fxslin

Medlemmer
  • Innholdsteller

    345
  • Ble medlem

  • Sist besøkt

1 følger

Om fxslin

  • Vurdering
    Major

Profile Information

  • Kjønn:
  • Bosted:
    Akershus
  • Kjøretøy
    BMW E70, E36/7, i3

Siste besøkende

3086 profilvisninger
  1. Ah, dette blir så bra! Trenger ingen mods denne her da? Er jo en perfekt bil på leveranse dagen, trenger jo bare å kjøres og vedlikeholdes/vaskes litt!
  2. Da kom jaggu meg delene i dag, rask leveranse av leverandøren min:-) Er vel begrenset hvor spennende dette kan være, men slenger med noen bilder for oppretteholde historikken på arbeidet med bilen i tråden. Dagen min startet med å levere klavene mine til sandblåsing og grunning på et lokalt verksted. Som skulle fikse dette i løpet av dagen. Disse kom tilbake slikt, nå var det til og med mulig å lese teksten på dem. Slikt liker jeg:-) Og esken jeg plukket opp, med masse rene og nye deler. Alt OEM eller OEM kvalitet bortsett fra bremseslanger, da jeg egentlig skal ha stål varianten. Men disse var dyre og hadde 2 ukers leveringstid. Så bremseslanger ble plukket opp på biltema, så får jeg bytte alt til stålomspunnende til vinteren da jeg skal ta bakbremsene også. Er noe eget med rene og pene deler. Motivasjonen stiger betraktelig når ting skal på igjen kontra av igjen! Først ut så måtte klavene lakkeres opp. Så da ble det rigget til litt og slikt så det ut etter et par strøk. Så etter en time tørking, så skulle lakken herdes litt. Og da kom jeg på at jeg hadde en gammel hybel ovn i kjelleren, som vi brukte når vi pusset opp kjøkkenet. Så da ble varme pistol droppet og stekeovn hentet til garasjen. Så etter en time på ca. 160grader, var vi her. Overasket over hvor bra det ble, første gang jeg gjør noe slikt. Faktisk første gang jeg har overhalt bremser i det hele tatt på en bil (lærte alt i helga under "krisen"). Jeg skulle utgangspunktet bytte bremseskjoldet også, men den varianten på Z3 krever at navet kommer av. Tittet om jeg kunne brukene tipsene jeg hadde fått, men det involverte mye kutting og bøying av nye skjold. Så jeg sparer den jobben til den dagen jeg må bytte lager på bilen. Og de skjoldene som er på er ikke "ferdige" mye gods igjen, men var ikke pene. Så de fikk et par runder med matt sort lakk, sånn for synes skyld. Jeg hadde egentlig planlagt å lakke kaliperene også, men da jeg så hvor fine de var. Og at jeg måtte demontere mye for å få dette til skikkelig, så tenkte jeg at da fikk jeg prøve med sorte klaver og sølv kaliper. Ble det ikke bra, så får jeg lakke klavene sølv til vinteren. Men resultatet ble vel egentlig helt greit. Ferdige bremser, med nye skiver, kaliper, overhalt klav, glidere, bremseslange, slitasjevarsler, skruer, klosser og fjær. Så nå er det bare be en kompis over på øl og etterfylle med ny bremseveske, samt seriøs lufting. Så skal bilen være klar for veien igjen.
  3. Takker for tips! Har fått samme tips fra flere nå. Så skal ta en nærmere titt på dette. Se om det er overkommerlig på E36/7 også.
  4. Etter en dag hjemme etter turen, så kom motivasjonen tilbake for å fikse bilen. Så i dag ble nye deler bestilt til en overhaling av bremsene foran. Så da var det bare å få kroppen ut i garasjen for litt pusling. Først skulle denne av, moro under turen. Men pent var det ikke:-) Så var det bare få bilen opp i lufta. Slik ser en biltema skive ut etter 500km med brukte klosser og kaliper. Kaliperen skal av og sendes tilbake til eier. Skiva doneres til en E46 tenker jeg. Venstre side gikk fort, da dette bare hadde sittet på i et par dager. Og alle rustne bolter var "ferdig" løsnet. Høyre siden var det verre med og det ble litt banning over harde bolter. Men litt vilje og wd40 overvinner det meste:-) @Havers