DanielA

Medlemmer
  • Innholdsteller

    9
  • Ble medlem

  • Sist besøkt

Om DanielA

  • Vurdering
    Korporal

Profile Information

  • Kjøretøy
    '06 520d (E60)
  1. E60 - Defekt turbo

    Hei! Jeg har kjørt rundt med en liten suse-/hylelyd i motoren i over et år nå, og nå fikk jeg omsider diagnosen «defekt turbo» hos verksted. Fikk pristilbud på skifte av turbo + bremserør bak (begge sider) på 35.000,- Det har jeg rett og slett ikke råd til nå. Hva kan egentlig konsekvensene være ved å kjøre med defekt turbo? Bilen virker helt brillefint, og jeg merker ingenting galt når jeg kjører bilen, bortsett fra at den en veldig sjelden gang i blant kan ha et lite "slapt" sekund i motbakke. Har altså kjørt rundt et helt år med det slik, helt uten problemer, og med tanke på at jeg ikke har råd til å fikse den nå, så frister det jo mest å bare kjøre videre med den inntil videre. Men hva kan konsekvensen bli, sånn i verste fall? Hvor mye skade kan en defekt turbo gjøre? Tusen takk for svar!
  2. E60 med låst bakhjul

    Hei, nei, jeg bruker aldri håndbrekk. Jeg dro det opp i 10 sek i sted under feilsøking, men den står alltid parkert uten håndbrekk på.
  3. E60 med låst bakhjul

    Hei igjen! For de av dere som husker min forrige tråd, så ble konklusjonen at jeg valgte å kjøre den på verksted, siden de bare fakturerte én time arbeid for det. Problemet mitt NÅ er at jeg ikke kom meg ut av startgropa engang. Bilen sto bare og spant på grusen, og vi fant til slutt ut at det er høyre bakhjul som er helt låst fast. Aner ikke hvorfor. Bilen stivner ofte litt når den står i ro en uke, men ikke verre enn at jeg ikke klarer å knekke den i gang ved å gi litt gass. Nå har den stått i ro ca 4 dager, og bakhjulet er ikke til å rikke. Har hatt to mann dyttende bak, mens jeg gav gass, men venstre hjul bare gravde seg dypere og dypere i grusen, og høyre bakhjul står bom fast. Vi klarer heller ikke å rikke det for hånd. Merket overhodet ingenting uvanlig med den da jeg parkerte den for noen dager siden, så jeg skjønner ikke hvorfor det plutselig sitter så innforjævlig godt fast nå. Hva gjør jeg? Er det bare til å ringe Falcken med en gang? Noen gode kjerringråd? Edit: Jeg har automatgir, '06 520d, om det spiller noen rolle.
  4. E60 -- ødelagt løpehjul..? Hva gjør jeg?

    Veldig! Jeg er veldig imponert over både aktiviteten og hjelpevilligheten her på forumet! Tusen takk, alle sammen! Kan alltids gi ham et pling! Men ser at oppgitt pris er rimelig nært prisen for originaldel hos GS her. Hvem skal jeg eventuelt hilse fra?
  5. E60 -- ødelagt løpehjul..? Hva gjør jeg?

    Vi var ute og så på motoren nå. Vi fant starteren, men vi så ikke denne proppen. Var også litt trangt å komme til, synes vi. Må man demontere noe for å komme til? Ser at Clas Ohlson har en momentnøkkel som går fra 28-210 Nm for 349,- og det synes jeg ikke var så ille. Har hatt bruk for momentnøkler flere ganger, og får det sikkert igjen, så kan like gjerne kjøpe meg en. Takk for tilbudet! Tror som sagt jeg tar og kjøper meg en momentnøkkel, og kanskje en latmannsarm også. Men fint å vite at det er en i området som har gjort det før, og som vi evt kanskje kan spørre om hjelp om vi skulle stå helt fullstendig fast her. Blir nyttig og lærerikt for oss dette, tror jeg. Et spørsmål til: Ser at GS tar 4k for en vibrasjonsdemper: https://www.gsbildeler.no/nettbutikk/bmw_5_serie-e60-sedan-520d/motordeler-motor-vibrasjonsdemper Finner ikke delen hos andre forhandlere på nett, men på eBay så får man den til en brøkdel hos prisen, selv hos velrenommerte forhandlere, f.eks. her: http://www.ebay.co.uk/itm/BMW-520D-E60-318D-320D-E46-E90-E91-CRANKSHAFT-VIBRATION-DAMPER-PULLEY11237793882-/301855202926?fits=Car+Make%3ABMW|Plat_Gen%3AE60&hash=item4647f8de6e:g:kjkAAOSwEeFVBDHy Hvis man kan spare så mange tusen bare på delen i seg selv, er det verdt å prøve? Eller er det bare å punge ut?
  6. E60 -- ødelagt løpehjul..? Hva gjør jeg?

    Takker for svar, alle sammen! Fikk lyst til å prøve å fikse det selv, men det med å låse motoren kan jo altså bli et problem. Har sett litt i håndboken, og jeg mangler en del verktøy for å komme til startkransen osv. Jeg har automat. Jeg har også denne hjulmuttertrekkeren: http://www.biltema.no/no/Verktoy/Elverktoy/Muttertrekker/Hjulmuttertrekker-IW-450-2000022920/ Tror dere denne kan brukes til å skru løs og feste bolten igjen, eller er det veldig dumt? Hvor viktig er det å få momentet riktig, og hva er egentlig worst case konsekvens om den slås for hardt igjen?
  7. E60 -- ødelagt løpehjul..? Hva gjør jeg?

    Takk for flere svar! Jeg er som sagt ikke helt stødig på ord og uttrykk, men det jeg tror heter multireim er der fremdeles. Alt snurrer rundt, og jeg kjørte hele dagen uten verken overoppheting eller tap av batteri. Det eneste som ikke snurrer lengre, er ACen. Men nei, jeg har ikke tenkt å kjøre bilen noe mer før det er fikset, om ikke bare bort til verkstedet da. Hvis dere ser på bildene fra motorrommet... er det ikke den reimen som fremdeles står på og går rundt, som styrer vannpumpa osv? Reimen som datt av passer bare akkurat rundt klimahjulet og veivakselen.
  8. E60 -- ødelagt løpehjul..? Hva gjør jeg?

    Takk for svar! Tolker det da altså som du anbefaler å bare sette den inn på verksted i stedet for å prøve å fikse selv? Men når jeg googler, så ser det ut til at bare selve delen alene koster 3-4k, selv uoriginalt..?
  9. Hei! Bilen (E60 '06 520d M47(tror jeg?)) begynte å hyle i går, og jeg tenkte umiddelbart på viftereimen. Kjørte litt rundt med hyling i går, og da jeg kom hjem åpnet jeg panseret og fant et løpehjul og en reim liggende og slenge på gulvet i motorrommet. Det kan forsåvidt også forklare hvorfor jeg har innbilt meg litt småbanking fra motorrommet den siste uken. Ut fra Haynes-manualen min, kan det se ut til at det er AC-hjulet som ikke dras rundt lengre, og det støttes også av at jeg ikke får kaldluft i klimaanlegget. Jeg lurer egentlig bare på hva som bør gjøres videre nå. Jeg har dessverre ikke tilgang på noe særlig verktøy og utstyr her, men jeg kan jo alltids kjøpe. Har heller ikke garasje, men det er jo fint vær for tiden, så jeg kan jo stå ute og skru. Har også tilgang på en litt erfaren DIYer, men han har ikke noe erfaring med denne bilen og dette problemet. Hadde vært litt gøy å prøve å fikse det selv, men hvor vanskelig er det, og hvor dyrt blir det om jeg må kjøpe inn alt av deler og verktøy? Hva trenger jeg? Er det bare å sette inn på verksted til 1xxx,- pr time? Kort og godt ønsker jeg bare alle mulige innspill og tips dere har til en uerfaren, men lærevillig, fyr i denne situasjonen. Hva bør jeg gjøre? Jeg holder til i Trondheim, forresten! Takk for svar! ( Bilder vedlagt )