgangen ikke endres? Blir det evt. mye dieselsøl?
  15. amentia

    '98 525tds med "forkjølelse"

    Har en '98 525tds (347.000 km) som en stund har slitt litt med hosteproblemer på lave turtall (les: tomgang). I begynnelsen var det bare små og korte hosteanfall der det hørtes ut som den i et sekund eller to bare gikk på 3 eller 4 sylindre. Brydde meg ikke noe spesielt om det, siden den malte som en katt når den fikk bittelitt pådrag på gasspedalen. I den siste tiden har imidlertid sykdommen økt i intensitet, for nå hoster og kremter den hele tiden (vel å merke bare på lavt turtall) Ikke like kraftig som de enkle hosteanfallene tidligere, men den har ujevn gange hele tiden på tomgang. Også nå hjelper det å kjøre turtallet opp bittelitt, sånn ca 1200 rpm pleier å holde. Det jeg lurer på er om det finnes noen andre som har erfart det samme, og om det er noe enkelt og billig vedlikehold jeg ikke har fått med meg at jeg bør utføre? Jeg tenker da på skifting av ett eller annet filter eller en slange e.l...