Kristian 325

Medlem
  • Innholdsteller

    226
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om Kristian 325

  • Rang
    Kaptein
  • Bursdag 04/08/1994

Profile Information

  • Kjønn:
    Mann
  • Bosted:
    Lyngdal,Vest Agder
  • Interesser:
    BMW (E36 coupe er min favoritt)
    Skruing,kjøring og maskinering (CNC)
  • Kjøretøy
    E36 325i,E92 325i

Nylige profilbesøk

2021 profilvisninger
  1. Kristian 325

    E36 325TDS kjøpes

    Han er fortsatt på jakt etter E36 325TDS.
  2. Kristian 325

    Vindusvisker problem på e46

    Kan være selve viskermotoren som begynner å bli sliten eller et stag i mekanismen som tuller. Hadde begynt med å sjekke mekanismen.Sjekke at alle stag er rette,foringer i stag har smøring å er faste og fine.Demontere motor fra mekanismen og prøv å rotere mekanismen for hånd,å sjekke at den går lett og greit. Hvis mekanismen er grei,så tyder jo mye på at det er noe galt med viskermotoren. Sier ikke at det er 100% sikkert,men mest sannsynlig🙂Det går ann å kjøre viskermotoren etter at du har demontert den fra mekanismen,da kan du se om den øker farten etterhvert.Hvis ikke den øker hastigheten da,så tyder jo mye på at motoren er slitt og at den ikke klarer å dra rundt mekanismen og viskerne.
  3. Kristian 325

    Instrument panel e34 1994

    Mulig at denne linken kan hjelpe deg🙂Er visst et kjent problem med E34,at instrumentpanelet tuller. Ødelagte kondensatorer,flate batterier og dårlig kontakt i loddepunkter og kontakter i instrumentpanelet er oftest årsakene til at instrumentpanelet tuller. Lønner seg å sjekke linkene i den tråden jeg har lagt ved her,der er det mye nyttig informasjon om hvordan man kan fikse noen av de nevnte problemene🙂 (Ellers kan jo brukt instrument være et alternativ,men da kan du jo være uheldig at det samme skjer igjen etter en stund.)
  4. Kristian 325

    Bolter Eksos

    Boltene sitter fast i grenrøret. Alternativ1.Rengjør gjenger og mutter med stålbørste,spray på 5-65 eller wd-40 og la stå å virke i noen minutter,prøv å løsne.Hvis ikke det går,prøv å varme bolt og mutter. Alternativ2.Kapp bolten helt inn til flensen til grenrøret,slå inn et" kjørnermerke" i senter av bolten og bor ut bolten.Bor først med et mindre bor og deretter et bor med den dimensjonen du vil ha på hullet.Så er det bare å sette inn en vanlig bolt med sekskanthode.(Når du kapper av bolten inntil flensen så pass på å ikke får merker i pakningsflaten,men det vet du sikkert) For at jobben skal bli lettere neste gang du skal gjøre dette,så kan jeg anbefale å smøre inn alle boltene og pakningen med kobberpasta.Da løsner boltene/mutterene lett og pakningen er bare å dra rett av for hånd🙂
  5. Kristian 325

    Hvilken farge på servoolje?

    Så bra🙂Ja det er ingen problem å bruke CHF 11S,det er en bedre servoolje enn ATF,siden den takler temperatur forandringer bedre og tar ikke opp fuktighet så lett. Det viktigste er bare at man ikke blander ATF og CHF,men i dette tilfellet er jo ikke det noen fare🙂
  6. Kristian 325

    Hvilken farge på servoolje?

    Nei. Men siden produksjons datoen for servopumpen er fra 1995,så er det mest sannsynlig ATF olje du skal ha (rød) Jeg har rød servoolje (ATF) på begge mine E36. (CHF 11S/ CHF 12S som er grønnfarget kom i nyere tid.)
  7. Kristian 325

    E36 M52 Ventil tikking??? #Panikk

    Hvis jeg hadde vært i din situasjon,så hadde jeg feilsøkt motoren videre før jeg hadde tatt en avgjørelse angående motorbytte. Vanskelig å si nøyaktig hva denne tikkelyden er,men det er flere ting enn ventiler som kan lage slik lyd. Hadde begynt med å prøve å lokalisere nøyaktig hvor lyden kommer ifra,hvis det er vanskelig så kan du bruke stetoskop til dette.Det selger de blant annet på Biltema.Ellers hadde jeg tenkt igjennom,er lyden der hele tiden eller bare avogtil?Eventuelt er motoren kald eller varm når lyden kommer?Osv..
  8. Kristian 325

    MOMO Ten-s felger ønskes kjøpt

    Ønsker å kjøpe 4stk felger av typen "MOMO Ten-s" med 5x120 boltesirkel. Om det er felger med eller uten dekk,eller med slitte dekk spiller ingen rolle. Har lagt til et bilde av felgen det er snakk om:) Jeg henter felgene selv.Ta kontakt hvis du har eller kjenner noen som har slike felger for salg.
  9. Kristian 325

    KJØPT.E36 328i/323i klaver bak.

    Har fått tak i det jeg trengte. Ønsker å kjøpe bremseklaver bak til E36 328i eller 323i,altså klaver som passer til 276mm x 19mm ventilert skive. (De fleste 323i og 328i har ventilert bremseskive bak og den har samme diameter på begge modeller.) Jeg kan eventuelt kjøpe komplette calipere med klaver. Noen som har liggende?Trenger ikke å være strøkne eller nye!
  10. Kristian 325

    K-sport bremser E36 M3.

