Rune-K

Medlemmer
  • Innholdsteller

    343
  • Ble medlem

  • Sist besøkt

1 følger

Om Rune-K

  • Vurdering
    Major

Profile Information

  • Kjønn:
    Mann
  • Bosted:
    Sarpsborg
  • Kjøretøy
    83 mod. 735, 05 mod. Z4

Siste besøkende

535 profilvisninger
  1. Alltid trivelig med nye deler og rust i dørene er et evig problem på disse. Jeg vet ikke om du har prøvd og flytte over chromlisten rundt dørkarmen før men de sitter utrolig godt fast. Jeg har såvidt tittet på det men siden jeg ikke trengte og flytte de så ga jeg fort opp. Egentlig så skal man bruke endel spesialverktøy for og klemme de riktig på plass. Hvis du leter litt her så finner du noen dårlige bilder på hvordan det ser ut. https://www.bmwtechinfo.com/repair/main/
  2. Det var vel det samme Ford fant ut allerede på 50 tallet. https://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Fairlane_Crown_Victoria_Skyliner Forbausende mange av de ble eksportert til Skandinavia da klimaet her var litt mere tilpasset glasstak.
  3. Jeg bare ga opp taktrekket mitt for noen år siden. Begynte og bli rimelig lei av og flass fra taket vær gang jeg lukket døra. Løsningen for min del ble og få en salmaker til og sy opp et nytt trekk og montere det for meg. Det ble veldig bra men det kostet. Ellers er det vanskelig det der med hvor perfeksjonist man skal være. Blir det for bra så tørr man ikke og bruke bilen når den blir ferdig og det er jo ikke noe artig det heller. Har heldigvis ikke inntrykk av at det gjelder deg. En liten digresjon der. Det er jo et voldsomt amcar miljø her i Særp og der er det en kar som også er i overkant nøye som restaurerte en 60 talls cab. Det er sikkert 15 år siden og jeg tror ikke motoren er innkjørt ennå. Det er en pen bil da men jeg ser ikke poenget med og ha en bil stående under en presenning i garasjen. Da kan man likesågodt kjøpe et pent maleri og henge på veggen.
  4. Så vidt jeg husker så sitter både bensinpumpereleet og hovedreleet til Motronicen på utsiden av sikringsboksen men ta et søk på "BMW E24 ETM" så finner du et koblingsskjema, alt blir så mye enklere da.Det er detalj forskjeller på komponentplassering på E23, E24 og E28 men prinsippene er de samme. Jeg tror tempsensoren på denne gamle motoren kun styrer kaldstarten men jeg kan ta feil.
  5. Dette skal være ledningsfargene som kommer fra bilen på 93 modell, regner med at 94 modellen er lik. Brun = jord Rød/hvit fra batteri via sikring 36 Fiolett/hvit fra tenning via sikring 18 grå/rød fra instrumentlys Hvit/brun fra telefon for mute Hvit til antenneforsterker svart/hvit fra instrumentene. Denne vet jeg ikke hva gjør. Resten er til høytalerne.
  6. Drar ikke startmotoren rundt? Første jeg tenker på er tenningsbryteren men det kan også være startmotoren. Gå til diagnosekontakten på motoren og finn pinne 11, svart ledning med gul stripe så vidt jeg husker, ta en ledningsstump fra + på batteriet og til kontakt 11. Hvis startmotoren da slår inn så er det bryteren bak på tenningslåsen. Hvis den fortsatt ikke starter så sjekker du tilkoblingene på startmotoren og i verste fall må du ha ny starter.
  7. Går det faktisk an og montere converteren på den måten altså. Jeg har prøvd et par ganger og gitt opp veldig fort. Nå setter jeg alltid bare gearkassa på høykant. Det sparer meg for mye banning eller faguttrykk som vi sa da jeg jobbet som høgger. Jeg skjønner godt at du byttet simringen da, Liten kostnad på stort problem På de gamle 3 trinns automatene må det være en annen patent for der glir converteren alltid rett inn.
