Rune-K

Medlemmer
  • Innholdsteller

    276
  • Ble medlem

  • Sist besøkt

Om Rune-K

  • Vurdering
    Kaptein
  • Bursdag

Profile Information

  • Kjønn:
    Mann
  • Bosted:
    Sarpsborg
  • Kjøretøy
    83 mod. 735, 05 mod. Z4

Siste besøkende

337 profilvisninger
  1. Det er helt sikkert riktig @ogee1 Problemet er bare at vi ikke vet, 2000 år fram i tid om plassen er like avsides da.
  2. Dette var tøft, har tenkt tanken litt selv. Ta en tur til gamle jobben for og lete litt deler og få laget noe fint. Er litt spent på om det ikke blir litt for tungt for et parkettgulv.
  3. Det største problemet med kjernekraft er vel om det er etisk riktig og produsere avfall som blir et problem for menneskene i all framtid. Leste en artikkel for sikkert 20 år siden hvor de lurte på hvordan de skulle merke deponier slik at framtidens arkeologer ikke begynte og grave der om ett par tusen år. Er det riktig og lage problemer for de som kommer etter oss? Det beste ville antagelig være og lage en stor rakett og sende alt mot sola. Problemet er hvis noe går galt med denne raketten. Eller er det bare og vise til denne klassikeren om sannsynligheten for en kjernekraft ulykke.
  4. Det har vært snakk om vindmøller mange steder men ofte blir det stoppet av det kjente NIMBY syndromet. Bare for og dra det litt tilbake til jobben. Alle vil ha jernbanestasjon midt i byen men ingen vil ha skinnene som går til stasjonen.
  5. Jeg jobber som lokomotivfører. Pleier og si at jeg har verdens beste utkikk fra kontoret mitt. Og kjøre nattoget og oppleve soloppgangen i Hallingdalen kan anbefales. Dessuten så kan jeg lovlig kjøre mye fortere en dere andre på norsk jord.
  6. Har du prøvd og ta et oljeskift på gearkassen?
  7. Modelljernbane er tøft det. Jeg har noen kollegaer som er virkelig inne i den verdenen. En har til og med en hagejernbane.Den er virkelig flott. http://www.aftenposten.no/osloby/byliv/Lokforeren-anla-jernbane-i-hagen-140097b.html Jeg er vel heller av den oppfatning at siden jeg driver med tog hele dagen så er det greit og ha noe annet som hobby.Men jeg har jo andre kollegaer som synes det er himmelrik og kjøre veterantog på fritiden også. Dem om det. Ellers bør du ta deg en tur innom gamlebyen i Fredrikstad neste gang du reiser forbi Fredrik. http://www.gbmj.no Annlegget der er helt utrolig.
  8. Den så jeg ikke komme. Det betyr vel i tilfelle at GM trekker seg helt ut av Europa. Det må være et nederlag for GM. Hvordan er det? Er Vauxhall blitt et datterselskap av Adam Opel AG eller kan PSA kun kjøpe Opel og la GM beholde Vauxhall?
  9. Nå sluttet jeg som høgger i 2002 men tror ikke den prisen er så gal. Vi pleide og ta mellom 1000 og 1500 kroner for en stol men det skilte mye mellom merkene. F.eks fikk vi inn en Hyundai Sonata med komplett skinn interiør. Det var umulig og selge mens til f.eks. BMW og MB så var slike ting salgsvare. Det er som alt annet snakk om tilbud og etterspørsel. En høgger vet jo prisen på nye deler han også. Husk også at en høgger må regne med timeprisen for og skru ut delene også. Det var jo enkelte deler vi solgte med klart tap men vi gjorde det fordi det var en god kunde. F.eks komplett ledningsnett til en bil. Skulle vi regne timeprisen på det så hadde det blitt alt for dyrt.
  10. Dette er helt klart en fordel med og kjøre eldre BMW. Samtidig så synes jeg at jeg ser en liten lei tendens men jeg vet ikke om den stemmer. Jeg synes at det er forbausende mye som begynner og bli vanskelig og få tak i til Z4en allerede, mulig jeg bare er paranoid.
