Rune-K

Medlemmer
  • Innholdsteller

    348
  • Ble medlem

  • Sist besøkt

1 følger

Om Rune-K

  • Vurdering
    Major

Profile Information

  • Kjønn:
    Mann
  • Bosted:
    Sarpsborg
  • Kjøretøy
    83 mod. 735, 05 mod. Z4

Siste besøkende

557 profilvisninger
  1. Det virker som at det er svindyre motorer til de da. Et kjapt søk på http://www.nbfbildeler.no gir meg motorer fra 12000 og oppover. Da begynner det ikke og bli butikk lenger.
  2. Jeg kan ikke skjønne hvorfor alt blir så mye tøffere med og bruke engelsk. man er i Norge og da bruker man norsk.
  3. Sålenge jeg får akkurat like mye BMWccn rabatt hos min lokale BMW forhandler som hos GS ser jeg ikke poeng i og handle hos de. Prisene på GS og hos min lokale forhandler er stort sett de samme. På større ordrer som det ikke haster med så er Koed konge. Bare og sende en e-post til Geir hos Koed så kommer det iløpet av en 3-4 dager. Og bare en et lite definisjonsspørsmål. Så lenge E30meet er et enkeltmannsforetak som Hylle driver så er man vel ikke medlem der, da kalles det vel og være kunde?
  4. Jeg har lest en instruks fra BMW engang om hvordan man bygger om til glassluke og da byttes ikke vaierene men mann skal ta en baufil og sage av en liten stang som sitter på vaieren. Tror det er der som taktrekket er tredd innpå ved stålluke. Ellers vet du vel at E24 og E28 bruker den samme luken. Utrolig artig at du skal sette på hjulbuelistene igjen. Chromlister er så 80 tall og helt riktig synes jeg. Dessverre er jeg ganske ensom om og mene det og alle som har kommentert det kan ikke skjønne hvorfor jeg satt de på igjen. Skal sies at passformen på mine er ikke noe og skryte av de heller. Det er jo noe ettermarkedsgreier fra 80 tallet, BMW leverte jo aldri slike selv. Du har ikke tilfeldigvis en ekstra av den gummipakningen som ligger rundt hjulbuelisten? Den ene min har forsvunnet og det kunne vært greit og hatt den før vinteren da jeg må bytte skjermene mine.
  5. Godt og se at det går an og diskutere politikk uten og bli alt for grinete. Personlig så kunne jeg aldri stemt Frp, Det hjelper ikke at bilpolitikken demmes er bra sålenge resten av samferdselpolitikken og stort sett alt det andre de står for ikke henger på greip. Bare se på det siste utspillet om hvordan man skal stramme inn på innvandringen. Alle som vet bittelittegrann om hvordan internasjonal politikk fungerer skjønner jo at de forslagene ikke går og gjennomføre så hvem som har de mest tullete forslagene Frp eller De grønne kan sikkert diskuteres. Ellers er vel den største ulempen med formueskatt at den er avskaffet i mesteparten av verden. Hadde flere land hatt den hadde det vært enklere og forsvare. Men den som kommer opp med en bedre måte og fordele skatten mere rettferdig på kan bare rope ut. Hva med en statlig eiendomsskatt på bolig og hytte med et minstefradrag på f.eks 10 mill? Noe annet og tenke på er jo at i f.eks USA, som beskatter de rikeste mye mindre enn i Norge, så er det en helt annen kultur for og drive med veldedighet og offentlige donasjoner blant de rike. Man kan jo spørre om det hadde vært bedre om Bill Gates hadde betalt mye mere i skatt til USA eller om det er bedre at han bruker pengene sine på og bekjempe malaria. Hvilken modell som er best er jeg usikker på.
  6. Alltid trivelig med nye deler og rust i dørene er et evig problem på disse. Jeg vet ikke om du har prøvd og flytte over chromlisten rundt dørkarmen før men de sitter utrolig godt fast. Jeg har såvidt tittet på det men siden jeg ikke trengte og flytte de så ga jeg fort opp. Egentlig så skal man bruke endel spesialverktøy for og klemme de riktig på plass. Hvis du leter litt her så finner du noen dårlige bilder på hvordan det ser ut. https://www.bmwtechinfo.com/repair/main/
  7. Det var vel det samme Ford fant ut allerede på 50 tallet. https://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Fairlane_Crown_Victoria_Skyliner Forbausende mange av de ble eksportert til Skandinavia da klimaet her var litt mere tilpasset glasstak.
