Melanki

Medlemmer
  • Innholdsteller

    167
  • Ble medlem

  • Sist besøkt

Om Melanki

  • Vurdering
    Løytnant

Profile Information

  • Kjønn:
  • Bosted:
    Bergen / Moss
  • Kjøretøy
    E39 520iA 97"

Siste besøkende

551 profilvisninger
  1. Alle gode ting er tre? Da har jeg blitt strandet får første gang med E39n. Den nektet først å starte igjen etter å ha bli parkert en kort periode, og nå starter den ikke i det hele tatt. Med start spray fyrer den med engang, før den dør ut igjen. Antar at det er bensintilførselen. Prøvd å jumpe bensinpumpe releet bak, men pumpa nekter å fyre igang. Så antar at det er enten dyser eller pumpe som har takket for seg, mest sannsynligvis sistnevnte. Hvis noen har borti dette før, hadde jeg satt pris på litt feedback.
  2. Fortsatt til salgs?
  3. Da har bilen bikket over 300.000 Km og preventivt vedlikehold ble iverksatt. Veivhusventilasjon Dette var ikke et vakkert synd, så ut som om noen hadde fylt hele opplegget med avføring, og returen til peile pinne røret er potte tett. Prøvde å få det ut, men var sjanseløst. Mest sannsynligvis i dårlig stand pga dårlig termostat, selv om jeg kjører minst 25 Km hver gang bilen er igang. Byttet Slange fra toppdeksel til filter Slange fra filter til peile pinne rør Filteret Pakning mellom filter og innsugsmanifold Peile pinne rør m/ pakning Termostat Denne har vært i ustand for lenge, har vært låst åpent. Noe som har ført at motoren har blitt kjørt en liten stund med for lav drifts temperatur. Byttet Termostat m/ pakning pakning til termostathus Vannpumpe Har full service historikk på bilen, inkl. hva som er byttet fra 100.000 Km og utover. Vannpumpen har ikke blitt siden den ble importert til Norge virker det som. Aldri hatt noen problemer med pumpen, men siden jeg først var i gang.. Så ble denne også byttet. Viste seg at bilen hadde original BMW pumpe med metall skovler, virket nesten ny. Byttet Vannpumpe m/ pakning Annet Har nå kjørt nærmere 30.000 Km på et år, og vil ikke anbefale bilen til folk som pendler langt. Kjører 50 Km Tur/retur hverdag og ofte Bergen / Oslo også. Bilen sitter alt for godt på veien, og man ender opp med å fortsette å gasse og gasse (spesielt i kurvene). Når man først har kjørt 5 serie en stund, virker alt annet uintressant. Bortsett fra en F10 med litt grommere motor. Etter manual swap har forbruket ligget på 0.8 / 0.9L mila med tung fot (mest landevei og motorvei). Selv med relativt mye vedlikehold på bilen dette året, blir det vanskelig å bytte denne inn for en mer økonomisk gunstig bil.
  4. Hei, Har en 320D stående med havarert motor, og har muligens fått tak i "ny" motor. Skulle gjerne gjort dette selv, men som student som bor på hybel har jeg bare en bakgård med ganske steep incline til rådighet. Noe som gjør ting litt tricky. Lurer dermed på om noen har muligheten til å gjøre et motorskifte, evt. leie ut en motorjekk som tåler litt regn.
  5. Takker for svar, blir spennende om jeg får start på bilen iløpet av uka. Nå var bilen innstillt på 0.23mm istedenfor 0.88mm som stemplet på pumpen.
  6. @TRF-Racing Fant et par i Sverige, http://www.kvarnbybildelar.com/
  7. Hei, @TRF-Racing Har funnet fremgangsmåten for statisk justering av dieselpumpe, og lurte på om dette var korrekt? Hva er poenget med steg 1 - 5, når man gjentar det i 10 - 14 Demontere lokk foran dieselpumpe drev Holde veivaksel bolt og løsne på senter mutter på dieselpumpe skaftet. Stramme med spesial verktøy 13 5 190 Løsne drev from pumpeskaftet spesialverktøy Fjerne begge spesialverktøy sammen, deretter å stramme bolten til pumpeskaftet med 30NM Sett TDC for sylinder 1, deretter snu veivaksel 90* mot klokken Sett inn og nullstil måleur Snu veivaksel bolten med klokken til måleuret viser verdien stemplet på pumpen Fjern låse spaceren på pumpen for å låse pumpeskaftet Løsne på senter bolten på pumpe skaftet. Skru inn spesialverktøy og stram Sett inn spesialverktøy og løsne drev fra pumpeskaft. Sett en skrutrekke i hullet ved rpm sensoren, og snu til du kommer til tdc på svinghjulet Stram senter mutter 30NM Monter spacer på dieselpumpe Stram senter mutter, hold igjen med veivaksel bolt.
  8. @orala Bilen ble importert til Norge rundt 100.000km og etter det har jeg faktura fra verksted på hver bidige ting som er gjort på bilen. Syntes folk bare forteller om det negative ved E39ene, så tenkte jeg skulle komme med min erfaring av disse bilene. BMW har jo brukt mye plastikk i kjølesystemet, og det er derfor ekstra viktig å bytte kjølevæske hvert 2. år med riktig type. Slik at plasten ikke blir dårlig.
  9. Har fullservice hefte på en 520i med M52, og der står det ingenting om ny vannpumpe. Så der mistenker jeg at den kan være fra fabrikk og rullet nå snart 300.000km Det hadde demperene jeg hadde jeg skiftet i vinter gjort, meget imponerende Så skal det sies at kjølevæsken har blitt skiftet nesten hvert år, noe som skal bidra på levetiden til kjølekomponentene. Men forventet levetid på disse pumpene er på 100.000 - 150.000 KM
  10. Clear adaptations i INPA, og se om det hjelper. Tikke lyden må du beskrive litt nærmere, kan jo være alt fra VANOS til registerkjedet.
  11. Røske ut pilotbæringen, og flytte over svinghjul. Ikke verre en det, mekanisk sett.
  12. @Isaksen91 Når du først er igang
  13. Ville montert på 330 LMM, deaktivert lambda og kjørt 330 maps på hjernen. Husker ikke når BMW skiftet til OBD2 men det var rundt 2001. Hvis du ikke har en rund diagnose stikk under panseret, skal den fungere. Må kanskje lodde pinne 7 & 8 for å få kommunikasjon med alle styreenhetene. EDIT: Kom på det i etterkant, men en enkel null setting av adaptasjonene kan gjøre susen.
  14. Da har du et veldig godt utgangspunkt, og ikke urealistisk å få vekk juletreet i dashbordet. Første jeg tenker på er sensor og luftmassemåler tull, spent på hva feilmeldingen sier. Anbefaler også å gå i innkjøp av en billig k+dcan kabel så kan du kjøre diagnose selv. Edit: Type slik, da kan jeg også hjelpe deg remotely
  15. Måned/År på din bil, og bilen motoren kom ifra? Var visst et hjerneskifte i 03/2003