Kallekarlsen

Medlem
  • Innholdsteller

    34
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om Kallekarlsen

  • Rang
    Sersjant

Profile Information

  • Kjøretøy
    520d e61 2009

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

  1. Kallekarlsen

    Stivere karosseri e61

    Jeg har en e61 LCI med understellskode: S226A Sports suspension settings. Her om dagen fikk jeg tilbud om å kjøpe deler fra en e61 med full m-sport understell for at jeg skulle få stivet opp bilen min. Så viser det seg at i beskrivelsen på delene står det at dette er for "kjøretøy med Panoramatak elektro S402A = Ja", altså har dette ikke noe med m-sport å gjøre. Delene er en korsstøtte i midten bak rett foran akslingen(muligens med to bolter i selve akslingen) og to stag som går skrått fremover til kanten av sideskjørtet. Disse er bolter direkte til karosseriet. Vil disse delene forbedre min bil som har sportsunderstell, eller er disse delene kun for å avstive bilene med panoramatak opp til biler uten panorama? Dette gjelder delene: Korsstøtte bakre kpl. Varenummer: 51617147500S penningstøtter Varenummer: 51617147516
  2. Kallekarlsen

    Kode S5ACA HIGH-BEAM ASSISTANT

    Jeg la inn vo $5AC i CAS og LMA. Så oppdaterte jeg modulene CAS, LMA, KOMBI og FLA. Det rare er at det det ser ut til å fungere som det skal, bare at funksjonen blir deaktivert når lysene dimmes ned.
  3. Jeg har nå ettermontert fjernlysassistent på min e61 2008 LCI og fått ting til å fungere. Når jeg aktiverer fjernlysassistenten får jeg opp ikonet i instrumentpanelet som viser at den er aktiv. Dette fungerer fint til jeg møter en bil og lysene dimmes ned, da blir fjernlysassistenten slått helt av og ikonet i instrumentpanelet blir borte, så må jeg aktivere denne med hendelen igjen for å få funksjonen til å starte igjen. Er det noen valg i LMA modulen(eller andre moduler) som må endres/aktiveres, eller må jeg kode alt på nytt? Jeg har lest litt på nettet om dette, og noen sier at denne funksjonen trenger litt tid til å kalibrere seg i systemet. Har lest at man må ta flere turer i mørket uten gatelys og at assistenten vil "oppføre seg rart" de første turene, men ingen har nevnt noe om at den skal slå seg helt av når lysene dimmes i møte med en bil.
  4. På denne forsterker går det ikke å koble begge subbene sammen. Forsterkeren ble utrolig varm, og kuttet etter en liten test. Jeg skal se litt mer på dette senere, men jeg mistenker at forsterkeren er gåen. Du foreslår 677 eller 752 hvis jeg må bytte forsterker, hva er forskjell på disse, og hvilken krever minst i form av kabling?
  5. Jeg har målt signalene ut fra forsterkeren og kommet fram til at Høyre utgang er fri for signal, om det er på grunn av koding, innstillinger som må justeres eller at utgangen er ødelagt er jeg usikker på. Det jeg gjør som en nødløsning til jeg har fått testet litt mer er å koble sammen utgangene fra forsterkeren slik at det blir lyd i begge sidene.
  6. Da har jeg lest inn 676 til vo og kodet modulene i denne rekkefølgen: CAPPL, CAUDI, CGATE, CHOST og CTUNE. Jeg ser at endringene er registrert i ncsexpert, og kodingen skal være i orden. Det er lyd fra forsterkeren på venstre side men ikke noe lyd fra venstre subb. Jeg har sjekket kablene og subben som skal være i orden. Er det noe jeg har oversett i kodingen eller er det en finurlig innstilling i systemet jeg har oversett?
  7. Jeg har oppdatert lyden i min E61 2009 modell fra standard anlegg til S676A HiFi speaker system med forsterker. Jeg har montert forsterkeren og kablet etter koblingsskjema fra newtis.info. Det eneste som gjenstår er å kode dette inn i systemet, og her er jeg litt usikker. VO, skal 676 legges inn i CAS og LMA? Hvilke moduler må endres i systemet etter vo er lagt inn? Ser på nettet at disse modulene skal kodes: CHOST, CAPPL, CGATE, CAUDI and CTUNE. Er det riktig?
  8. Kallekarlsen

    Ettermontering og koding av automatisk Baklukeåpner

    Møtet med bmw var helt klart en spesiell opplevelse. Han som tok imot meg fikk plutselig veldig god tid, og stilte flere spørsmål om programvare og hvordan jeg hadde gjort dette, men det var når han plutselig kom på at det måtte en vo kode inn i bilen at det tok litt av. Han mente da at fordi bmw tar betalt for selve vo-koden så kunne dette nesten regnes som tyveri. Det ble telefon til hovedkontoret, frem og tilbake til sjefen med mange spørsmål til meg om programvaren, hvem som har gjort dette, anskaffelse av vo, og til sist, en sterk formaning om at jeg sto i fare for å ødelegge bilen hvis jeg kodet bilen selv. Da jeg skulle dra fra bmw kom det en som var litt mer edruelig til saken. Han kunne fortelle at kodingen som var gjort på bilen min kan ikke verkstedene til bmw gjøre. De får ikke gå inn i systemet på bilen og programmere bare én ecu, de kan bare kode hele bilen. De har heller ikke mulighet til å programmere inn brukt ecu, derfor ville det koste meg dyrt hvis jeg skulle la bmw finne feilen og kode bilen på nytt. Samt at da ville endringer som var gjort tidligere utenfor bmw forsvinne fra bilen, fordi de koder bilen mot vo koder de har i bmw systemet.
  9. Kallekarlsen

    Ettermontering og koding av automatisk Baklukeåpner

    Da kan jeg avslutte denne saken. Jeg oppdaget i dag når jeg demonterte dekslene at den ene magneten på tuppen av rollo som glir opp og ned i sporet var ramlet av. Da ble det ikke kontakt i systemet, og bilen trodde rollo var fjernet og kjørte ikke motoren. En enkel feil der altså som ga mange grå hår og mye frustrasjon. Gjorde tydeligvis enda en nybegynner feil når jeg stakk innom bmw for å høre om de hadde noe input på problemet. Det ble mange spørsmål om hvordan jeg kom inn i systemet til bilen, og ikke minst hvor jeg fikk tak i vo koden til baklukeåpnern. De mente at det jeg hadde gjort ikke skulle være mulig.
  10. Kallekarlsen

    Ettermontering og koding av automatisk Baklukeåpner

    Jeg har kommet så langt at jeg får til å kjøre rollo opp og ned via ecu functions i ista-d, men den svarer ikke fra knappene i bilen. Når jeg skal kode modulen som styrer rollo, LCPA, så kommer det ingen data til .trc fila. Jeg ser at det ligger data i den fordi når jeg har lest av ecu, så kommer notepad opp med tre linjer som inneholder kode, og når jeg lukker den og åpner .trc fila så er den tom. Er det noe jeg har gått glipp av, eller kan det være feil på boksen som styrer rollo?
  11. Kallekarlsen

    Ettermontering og koding av automatisk Baklukeåpner

    Jeg har sjekket litt rundt på nettet og kommet frem til at rollo har egen VO i bilen, men jeg får feilmelding når jeg skal legge den inn. Kan noen se på denne og komme med tilbakemelding på hvordan denne koden skal legges til VO: SRAHA Roller cover for luggage compartment Skal den legges inn som vanlig med: "$RAH"?
  12. Kallekarlsen

    Ettermontering og koding av automatisk Baklukeåpner

    Jeg fant en beskrivelse av standard koding på nett som jeg tror fungerer som du beskriver. Så det jeg må gjøre er å kjøre hkl separat for å kode mot bilens VO. Start NCSExpert. 2. Last inn Profile 3. F1 (VIN/ZCS/FA) 4. F3 (ZCS/FA f .ECU) 5. Velg e61 (for e61) 6. Velg CAS 7. F6 (BACK) 8. F4 (Process ECU) 9. Velg HKL. 10. F2->velg "SG_Codieren->ok 11. F3->for å kode valgt ecu mot standard oppsett i forhold til bilens VO.
  13. Kallekarlsen

    Ettermontering og koding av automatisk Baklukeåpner

    Når jeg ser over ledningene så går ledningene fra rollomotoren direkte til temic boksen. Skal det gjøres endringer der også, og eventuelt hvilken modul må endres? Jeg har fulgt fremgangsmåte for å kode inn nytt utstyr fra nettet, og alle jeg har sett har gått inn og kodet en og en modul. Er det da slik at når det er lagt inn nye elementer i vo, så skal det bare kjøres koding direkte med sg_coderen?
  14. Kallekarlsen

    Ettermontering og koding av automatisk Baklukeåpner

    Litt usikker på hva du mener med standard kodet, men i hkl sto automatisk bakluke som ikke aktiv, her satte jeg valget på aktiv. Litt rart at alt annet våknet til liv utenom rollo. Skal ta en titt på ledningene én gang til for å forsikre meg om at alt er i orden der.
  15. Jeg har ettermontert automatisk baklukeåpner på min 520d e61 2009 modell og sliter litt med å få rollo til å fungere. Selve bakluka åpner seg som den skal, og jeg har fått kodet den slik at jeg kan justere hvor høyt bakluka skal åpne seg i idrive. Når jeg kobler til rollo så svarer ikke motoren som skal kjøre den ned. Rollen spretter opp når bakluka åpnes, men altså ikke "rollomotoren". Jeg har lagt inn automatisk baklukeåpner i vo med kode S316A, og aktivert funksjonene som de skal. Rollo har jeg satt som aktiv i hkl modulen. Må rollo legges inn i vo som egen del, eller blir den satt inn med baklukeåpner, eller har jeg rett og slett oversett noen funksjoner som må aktiveres for at rollo skal fungere?