  8. Jeg bare ga opp taktrekket mitt for noen år siden. Begynte og bli rimelig lei av og flass fra taket vær gang jeg lukket døra. Løsningen for min del ble og få en salmaker til og sy opp et nytt trekk og montere det for meg. Det ble veldig bra men det kostet. Ellers er det vanskelig det der med hvor perfeksjonist man skal være. Blir det for bra så tørr man ikke og bruke bilen når den blir ferdig og det er jo ikke noe artig det heller. Har heldigvis ikke inntrykk av at det gjelder deg. En liten digresjon der. Det er jo et voldsomt amcar miljø her i Særp og der er det en kar som også er i overkant nøye som restaurerte en 60 talls cab. Det er sikkert 15 år siden og jeg tror ikke motoren er innkjørt ennå. Det er en pen bil da men jeg ser ikke poenget med og ha en bil stående under en presenning i garasjen. Da kan man likesågodt kjøpe et pent maleri og henge på veggen.
  9. Så vidt jeg husker så sitter både bensinpumpereleet og hovedreleet til Motronicen på utsiden av sikringsboksen men ta et søk på "BMW E24 ETM" så finner du et koblingsskjema, alt blir så mye enklere da.Det er detalj forskjeller på komponentplassering på E23, E24 og E28 men prinsippene er de samme. Jeg tror tempsensoren på denne gamle motoren kun styrer kaldstarten men jeg kan ta feil.
  10. Dette skal være ledningsfargene som kommer fra bilen på 93 modell, regner med at 94 modellen er lik. Brun = jord Rød/hvit fra batteri via sikring 36 Fiolett/hvit fra tenning via sikring 18 grå/rød fra instrumentlys Hvit/brun fra telefon for mute Hvit til antenneforsterker svart/hvit fra instrumentene. Denne vet jeg ikke hva gjør. Resten er til høytalerne.
  11. Drar ikke startmotoren rundt? Første jeg tenker på er tenningsbryteren men det kan også være startmotoren. Gå til diagnosekontakten på motoren og finn pinne 11, svart ledning med gul stripe så vidt jeg husker, ta en ledningsstump fra + på batteriet og til kontakt 11. Hvis startmotoren da slår inn så er det bryteren bak på tenningslåsen. Hvis den fortsatt ikke starter så sjekker du tilkoblingene på startmotoren og i verste fall må du ha ny starter.
  12. Går det faktisk an og montere converteren på den måten altså. Jeg har prøvd et par ganger og gitt opp veldig fort. Nå setter jeg alltid bare gearkassa på høykant. Det sparer meg for mye banning eller faguttrykk som vi sa da jeg jobbet som høgger. Jeg skjønner godt at du byttet simringen da, Liten kostnad på stort problem På de gamle 3 trinns automatene må det være en annen patent for der glir converteren alltid rett inn.
  13. Det første jeg tenker på er bensinpumperele. Hvordan oppfører forbruksmåleren seg når bilen stopper? Hvis du fortsatt har utslag på den så fungerer det elektriske og da må du feilsøke bensinpumpe, rele og kretsene der. Hvis du ikke har utslag på den så får den ikke signal fra innsprut hjernen og da er det noe feil i tilknytning til dette. På noen så sitter det et rele på torpedoveggen som gir strøm til hjernen som kan feile noen ganger. Ellers er det bare det vanlige, fordelelokk, rotor, tennkabler m.m.
  14. Du kan sikkert bruke den oljen også. Nå beveger jeg meg sikkert inn i et vepsebol her men det er ikke noe poeng i og lete etter "riktig" olje for denne motoren. Bruk noe fra en anerkjent produsent så fungerer det. Det er viktigere på en motor som går lite at man bytter relativt ofte slik at den ikke begynner og kokse igjen. Den eneste svakheten som M30 motoren har er at oljerøret over kamakselen tetter seg hvis man slurver med oljeskiftet. Den har ingen hydrauliske løftere som moderne motorer har så derfor vil du alltid ha litt tikking fra ventilene uavhengig av hva slags olje du bruker.
  15. Jeg har faktisk sett en slik påhengsmotor pumpe på en M30 for endel år siden og det fungerer det. Sparer iverfall startmotoren. Vedrørende olje så er det nesten viktigere og bytte ofte enn typen på en gammel motor. Jeg bruker halvsyntetisk 10w-40 av et anerkjent merke på min og bytter vært år før jeg parkerer for vinteren.