Rune-K

Medlemmer
  • Innholdsteller

    392
  • Ble medlem

  • Sist besøkt

1 følger

Om Rune-K

  • Vurdering
    Major

Profile Information

  • Kjønn:
    Mann
  • Bosted:
    Sarpsborg
  • Kjøretøy
    83 mod. 735, 05 mod. Z4

Siste besøkende

705 profilvisninger
  1. danskiii's E21. Motor ute

    Jeg skal høre med kameraten min om han fortsatt har koblingskjemaet jeg lagde til han, ellers så kan jeg lage ett nytt et til deg. Håper du ikke har det for travelt, blir nok ikke den kommende uka. Men du trenger vel også en trykkregulator og en returslange når du bygger om til elektrisk pumpe.
  2. Nå er jeg ingen ekspert på dette men jeg kan tenke meg at siden boten er personlig så kan firmaene bare toe hendene sine og skylde på sjåføren.
  3. danskiii's E21. Motor ute

    Jeg hjalp en kamerat og koble opp dette for en stund siden. det var ikke en BMW men prinsippet er jo det samme. Jeg dro på Biltema og kjøpte et grønt Volvo rele. http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Motorstyring/Luft--drivstoff/Drivstoffpumperele/DRIVSTOFFPUMPERELE-2000029582/ Riktig koblet opp så har det alle de funksjonene du trenger. Du kan egentlig bruke releet fra alle biler som har K-jetronic innsprut. MB 190, Golf 1 GTI, BMW e21 323i etc. men fordelen med det fra Volvo er at det er billig også kan du bruke vanlige kabelsko på det. Når du slår på tenningen så starter pumpen littegran for så og stoppe igjen. Ellers så går den sålenge du har tenningspulser og dermed så vil den slå seg av når motoren stopper. Jeg koblet også inn en trykkbryter i kretsen slik at man kunne tvangskjøre pumpen for og fylle opp forgasseren hvis den var helt tom. Ellers er det fascinerende og følge med på prosjektet dit. For en som har vokst opp på 80 tallet så trodde jeg aldri at firkantede lykter skulle komme tilbake igjen.
  4. E28 518 Ombygging M30B30/35

    Du må nok bytte stort sett alt bortsett fra karosseriet. så hvis du ikke har en donorbil så blir det nok veldig dyrt. Det er bl.a forskjell på fronttraversen så du må nok bytte hele forstillingen og hele bakstillingen. 518 har vel ikke stabstag bak originalt. Du må dessuten bytte bremseservoen da de brukte hydraulisk bremseservo på M30 motoren. Du mangler nok også endel brakketter i motorrommet der de spesifikke delene til M30 er montert. luftfilter, bremsebombe etc. Nå vet jeg ikke hvor gammel motoren din er men det skal vel i utgangspunktet ikke være mulig og godkjenne en motor som er eldre en bilen. Da må du i tilfelle komme med avgasspapirer på den gamle motoren som viser at den klarer kravene til en nyere bil. Der tror jeg du sliter med en 3 liter.
  5. Fredriks alternative bimmerstråd

    Jeg mener og ha hørt at dette med varmetråder i frontruten er noe som Ford har patent på. Det virker litt logisk siden det er kun Ford som kan levere det.
  6. Kjøp av BMW E39

    Gratulerer med og ha kommet deg bort fra folkevogn. Ble den virkelig godkjent med at ABS lampen lyser? Tviler uansett på at det er dårlig kontakt under setet, er vel mere sannsynlig at det er en dårlig ABS sensor. Airbaglampen derimot kan være dårlig kontakt under setet.
  7. E30 M20: Varmpeapperat Blåser "lonkent"

    Umiddelbart høres det ut som termostaten ja men virker jo rart hvis du har byttet den. Du kan jo ta den ut og bruke det gamle trikset med og koke den. Originalt så er den på 80 grader og det bør være nok det. Det var i gamle dager man drev og byttet termostat for sommer og vinter. Men hvordan er slureviften din? Hvis den sitter fast så blåser den jo alt for mye luft igjennom radiatoren når det er kaldt ute. Du kan jo også ta og dekke radiatoren med en avis og kjøre deg en liten tur og se om det hjelper.
  8. 1974 BMW 2002 Turbo

    Godt at denne kommer fram i lyset igjen. Skal følge med framover Var det denne som ble importert fra England i 2007-2008 engang? Har alltid lurt på hvor den tok veien. Uansett så regner jeg med at det blir original restaurering på denne. Alt annet taper du jo bare penger på når det gjelder en slik sjelden bil. Håper du kan redde motoren. Du kan bruke mange penger på motoren og fortsatt beholde verdien men begynner du og sette inn nyere ting så er det tap med det samme. Ellers er det vel ikke stort vanskeligere og få tak i deler til denne enn andre 02er? Den eneste jeg vet om som er tilnærmet umulig og skaffe er turboen. Uansett begynner disse og komme opp i en slik prisklasse nå at du kan bruke mye på deler og fortsatt ikke tape penger. Du bør jo selvfølgelig melde deg inn i BMWccn hvis du ikke har gjort det allerede. Det finnes et par guruer i 02/Classic gruppen der som det kan være lurt og konsultere før du gjør for mye. Det er kjedelig og bli ferdig for så og finne etterpå ut man man har brukt skruer med feil skruehode slik at det ikke blir originalt. Det finnes jo bl.a en bil i Oslo området som aldri er restaurert og er tilnærmet original. Kan være en ide og sjekke ut denne først før du gjør for mye.
  9. BMW 525ix Touring

    Den bilen jeg virkelig savner er E34 Ixen jeg kjørte endel år. Det var en utrolig flott bil, synd rusten tok den. Ellers så er vel ikke innpresset likt på 3 serien og Ix heller. Blir det ikke og bruke spacere isåfall? Jeg hadde originale 16" stålfelg og verdens største hjulkapsler til vinterhjulene på min. Det var rimelig spesielt.
  10. Fredriks alternative bimmerstråd

    Absolutt en interessant diskusjon det her. Man har vel fortsatt i friskt minne hva slags katastrofe den første MB Vitoen som var laget i Spania var. Et av problemene er jo at deg også blir vanskeligere og finne ut hvor varene er laget. Jeg vet ikke hvordan det gikk med det forslaget men det er ikke så mange årene siden at EU ville nekte og skrive opprinnelsesland. Man kunne skrive "laget i EU" men ikke "laget i Tyskland". Jeg vil vite hvor maten og de andre produktene jeg kjøper er laget og da holder det ikke og vite at det er laget i EU. Spesielt maten begynner jeg og bli skeptisk til men så lenge det eneste som teller for Ola Dunk er prisen så blir det som det blir. Ellers har jo jeg en bil som er laget i Spartanburg. Kvaliteten på den virker ok den men det er et par ting som jeg er usikker på at de hadde godtatt i Dingolfing. Bl.a. så knirker det noe infernalsk i dekselet rundt gearspaken hvis jeg tar på det. Det er limt noe tøy bak dekselet for og ikke knirke men det er limt skjevt på. Det er slike ting som ikke skal være i en BMW.
  11. Tråden for BMW med høy KM-stand.

    Jeg tok en fullstendig rustsveising og lakkering rundt år 2000. Siden har den ikke vært kjørt på vinteren men jeg må bytte framskjermen nå p.g.a rust. Jeg var dum nok til ikke og bruke originale da jeg lakkerte den. Her er et bilde fra den gang den var nylakkert. Det var vel i 2004 så vidt jeg husker. Tiden går fort.
  12. Tråden for BMW med høy KM-stand.

    Artig tråd. Syvern min fra 1983 har passert 410.000 nå. Har ikke noe bilde av den men alle som har vært på BMWccn treff de siste 15-20 årene har jo sett den. Driver med rullende restaurering vær vinter. Det begynner og bli endel rare feil som jeg tror begynner og komme med alderen. Måtte bytte spylerpumpen i sommer da den var så slitt at den nesten ikke greide og levere noe trykk. I vinter må jeg bytte foringene til bremsepedalen da bremselyset blinker hvis det er litt humpete vei. Jeg får hjem en artig bil som en kamerat av meg har kjøpt nå. 1988 modell 750iL. Den har gått i nord Sverige i alle år og har passert 300.000. Det er usikkert hvor mye mere da telleren stoppet på det. Jeg skal bare ta en sjekk av alt og bytte alle væsker før han får skilter på den over nyttår. Han skal ha den nesten som en bruksbil. Til 20 000 og kanskje 10 000 i deler så kan han ha en billig bil i noen år.
  13. Off Topic-tråden, versjon 4(?)

    He he, genial. den reklamen kunne man ikke sendt idag. Jeg kan ikke si at jeg savner å stå i veikanten og prøve og blåse ren dysene på den gamle Asconaen jeg hadde. Forgasser og stifttenning har sin sjarm på en hobbybil men det er en tid for alt.
  14. Off Topic-tråden, versjon 4(?)

    Det er helt klart. For og knytte det litt opp til syvern igjen så har den gått mye over 400 tusen nå og elektronikken på den som var veldig avansert for sin tid er forbausende stabilt. Der var Bosch flinke. De eneste problemene jeg har hatt med det elektriske på den er noen el motorer som blir brukt alt for lite og som setter seg fast og noen nisser som har koblet på egen hånd før jeg kjøpte bilen. Bare en liten digresjon til, fattern kjøpte en ny traktor i 1988 som var topp moderne da med mye elektronik som styrte alt mulig. Det var han veldig skeptisk til men det eneste som har holdt er elektronikken. Resten av traktoren er utslitt.
  15. Off Topic-tråden, versjon 4(?)

    Bare en liten korrigering @Fredrik så kom Motronic noen år før. Versjon 1.0 kom på tidlig 80 tall på E23. Den som var først var 732i, Min 735i fra 1983 har dette systemet og det har vært forbausende stabilt, jeg har kun byttet et fordelerlokk og en dyse på de årene jeg har hatt den. Det er endel forskjeller til versjon 1.1 som ganske riktig kom i 1987. Jeg har bl.a ingen tomgangsstabilisator og separat kaldstart system. Jeg har heller ingen bankesensor. På turboversjonen av E23 så måtte man lage en egen elektronikkboks for og få til bankesensor og den boksen er stor. Ellers er det helt klart at diverse varianter av elektronisk innsprut som kom på 80 tallet gjorde underverker på driftsikkerheten. Det var jo en utvikling som tvang seg fram da forgasserne begynte og bli så avanserte p.g.a. stadig strengere utslippskrav. De siste forgasserne som ble levert på E30 og E28 var en katastrofe når det gjaldt driftssikkerhet. og flesteparten ble byttet til Webbere etter noen år. Det samme med de siste forgasserne som ble levert på Golf, de var gull hos en høgger. Det som er litt merkelig er hvor lenge MB fortsatte og levere biler med mekanisk innsprut. K-jetronic var langt fra stabilt når det begynte og bli slitt og dette primitive systemet leverte MB til langt opp på 90 tallet når BMW hadde kuttet det ut 10 år før.