verudas

Medlemmer
  • Innholdsteller

    2
  • Ble medlem

  • Sist besøkt

Om verudas

  • Vurdering
    Visekorporal

Profile Information

  • Kjøretøy
    e46 330d m57n
  1. Hei, TRF

    Jeg beklager så mye, men jeg må nesten prøve og plage deg igjen....

    Jeg vet ikke om du husker meg, men jeg har en spansk e46 330d, 204hp som har fått ny motor, byttet fra vacum turbo til elektronisk turbo (dessverre, dette var aldri meningen skulle bli så stort problem, men jeg har blitt satt i en knipe jeg må klare og komme meg ut av på et vis...) her er kopi (klipp og lim) av svaret du ga meg forrige gang:

    jeg vet hva som er feil, men litt usikker på enkleste måten for deg å rette det på. Jeg tror dette vil være enkleste fremgagnsmåte:

     

    Få VIN-nr på bilen du har fått motor fra (evt en annen 2005 330d med el styrt VNT). Gå inn i ETK, og finn "delenummer" for "programmert ecu" (IKKE "basic").

     

    Koble opp Progman/SSS (gemmlet bmw forhandler utstyr som ganske mange har lasta ned), velg "update SW". Velg "manual entry" på delenummer på ECU, og skriv inn det du fant i ETK fra enn tilsvarende bil. Den skal da legge inn ritkig SW for deg.

     

    Jeg vil først takke for hjelpen forrige gang! Bilen har vært hos "SweetBmw" i asker og fått lagt inn det jeg håper er riktig sw. Bilen går nå mye bedre, men det er fremdeles et par feilkoder som jeg (mekanikeren som hjelper meg) ikke vet hvorfor er der. Bilen har forøvrig fjernet "swirlflaps" så inntaket er jo derfor ikke "originalt", og dette kan jo ha noe med feilkoder og gjøre. 

    Problemet mitt er jo også at jeg ikke husker hvordan den gikk originalt, men det virker som det er alt for lite effekt på lavt turtall

    Her er et bilde av feilkodene:

    FEILKODER.thumb.jpg.4dbdc9f143797505173457774949ef6c.jpg

     

    Og da kommer jo spørsmålet:

    Hva er galt? er det mer som må programeres? (annet som er forskjellig i ecu?) Hvordan løse problemet?

    -eller kort sagt... hva ville du gjort hvis det var din bil? den er helt rustfri og nylakkert, alt av gummiforinger stbstag og bærearmer er nytt, cluch er ny bimass svinghjul er nytt interiør er dønn strøkent, nytt ratt, girkule osv.... så kaste den er ikke et alternativ. Det som i verste fall kan være en løsning er og hente en bil med "riktig" motor fra England og bytte igjen, men jeg synes dette virker litt vel drastisk... 

    Jeg håper virkelig du vet hva jeg burde gjøre. Jeg sender ikke sånne tiggemails som dette uten at jeg har prøvd ALT annet først. og jeg aner ikke hvor jeg ellers kan hendvende meg med dette problemet.

    Bilen er fremdeles i Norge, og har nå vert "av veien" i over 1 år. i juni må den på eu-kontroll i Spania, så jeg MÅ nesten ha den hjem før det, og det hadde vært fantastisk hvis den faktisk virket som den skal når dette skjer.

     

    -håper du kan hjelpe meg igjen!

     

    Med vennlig hilsen

    Bård Hageland

  2. motorbytte 330d m57n

    takker for tipset!
  3. motorbytte 330d m57n

    Hei Håper noen med litt "peiling" kan hjelpe meg litt Jeg bor i Spania og har en 2003 e46 330d m57n (204hp) (remapped) for en stund siden begynte den og spytte olje ut i vannet, og noe måtte gjøres. Jeg fikk et tilbud fra et verksted i Spania. Han hadde en kompis som hadde en 2004 330cd med samme motor (m57n) som skulle selges i deler pga karosseri skade. Jeg kunne få motor med girkasse komplett for 2000€ og han kunne sette den inn for 500€. Dette hørtes ut som en god løsning så jeg sa ja takk. -og nå begynner problemet mitt.... Den nye motoren har elektronisk turbo mens den gamle har vakumstyrt turbo. han som byttet motoren mente det skulle gå bra, men det har det absolutt ikke gjort. Jeg hadde først den gamle turboen i bilen. Men den funket ikke som den skulle i det hele tatt,(manglet krefter) og etter bare noen dager røyk denne turboen. Det ble da byttet til den elektroniske turboen som fulgte med den nye motoren, og nå har jeg ingen turbo før 2500rpm og da kjennes det ut som en lastebil kjører på meg bakfra, fordi turboen slår inn. Etter dette har jeg mistet tiltroen til "spanjolen"(som bare skylder på "remapen") så jeg tok bilen til Norge. Jeg har kompiser her som jeg i hvertfall stoler mere på, og som har et bra verksted. Problemet er at dette er over hodet på alle jeg har pratet med så langt (desverre) her er det jeg har blitt fortalt her i Norge: Selv om begge motorer er m57n så har de forskjellige sensorer i motoren. Derfor funket den ikke med vakumturbo, manglet/brukte feil sensorer. Bilene har også forskjellig ecu og det gjør at ecu ikke aner hva den skal gjøre med den elektroniske turboen. Så da er spørsmålet... Hva gjør jeg nå?? Kan ecu omprogrammeres?? Hvis ja -hvor, hvem? Hvis nei, hvordan finner jeg ut hvilken ecu jeg trenger (delenr.) og hva mer enn ecu trenger jeg? (startsperre...nøkler ect...) (er ikke helt på talefot med "spanjolen" lenger, så chassinr. På bilen motoren kom fra aner jeg ikke) takk for at du gadd og lese alt dette, og kan du hjelpe meg lover jeg en liten gave fra Spania 😊