Lifeasiknowit_bmw

Medlem
  • Innholdsteller

    450
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om Lifeasiknowit_bmw

  • Rang
    Major
  • Bursdag 06/24/1995

Contact Methods

  • AIM
    BmwLifeAsIknowIt@gmail.com
  • Website URL
    https://www.instagram.com/lifeasiknowit_bmw/

Profile Information

  • Kjønn:
    Mann
  • Bosted:
    Oslo, Hedmark, Trier/Gusterath.
  • Interesser:
    Hovedsakelig BMW, men også natur, reise, motorsport, hus og hjem, oppussing og naturligvis smaken på livet!
  • Kjøretøy
    Bmw F30 M sport 2013

Nylige profilbesøk

1860 profilvisninger
  1. Lifeasiknowit_bmw

    Off Topic-tråden, versjon 4(?)

    Familien har hatt 20+ BMW er gjennom 20 år. Hver av bilene har alltid hatt hakk, merker fra fluer eller lignende. Vi har på 19/20+ biler valgt metallic lakk. 1 eller 2 av disse hadde solid black paint. Vi har hatt biler med individual lakk. Selv individual har fått skader av steinsprut, fluer eller asfaltflekker/syre. Jeg har pleid å polere alle bilene 2-4 ganger i året for å prøve å vedlikeholde lakken. Likevel så blir lakken ordentlig stygg gjennom 70.000-80.000 km. Nå har jeg gått over til Tesla. Dette fordi BMW enda ikke tilbyr elbil som kan dekke 100% av behovet. De har jo som alle vet bare 1 elbilvariant. i3 (og deres sportsvariant i3S). Jeg reagerer litt på at Teslaen etter 89.000 km enda ikke viser noe tegn på steinsprutskader, eller div. andre skader som man vanligvis pådrar seg fra fluer, asfalt, fugledritt eller lignende. (Har ikke endret bruksmønsteret) Er BMW sin lakk bare generelt alt for myk/tynn? Eller rett og slett dårlig? Ble overrasket over hvor bra lakken til Teslan er. Fikk en dør i siden på min Model S for noen dager siden. Lakken som var igjen på døren min var syndebukkens lakk (ingen lapp i ruten). Døren hadde ingen lakkskader, men fikk en liten bulk. (Aluminium). Heldigvis enkelt å fikse i følge Bulk Skadesesenter... Tesla gjør mye gærent, men lakk virker det som om de virkelig kan! Noen andre her som kan dele litt erfaringer med BMW-lakk? Jeg vil gjerne ha elbil fra BMW når det en gang kommer.... (beklager folkens... fossilt blir for dyrt i lengden. Elbilen koster bortimot ingenting i drift sammenlignet med fossilt... og jeg bor i Oslo... så det er veldig gunstig per nå.) Ps. Jeg savner BMW’s design. Det er stilig og bilene har et litt sint og sportslig uttrykk. Jeg nyter synet av enhver BMW jeg ser.
  2. Lifeasiknowit_bmw

    Off Topic-tråden, versjon 4(?)

    Har lest på flere amerikanske forum at det skal være mulig å streame video. Men mulig dette må kodes med Esys 🤔. Når man sitter og «hurtiglader» på Fortum stasjon eller lignende, så hadde det vært digg å bruke skjermen til noe. Den har jo alle andre funskjoner. Typ nettleser, integrerte apper med nyheter og vær... Parrer jeg telefonen med bilen så får jeg bare audio og ikke bilde. Dette gjelder både med USB og Bluetooth. Har lest litt, og det er forskjellige meninger om dette. Noen sier det er mulig og andre mener det ikke lar seg gjøre 😂.
  3. Lifeasiknowit_bmw

    Off Topic-tråden, versjon 4(?)

    Hei godtfolk og god sommer 😎! Er det noen her som har fått til streaming på IDV6? Har nettopp fått i3S’en min, men finner ikke ut hvordan man kan streame video etc. når man står stille. Bilen har absolutt alt utstyr med unntak av blå setebelter. Så skal ha det som trengs på Navien etc. takker for svar 😁
  4. 2 spørsmål vdr. funskjoner og oppdatering av ID6: 1. Jeg har aldri oppdatert bil selv. Derfor lurer jeg på hvordan dette gjøres. Jeg har nettopp kjøpt meg ny bil, og vet at jeg sikkert har muligheten til å oppdatere ila. mitt eie. 2. ID6 er litt mer innovativ enn ID5. Ikke voldsomt mye forskjell, men noe er det.... Uansett. Har merket meg en del ting som kunne vært lagt inn mtp. funskjoner... Først og fremst er det funskjonalitet ved bruk av multifunksjonsrattet. Det har egentlig ikke har så mange funskjoner. Man får ikke byttet sang på rattet hverken via Bluetooth, USB eller Apple CarPlay. (Jeg hadde F30 hvor dette var mulig med Proff navi.) eller brukt call list og bla igjennom siste anrop. Når jeg bruker Apple CarPlay så nekter den å vise call list om jeg trykker på «Call» knappen på rattet. Der får jeg nå bare opp 1 valg på dash. Nemlig å «ringe via Apple CarPlay»... når jeg trykker ned scroll-hjul så MÅ resten av prosessen skje via iDriven på den store skjermen... Hvorfor har de ikke lagt inn en «sist brukte» slik som BMW’s vanlige handsfree har? (Hvor man kan scrolle gjennom telefonlisten på rattet og i dash/speedo) Som sagt, jeg må altså da flytte blikket over på iDriven, bruke iDrive kontrollen for å velge nummer og deretter trykke call. Dette virker jo veldig tungvint. Apple CarPlay er heller ikke så fleksibel mtp. tilpassing. Man kan ikke velge å bare bruke f.eks media. Det er enten alt eller ingenting. Samme gjelder bytte av sang etc. der man får «Ikke mulig» hvis man scroller på rattet. Da må jeg igjen bruke iDriven til å bytte sanger etc. Vet folket her inne noe om muligheter til å kode inn at man i alle fall kan bytte av sanger på rattet? Tungvint å måtte bruke mobilen eller knappen helt til høyre på dashbordet som ser slik ut < > eller å måtte gå fra navi til media også via media til sanger for derav å bytte sang med ID6 hjulet i midtkonsollen... Vet det er å banne i kirken... men Teslaen har langt bedre system når det gjelder multimedia og brukerkontroll. Der får jeg alt opp på det svære LCD displayet/speedo og kan gjøre det meste via kontrollene på rattet. Må dog innrømme at skjermen i midten kunne vært bedre, men den er vel strengt tatt best å benytte når man står stille, eller i fremtiden KANSKJE/MULIGENS/om det lar seg gjøre... bruke mens «autopiloten» er aktiv. i3S’en er minimalistisk og ryddig, men savner et i8 dash display i den. (eller Head Up display.)
  5. Flotte biler. Kjørt den en del, til tross for at jeg også hadde en F30. E46’en har noe eget med styringen. Man kjenner hull og ujevnheter i veien... både på godt og vondt skulle bare ønske den hadde liiitt mer motor. Litt løgent med 105 hk uten turbo...
  6. Ingeting er som en nesten 20 år gammel E46 med bare 85.000km på telleren! Går som en klokke, lakken er fin og interiøret er nesten som nytt!
  7. Må si at designet vokser litt på meg hver dag. Kan ha noe med å gjøre at jeg liker i8 så mye som jeg gjør. Ikke det at i3 og i8 er så innmari like.. men estetikken er vel noe av det samme, sett ut i fra BMW’s egen fronting av i-bilene. Har prøvd Nissan leaf, VW golf og Mercedes B klasse, og foreløpig er dette den beste helelektriske bybilen etter min mening. Har også prøvd den opp til Elverum i helgen. Ikke kjørt sånn «elbil-hastighet» typ 90-100 i 110 sonen. Hadde likevel 32km igjen på tanken etter å ha tilbakelagt 144km i 80, 100 og 110 sone den overrasker meg positivt. Rekkevidde-estimatet er også veldig pålitelig.
  8. Tusen takk! Digger fargen jeg og. Liker at den er såpass mørk at den nesten ser sort ut på gråværsdagene/kveld og natt, og at solen virkelig får frem dybden i lakken ellers. (Imperial Blue) i3S, Yes. Bredere skjermer, bakdekk, andre felger enn i3 LCI og ingen folie på takbuen. I tillegg er den heldigvis stivere pga. M sport understell.
  9. Ny bil 😄. Ikke noe fossilt denne gangen... men måtte nesten ty til fornuften. Flere runder inn og ut av bom hver dag i tillegg til vanskelige parkeringsforhold for fossile biler i sentrum. (Jobber på meglerkontor) så det måtte til 🙄.
  10. Lifeasiknowit_bmw

    Off Topic-tråden, versjon 4(?)

