'BMW'

Medlem
  • Innholdsteller

    60
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om 'BMW'

  • Rang
    Fenrik

Profile Information

  • Kjøretøy
    2004 316i E46
  1. Ok, har misforstått, trodde verdiene jeg hadde var innenfor arbeidsområdet til sensoren, at den kunne gå så høyt i ekstreme tilfeller. Har bestilt ny. Kommer tilbake med resultatet.
  2. Igjen, mange takk for hjelpen! Jo, det har jeg, men "live data" er grået ut. Fant "Read error like INPA" konfigurasjonen. Etter å ha slått av denne går Analog 3 hele runden, men stopper med feilmelding på andre linje. 2 x Enter så går den videre. Sensor before cat bank 1 ligger ca fra 1.5 til 2.5. Dette er wideband-sensoren foran katalysatoren. Som jeg skrev så var denne så rusten at den kan være original. Sensor behind cat bank 1 Denne ligger mellom 0.1 og 0.25. Ble altså nylig byttet. Ut fra stanken av eksosen vil jeg si at blandingen er veldig fet. Det kan jo forklares ved at wideband-sensoren feilaktig viser at blandingen er mager og at styringen derfor forsøker å gjøre blandingen fetere. Men da burde vel sensor 2 vist fet blanding? Slik ser det ut nå: Ja, jeg har grenrør uten katalysatorer, slik som vist på bildet som er linket over. Har kun sensor 12 (Wide) og 13 Narrow: Vet dessverre ikke, hun jeg kjøpte bilen av viste ingenting om historikken. Men Analog 3 bildet viser jo mange flere sensorer enn de 2 jeg har, kan vel tyde på at de ikke er kodet bort? Virker også rart at jeg får verdier på Sensor behind bank 2 og Sensor int. bank 1 når disse ikke finnes. En muligens viktig opplysning som jeg ikke har nevnt. Bilen passerte EU sist gang og er kjørt bare ca 3k km etter dette.
  3. Har montert sensorene og startet uten at de er tilkoblet. Fortsatt ingen OBD-feilkoder eller EML.
  4. Takk igjen. Du har rett. Nå har jeg kravlet under bilen og til min overraskelse har jeg "bare" 2 sensorer, en i hver ende av katalysatoren. 12 og 13 på tegningen. De to katalysatorene på grenrørene har jeg ikke, kun rake rør. Den bakerste ble byttet for få km siden, men den forreste var så rusten at det godt kan være den originale. Demonterte begge for å teste. Kabelpluggene var helt fine, ingen korrosjon. Den bakre er den vanlige av/på typen, og testet ok (med propan), men virket veldig treg. Disse skal være så raske at man kan se hvert tenningslag. Den forreste er av Wide-body typen. Sees ved at den har 5 ledninger, én rød. Nå skal jeg sette de tilbake, men ikke koble dem til. Se om det gir OBD-feil. Fant også en forklaring på at programmet stopper: INPA_FAQ Fra side 22: Hvordan får jeg endret denne innstillingen, finne ikke noe "configuration" meny.
  5. Takk igjen! Ser at du har data for oppvarming av sensorene, hos meg står det bare "sensor" på alle. Tilsynelatende samme bilde som jeg får, men verdiene etter katalysatorene normale, 0.46v. Og den er "running"... Bildene fra din bil viser det samme, sondene etter katalysatorene er 0.42v. Antar det er disse det styres etter.
  6. Takk igjen! 5 stk var skremmende mange, aldri vært borti bil med flere enn 2. Jeg byttet én sensor etter at jeg kjøpte bilen for 3 år siden, men da hadde jeg EML-lampe og diagnose sa entydig hvilken som var defekt. Mener det var Autel300 jeg brukte den gangen, billigste varianten.. Analog 3 bildet viser 10 sensorer, dette må jo være feil. Og ingen har normalverdi, som er rundt 0.4V. Uten skikkelig diagnose blir dette rimelig håpløst å finne ut av. Noen som har kopi av Analog 3 bilde fra en 316i E46 som er fungerer normalt?
  7. Tusen takk, men jeg bor langt unna. Adapteret er fra Ebay, ikke biligste variant.. Det er kun på denne siden jeg har sett feil. Kanskje forøke å installere en ny Inpa-versjon, er noen år gammel den jeg har. Vil ikke en defekt O2-sensor gi EML-lampe? Jeg har altså verken lampe eller feilkoder, har også forsøkt med Autel310 kodeleser, den finner heller ingen. Vet du hvor mange sensorer bilen har?
  8. Det som skjer er at når jeg velger "Analog 3" siden så feiler den med denne koden når siden åpnes Klikk på Ja gir denne Deretter går det bare i loop mellom disse meldingene, avsluttes ikke før man velger Nei, men det resulterer altså i stopp. (Som vist på filmen. Noen som har vært borte i dette, eventuelt vet hvor mange O2-sensorer 2004 316i har?
  9. Oij, mange takk, det har jeg ikke lagt merke til. Da skal jeg måle på nytt.
  10. Mange takk for svar. Har konstatert at jagingen først starter når motoren er driftsvarm. Inntil da er kun kun fusking rundt vanlig tomgangsturtall. Innsug-slangen ser ok ut, sprayet en halv boks med startgass, ingen tegn til falsk luft. Hvor ser jeg dette? Trodde LMM var BMW-betegnelse på MAF? MAF varierer mellom 7 og 8 kg/time, opp mot 13 når turtallet stiger. Analog 3 siden i Inpa ser merkelig ut, flere verdier er utenfor 0-1V. Mener jeg så bare 2 sensorer sist jeg kravlet under bilen, men her ser det ut til å være flere? Synes også det er rart at verdiene ikke varierer. Og at jeg ikke får noen feilmeldinger. Ikke lys i dash-lampen.
  11. Hadde håpet den ville passere EU, men fikk lambda-feil.. Som vist på video'en vandrer turtallet på tomgang. Og den fusker når turtallet er rundt normalen. Ingen feilkoder i BMW scanner/Inpa. Noen som har erfaring med dette problemet. Eller forslag til hvordan jeg kan feilsøke? 2004 modell om det har betydning.
  12. Er kun dette éne firmaet som kunne kopiere denne type nøkler. De sa de kun ville kopiere originalnøkler. Men disse kommer vel ferdig frest fra BMW? Begge nøklene er av umagnetisk materiale.
  13. Takk for svar. Er E39 nøkkelen lik, altså at de er frest på bredsiden, ikke kanten? Se bilde. Slik jeg har skjønt er det dette som gjør at vanlige låsesmeder ikke kan kopiere.
  14. Nå har jeg også forespurt et stort landsdekkende firma som leverer bilnøkler. De kan kopiere, men vil ikke gjøre det med ebay-nøkler fordi fresen kan bli ødelagt av metallet. Kan jeg da konkludere med at det ikke finnes alternativer til original nøkkel til E46?