er en trofast hjelper i dag også. Var godt å være 4 hender på noen av delene. Men han stakk fort i E39'en sin når vi skulle rydde:-) Dette er en strøken E39 uten rust, den ender nok opp til vinterlagring denne sesongen, da han nærmer seg ferdigstillelse av den. Tok en liten organiserings økt (den lånte kaliperen er helt til venstre, skal være samme del. Men ser det er litt forskjell på dem nå). Få følgende deler skal bli byttet: Skiver (OEM) Klosser (OEM) Kalipere (OEM) - innbytte løsningen. Nye bremseslager - ser om jeg får tak stål omspunnende bremseslanger. Nye bolter til skiver og kalipere Klavene skal bli sandblåst og lakket opp på nytt. + nye OEM glidere Har bestilt bremseskjold, men det visste at for å bytte disse så må jeg av med navet. Så jeg lakker de som sitter på for nå. (så blir disse en del av vinter prosjeket). Håper bare at delene kommer fort og som avtalt, slik at jeg får denne tilbake på veien i finværet!
  5. Begynner å komme seg nå! Ble bra med riktig høyde også. Bør bli en fin brukis av denne til slutt!
  6. Da var en kommet hjem fra en lang og svært innholdsrik vår tur med Norsk Sportsvogn klubb (NSK). Dette var vår første skikkelig tur med Z3'en og ca. 1100km skulle tilbakeleges på 4 dager med en utstilling på Wings and Wheels på Sola som høydepunkt. Det var 48 biler fra klubben som skulle kjøre sammen fra oppmøte punktet i Hokksund. Ganske mye gromt som dukket opp! Starten ble dessverre en ganske våt opplevelse og men humøret var på plass:-) Litt decal trimming måtte på plass. Ga meg dessverre lite ekstra hestekrefter :-/ Første stopp var Ulefoss for litt mat og plukke opp flere medlemmer. Denne er grom.... Fra Ulefoss tok vi sjansen på kjøre "topless", men det varte ikke lenge så det ble en "top up" pitstop. Misunnte litt de som har en magisk knapp:-) Framme ved første overnatting og værgudene begynte å spille på lag igjen! Her fikk jeg min første sjanse til å gå litt rundt og titte nærmere på bilene til medlemmene. Dette er den første 2.8 roadsteren jeg har sett siden jeg kjøpte min. Dønn orginal og meget godt pleiet av eieren sin. Det skjer noe med en parkeringsplass når mange sportsbiler dukker opp. Tok ikke lang tid før det begynte å komme turister for å titte på bilene. Berømt widowmaker! Denne fikk jeg en grundig introduksjon på, hvis jeg husker riktig så snakker vi 600Hk og 700Nm når den er i "insane" modus. Fikk litt sansen for denne Z4 M roadsteren. Ble til at jeg studerte denne flere ganger på turen. Mye bra historie i den bilen. Dagen deretter bar det videre i mot Sola men via ymse omveier grunnet veiarbeid osv.. Første etappe i mot Sirdal Høyfjellshotel bar preg av mye vakker natur og fine veier. Men på slutten av denne strekningen begynte bilen å oppføre seg noe muffens og ting var ikke helt på stell. Så siste del ble tatt rolig og ved ankomst til hotellet så ble jeg møtt av dette synet. Det var ikke så altfor varmt, men hadde støvet noe sinnsykt. Tok en kjapp runde med jekken og fikk hjulet av. Håpet virkelig at jeg hadde plukket opp en stein eller noe slikt. Men nei, her var noe mer alvorlig. Resignert så måtte jeg bare konstantere at turen var over og veihjelp måtte anskaffes. Så vi bestemte oss for å fullføre lunsjen med de andre og vinke dem farvel. Medlemmer som gjør seg klare til dra, var selvsagt mange som gjerne ville ha med oss som passasjerer videre og la bilen stå inntill videre, eller hjelpe oss på andre måter.. Men vi ønsket ikke å være en byrde og ødelegge turen for de andre. Var veldig kjipt å se den siste bilen dra! Så var det bare å ringe veihjelp og da begynte ting å skje. Det viste seg at veihjelpen var lokalisert i Sirdal og jeg tenke "det er for kjipt at denne turen skal være over for vår del". Veihjelpen kom i løpet av en time og jeg begynte å snakke med sjåføren. Spurte om jeg kunne låne verktøy av ham på stasjonen deres noe han var positiv til. Så vi ble kjørte ned dit med bilen. Ved Sirdal verkstedet prøvde vi et par ting, men vi lyktes ikke med få bremsen til å slippe riktig hvergang. Så det ble bestemt at vi skulle kjøre bilen til Bavaria i Stavanger. Underveis så tenkte jeg så det knakte og jeg postet blant annet en "hjelp" post her på forumet som sikkert noen av dere leste og svarte på (takk til dere!). Men nå hadde jeg bestemt meg dette skulle jeg klare å fikse på en eller annen måte. Så jeg tok noen telefoner mens jeg satt i lastebilen, som forsåvidt tok den samme ruta som vi skulle ha kjørt selv til Sola. En venn av meg er fly mekaniker på Sola flyplass, så han ble ringt og spurt om han kunne hjelpe meg (jeg skulle møte han på søndagen på Wings & Wheels), svaret var "selvsagt, hva kan jeg gjøre?" Så han dro på biltema kjøpte det han kunne få tak i av bremse deler til min bil. Veihjelpen ble overtalt til å kjøre oss til Sola flyverksted istedenfor Bavaria Stavanger. Etter noen lange timer kom vi trygt fram til Sola flyverksted som lå i perfekt gang avstand til hotellet vi skulle være på. Så fruen ble sendt til hotellet for å delta på arrangementet og oppdatere resten tur følget hva jeg og kameraten holdt på med. Samtidig så hadde vi kontakt med en komptent NSK medlem som var hjemme via tlf (samme person hadde på eget initiativ starte å jobbe med å skaffe hjelp/deler via FB og andre kanaler). Vi fikk demontert alt og begynte å lete etter feilen: Visste seg at det ikke var kast i skiver, fant heller ingen tegn til ekstrem varmgang heller. Men da vi kom til kaliperen så ble det åpenbart at stemplet var årsaken. Kameraten min hadde ikke fått tak rep.set til stemplet, bare bremseskive og rep.set til "gliderne". Så vi bestemte for å prøve å overhale med det vi hadde og smøre opp stemplet litt for å se om vi kunne få den "tilbake". Det ble noe bedre, men ikke bra nok. Noe en kjapp prøve tur ganske kjapt avdekket. Så "ny" kaliper måtte skaffes, en masse meldinger ble sent både til innland og utland (fikk masse teknisk info fra f.eks england). Fruen gikk rundt på arrangementet med delenr'et hun fikk av meg. Og når info om at kaliper fra e36 og e46 ville passe min bil ankom og ble spredt videre, fikk vi jackpot. Et lokalt NSK medlem (Stig) hadde en e46 stående på tunet sitt. Stig er min helt denne helgen. Dette er samme person som brukte sitt nettverk til å få sjekket ulike verksteder/delelager på en lørdagskveld etter ny kaliper til min bil. Og alt dette samtidig som at han var med på arrangørsiden av NSK kvelden og Wings & Wheels arrangmentet. Med info at en kaliper var blitt lokalisert og ville bli bragt til utstillingen, så ble alt verktøy pakket og gjort klar til dagen derpå. Bilen ble parkert på hotellet og jeg rakk akkurat å få tatt en øl før jeg stupte i sengen. Våknet grytidlig dagen etterpå full av energi (i følge andre så var jeg en "man on mission" den morgenen). Kjørte så bilen til utstillingen, passet på parkere slik at vi hadde nok arbeidsplass til den forekommende operasjonen! Ble stående ved siden denne vakre bilen. Først ankom den "nye" kaliperen, deretter kom verktøyet. Så når Wings & Wheels åpnet. Så satt vi på bakken å skrudde med tilskuere Et annet medlem av klubben hadde masse verdifull kompetanse og erfaring, så han tilbø seg å hjelpe til. Så etter ca. 50 min så var kaliper byttet, systemet luftet og testet. Så kunne vi konstantere at operasjonen var vellykket! Så et av brølene der den dagen var mitt:-) Kan fortelle dere at det å ligge å skru på bil, med masse folk rundt seg er en stor opplevelse. Har aldri fått så mye oppmuntrende ord , gode råd og støtte som dette. Fikk virkelig kjenne på genuin bil interesse den dagen! Stor takk til Eivind, Erik, Stig, Bjørn-Anders og alle NSK/Bimmers medlemmers som hjalp til med tid,info og deler!!! Jeg fikk til og med kort hilst på @StigJ her på forumet og berundret bilen hans! Resten av den dagen ble brukt til å kjøre til Lindesnes og natten ble tilbragt på Havhotellet der nede. Jeg kunne heldigvis konstantere at bilen fungerte bra igjen. Kunne spore noe skjev bremsefordelingen, men den var fullt kjørbar. Fantatiske steder langs veien til Lindesnes! Morgenen dagen etterpå fikk tatt en liten photoshot out med de 2 Z3'ene som var med på turen. Stock vs OEM+ Zed: Så måtte vi selvsagt til der Norge slutter: Ikke ofte en får stå ved siden av en slik en: Old vs New: Deretter så ble kortest rute lagt inn på GPS og vi kjørte hjemover med et par pitstop'er. Alltid hyggelig og moro når noen går over for å se nærmere på bilen. Vel hjemme etter en mildt sagt innholdsrik lang helg med. Så nå trenger både bil og undertegnede en litt hvile før det skal foretas bestilling av deler og overhalingen av bremser på bilen. Tenker vel at jeg bytter/overhaler alt når jeg først er i gang (var egentlig planlagt som vinter prosjekt denne vinteren). Har tatt masse video, skal se om jeg får redigert sammen noe etterhvert. Her en en liten smakebit:
  7. Ja det var hyggelig hilse, selvom det ble kort:-) Men jeg var ble jo opptatt med caliper bytte under utstilling. En merkelig opplevelse å stå å skru med masse folk rundt om som står å ser på og tar bilder. Men operasjonen var vellykket og jeg har kommet meg til Lindesnes havhotell. Og i morgen går turen hjemover. Men rakk å gå noen runder rundt bilen din og studere den. Min konklusjon er at den er like pen som på bilder! Har et par bilder av den, men får først komme meg hjem igjen før jeg deler disse. Vært en innholdsrik lang helg, mildt sagt. Men fantastisk bilmiljø på den siden av landet!!!
  8. Liten oppdatering! da er e46 kaliper montert på utstillingen (wings and wheels)! Fantstisk støtte og humor:-) ser også @StigJ er her
  9. Status oppdatering: har hatt fra hverandre kaliper og konstantert at det er kaliper stempel som er gåent. Ingen kast eller noe slikt. Miljøet i klubben min ser ut til å kunne kanskje få tak i kaliper til wings and wheels. Masse lokale BMW folk er i sola/Stavanger og ser ut til at bilen blir fikset mens den står på utstillingen der helt rått miljø!!!
  10. Ser at e36 og e46 bruker samme deler, så da er tilgangen bedre! har også fått låne verksted på sola flyplass, kamerat er å kjøper kobberfet og ser om han får tak i deler. Så om en time skrus det bil og vi prøver redde helga. Skal selvsagt prøve tipsene som er nevnt her først!!!
  11. Jepp sitter med mobilen og sjekker
  12. Hei forum medlemner jeg er på tur med Z3 og har fått problemer med venstre kaliper. Så klossene ligger innpå og skaper varmgang:-( Blitt hentet sv viking og blir kjørt til bavaria Stavanger nå (fra Sirdal). Men vil helst ikke at turen skal være over ennå. Tenkte å høre med forumet om det er noen i Stavanger området som har mulighet til å hjelpe meg ut med å løse dette i dag? Jeg har ikke fått inspisert det skikkelig ennå, bare konstantert at skiva ligger innpå. Litt usikker på om det holder å få det av og smurt opp igjen? Eller om skiva/klosser og kaliper må byttes. Jeg vet at dette er en longshot, men bare sjekker med dere!
  13. Dette blir spennende å følge med på! Har selv fått lyst til å ha et slikt prosjekt, gamle BMW'er er stilige!
  14. Faen så "bøs" den er nå! Veldig kul detail!
  15. Du får huske å poste bilde av både Z4'er og garasjeporten:-)