Eriksen tuning

Medlemmer
  • Innholdsteller

    39
  • Ble medlem

  • Sist besøkt

Om Eriksen tuning

  • Vurdering
    Sersjant
  • Bursdag

Profile Information

  • Kjøretøy
    BMW E36 Cupé

Siste besøkende

87 profilvisninger
  1. Kan jo også legge ved noen bilder av den andre lidenskapen min. Denne gjorde jeg mye av det samme som jeg gjør med e36n i dag, bare at denne sprøyta jeg i låven selv også med et ok resultat. Også avslutta jeg her med 400 papir, nå har jeg avsluttet med 800 våtslipepapir. Jeg ble veldig fornøyd med denne og synes resultatet her ble meget bra. På e36n har jeg i tillegg brukt minst ti ganger så mye tid allerede, på kun grunnarbeid. Samtidig som jeg setter bort lakkjobben. Så jeg tror det er muligheter for å få et ok resultat også på den. Drar dere kjensel på denne? hehe (Får håpe dere tåler noen bilder av en gammel Volvo her og)
  2. Mac`n og telefon er ikke helt venner om dagen og sliter med å få bilder over på maskin. Men Her er noen bilder av hva jeg sysla med i kveld. Kom på at dette var jo det perfekte tidspunkt for å valse litt. Hadde vert kipt på nylakka bil. Ble ikke helt sånn jeg ville ha det, men pga hvordan innerskjermen er laget fikk jeg den ikke slik jeg ville ha den. likevel ble det bedre plass enn det var. Testet jekkfestet mitt også, dette ble jeg utrolig fornøyd med. Kom ikke en knirke lyd, knase lyd eller noe! Gav heller ikke en millimeter etter. Skikkelig fornøyd med den reparasjonen der (mtp at det dessverre ble lit godt gammeldags "bonnemekk" her) Om det ser ut som det er mye sparkel på buen ser det bare slik ut. Ligger minimale mengder der som trengs for å få riktig form på buen. Ellers fikk man blåst vekk en del støv man ikke vil ha i lakken. Og nå står den klar til å losses på henger i morgen
  3. Hyggelig at du følger! Ja, bilen var utrolig bra da jeg kjøpte den! Men jeg har vert urolig uheldig med den senere! Det første som skjedde var helt og holdent min egen feil, da man lekte superhelt på vinterføre og havna inn i et gjære siste uka med snø.... Men dette ble satt på et seriøst verksted og retta skikkelig opp!! Så nr. 2 var det på vårparten samme dag jeg hadde satt på sommerskoa, var det en idiot med en lånt audi v8 quattro som skulle prøve kjøre forbi meg. Han feia av i svingen forran meg og kasta et tonn med jord og stein over bilen..... Fikk da en sprukken frontrute og en haug med steinsprut...... Nr. 3, i sommer da jeg akkurat hadde vert på selvvasken på vei til verkstedet for å ta en skikkelig tre stegs poleringsrunde på den, så skulle det selvfølgelig hoppe et rådyr ut foran meg......... Så... faen ja. har vert litt uheldig. Men meningen med det jeg driver med nå er å få retta opp i alle de skavankene som har kommet nå i det siste. Kjøpte denne bilen for å ha en strøken/fin/grei E36, og nå blir den bedre en da jeg kjøpte den. Kan trøste med at dette blir gjort skikkelig ja! Det kommer langt i fra og bli noen jalla kebab tralle. Har faktisk vert inne på tanken om å renovere m tec felgene og få et originalt mtec stuk på den. Den skal for all del ikke jalles i hjel, alt blir gjort nøytralt og fint! Skal ikke bli noen herjebil! Men en bil som går litt bedre en tolitern. Mye av grunnen til at jeg bygger en 2.8L til den er at jeg synes det er gøy og bygge motorer og at dette er fine motorer jeg bare måtte prøve å bygge. Når det kommer til verdiøkning, så har jeg ikke kjøpt denne bilen får å tjene penger på den. Jeg har kjøpt den for å kose meg med den og bruke den. Så å sette den bort for å vente på at den skal bli vert mer, det er ikke helt min greie. Det er gammal bil og det skal brukes! Men det er forskjell på å bruke og "bruke opp" Tilbake til hvordan bilen var da jeg kjøpte den. Så var det rust i fremkant og bakkant av høyre hjulbue, rustbobler på høyre skjerm og en rustboble i overkant ved lista til frontruta. Dette er nå bra igjen med nytt stål. Så bilen kommer neppe til å bli noe verre enn den var. Bilen har også vert omlakkert en gang før og har aldri vert helt fornøyd med lakken, men tror det skal bli vell så bra nå.
  4. Touchdown, Klar for lakk i morra. Siste finpuss setter jeg bort til lakkerer om han ikke er fornøyd.
  5. Hadde ei lita økt på bilen i dag og. Sparkla og slipa meg ferdig. Slipte siste runde med 800 våtslipepapir tørt. Kommer nok noen bilder i morra
  6. Liten update på motor også. I dag var jeg og henta et komplett 328 eksosanlegg som skal modes litt før det er klart for nye motoren. Også var jeg og henta delemotor her. Har så og si alt jeg tenger og håper på og sette den sammen i påska. Håper å få alt på stell innen e30 meetet på rudskogen. M52b20 delemotor Så nå bør det snart være muligheter for å kjøre fra de gamle grisetrimma volvoene i by`n.