  11. Det med elektronikken er jeg helt enig med deg. Og restaurere en 30 år gammel bil i 2025 blir et mareritt. Leste en artikkel for en 8-10 år siden at NASA hadde haugevis av bilder fra Viking sondene men ingen datamaskiner som greide og tolke de. Man finner ingen diskettstasjon for 8" disker som virker idag. Vi har litt av det samme problemet på jobben. Alle moderne tog har diagnoseskjermer av forskjellige slag for feilmeldinger o.l. Det eldste materialet vi har med en slik skjerm er fra 1990. Hvis en slik skjerm ryker da er det ikke bare og gå bort på nærmeste elektroforretningen og handle en ny en. Skal også legge til at man vil jo at det skal være driftsikkert og robust derfor bruker man ikke det nyeste av teknologi. Derfor brukte man også WIN 95 som operativsystem i Flytoget og på NSB type 73 selv om de ble produsert i tidsrommet 1998 til 2001.Det ble ikke billig da man oppgraderte systemet for noen år siden. Spesielt siden det er bygd i små serier.
  12. Det er alltid interessant og lese utredningene dine om de sosiale forskjellen på Norge og Danmark Fredrik, takk også til Arendal Fredrik som trigger deg,
  13. Nei det er enkel mekanikk på varmeapparatet. Problemet er jo at det er vanskelig og komme til. Et annet problem er at dette er den eneste bilen BMW laget med dette systemet så derfor er det ikke så mange som skjønner det. Men oppbyggingen er enkel. Ser for meg at det er værre med det første systemet BMW hadde. Der kontrollene så ut som på E12 og det var vakumklokker som styrte det. Den stroppen over viftehuset ville jeg ikke brydd meg om Pedi. den løsner på alle. Du trenger den egentlig ikke da passformen på viftehuset er såpass god så den sitter på plass uten denne stroppen. Viser vel bare hvor godt disse bilene er konstruert. Jeg har aldri hatt stroppen på den ene siden og har aldri hatt problemer med det. Jeg ville nok ikke splittet varmeapparathuset uten at det var absolutt nødvendig da plasten blir gammel ettervært og du risikerer bare og knekke noen flere fester. Ellers synes jeg ikke at jeg skriver så lange innlegg, det er i vertfall fort gjort. Hyggelig at du liker de da. Synes også det er god folkeskikk og skrive litt utfyllende i tilfelle andre kommer senere og lurer på noe. Det kan jo hende andre foretar et søk om noen måneder og lurer på det samme. Angående priser på E23 så ser det ut som om de har stabilisert seg nå. De var litt billigere for noen år siden men nå virker det som om de stiger veldig sakte igjen. Men flesteparten ligger ute til salgs veldig lenge. I Norge vil jeg si at en pen 745i ligger mellom 60-100,000. De andre ligger fra 50k og nedover. Har sett enkelte 728i ligge til rundt 10k. Men da er det mye rust. Husk også at flesteparten av bilene solgt i Norge var veldig kjipt utstyrt, dette var 80 tallet med avgifter på alt av ekstrautstyr. Derfor finner man 745i med sveivevinduer, stoffseter og uten klima. Vil du ha bra utstyrte E23 så er det bedre og lete nedover i Europa men da er prisnivået et helt annet. Husker for en 10-12 år siden så lå det en 77 modell til salgs i Tyskland som en familie hadde kjøpt ny og fått Alpina til og bygge om. Den kunne man få ferdig i Norge for ca 100,000. det kan man bare glemme nå.
  14. Det er ikke noe farlig og åpne boksen. Jeg måtte selvfølgelig gjøre det samme bare for at jeg var nysgjerrig. Jeg brydde meg ikke om og rengjøre noe da det så veldig bra ut men det var interessant og se hvordan det var konstruert.. Mesteparten blir jo styrt av mekaniske kontakter. Dette var akkurat i overgangen mellom at elektronikk var på vei til og bli billigere enn mekanikk. Jeg tok litt ekstra loddetinn på de 2 kontaktene der ledningene er tilkoblet bare for og være på den sikre siden. Det var antagelig ikke nødvendig det heller men du vet hvordan det er, det føles bra og ha gjort det. Det virker logisk med den grønne vakumklokka ja. Den var fortsatt og få tak i når jeg fikset min for en 3-4 år siden. Men bare mange nok legger inn en bestilling så hender det at BMW setter delen i produksjon igjen. De er flinke slik. Da jeg kjøpte bilen så var bensintanken gått ut men nå er den og få tak i igjen til en svindyr pris men vi får tross alt tak i den.
  15. Jeg kan ikke hjelpe deg med dilemmaet dit men jeg skjønner veldig godt hvorfor du vil beholde E34n. Det blir nok det samme forholdet som jeg har til syvern. Jeg kan godt bytte bruksbil men syvern har jeg hatt i så mange år nå så den vil jeg nok beholde til evig tid.