orala

Medlemmer
  • Innholdsteller

    170
  • Ble medlem

  • Sist besøkt

Om orala

  • Vurdering
    Løytnant

Profile Information

  • Kjønn:
    Mann
  • Bosted:
    Vestfold
  • Interesser:
    Bil og fly.
  • Kjøretøy
    BMW 525 2001

Siste besøkende

349 profilvisninger
  1. Ja dobbeltmasse i storskalaproduksjon kom på BMW 324d i 1985. Fra LuK.
  2. LuK er vel både gammelt og stort. Schaeffler gruppen som det er en del av har nesten 88 000 ansatte. Det jeg har kjøpt har fungert flott. Jeg hadde ikke nølt et sekund med å kjøpe det merket.
  3. Høres merkelig ut at ebay har et spesialmetall, men hvis de leverer bilnøkler kan du vel kjøpe en der.
  4. Veldig hard gange er jo en bankelyd vil jeg si, og da ville jeg ikke startet den igjen. Kanskje det har skjedd noe med oljepumpa eller silen/pickup. Jeg har jo ikke noe kunnskap om disse motorene så det jeg skriver er jo generelt.
  5. Kjørte du med denne motoren før du byttet pakning? Byttet du toppakning eller ventildekselpakning? Du har vel byttet oljefilter nå siden der ikke er olje, eller har du kjørt uten oljesirkulasjon? Er det olje på motoren? Hvis du ikke har oljetrykk på grunn av utslitte lager må du vel ha et unormalt lydbilde, og det skjer vel ikke sånn helt plutselig.
  6. Jeg kan prøve å berolige deg litt. Jeg klarte å bomgire M54B25 fra 5. til 2. og hadde full gass idet clutchen kom ut, men reagerte hurtig når jeg hørte vrælet. Turtallet med clutch fully engaged skulle bli ca 8500. Jeg veit jo ikke om det skjedde, men etter 2 mil ble det mye lyder foran. Dynamoen tok kvelden kl 22 på landsbygda i Polen. Bergingsbil på stedet etter 5 minutt, 5 minutt å kjøre til nærmeste verksted og 5 minutt å stille diagnose. Ferdig reparert sånn ca kl. 13 neste dag. Jeg har aldri vært så glad for å bytte dynamo noen gang. Altså det kan være billig. Det er jo vanskelig å høre på en video, men jeg er enig med Hawkon88 om ventil eller noe med ventilsystem. Rådebank er litt tung lyd, som jeg ikke tror du har her.
  7. Foreløpig har ingen gitt deg noe svar. Det kan heller ikke jeg, for dette har jeg ikke greie på. Det jeg likevel legger merke til er en enorm upgrade og da vil jeg tro at dette er meget omfattende. Bilen skal vel ha skilt og da er det lurt å sjekke med biltilsynet hva som kreves av bremser, fjærer og div. Gearkasse og kjøling er også et tema. Kanskje er det enklere å kjøpe en 535?
  8. Tynnere olje hjelper vel ikke mot mekaniske bankelyder og lysende oljelampe. Jeg synes det er vanskelig å høre på videoen, det virker som det blir ekko i det store lokalet. Jeg ville ikke kjørt med den tilstanden hvis du tenker å reparere motoren.
  9. Tusen takk igjen.
  10. Tusen takk for et grundig svar. Jeg har selvsagt tilleggsspørsmål. Ligger sensor i waterpump housing slik at man må ta ut vannpumpa for å bytte den, eller bytter man sensoren utenfra? Hva er map? Forøvrig skjønner jeg ikke hvilken jobb temp sensor i vannpumpehuset utfører.
  11. Varmeapparatet gir mindre varme når motortempindikasjon er lav. Termostaten har en elektrisk tilkobling. Hva er den til?
  12. Bil: 525 E 39 2001 Touring. M54B25. I fjor sommer ble det byttet vannpumpe fordi jeg likevel skulle bytte løpehjul og multiribreimer. Alt fungerte normalt noen måneder, så begynte det å ta lang tid å få normal temp på motoren. Ved nedoverbakke kunne temp gå ned ved utetemp ca - 5 og kaldere. I mai byttet jeg termostat kjøpt hos GS, men problemet forsvant ikke. I sommer har det på Østlandet vært stort ca 18-25 grader og alt har vært ganske greit, men det tar for lang tid å få normal temp. Ved bratte motbakker og full gass med opptil 6000 rpm går temp ned fra normalt varm motor i ca 20 grader utetemp. Varmeapparat fungerer normalt i forhold til indikert motortemp. Ser derfor ikke at vi snakker om luftlommer, denne har jo også elektrisk pumpe og det sirkulerer luftfritt. Er det noen som har en ide om hva som er galt?
  13. Jeg er tolerant, så kun Mazda er banning av det du nevner.
  14. Hvor kommer mer kraft fra uten å brenne mer fuel?
  15. Interessant at man kan bruke mindre fuel og kjøre råere. Hvis man kjører på toppfart la oss si 240 kmt og motoren yter da 200 hk ved 6000 rpm. Så tuner man motoren og klarer ca 252 kmt ved 6300 rpm. Det er vel ikke særlig sannsynlig at det går mindre drivstoff. Er det noen som kan forklare det?