Basse Lusk

Medlemmer
  • Innholdsteller

    476
  • Ble medlem

  • Sist besøkt

  • Days Won

    1

Basse Lusk last won the day on September 24 2015

Basse Lusk hadde mest likt innhold!

Om Basse Lusk

  • Vurdering
    Major

Profile Information

  • Kjønn:
    Mann
  • Bosted:
    Trondheim

Siste besøkende

1029 profilvisninger
  1. Tipper ingen har foreslått ADVOKAT foran og LAWYER bak.
  2. ... og tipper uttaket koster mer med det nye navnet? Elbilforum har en debatt her.
  3. Jeg bruker skinnrens og balsam fra Ikea, beregnet til deres skinnmøbler. Det som er godt nok til stua bør være godt nok til bilen, tenker jeg.
  4. Så ikke en eneste elbil på min tur i Tyskland nylig. Mine tyske venner lo godt av elbilsatsingen. Et aspekt jeg ble oppmerksom på, er den høye strømprisen de har der. I Norge lønner det seg å kjøre elektrisk på grunn av billig strøm og dyr bensin/diesel, men i andre land er det ikke stort å spare.
  5. Jeg har nettopp booket en demotur med i3, så jeg er på ingen måte motstander av batteribiler på det personlige plan. Det er de store linjene jeg ser på her, og i det perspektivet er elbilsatsingen et underlig skue. Når stat og næringsliv går sammen om å drive frem en spesifikk teknologi, vil det gå utover noe annet. Prinsipielt er jeg tilhenger av at fremskrittene skal drives av valgene hver enkelt gjør for seg selv, fordi det sikrer en nær optimal utnyttelse av ressursene (og det er det beste for miljøet også). Subsidiert teknologi fremstår som et bedre valg for den enkelte fordi prisen ikke gjenspeiler kostnadene, og dermed velges den fremfor annen teknologi som i det store bildet ville gitt en bedre ressursbruk. Når den enkelte får rabatter ved kjøp og bruk av elbil, betyr det at regningen for rabattene betales av andre. Gratis for elbilisten betyr ikke at det er gratis for fellesskapet. Dette får ubønnhørlig konsekvenser for effektiv utnyttelse av ressurser, og vil være dårligere for klima og miljø på lang sikt. Norge har en fjerdedel av elbilparken i Europa. Det er ikke på grunn av særnorske forhold at bilprodusentene satser på batteribiler. Når jeg nevnte Bilderberger-konferansen, var det fordi den gir næringslivsledere og politikere mulighet til å danne en felles oppfatning om fremtiden. Politikere hadde aldri vedtatt ambisiøse mål med stans av salg av nye fossilbiler om x år, om de ikke var rimelig trygge på at produsentene kan levere. Ei heller hadde produsentene vedtatt tapsbringende prosjekter om de ikke var rimelig trygge på hva politikerne ville gjøre. Dette handler om fremtiden, ikke tilstanden her og nå. Det er slike ting politikere og næringslivet diskuterer seg frem til i uformelle fora. Konspirasjon? At folk snakker sammen betyr ikke at de konspirerer. Det må gå an å stige opp fra den ene grøften av blind naivitet, uten å falle i grøften på andre siden der verden styres av konspirasjoner. Bilderberger-konferansen har vært avholdt i 70 år, det er ingen hemmelighet. Det som er hemmelig er hva som blir sagt. Dens betydning for de store linjene i politikken er udiskutabel.
  6. Hverken teknologi eller klima- og miljøhensyn kan forklare satsingen på elbiler hos de store produsentene. Det er alltid økonomiske hensyn som teller mest. Men elbiler er i utgangspunktet tapsprosjekter for produsentene, så hvor er økonomien? De multinasjonale selskapene får et nytt sugerør i statskassen ved å satse på elbiler. Atter en gang har staten og multinasjonale selskaper gått sammen om å tappe fellesskapet for midler. Selskapene sitter ikke på hver sin tue og tar avgjørelser om de store linjene isolert på hvert sitt styrerom. De møtes på årlige konferanser sammen med representanter for verdens land og regjeringer, som for eksempel Bilderberg-konferansen. Her stakes kursen ut for fremtiden. Alle som kan tenkes å komme i maktposisjon er representert, ikke bare regjeringen, men altså opposisjonen også, så selskapene vet i grove trekk hva de kan vente seg av ulike regjeringer i fremtiden. En slik forutsigbarhet er gunstig når milliarder skal satses på fremtidig utvikling. På den negative siden finner vi mangel på demokratisk kontroll, mangel på markedsstyrt og teknologidrevet utvikling, og altså slusing av midler inn mot de multinasjonale selskapene.