  8. Det første jeg tenker på er bensinpumperele. Hvordan oppfører forbruksmåleren seg når bilen stopper? Hvis du fortsatt har utslag på den så fungerer det elektriske og da må du feilsøke bensinpumpe, rele og kretsene der. Hvis du ikke har utslag på den så får den ikke signal fra innsprut hjernen og da er det noe feil i tilknytning til dette. På noen så sitter det et rele på torpedoveggen som gir strøm til hjernen som kan feile noen ganger. Ellers er det bare det vanlige, fordelelokk, rotor, tennkabler m.m.
  9. Du kan sikkert bruke den oljen også. Nå beveger jeg meg sikkert inn i et vepsebol her men det er ikke noe poeng i og lete etter "riktig" olje for denne motoren. Bruk noe fra en anerkjent produsent så fungerer det. Det er viktigere på en motor som går lite at man bytter relativt ofte slik at den ikke begynner og kokse igjen. Den eneste svakheten som M30 motoren har er at oljerøret over kamakselen tetter seg hvis man slurver med oljeskiftet. Den har ingen hydrauliske løftere som moderne motorer har så derfor vil du alltid ha litt tikking fra ventilene uavhengig av hva slags olje du bruker.
  10. Jeg har faktisk sett en slik påhengsmotor pumpe på en M30 for endel år siden og det fungerer det. Sparer iverfall startmotoren. Vedrørende olje så er det nesten viktigere og bytte ofte enn typen på en gammel motor. Jeg bruker halvsyntetisk 10w-40 av et anerkjent merke på min og bytter vært år før jeg parkerer for vinteren.
  11. Vekker gamle minner de bildene der, pussig at du skulle nevne låseklipsene jeg måtte også gjenbruke mine da jeg aldri fant de i ETK. @eirikbg Det går nok an og åpne vakumklokkene men for det første så begynner plasten og bli gammel også vet jeg ikke hvor man kan få tak i nye gummimembraner.
  12. Gratulerer med flott bil. E3 er klart underkjente biler. Det er bunnsolide motorer, kan være greit og ta av toppdekselet og sjekke tilstanden til kammen. Litt oljeforbruk er ok men ta deg en runde over og under motoren og skru til alle 10mm skruer du finner. Da forsvinner mye av lekkasjene. Siden det er støpjernsblokk og alu bunnpanne og registerdeksel så utvider de seg forskjellig i varmen og da løsner skruene ettervært. Det går an og prøve en tilbakeslagsventil på pumpe men jeg tviler. Husker jeg hadde en gammel Ascona for mange år siden og der fordampet bensinen i forgasseren hvis den ble stående lenge i sola, da måtte jeg kinne lenge for og pumpe fram bensinen igjen. Jeg monterte en elektrisk pumpe og da fikk jeg problemer med nåleventilen noen ganger. Ellers er feilkoder for pingler. Denne motoren justeres med håndspåleggelse.
  13. Her er det vel bare og bite tennene sammen og sjekke alt. Virker jo som at denne motoren har blitt mishandlet i mange mil med den slitasjen der. Har du noen data i det hele tatt på hvor langt den har gått? Som sagt så kunne jeg ikke se synlige slitasje på register drevet mitt da jeg byttet det på 380,000. Virker jo som at denne motoren har gått mye lenger eller så har man aldri byttet olje.
  14. Skulle ikke overskuddet gå til trafikkoffer eller noe tilsvarende da? Det var et innslag på radioen istad men jeg fikk ikke hørt alt men da sa de at prisen var satt høyt for og få inn mere penger til det gode formålet. Ellers så kan jeg ikke tenke meg at BMW godkjenner skilt som det står BMW på, de pleier og være strenge på varemerket sitt. Bimmer skulle vel egentlig hete noe med BMW da det ble startet opp men det måtte de gå bort fra igjen. Det er vel kun BMW CCN som kan ha en hjemmeside med BMW i navnet bortsett ifra BMW Norge.
  15. I såfall ville jeg byttet toppakningen ja. Er jo fort gjort det, bare og løfte ta alt sammen med manifoldene på. Kan du skjønne hvorfor noen såkalte eksperter skal skru. Er jo ikke nødvendig og ødelegge pakningen selv om man skal ha av registerdekselet. Det var da voldsom slitasje på det drevet. Det var langt ifra like slitt på min da jeg byttet det. Hvor langt har den motoren gått da? Synd den manglet AC. Jeg får heller lete videre, har snart sluttet og bli skuffet over diverse bomturer nå.