  7. Blitt veldig glad i fargen selv så den bytter jeg ikke ut. Var innom lakkereren på torsdag og kom frem til at jeg kunne levere den nå førstkommende mandag. Har snakket med han som skal lakkere og sett en annen bil han har lakkert, har veldig god troa på et godt resultat. Hele denne lakkeringsideen var egentlig bare en liten impuls handling man dro i gang da jeg visste at jeg skulle ha fri i hele januar. Tanken var bare å matte ned, rette noen småbulker og sende til lakk. Så enkelt ble det selvfølgelig ikke, hadde regna med et par dager pussing og en dag med retting. Men har nå holdt på 6-7 timer hver dag siden 22. Desember. Det butta først litt i høyre kanal. Her hadde det begynt å ruste og når jeg begynte å pirke dro det seg utover, måtte da smi kanaler noen dager. Jekkfeste bak var også på sitt siste vers, men fikk smidd til et nytt med noe div som lå i hylla. Sparkling var også noe jeg trodde var en enkel sak, men det kan jeg fortelle dere at det er det absolutt ikke!! Men etter en god del timer, youtube søking og tips fra lakkerer har jeg begynt å få skikkelig teken på dette nå. Har lagt enorme mengder med sparkel og slipt bort 99% av det igjen før jeg har blitt fornøyd. Panseret var det mest krevende. Rådyret som sørget for dette. Men fikk til slutt det bra også med minimale mengder sparkel/fyller. Legger ved noen bilder jeg har på telefonrøret: Fant jaggu noe rust under, og når man begynner å rote i det drar det seg utover. Hadde ikke noe bilde i mellom her, men sveisa inn plata grunna og hadde på understellsmasse. Fant også et lite hull til her som ikke var helt hundre. Kappa ut i god tro med vinkelsliperen og ut titta det en kabelbunt....... Hadde heldigvis bare vert borti to ledninger, men det var ikke verre enn å finne frem loddebolten og krympestrømpe. Var litt ymse rundt det fremre jekkfestet også, så kappa ut å sveisa inn nytt. Har ingen bilder fra jekkfestet bak, men her er det jeg mekka til. 3" rør med plate i bunn som ble sveisa fast i kanalen nede, røret ble sveisa fast i jekkfestet oppe. Forsterka røret yttligere etter dette bildet ble tatt. Tatt i kveld: Tenkte jeg skule en tur inn til GS denne uka og kjøpe litt kips og slikt, men så alt kom på 2500kr, så jeg la fra meg det. Tok en tur på ebay, fant alt jeg trengte til 150kr. tommel opp. Fant et nav til rattet på ebay og for 160kr, kan det virkelig passe tro? Blir spennende og se Instagram oppdateres løpende, så den må dere følge. garagemonkey__ Downshift: Blir nok dessverre neppe noe salg med det første.
  8. Blir så enkelt som samme farge. Synes selv den er veldig fin også blir det altfor mye jobb å bytte farge.
  9. Da blir det lakkering! Bilen er pusset ned nå og skal lakkeres til uka. Legger stadig ut noen fotografier på insta. @garagemonkey__
  10. Hei og hopp! Har dessverre stoppet litt opp dette prosjektet mitt, men det har aldeles ikke stoppet helt opp. Begynte å studere nå i høst og tiden går nå dessverre til skole. Men i januar har jeg fri og satser på å få gjort en hel del, kanskje litt vell mye mer enn hva som er realistisk, men men. Det som står igjen på bilen er hovedsakelig bare å sette sammen motor og sette den i. Men etter at jeg klarte å feie ned et rådyr i sommer har jeg falt litt inn på tankene å gi den en hellakkering i vinter. Onkelen til en kamerat driver med industrilakk og har mest sannsynlig tid til å lakke den nå i januar. Så om han har tid blir det en hellakkering i løpet av vinteren. Russebilen til meg og gutta ble lakkert av han og det ble mer enn bra nok for det jeg krever. Når det kommer til motor er planen at den skal inn i påsken. Ellers har det kommet inn en del deler i det siste som: -GS performance tårnlagre bak. -Nye lister roundabout -Slissa og hullbora bremseskiver forran -Bremseklosser -Nye blinklysglass forran -m50 preppa MS41 styreenhet uten EWS Deler som er på vei: -Rattnav -snapp-off -Grip Royal treratt -bremseskiver bak -bremsebånd -kyllingbein -Letta enkeltmasse svinghjul (7kg) -Komplett m52b20 (trenger bunnpanne og oljepickup) Det som gjenstår: Trykkplate og lamell Oljefilter Skilter er levert inn da jeg tenkte å spare ho for denne vinteren. Har vert så mye uheldig med bila i det siste så ut på nyåret tipper jeg det blir fullkasko på denne Bilde fra rådyr faenskapet. Fant en skjerm i samme farge og fikk det sammen igjen. Noe bulker gjenstår som jeg har lyst til å rette opp i nå dersom det blir en hellakkering. Skal prøve å oppdatere så ofte som mulig her, ellers kan man følge @garagemonkey__ på insta. Legger ut et lite fotografi der hver gang det skjer noe