  7. Interessant å lese en turists betraktninger. Men stolpediagrammer er ikke nok til å overbevise meg om at folk kjøper Tesla og suv-hybrider på grunn av miljøet. Et slikt resultat kan man få om undersøkelsen gjøres på landsmøtet til MDG. For alle andre er det rabatten som teller. Uten subsidier forsvinner elbiler fra salgsstatistikkene i Norge også. Det er helt ufattelig at Norge subsidierer et amerikansk selskap for å holde liv i en utdatert teknologi. Batteribiler har ingen fremtid. Det er meningsløst å kjøre rundt med hundrevis av ekstra kilo som til alt overmål må lades av strøm som fraktes langveisfra, når den samme strømmen kan produseres direkte i bilen. Fremtiden er atomdrevet. Ett gram tilsvarer 28 000 liter bensin. En fremsynt regjering hadde heller bevilget pengene til mer forskning på thoriumreaktor og fusjonsenergi.
  8. Det er vel bare å prøve? Ellers, siden du uansett skal bruke TUNE2AIR, hvorfor ikke bruke nettradio fra mobilen? Kan styres med knappene på rattet, og kanal og programinfo/sangtittel vises på bilens skjerm.
  9. Undersøkelse viser at BMW har de frekkeste sjåførene. Dessverre kjenner jeg meg litt igjen her ... Men de aller frekkeste, uten sammenligning, det er taxisjåførene! Den næringen burde vært ordentlig konkurranseutsatt, da tenker jeg vi hadde fått litt mer ro og flyt i trafikken.
  10. Litt mer wow, eller litt mer sporty. Men 261 er også gangbare.
  11. Ja, for eksempel Carly kan gi et anslag av gjenværende levetid, og en del andre nyttige parametere om partikkelfilteret.
  12. Da er vi vel enige. Nettradio er ikke et fullgodt alternativ til DAB i dag fordi den ikke har samme integrasjonsmuligheter. Kun biler som har et iOS eller Android-basert infotainmentsystem vil kunne integrere nettradio like godt eller bedre enn DAB. Her ligger en stor fordel i tredjeparts infotainmentanlegg. Hadde bare bilprodusentene sett dette, og laget et grensesnitt til tredjeparts produsenter istedenfor å bale med dette selv. For BMWs vedkommende er dette dessverre ikke aktuelt. Utviklingssjefen har uttalt at hverken iOS eller Android er aktuelt for dem, fordi de ikke ønsker at brukerne skal kunne endre ting selv. BMW ønsker et felles uttrykk på tvers av biler og modeller. Jeg tror dette er et feiltrinn.
  13. Den eneste fordelen med DAB er fullintegrering med bilens system. Det kunne blitt løst veldig enkelt om viljen var der, mye enklere enn integrering av DAB. Telenor skal ha 99,8 prosent dekning på 4G innen utgangen av året, mens dekningskravet for DAB er 99,5. Netcom sier at om én million streamer samme radiokanal samtidig, så er det intet problem for deres nett. Hverken dekning eller kapasitet er ankepunkt mot nettradio, altså. Så da skjønner jeg ikke at nettbasert radio bare er et godt alternativ, men ingen erstatning for DAB.
  14. Dekkes ikke rustbobler på bakluken av 12 års rustgaranti?
  15. Må henge meg på hyllesten av denne og lignende radio-apper. Etter 5 minutter skjønner du hvorfor DAB er en blindvei. Bare fungerer overalt hvor det er WiFi eller mobildekning. Lydkvaliteten er bedre. Bytte av kanaler skjer uten forsinkelse. Alle kanaler tilgjengelig hvor enn du er i verden. Er du på Bali og skulle hørt noe på Studentradioen Bergen, så fungerer det like enkelt og greit som om du var i Bergen. Antar det er denne appen @Walkabout bruker? Finnes nå både for iOS og Android. Selv har jeg brukt Min Radio Norge for Android en stund, virker mer moden (testet kun Androidutgavene). Den har også full Bluetooth-integrasjon, eller plugg den i Aux om du ikke har Bluetooth. Ment for bilen, men så enkel og genial at den brukes overalt nå. RIP DAB.