    Sikkert ikke alle som liker overgangen til El-drift her inne... men for min del så synes jeg El er kult. NIO P-9 har allerede slått banerekorden på Nürburgring, så det er jo åpenbart at det er mye potensiale i elbiler. Oppdaget at BMW har lagt ut informasjon om nye BMW iX3. Designet er noe snodig mtp. grillen som er sammenhengende foran, og bilens litt mindre aggressive utrykk i forhold til dagens X3. Også fant jeg fort ut at den har Netto batterikapasitet på 70kWt? Dette er jo alt for lite i forhold til hva andre merker i premium tilbyr? Holder BMW igjen med vilje, eller mangler de teknologien? 70kWt på SUV holder knapt 300km. På en Tesla X holder 75D i 270km på 1 lading. Tørr påstå at iX3 ikke er magisk mer aerodynamisk enn Tesla sin Model X. Vekt er jo muligens en forskjell, men med dreiemomentet til elmotorer vi har i dag, så vil jo vekten på kjøretøyet være mindre betydningsfullt enn det er for bensin eller diesel. Tror gj. forbruk på Model X ligger på 190-250 = 19-25kw per 100km. Link til BMW’s nye i-serie SUV: https://www.bmw.no/no/all-models/bmw-i/iX3/2018/oversikt.html
  11. Lifeasiknowit_bmw

    Off Topic-tråden, versjon 4(?)

    Noen her som har kjøpt styling av noe slag til i3/i3S her? Typ. leppe, speildeksler etc. Vet at i3/i3S har samme speilhus som F30’en. Så man kan visst bytte til f.eks Karbon M Performance deksler. Trenger litt inspirasjon/input da i3S’en kommer i uke 24. Tenkte å få på deler som gjør at den skiller seg litt mer fra standard i3. Har funnet dette på nettet, men det er til pre-Facelift i3.
  12. Lifeasiknowit_bmw

    Off Topic-tråden, versjon 4(?)

    Jeg har solgt bensinbilen og gått over til EL. Litt kjipt, men måtte nesten bevege meg i retning av fornuften, da jobben krever at jeg får parkert i boligområder i forbindelse med visninger. Årsaken er at det nå har kommet «Beboerparkering» i gatene rundt omkring i Oslo. Elbiler kan faktisk parkere gratis disse stedene uten å ha beboerkort. (Som man heller ikke får kjøpt med mindre man har en bolig og er bosatt i det området man søker om beboerkort i) Uansett. Jeg har bestilt i3S. Tenkte at jeg i alle fall skulle kunne kjøre en litt mer tight bil enn standard i3 eller E-golf, Ampera etc. Da jeg så bilder og leste om i3/ i3S LCI så var LED barene i frontfangeren på. De lyser hvit LED. Dette er desverre noe som EU-biler ikke har aktivert. Blinklysene lyser i disse LED’ene, men ikke noe annen form for lys. Siden det er programmert at det skal blinke ved varsel og/eller blink så antar jeg at det bør være mulig å få aktivert selve lyset også. Er det noen her inne som kjenner noen som har aktivert dette?
  13. Byttet Head Unit på min bil. Umiddelbart MYE bedre lyd i anlegget. Bedre trøkk i bass, klarere diskant i tillegg til at handsfree anlegget ble bedre. Lyden ble bedre filtrert og mindre skurring generelt. Tror handsfree kanskje kan programmeres, men ikke sikker... utgangspunktet er at ny forsterker innebygget i NBT (i mitt tilfelle) gjorde lyden i anlegget mye bedre.
  14. Nei, bygger seg bare under skjermene slik det gjør uten sideskjørt. Ikke noe mer enn før har enda ikke møtt på trøbbel med at det bygger seg oppå. De er jo laget for at bilen skal ha bedre marktrykk, og luftstrømmene blåser snøen av uansett. kan feste seg isklumper under slik det har for vane å gjøre i hjulbuene ellers. De kan man pirke av, men er ikke noe større behov for vedlikehold enn før. Kan legge ved bilde av innsiden av skjørtene. De er glatte og kan sprayes med silikon for å unngå feste også. Har foreløpig ikke sett behovet for det.... men når jeg tenker meg om så skal jeg gjøre det nå. Eneste bildet jeg har av undersiden... vet ikke hvor illustrerende det er, men uansett. Det er øverste delen som har en knekk, ellers er det flatt under. Bygger lite snø der
  15. Bilen solgt så da er det egentlig bare... Bye bye bil. Vi ses vel om du er i Oslo-området av og til.