  11. Da har våren kommet, sommerskoa og høyde på plass. Motor har stått litt på vent. Men satser på å få gjordt litt i helga. Ellers er blokka syrevasket og veiv lakt i.
  12. Etter å ha sett altfor mye på youtube har man blitt litt inspirert av turbo. Planene var jo egentlig å bygge en litt rapp sugemotor, men har fått litt lyst til å slenge på en turbo. Og sammen med det følger det en del spørsmål. Har ikke tenkt å gjøre så altfor mye ut av det. Skal ikke bli noen 500hk maskin, men 300 holdbare hk på hjula har jeg oppfattet at skal være nok så greit å hente ut. 1. Kompforhold: Hvor høyt ladetrykk kan man kjøre på original bunndel? 2. Clutch: Hvor langt holder 320 trykkplata? Eventuelt hva trenger jeg her? Vil for alt i hele verden unngå sinter. 3. Motorstyring: Får man noe som faktisk funker optimalt her? mtp chip. Datasprut blir det ikke noe av i første omgang. Har lyst til å gjøre dette så nøytralt som mulig slik at den kanskje kan lure en fra vegvesenet om man skulle bli stoppa. Altså ikke blå silikonslanger, kromma trykkrør osv. Men turbo "ned og bakover" støpejerns manifold, skjult intercooler, innebygd waste gate, dra trykkrør gjennom original luftfilterboks bla. Vil at man skal kunne opne panseret og tenke "ja her så det originalt ut". Tenkte rett og slett og kjøpe meg et ferdig turbo kit. Noen som har et kit de anbefaler?? Blir fort dyrere å kjøpe alt sånt man trenger av småtteri løst. Noen som har noen erfaringer med dette? http://m.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=37278227
  13. Vert litt rolig her i det siste. Ting har stått litt på vent. Men nå er vi igang igjen. E.C. : Høres veldig riktig ut det du skriver her. Var bare noe jeg lurte på. Men på 70 og 80 tall i statene er jeg rimelig sikker på at deres bensin tilsvarte 87 oktan her i Norge. Har bygget et par amerikanske totaktsmotorer der man har måttet plane toppene usaklig mye for å få riktig kompresjonsforhold for norsk bensin. Ellers så har det ikke skjedd stort de siste ukene. Har fått lagt stempla i diesel bad så de blir litt lettere å få reine. Var veldig usikker på om jeg skulle koste på å kjøpe nye ringer da komp´en var høy og jamn på alle 6 syl. Så nå i helga tok jeg av ringene på et stempel å sjekka "gappet" og det var helt innafor. Så da blir det å bruke di videre. En kamerat har stikki av med bladsøkeren min så fikk ikke målt, men det var helt klart at det ikke var store slitasjen der. Får riktignok håpe resten er like bra. Bestillte deler fra KLracing nå i helga så håper på å få satt sammen bunndelen nå neste uke. Ringene og alt skal selvfølgelig gjøres nøye rent før det settes sammen igjen Møkkete å j@!!?lig, lurer på om jeg skal få blokka syrevasket eller om jeg skal nøye meg med motor rens og høytrykkspyler.
  14. Heisann! driver å bygger om min 97mod e36 320 om til 2,8L. Skulle da hatt en hjerne uten startsperre som passer til denne motoren/bil, helst optimalisert for 95/98okt og M50B25 innsug. Noen som har det liggende? Ole
  15. Har de ikke b20 i USA nei. I allefall så er oktantallet på vanlig drivstoff i statene på 87 oktan. Men jeg får finne frem pipetta og skyvelære, så er det jo ikke store jobben og finne ut av det. Fikk i allefall gjort masse i går. Fikk hengt motoren opp i støddet og plukka ho fra hverandre. Glad jeg valgte og gå over den og ikke bare satte den rett i, siden den var relativt "møkkete" inni. Mye brent/gammel olje på bla. stempler og i topp. Sylinderveggene var heller ikke helt strøkene, men de originale honeripene var der enda. Også var det i tillegg ørlite gravrust i dem, men det blir borte når den skal hones. Ellers var rammelagerene helt strøkene og rådelagerene var ikke så ille dem heller. men de blir nok byttet. Ringene var helt tighte og fine i stempla, så spora i sempla er ikke slitt. Sakl ta av en ring og sette ho i blokka og måle "gappet" neste helg for å se om ringene må byttes. Mulig det blir gjort uansett. Også ser jeg det er en del og hente på å matchporte topp og grenrør samt på finporting i inn og utblås kanaler i toppen. Er det foresten noen som vet hvor romslige sylindrene skal være for stempla?? Synes de var litt romslige Er også på jakt etter en verkstedshåndbok med teknisk data for disse motorene. Noen som vet hvor man får tak i slikt. Det må stå tolleransemål for klaringer, momenter osv.