    Ja,mest sannsynlig så finnes ikke TUV papirer til K-sport bremser,når både K-sport i Tyskland og England sier at de ikke har. Tenkte på det før jeg opprettet emnet:) Men jeg har lest i gamle emner/tråder her inne på forumet om folk som påstår at de hadde TUV papirer til K-sport.Og det gjorde at jeg ble litt i tvil,så jeg ville høre med flere angående dette for å være helt sikker:) Jeg har snakket med: K-sport Tyskland,K-sport England,K-sport Norge,GS Bildeler,Hagstrøm Motorsport og to andre som har K-sport bremser på bilene sine.Felles for alle er at ingen har TUV papirer eller noen annen form for dokumentasjon til K-sport bremser. Med andre ord,det finnes IKKE TUV papirer til K-sport bremser.
  11. Kristian 325

    K-sport bremser E36 M3.

    Hei. Har sett at det har blitt laget mange emner angående diverse spørsmål om K-sport bremser. Men de emnene er så gamle at jeg velger å lage et nytt,i tillegg får jeg ikke klart svar på det jeg lurer på. Det jeg lurer på er om det finnes TUV papirer eller noen form for dokumentasjon til K-sport bremser til BMW E36 M3? (330mm med 8stemplet calipere foran og 6stemplet calipere bak) Spør fordi jeg har lest at noen har fått K-sport godkjent på bil og noen påstår at det finnes TUV papirer til E36. Har hatt kontakt med K-sport i England,de sier at K-sport bremsene ikke er TUV sertifiserte og at de ikke kan hjelpe meg.De henviser meg videre til K-sport Tyskland,fordi der TUV sertifiserer de K-sport bremsene selv.Videre har jeg tatt kontakt med K-sport i Tyskland,men de sier også at de ikke har TUV papirer til K-sport bremser og at bremsene ikke er TUV sertifiserte.Jeg har og prøvd å ta kontakt direkte med K-sport fabrikken,men dem har jeg ikke fått svar ifra det hele tatt,så regner med at det er dødt løp der også... Jeg vil først og fremst ha svar på om det finnes TUV papirer for K-sport bremser:)
  12. Kristian 325

    Hvilke fjærer med S54 i E30 M3??

    Ja den har alt av ekstra utstyr.Dumt med tanke på vekten som trengs for å få det godkjent,men det ordner seg🙂Radiator er av aluminium og har ikke dobbelmasse svinghjul,så det hjelper jo litt.Ellers skal jeg se på hvilke andre ting kan gjøres for å redusere vekten.Må nok vurdere å montere noen andre bremser,nå står det på et "overkill" 8stemplet bremsekit som veier mye. Åja,det visste jeg ikke🙂Litt rart med tanke på at det "bare" er S14 maskin i dem,men det er vel blant annet utstyret som drar opp vekten,som du sa😊
  13. Kristian 325

    Hvilke fjærer med S54 i E30 M3??

    Hei. Takk for veldig bra svar:)Jeg har jo vært helt på villspor med dette skjønner jeg,har missforstått helt. Men da er jo saken enkel,hvis jeg ikke finner noe informasjon om de fjærene som står på bilen nå,så blir det til at jeg handler HRfjærer og monterer dem på M3 beinene.Det er en original E30 M3,så den kom jo originalt fra fabrikk med M3styling,takluke,elruter og ABS.Eneste vekt endring er jo S54 motor og bremser,så jeg må se litt nærmer på hvor mye ekstra vekt det utgjør tenker jeg:) Har kontakt med SSV og er godt igang med godkjennings prosessen har papirer på alt utenom fjærer og bremser,så det er det jeg må finne ut av nå:) Har ordnet Z3M hjerne slik at S54 motoren i teorien bare skal ha 325hk istedet for 343hk.Vet jo aldri hva slags kontrollører man møter på,noen ganger greie mens andre ganger sure og pirkete.
  14. Kristian 325

    Hvilke fjærer med S54 i E30 M3??

    Hei. Hva slags fjærer og dempere bruker folk som har E30 godkjent med S54?? Er det en spesifikk måte man kan regne ut hvor kraftige fjærer man trenger i E30 som skal godkjennes med S54? Akselvekten foran og bak på E46 M3 fjærer er 970kg foran og 1140bak. Akselvekten foran og bak på E30 M3 fjærer er 790kg foran og 865kg bak. Regner med at S54 veier litt mer en S14.Vet folk hva vekten er på de to motorene? Grunnen til at jeg spør er at jeg finner ikke noen fjære til E30 som oppfyller vektkravene til E46 M3.E46 M3 er jo en tyngre bil,så jeg er i tvil om jeg må ha fjærer som tåler så mye vekt, på E30 M3 med S54.
  15. Kristian 325

    Treig automatkasse

    Ja det er sikkert lenge siden det har blitt skiftet olje og filter på kassen,samt flushet.Men det skader jo ikke å høre med forrige eier for å være sikker:)Jeg syns det høres ut som problemet er relatert til oljen,mye er jo styrt av oljetrykk inne i automatgirkasser.Da er det viktig at det er nok olje,rent filter,ren olje og at oljen holder trykket og temperaturen den skal,slik at blant annet ventilene inne i kassen gjør jobben sin. Nei dette er ikke vanskelig å gjøre selv.Første gang er det greit med en god diy som man følger nøye step for step,så går det veldig fint:)Her er en god DIY: