Rune-K

Medlemmer
  • Innholdsteller

    250
  • Ble medlem

  • Sist besøkt

Om Rune-K

  • Vurdering
    Kaptein
  • Bursdag

Profile Information

  • Kjønn:
    Mann
  • Bosted:
    Sarpsborg
  • Kjøretøy
    83 mod. 735, 05 mod. Z4

Siste besøkende

302 profilvisninger
  1. Jeg studerte endel angående AC anlegget for noen år siden men jeg husker ikke alle detaljer. Såvidt jeg husker så er det høyere arbeidstrykk på R134a enn det er på R12. Det er derfor du skal bytte den trykkgiveren som du finner på tørkefilteret og den ventilblokken inne i bilen. Du trenger det ikke men effektiviteten på AC anlegget blir bedre da. Jeg konverterte mitt for noen år siden og det holdt tett nesten en hel sommer. Ga vel nesten opp og vedlikeholde det da alt i motorrommet er uoriginalt og umulig og skaffe deler til. Synd med nivåreguleringen. Det er en heftig pris på de demperne ja men det slår ikke da jeg kjørte E34 Ix. Sjekk ut prisene på fjærer og dempere foran på den. Da blir du skremt.
  2. Nå vet jeg ikke hva slags krav du har til en bruksbil men hva med en M utgave av Z4. Har kjørt E85 som bruksbil i 4 år nå. Fungerer utmerket hvis du er ungkar.
  3. Artig at du skal bygge om til preface utseende på E23 er ikke mange som tenker som deg men som du sier så er det kun skrudde deler og din bil. Vær sin smak. Skal du bytte kun fronten eller tar du alt? Chromspeil, andre lister på A stolpen etc. Det jeg alltid har lurt på er hvorfor BMW aldri byttet front på E24. Den må jo ha sett gammeldags ut ved siden av E23, E28 og E30 på midten av 80 tallet. På E23 ble det jo gjort for og minske luftmotstanden og få ned bensinforbruket. Den første 730 modellen med 4 portsforgasser og 4 trinns gearkasse var vel ikke akkurat sparebøsse. Litt artig den viften på turboen. Er jo til og med en egen kontrollboks som styrer den for og kjøle ned etter at motoren er stoppet, du hører den veldig tydelig. Den kontrollboksen bør du ta opp og sjekke loddingene på. Ikke for at jeg tror det spiller så stor rolle i Norge om den viften fungerer som den skal men alt skal jo virke. Er nok laget litt for sikkerhets skyld den viften, dette var jo når turboteknologien var helt ny og man fortsatt var usikker. Husker jeg tittet på en Nissan Z modell fra tidlig 80 tall med turbo engang. Den hadde originalmontert en kjølevifte på topplokket for og kjøle ned dysene. Ellers anbefales det vel alltid og bytte tørkefilteret og en trykkgiver på AC anlegget når du konverterer til R134a. Er litt usikker på hva du mener med fordamperen, Hvis du mener AC radiatoren så behøver du jo ikke og bytte denne hvis den er tett. Har lest at noen anbefaler og bytte den firkantete dingsen du finner inne i bilen der rørene fra motorrommet går inn på varmeapparatet. De ser ikke så pene ut de rørene dine men det tror jeg ikke du behøver og bekymre deg for. BMW brukte solide saker på den tiden i motsetning til hva du finner i nye biler. Du kan jo bare løsne skruene som holder traversen fast i frontbjelken og pusse den der den står. Men det ser ikke ut som det blir godt nok for deg. Ellers brukte de utrolig solide saker på hjulopphenget foran. Jeg byttet alt mitt når bilen passerte 350000 km. Da var det originale deler jeg byttet ut og de kunne nok vart en god stund til. Hvordan er tilstanden til nivåreguleringen bak? Mange bytter jo til vanlige dempere når det blir lekkasje men der bør du absolutt prøve og beholde det originale. Er jo noe av det som er unikt med 745i. Fin garasje du har, garasjen bør jo alltid være større en huset.
  4. Fantastisk. Dette viser bare at det er farlig og påstå at noen var først med ett eller annet.
  5. Likte også denne så får enkelte bare bære over med at det er Dagbladet. http://www.dagbladet.no/kultur/sint-pa-dieselbil-forbudetnbspher-er-tre-steder-a-rette-aggresjonen/66639520
  6. En el sykkel kunne jeg absolutt ha tenkt meg men da må kommunen få ut fingern og få sykkelvei forbi her jeg bor først. For de som har vært på Rudskogen så har dere sikkert sett hvor mye trafikk det er på den veien, ingen fornuftige mennesker sykler der. Men nå skulle kommunen utrede deg igjen. det er bare 35 år siden faren min avga grunn til sykkelsti første gangen. Ting tar tid.
  7. Ikke til forkleinelse til deg personlig men dette er jo et av de store problemene i dagens mediaverden. Man leser kun de nyhetene som stemmer med egen politisk oppfatning. Jeg pleier og si at skal man diskutere norsk politikk på så bør man helst lese Klassekampen, Nationen og Aftenposten før man uttaler seg. Man får et annet syn på hva som er viktig for andre hvis man følger litt med på de mediene som ikke er enig meg deg. Hvis man kun leser f.eks Nettavisen så får man et ganske virkelighetsfjernt bilde av virkeligheten på samme måten som hvis man kun leser Klassekampen.
  8. M30 etter 1979 er dønn solid ja. Før det var kjølekanalene i toppen litt feilkonstruerte så noen av de sprak toppen på. Derfor har alle BMW seksere ryktet på seg at toppen er dårlig. Ryktet henger lenge i. Jeg kjørte syvern fra Geilo til Sarpsborg engang med en radiator som lakk som en sil. Hvis temperaturen begynte og stige for mye så var det bare og finne nærmeste kirkegård for der fant man vann. Fikk sett mange graver den dagen. Merket aldri noe på motoren etter at jeg fikk ny radiator.
  9. Flott hvis du deler dine erfaringer med en slik splitter. Er ikke så veldig happy for og montere en vindusantenne i syvern. Det blir litt feil i en veteranbil
  10. Hør med 02/classic avdelingen i BMW car club Norway. http://bmwccn.no/kontakt/dkug/ De vet alt som skal til.
  11. Det høres veldig interessant ut. Så fort du finner ut hva du ikke trenger kan jeg tenke meg og kjøpe resten av AC delene du har. Trenger i utganspunktet alt i motorrommet. AC radiatoren jeg har er heller ikke original så de originale slangene passer heller ikke på den. . Jeg skjønner heller ikke hvorfor de brukte 2 forskjellige kompressorer. Først trodde jeg den ene typen kun var brukt i USA utgaver men har sett begge deler i europeiske også så nå har jeg gitt opp og forstå det. Den kompressoren jeg har montert nå er en universell utgave som var veldig populær til anleggsmaskiner, traktorer o.l på 80 tallet og den har sett sine bedre dager. EDIT: Kom på nå at jeg leste en USA test av E23 for endel år siden og det største ankepunktet deres var at klimaanlegget ikke var kraftig nok. Mulig de prøvde med en annen kompressortype for og øke effekten.
  12. Det er rart det der med hvilke biler vi liker og hvorfor. Jeg har aldri helt skjønt hvorfor alle skal ha E30 eller E24. Blir jo sett på som litt rar når jeg synes at E23 er mye artigere enn E24. Sekseren er sikkert fin den men den har jeg aldri kunnet tenke meg og ha selv. Hvorfor jeg synes at 4 dørs er bedre vet jeg ikke, det bare er slik. Amerikanske biler og har jeg et litt ambivalent forhold til. 50 talls biler er det jo mange som vil ha og da helst GM eller Ford. Personlig så synes jeg Mopar produktene både er finere og se på og litt mere interessante tekniske løsninger. For ikke og snakke om Hudson eller Studebaker. På italienske superbiler og har jeg litt av det samme forholdet. Synes at Lamborghini Espada er den tøffeste fra 70 tallet sammen med Maserati Bora og Alfa Romeo Montreal. Jeg er kanskje litt sær av meg men det er helt greit. Moderne biler synes jeg ser alt for like ut. Heldigvis tørr franskmennene og skeie ut litt innimellom. Er vel ikke alle produktene som er like fine og se på men de skal ha for forsøket. Titter litt ekstra vær gang jeg ser en Cactus. Artige biler.
  13. Det registeret så litt suspekt ut ja. Fikk du med nye skumgummi tetninger? Ellers må du jo finne på noe annet for og få det tett. Når du skal monter det igjen så er det lettest og tre rørene gjennom varmeapparatet først for så og skru de fast på registeret. Du bør i vertfall ha det ene røret løst når du trer de gjennom hullene sine. Gulvet ditt ser veldig bra ut ja men det er ikke der E23 ruster mest. Er som regel jekkfester og under framskjermene som er mest utsatt. Og selvsagt kanaler. Ikke kjøp uoriginale skjermer. Det gjorde jeg og de må byttes nå etter 10 år med kun sommerkjøring. Flaks du fikk den ene ny. Ellers er prisene på karosseri delene humane sammenlignet med F.eks E24. Imponert over gasspedalen din. Jeg må bytte min igjen 10 år etter forrige gang men jeg finner ikke kun den i ETK. Ser ut som jeg må ha komplett gulvplate. Si ifra hvis du har noen forslag. Hvis du finner ut noe om ac konvertering så kom med det. Jeg har et ettermontert anlegg og der brukte de ikke originale deler i motorrommet så kan egentlig tenke meg og få alt originalt men det blir dyrt og kjøpe alt nytt. Må ha bl.a brakettene på motoren. Ellers leverte de 2 forskjellige kompressorer, såvidt jeg har funnet ut så kan den ene enkelt gjøres om til R134a mens på den andre typen må du bytte kompressoren.
  14. Du ligner ivertfall meg på et område. Jeg hater også å vaske bil. Kan stå en hel dag og skru motor men og vaske. Kan du tenke deg noe kjedeligere.
  15. Da er vi enig. BMW anbefaler maks 0,75 bar undertrykk under testing. De godtar 10 mbar lekkasje under 2 minutter.