dopus

Medlem
  • Innholdsteller

    201
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om dopus

  • Rang
    Kaptein

Profile Information

  • Kjønn:
    Mann
  • Bosted:
    Rogaland
  • Interesser:
    bil.motor,data,teknologi,hifi
  • Kjøretøy
    2013 BMW 520D Touring

Nylige profilbesøk

678 profilvisninger
  1. dopus

    Min Sophistogrey F11

    Nesten 200k km på samme turbo er jo ikke så gale det. På min gamle saab med garret turbo var det ganske normalt at dem raset ved 100k-120k km.
  2. dopus

    F10/F11 tråden

    så nye bil, tror nok dem ordner dette på garanti. Dette blir nok sikkert utbedret på garanti. Dem utbedret lakkbobler under gummilistene på fordørene hos meg, og da var bilen 4,5 år gammel. Vet ikke hvordan det er dersom bilen er import?!?
  3. dopus

    Oljeskift i girkasse

    kraftigere utgaver blir jo brukt på kraftigere motorer , så intervallene burde vel være det samme. Bmw sier jo lifetime fill. ZF som lager kassen annbefaler vel olje og filter skifte pr 80k - 120k km, avhengig av kjørestil / bruk, Det skader i hvertfall ikke å skifte olje og filter, men flusher du kassen, har du en risiko for at noe dritt som har løsnet ikke er spylt ut, og kan tette kanaler ved bruk etterpå. Hadde ikke flushet kassen uten at det vær noe galt med den, men et oljeskift med filter gjør godt for kassens livslengde. Synes selv det er på høy tid å å få tatt et slikt skift på min kasse, da bilen min har passert 110k km allerede, Får se til neste år. Her er mer info om oljeskift på zf 8HP kassene direkte fra ZF: https://www.zf.com/global/media/medien_mastersite/aftermarket/service_information/service_information_zf/transmission/cars_4/englisch_3/modelluebergreifend_1/ZF_SI_Oelwechselkit_8HP_50130_EN.pdf
  4. dopus

    Oljeskift i girkasse

    Du fikk vel sikkert flushet girkassen. Det trådstarter spørr etter, slik jeg forstår det , er kun et vanlig oljeskift med filter. Trådstarter: På min 520d me zf 8hp450 kasse så er filter og olje ca 3500 bare for deler ( da filter og bunnpanne er en hel enhet, og kan ikke skifte kun filter). Tror du har samme kasse! Hvis dem skal kun skifte olje, be om at dem tar av bunnpanne på ettermiddag/siste bil før dem stenger, og la den dryppe av seg over natten, da får du ut mer av oljen . Vurderer å gå gjort dette på min 520d til neste år...da er bilen kjørt ca 120k km.
  5. BillyRay. Annbefaler deg å støydempe mest mulig når du først har dørtrekkene av! kjøpte en liten pakke med slike lettformbare butyl gummi plater på T.Hansen bilrekvisita. disse var beregnet for lyddemping i dørene. Synes dem hjalp en god del for min del. med tanke på vibrasjoner.
  6. Hvor mye knot er det å legge opp til ekstra forsterker når man har base stereo (nå oppgradert til match sitt komponentsett, med diskant og delefilter, og 8" subber fra match), Hvor trekker man kablene , er det bagasjerommet som er mest vanlig å plassere forsterker? hva koster et slikt kabelsett for å koble inn ekstra forsterker på orginal kabelnettet bak spilleren??
  7. Vet jo selv av erfaring at ting som i følge verkstedhåndboka bare skal ta la oss si 2 timer, gjerne tar dobbelt så lang tid, fordi det har rustet fast og sitter som F"#¤"#¤. Da går det fort 2-3 ekstra timer, og ekstra verkstedleie i forhold til det man ser for seg. Det gjør vanligvis ikke noe , hvis man sitter i garasjen, eller hjemme på gårdsplassen og skrur. Hva som er korrekt pris er ikke alltid like lett å finne ut. Fra en bedrift sitt ståpunk er jo det den prisen som gir mest inntjening i forhold til utgifer. så kanskje her er det mer optimalt med høyere pris oG færre kunder, enn lavere pris og flere kunder, da flere kunder gir mer slitasje på maskiner og verktøy, og inntjeningen blir den samme. Hva som er korrekt pris i kr og øre aner jeg ikke, da jeg ikke kjenner til prisnivået og snittinntektene på østlandet, og villigheten blant folk til å betale for en slik tjeneste. Jeg har kanskje selv vært litt bortskjemt, da jeg har venner som har garasjer med både sakseløfter og grav. Skulle jeg prøvd å starte en slik type bedrift hadde jeg ihvertfall unngått områder som er dominert av eneboliger med mulighet for garasje, og satset på et omårde som gjerne har leiligheter og liten plass for å skru hjemme.
  8. Litt høy timepris dem operere med synes jeg. Jeg vet jo at dem ønsker å tjene penger på konseptet. men vet jo selv at på en del ting bruker jeg en god del mer tid enn en proff mekaniker, og da ruller det fort noen 500 lapper . På småfiks kan det da bli like billig å levere bilen på et lokalt verksted. Men spennende forretningskonsept, som er ganske vanlig i enktelte andre land.
  9. dopus

    Dårlig pådrag på BMW 120d 2006

    spooler turboen opp?? har du sjekket at alle slangeklemmer er skrudd skikklig til. For meg høres det ut som kanskje du har trykklekasje ved høyere trykk /turtall. altså at noen holder tett ved lavere ladetrykk men lekker ved høyere trykk. Har ikke knotet med turboen på min 2013 520d, men hadde en litt eldre bensin saab med turbo som jeg har skrudd litt på (og skiftet turbo) Ting jeg ville ha sjekket: vacuum slanger til wastegate (hvis det ikke er elektronisk styrt på denne motoren.) resten av vacuumslangene under panseret. slangeklemmer for innsug, intercooler og trykkrør. Eer alle elektroniske koblinger koblet på igjen etter turbobytte. slik som MAP, sensor for temp i innsug eller lignende. Lese ut og eventuelt slette feilkoder
  10. Hvis du har en slik ethernet diagnose kabel, så finnes det programmvare på nettet for å lese ut en verdi på bilen , og deretter generere FSC kode selv. har gjort dette selv på min 2013 med next navigasjon/kartsystem. Bruker nå egen generert lifetime kode om jeg husker rett, så slipper jeg å generere ny kode for hver kart oppdatering.
  11. Mulig jeg hsr klart å google meg fram til svaret selv. Har lest meg fram til at det kan være blenderen ( den som blender lyset fra fjern til nær lys på bi-xenon) som vibrerer, og at dette er normalt på kjøring på veldig humpete vei. Og det høres egentlig ut som en god forklaring også, med tanke på hvordan bi-xenon virker.
  12. Nei ikke adaptive. Kun standard bi-xenon.
  13. Nei, det har jeg sett. når lyset justerer høyde under kjøring. Dette er mer som om pæren rister, i det understeller får et slag i det den kjører i en dump/hump. Og jeg var denne gang i passasjersetet i min bil, og jeg la kun merke til det på høyre/ passasjerside på bilen, kan hende at dette var pga at jeg satt på den siden. Har aldri sett eller lagt merke til dette før. Tenker kanskje om pæren ikke sitter 100 prosent korrekt i frontlykten, og at den beveger litt på seg ved "slag" mot understelllet. Får ta en tur bort til merkeverkstedet her lokalt, da det er dem som har montert lyktene da dem ble skiftet på garanti! Takk for tilbakemeldingen.
  14. Etter en tur på Telemarks humpete veier i skumringen, med xenon fjernlysene på, la jeg merke til lyset på høyre side ser ut til å vibrere når vi kjørte over ujevnheter i vegbanen. Ikke mye, men alikevel nok til at jeg la merke til det. Har ikke sett dette før. Er dette normal oppførsel på xenon lykter. Selve lyktene ble skiftet i mars/april i forbindelse med en garantiutløpstest, så disser er kun noen måneder gamle. Kan lys vibreringen skyldes feilmonteringen, eller er dette vanlig oppførsel på xenon lykter. Det skjer ikke når jeg kjører på vanlige norske veier, kun på noen småveier der det var veldig mye dumper og telehiv.
  15. Tolker det slik at denne kan tas via OBD. Dette stod i mailene jeg fikk fra ess. I april 2018