Kristian 325

Medlem
  • Innholdsteller

    219
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om Kristian 325

  • Rang
    Kaptein
  • Bursdag 04/08/1994

Profile Information

  • Kjønn:
    Mann
  • Bosted:
    Lyngdal,Vest Agder
  • Interesser:
    BMW (E36 coupe er min favoritt)
    Skruing,kjøring og maskinering (CNC)
  • Kjøretøy
    E36 325i,E92 325i

Nylige profilbesøk

1964 profilvisninger
  1. Kristian 325

    MOMO Ten-s felger ønskes kjøpt

    Ønsker å kjøpe 4stk felger av typen "MOMO Ten-s" med 5x120 boltesirkel. Om det er felger med eller uten dekk,eller med slitte dekk spiller ingen rolle. Har lagt til et bilde av felgen det er snakk om:) Jeg henter felgene selv.Ta kontakt hvis du har eller kjenner noen som har slike felger for salg.
  2. Kristian 325

    KJØPT.E36 328i/323i klaver bak.

    Har fått tak i det jeg trengte. Ønsker å kjøpe bremseklaver bak til E36 328i eller 323i,altså klaver som passer til 276mm x 19mm ventilert skive. (De fleste 323i og 328i har ventilert bremseskive bak og den har samme diameter på begge modeller.) Jeg kan eventuelt kjøpe komplette calipere med klaver. Noen som har liggende?Trenger ikke å være strøkne eller nye!
  3. Kristian 325

    K-sport bremser E36 M3.

    Ja,mest sannsynlig så finnes ikke TUV papirer til K-sport bremser,når både K-sport i Tyskland og England sier at de ikke har. Tenkte på det før jeg opprettet emnet:) Men jeg har lest i gamle emner/tråder her inne på forumet om folk som påstår at de hadde TUV papirer til K-sport.Og det gjorde at jeg ble litt i tvil,så jeg ville høre med flere angående dette for å være helt sikker:) Jeg har snakket med: K-sport Tyskland,K-sport England,K-sport Norge,GS Bildeler,Hagstrøm Motorsport og to andre som har K-sport bremser på bilene sine.Felles for alle er at ingen har TUV papirer eller noen annen form for dokumentasjon til K-sport bremser. Med andre ord,det finnes IKKE TUV papirer til K-sport bremser.
  4. Kristian 325

    K-sport bremser E36 M3.

    Hei. Har sett at det har blitt laget mange emner angående diverse spørsmål om K-sport bremser. Men de emnene er så gamle at jeg velger å lage et nytt,i tillegg får jeg ikke klart svar på det jeg lurer på. Det jeg lurer på er om det finnes TUV papirer eller noen form for dokumentasjon til K-sport bremser til BMW E36 M3? (330mm med 8stemplet calipere foran og 6stemplet calipere bak) Spør fordi jeg har lest at noen har fått K-sport godkjent på bil og noen påstår at det finnes TUV papirer til E36. Har hatt kontakt med K-sport i England,de sier at K-sport bremsene ikke er TUV sertifiserte og at de ikke kan hjelpe meg.De henviser meg videre til K-sport Tyskland,fordi der TUV sertifiserer de K-sport bremsene selv.Videre har jeg tatt kontakt med K-sport i Tyskland,men de sier også at de ikke har TUV papirer til K-sport bremser og at bremsene ikke er TUV sertifiserte.Jeg har og prøvd å ta kontakt direkte med K-sport fabrikken,men dem har jeg ikke fått svar ifra det hele tatt,så regner med at det er dødt løp der også... Jeg vil først og fremst ha svar på om det finnes TUV papirer for K-sport bremser:)
  5. Kristian 325

    Hvilke fjærer med S54 i E30 M3??

    Ja den har alt av ekstra utstyr.Dumt med tanke på vekten som trengs for å få det godkjent,men det ordner seg🙂Radiator er av aluminium og har ikke dobbelmasse svinghjul,så det hjelper jo litt.Ellers skal jeg se på hvilke andre ting kan gjøres for å redusere vekten.Må nok vurdere å montere noen andre bremser,nå står det på et "overkill" 8stemplet bremsekit som veier mye. Åja,det visste jeg ikke🙂Litt rart med tanke på at det "bare" er S14 maskin i dem,men det er vel blant annet utstyret som drar opp vekten,som du sa😊
  6. Kristian 325

    Hvilke fjærer med S54 i E30 M3??

    Hei. Takk for veldig bra svar:)Jeg har jo vært helt på villspor med dette skjønner jeg,har missforstått helt. Men da er jo saken enkel,hvis jeg ikke finner noe informasjon om de fjærene som står på bilen nå,så blir det til at jeg handler HRfjærer og monterer dem på M3 beinene.Det er en original E30 M3,så den kom jo originalt fra fabrikk med M3styling,takluke,elruter og ABS.Eneste vekt endring er jo S54 motor og bremser,så jeg må se litt nærmer på hvor mye ekstra vekt det utgjør tenker jeg:) Har kontakt med SSV og er godt igang med godkjennings prosessen har papirer på alt utenom fjærer og bremser,så det er det jeg må finne ut av nå:) Har ordnet Z3M hjerne slik at S54 motoren i teorien bare skal ha 325hk istedet for 343hk.Vet jo aldri hva slags kontrollører man møter på,noen ganger greie mens andre ganger sure og pirkete.
  7. Kristian 325

    Hvilke fjærer med S54 i E30 M3??

    Hei. Hva slags fjærer og dempere bruker folk som har E30 godkjent med S54?? Er det en spesifikk måte man kan regne ut hvor kraftige fjærer man trenger i E30 som skal godkjennes med S54? Akselvekten foran og bak på E46 M3 fjærer er 970kg foran og 1140bak. Akselvekten foran og bak på E30 M3 fjærer er 790kg foran og 865kg bak. Regner med at S54 veier litt mer en S14.Vet folk hva vekten er på de to motorene? Grunnen til at jeg spør er at jeg finner ikke noen fjære til E30 som oppfyller vektkravene til E46 M3.E46 M3 er jo en tyngre bil,så jeg er i tvil om jeg må ha fjærer som tåler så mye vekt, på E30 M3 med S54.
  8. Kristian 325

    Treig automatkasse

    Ja det er sikkert lenge siden det har blitt skiftet olje og filter på kassen,samt flushet.Men det skader jo ikke å høre med forrige eier for å være sikker:)Jeg syns det høres ut som problemet er relatert til oljen,mye er jo styrt av oljetrykk inne i automatgirkasser.Da er det viktig at det er nok olje,rent filter,ren olje og at oljen holder trykket og temperaturen den skal,slik at blant annet ventilene inne i kassen gjør jobben sin. Nei dette er ikke vanskelig å gjøre selv.Første gang er det greit med en god diy som man følger nøye step for step,så går det veldig fint:)Her er en god DIY:
  9. Kristian 325

    Treig automatkasse

    Er det lenge siden du har flushet og byttet olje/filter på automatkassen?
  10. Kristian 325

    Knekt bolt med grisepikk i...

    Ok,jeg skjønner:)Da er nok det letteste å kappe ut eller bore ut hele hylsa og sveise inn en ny hylse med gjenger.Går fint ann å dreie en hylse i svart stål,ferdig med gjenger og fuge før du sveiser den fast til bilen:)
  11. Kristian 325

    Knekt bolt med grisepikk i...

    Jeg skjønner,nei da lønner det seg ikke å fortette å prøve å gjenge opp det hullet fordi det må være rett når du skal gjenge,ellers risikerer du at tappen knekker i hullet.Ja det er en mulighet å sveise igjen hele hullet,men da må du være sikker på at du får sveis langt nede i hullet og at sveisen er fri for porer:)Slik at du får en minst 10mm med nye gjenger i hullet,greit at bolten har flere gjenger den kan fordele belastningen på slik at den ikke løsner osv:)
  12. Kristian 325

    Knekt bolt med grisepikk i...

    Finn ut hvilke typer gjenger det er på bolten som skal skures inn i det hullet.Mulig at du klarer å redde gjengene ved å friske dem opp med en gjengetapp,men før du gjenger opp hullet så må du måle å sjekke at hullet har riktig diameter i forhold til hvilken type gjenge du skal ha.Vanlige metriske grovgjenger M8=6,8mm M10=8,5mm M12=10,2mm M14=12mm M16=14mm Metriske fingjenger krever annen diameter på gjengehullet i forhold til vanlige metriske grovgjenger. Ja det går ann å gjenge opp sveis,pass på at gjengetappen står rett i hullet og at den har god smøring (Rocol)hvis du skal gjenge opp hullet:) Hvis ikke det går,så er nok neste step å bore ut hele hylsa og erstatte den med en ny en.
  13. Kristian 325

    Clutchen tar langt ute

    Ja det er sikkert det greieste.Ting relatert til clutch er ikke vanskelig men heller ikke det letteste å begynne med:)
  14. Kristian 325

    Clutchen tar langt ute

    Viktig å få med hvilken type BMW det er,da er det større sjanse for å få flere svar på spørsmålet ditt:) Jeg ville i første omgang ha prøvd å lufte clutch systemet,sjekke at det ikke er noe luft i væsken.Jeg pleier å gjøre det på den tungvinde måten,da har jeg med en til å pumpe på clutch pedalen og holde den inne mens jeg åpner luftenippelen på slavesylinderen.Dette gjentar jeg mange ganger om og om igjen til ikke det er luft igjen og clutchen føles fin ut. Master sylinder (den sylinderen som er koblet direkte bak clutch pedalen) og slavesylinder (den sylinderen som er skrudd inn på girkassen) er to andre ting som er verdt å sjekke. En clutch som er montert riktig skal ikke bli dårlig bare etter 3000km,vanskelig å si eksakt hvor langt ut man må ha clutch pedalen for at den skal ta.
  15. Kristian 325

    Defekt tårnlager bak e46

    Hvis du monterer foringen slik at konen/skråkanten peker oppover i metall delen til tårnlageret altså samme vei som boltene peker,så monterer du den riktig.Selve metall delen til tårnlageret ser jeg at du har montert riktig på bildet Det lønner seg å bruke forsterkede tårnlager når man har montert coiloverkit Det er fordi coiloverkitet gjør at tårnlagrene får større påkjenning/belastning som følger av stivere dempere/fjærer.