Andreas_R

Medlem
  • Innholdsteller

    17
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om Andreas_R

  • Rang
    Sersjant

Profile Information

  • Kjønn:
    Mann
  • Bosted:
    Bodø
  • Kjøretøy
    E46 M3 SMG / E39 530D

Nylige profilbesøk

295 profilvisninger
  1. Andreas_R

    F31 335D Individual || Work Wheels

    Wow. Perfekt F31!! Individual biler som i tillegg er fullstappet i utstyr er sjeldent, til og med på mobile.de. Skinnet med kontrastsømmene på dashbordet setter virkelig prikken over i-en interiørmessig.
  2. Da var det tid for en liten oppdatering. Har hatt en skikkelig påkost av slitedeler på E39. Alt begynte med EU kontroll som gikk som forventet, hjullager høyre bak måtte og bremseslange venstre foran måtte byttes. Jeg fant ut at dette skulle jeg gjøre i garasjen hjemme. M3 ble dermed henvist til gårdsplassen for en periode, heldigvis har det vært stabilt vintervær slik at det var ingen fare. Deler som ble kjøpt inn: Hjullager bak begge sider bremseskold bak lenkarmer bak lenkarmer foran bremseslanger foran Det viste seg å være et slit å få drivakslingen ut av navet, jeg presterte derfor å ødelegge den ene. Fikk dermed tak i en brukt drivaksel for 500kr, kunne vært verre. Her er noen dårlige bilder: Jeg fant ut at jeg skulle ta en service på motoren samtidig som bilen stod på bukker. Dette eskalerte også, i og med at jeg hadde en del deler liggende. Følgende ble derfor utført: Byttet olje og filter Byttet alle trykkslanger fra turbo til innsug Byttet alle vakumslanger inkl vakumakkumulator renset innsug (ikke swirlflaps på denne, innsuget så faktisk ikke så verst ut) Montert EGR block off og komplett fjerning av EGR system Ny multireim og løpehjul Jeg må si at motoren drar jammere og er litt mer villig enn før. Demonteringen av EGR ventilen har nok bidratt til en bedre flow. Men det stopper ikke her. I det kalde været som har vært nå de siste månedene har samtlige støtdempere frosset, noe som resulterte i mildt sagt elendige kjøreegenskaper. I og med at vi skulle kjøre 60mil i påsken var det bare å gå i gang. Jeg fikk lånt verkstedet til en kompis som har løftebukk for denne jobben. Deler som ble kjøpt inn: Litt skuffet over at framdemperne var av stål, trodde jeg skulle få Sachs aludempere foran også. Menmen. Kjøpte nye tårnlager og mansjetter i samme slengen også. Jobben bød på en god del utfordringer, dette blir siste gang jeg bytter dempere uten skikkelige fjærklemmer. De konvensjonelle billige biltema fjærklemmene duger ikke til dette. Men etter mye om og men fikk jeg det til. Måtte også investere i et skikkelig kuleverktøy for å få av endeleddet til styrestaget på et normalt vis. Så dette ble en skikkelig langøkt, men bilen ble som ny å kjøre etterpå. Nå er dermed E39en klar for mange, mange behagelige km til. Det vil si, jeg må nok bytte hjullagerne fremme også da de ikke var 100%. Men det er ingen fare enda. Ellers holder jeg på med isolering og innredning av garasjen. Er i full gang med gipsing av vegger nå. Dermed har M3 fått sett litt snø i det siste. Men neste vinter blir det på stell med oppvarmet og trivelig garasje. Avslutter med et et par bilder av bilparken etter påskens siste snøfall, vinteren er langt fra over her 2
  3. Takk for det Freakshow Vi har kjøpt på Tverlandet.
  4. Hei, her har det vært dårlig med oppdateringer. Har vært en travel slutt på 2017 med nytt hus og skole ved siden av jobb. Det har skjedd litt med bilparken, med ny I3 Maraton Edition på plass. Knallfornøyd! Hadde vært inne på tanken om el-bil en stund. Da vi kjøpte hus utenfor byen begynte det for alvor å bli aktuelt, og da jeg fikk nyss i at jeg kunne få levert en Maraton Edition med en måneds leveringstid med gunstig finansiering var det bare å slå til. Overtok den rett før vi overtok huset, i slutten av oktober. Har til nå kjørt ca 2500km. Har ikke fått tatt noen bilder enda, her er jo bekmørkt hele tiden nå for tia. Men det kommer. Eneste "oppgradering" på I3 er en keramisk lakkforsegling som ble utført så godt som med en gang vi overtok bilen. Over til de andre bilene, M3 står på vinterlagring og E39 står nedsnødd ute.. Blir stort sett bare langkjøring på den nå når vi bruker I3 til daglig. Har fått en kraftig during / ulyd fra understellet på E39, tror det er venstre hjullager bak som har takket for seg. Så det må fikses, vurderer å få bilen på EU-kontroll snart for å få sjekket om det er andre ting som må tas samtidig. Så bør jeg vel innse at vi nå har en bil for mye... 2 biler som nesten ikke blir brukt er bortimot galskap. Så jeg har så smått begynt å se på forskjellige alternativer, men for å få noe som til en viss grad matcher begge bilene vi har i dag så blir det en dyr affære. Så jeg har prøvekjørt et par 3 biler for å begynne et sted: 2018 BMW 440i: Fantastisk bil. Men for dyr. 2010 Audi S4: Fin motor (tunet, 450hk) men likte ikke DSG. Og den er jo 8 år gammel nå. Så det ble ikke. 2013 BMW 535ix sedan: Nydelig bil, fin å kjøre men føltes tung og hadde feil interiør. Så inntil videre slår jeg meg til ro med alle 3 bilene, en til hver anledning Så får vi heller se til våren. Vil tro begge bilene er forholdsvis lette å selge, så det gjelder jo bare å bestemme seg. Til slutt slenger jeg med et bilde av I3, E39 og det nye huset
  5. Da har E39 vært på Mercasol understellsbehandling. Fikk skryt for standen under, men de påpekte også at det var bra jeg kostet på bilen dette nå, en vinter til og den lille rusten som var ville fått skikkelig fotfeste. De fant altså noen få plasser med rust, dette ble sandblåst og stoppet. Karosseriet er dermed rustfritt Det de også påpekte er at dieselrørene er rustne i endene, der hvor dem går over i slanger. Dette er en lett fiks, lett tilkomst også. Så det må fikses etterhvert. I dag morres gjennoppsto problemet med at langlysene henger seg konstant på. Når jeg fikk varme i bilen normaliserte det seg igjen. Det er vel LCM som fjusker regner jeg med. Noen som vet om man kan bruke SSS til å kode inn brukt LCM? Har hørt at den kun kan kode inn nye LCM, altså ikke overskrive VIN og km.stand på gamle LCM.
  6. Andreas_R

    Johnny´s BMW M3 ///E46

    Nydelig fargekombo Sjekk diffen din, er nok der slakken er... Har nettopp byttet diff på min.
  7. Hadde ingen lagerlyd selv om slakk og klunk absolutt var der. Tror nok man kan kjøre lenge med slakke før det smeller. Angående 0-100 er jeg ikke sikker på om det er så veldig stor forskjell, jeg tror nok det er i mellomregisteret man merker det best. Bilen føles kjappere og mer responsiv enn før. 4.45 ja, jøss det må være korte gir
  8. Takk for positive tilbakemeldinger Er litt gamle bilder av E39, emblemer er på plass Er utrolig fornøyd med begge bilene! E39 er en ypperlig allrounder, perfekt bruksbil, bra komfort, stille, god plass og nydelig å kjøre. M3 er et friskt pust innimellom, sportslig men samtidig ok komfort. Det blir faktisk en god del langkjøring på M3, vi pleier å ta den når vi skal på helgeturer osv. Du har helt rett Evopower, disse diffene har betegnelsen M-variabel diffsperre. M5 E60 har faktisk også slik differensial har jeg lest. Det som skjer er at det blir en backlash på høyre aksling, denne blir bare større og større og til slutt meget merkbar slik som min. Tok en video av slakken når jeg hadde diffen på benken, høyre medbringer hadde flere mm slark alle veier! Her er link til en litt dårlig mobilvideo, man hører klakkinga godt https://www.dropbox.com/s/epqvbx3pogb93jx/2017-10-14 15.36.23.mov?dl=0 Utvekslinga ble helt perfekt, 2500rpm i 5.gir gir 80km/t. I tillegg ble bilen utrolig artig å kjøre, spesielt med litt pådrag ut av sving på våt asfalt Så dette ble en meget fin oppgradering
  9. Nydelige bilder! Får gåsehud av den NSXen..! Må virkelig være en opplevelse å kjøre.
  10. Så over til bruksbilen. Kjøpte denne på dagen da den kom ut, da disse ikke vokser på trær. Orginal 530D Msport facelift - Manuell! Kjøpte bilen som et prosjekt, uten front.. Denne hadde i sin helhet blitt stjålet!? Den bar i tillegg preg av å bli kun brukt, hadde et hjemmesveisa eksosanlegg med frieksos, slitne men flotte orginale BBS sommerfelger og utslitte vinterdekk på org 16". Men så og si rustfri i karosseriet, motor og gir i bra stand. Farge: Titansilber, samme som M3 Tidløs og stilren farge. Den har nå gått ca 260000km. Det som er gjort med bilen hittil: Kjøpt komplett ny front med bjelke, lys og parkeringssensorer Lakkert opp kanaler og bakluke, kjøpt en del nye deler til bakluke Slipt og lagt klarlakk på baklykter Delt felgene, sandblåst og lakkert Byttet hele nivåreguleringen (belger, kompressor, ventilblokk) Byttet vifte og viftemotstand Overhalt lykter med nye justeringsstag samt slipt og lagt klarlakk på glassene Montert dab og aktiv sub Byttet hendel for blinklys / langlys Byttet venstre calipper foran Kjøpt komplett brukt eksosanlegg fra koed, samt fjernet katalysatorer Generell service, motorolje og filter, dieselfilter, kupefilter, luftfilter, girolje og diffolje Kjøpt nytt siliconslangesett til turbo / intercooler, byttet en av disse Utført skinnrens flere ganger Bilen har det meste av utstyr orginalt, men mangler dessverre elektriske seter. Kjempefornøyd med bilen, E39 er virkelig mye bil for pengene. Bilder, ikke helt nye men.. Det som skal gjøres med bilen før vinteren er komplett understellsbehandling (mercasol) og litt lakkflikking. Samt montere skvettlapper, og ta et oljeskift. Har også liggende komplett sett med vakumslanger og akkumulatortankt til turbotrykkstyring, dette må jeg også få gjort etterhvert.
  11. Her har det vært rimelig dødt Jeg endrer denne tråden til en biltråd da jeg nå har flere BMWer. Mer info om dem kommer senere Siden sist oppdatering her har jeg flyttet tilbake til Bodø, og bilen har for det meste stått i garasje da vinteren her er noe lengre enn på sørvestlandet.. Har kjørt knappe 10000km siden forrige post her, så bilen blir ikke mye brukt. Det jeg har gjort med bilen i det siste begrenser seg til et oljeskift, byttet slepering på rattstammen, reparert luftlekkasje på sidestøttene på førersete og byttet hardykobling. Samt vasket bilen nesten etter hver tur Når jeg byttet hardykoblingen oppdaget jeg at det sto ille til med diffen, verre enn jeg trodde. En enorm slakke, spesielt på høyre medbringer. Jeg har jo levd med litt lyder ved girskifte osv, så jeg har jo forsåvidt vært klar over at noe etter hvert måtte gjøres. Så jeg begynte å undersøke hvilke muligheter som finnes. Og det finnes mange, felles for dem alle er at det er dyrt. Spesielt om man vil ha en custom diff med f.eks quaife og kanskje BMW motorsport utveksling. Så kom jeg over en annonse på Facebook, jeg tok kontakt og det viste seg at han kunne fikse meg en 3,91 diff med 25% lamellsperre fra E34 M5. Overhalt og som ny. Prisen var det heller ikke noe å si på. Så det ble handel. Og i går var det klart for diffbytte Bilder av diffen: Jobben var tung, men gikk greit Merker at jeg har blitt litt rusten, lenge siden jeg har skrudd bil skikkelig.. Og for en forskjell det ble..! Tight og fin, ingen klonk eller slark. Og bilen ble merkbar mer "villig" og kjennes sprekere med denne utvekslingen. Skal ut å teste mer i dag, ble bare litt småkjøring i går kveld. Sper på med litt oppdaterte bilder av bilen:
  12. Når jeg hadde fått ut motoren gikk det veldig greit og både demontere og montere kanalen. Du får montere sammen kanalen og akslingen så mye du får til, sette den på plass i som en enhet og til slutt monterer du på motoren på akslingen. Jeg brukte vel totalt ca 5 timer på denne jobben. 2 av dem gikk med på å finne ut av den spjeldmotoren og å få lirket på plass wiren til friskluftspjeldet Skikkelig pirkarbeid!!
  13. Jeg har nettopp gjort dette på facelift E39. Jeg løsnet motoren fra akslingen, den er bare klipset på. Så kan du vri akslingen til den treffer utsparingen i gjennomføringen i kanalen.
  14. Takker Skjer ikke så mye med bilen for tida, fikk vasket den i går da. Ser ut som jeg må ta meg en runde med plastikk fornyer, luftinntaket på panseret er matt og misfarget. Samt listene rundt vinduene er blitt litt matte og skjoldete. Forslag til produkt jeg kan bruke mottas med takk
  15. Da var bilen EU ok, 1er feil for manglende refleksvest haha Fikk slettet airbag feilkode, så nå er airbaglampa historie (enn så lenge). Spurte om det gikk an å kode vekk pæresjekk på parklysene, men det var visst ikke mulig. Så jeg får se hva jeg finner på...er ikke så interessert i å lodde inn motstander, de blir så sykt varme. Mulig jeg bare får leve med feilindikering på dem. Tok litt bilder av interiør og motorrom her om dagen: