Oekern

Medlemmer
  • Innholdsteller

    70
  • Ble medlem

  • Sist besøkt

Om Oekern

  • Vurdering
    Fenrik

Profile Information

  • Kjøretøy
    Corrado G60. Bmw 320d E90
  1. Økern´s 320d E90

    Da var Supersport senkesett montert. Ble ferdig lørdag. Veldig grei skruing egentlig. Fikk lånt verksted med løftebukk - og det gjør jo alt mye enklere. Fikk og god hjelp av en kompis. Alt av lagre og gummi ble bytta, men da "skivekappe" ikke fulgte med bumpstopper kit (som jeg trodde) ble det en jalla-løsning på den ene siden bak. Brukte ei vanlig skive istedenfor og brukte om igjen den gamle på andre sia. Kjøper delen ny og bytter om etterhvert begge sider. Trodde bilen skulle bli lavere foran. Hjulbuen bak er nærmere dekket enn foran, men jeg syns ikke bilen ser baktung ut - HELDIGVIS. Hater det utseende, men når man legger merke til hjulbuene så er det jo alikevell noe irriterende. Settet er jo stivt, men var forberedt på det værre, så positivt overraska. 30/20mm senk + senkeskåler framme.
  2. Bruke skive istedenfor orginal «kopp» ?

    Ja riktig. Det tenkte jeg ikke på. Monterte med skive, men var jo veldig enkel skruing, så bytter til original del etter hvert.
  3. Sitter i saksa i manko av en del som ikke lar seg gjøre og få taki på en lørdag. Eller har du tips ? Det gjelder del nr 4 på bildet under. Denne gjør at foring over bumpstopper ikke glir videre ned på demperen. Uten denne får man ikke hold på underside av dempertårn. Er det noen som har tanker/inspill ved bruk av skive istedenfor koppen ? Sålenge man får hindra foring fra og gli ned så blir den jo låst i dempertårn, så jeg inbiller meg at man ikke behøver koppen rundt bumpstopperen - eller er det noe jeg ikke tenker over ? Alle innspill mottas med stor takk !
  4. Økern´s 320d E90

    MÅ man ha fjørklemme for og få ut demper forran/montere nye ?
  5. Økern´s 320d E90

    Ja okei, men strammer man ikke til litt væl mye ved bruk av muttertrekker ? Har fått foringene nå, så mulig det blir bytte i morra hvis det ikke blir for kaldt. Stedet jeg har fått lånt er det ikke fyring i..
  6. Økern´s 320d E90

    Da har det første mekaniske problemet oppstått. Fikk plutselig en høy og til dels kraftig "klunke" lyd bak i bilen. Kom da jeg kjørte på ulendt underlag (rein asfalt og tykk is om hverandre) på vei ut fra butikken. Lyden kom så videre ved hull i vegen og ved fartsdumper. Hadde et ørlite håp på at det var eksosen som hadde løsna i et oppheng, men så heldig var jeg ikke. Jekka opp bilen bak og skjønte fort at her er det noe gærent. Ser ut som at den har løsna i gummien i selve lageret ? Har faktisk senkesett liggendes da jeg kom over et fint tilbud på black friday, men lager måtte jeg bestille igår da jeg ikke hadde fått somla meg til det før.. Kjøpte senk da jeg uansett var belaga på og bytte dempere før EU (Lekk i 2 dempere) , så hell i uhell egentlig, men det hadde jo ikke behøvd og skje akkurat nå fordeom da, men sånn er det, hehe. Er det en enkel jobb og bytte dempere på denne bilen ? Har aldri skrudd på BMW før. Trenger man f.eks fjærklemme bak, eller får man dem ut får hånd når demper er ute ? Er det noe som er greit og være obs på ? Ser for øvrig at demperen bak ikke ser helt lik ut den orginale som står i. For meg virker det som den originale har 6kant på toppen for og skru den fast med ? mens den fra senkesettet kun har gjengeparti hele veien ? Det fulgte ikke med "bumb stopps" og sånn "trakt" som er på originalt. Er det vanlig og IKKE bruke dette på senkesett ? Har kjøpt en gummimatte til bagasjen. lovte meg sist vinter at det var lurt og kjøpe dette så man slipper fuktig teppe.. Prøvde autoglym sin rapid aqua wax for noe over en uke siden. Ga et fint piff til LSP igjen hvor avrenninga har tapt seg endel. (Fortsatt bra beskyttelse, altså)
  7. Trenger en oppklaring vedr. dekktrykk. E90

    Takker for svar ! Da skal jeg sjekke med stedet dekk ble kjøpt. Er nok litt lettere og kjøpe alt på samme sted ser jeg jo nå.. Virker som at det ikke er uvanlig i heletatt med urunde dekk. Det trodde jeg faktisk ikke. Har (relativt) nye skiver og klosser, så bør ikke stå på det (ca 20 t.km) Da lar jeg hvertfall dekktrykket være som det er intill videre.
  8. Har hatt en skikkelig runde med vinterdekk og felger nå. Har nå nye felger og nye dekk, men opplever likevel at det er noe vibrasjoner/ubalanse. Kjenner det godt i 100-110, men også i lavere hastigheter. Jeg har 225/40-18 dekkdimensjon. Stedet som la dekk (nye i år) på nye felger fylte på ca 2.8 bar i alle dekk. På dørkarmen står det at ved nevnt dekkdim skal jeg ha 2,2 bar foran. Står ikke nevnt bak på denne dim, men Bavaria sa at 0,3-0,5 mer bak en foran trygt kan brukes) Stedet jeg kjøpte felger av har dobbeltsjekket avbalanseringa og den er korrekt. De sier det er kast/høydeforskjell på dekk) Syns det var veldig stor forskjell på det som stod i døra og hva stedet hadde fylt på. Prøvde og tappe ut litt luft, ca 2,4 foran og 2,6 bak. Syns det hjalp n o e. Hva slags trykk er det jeg EGENTLIG skal ha på denne dim ? Har googlet endel, men blir ikke akkurat klokere.. Syns det hele er meget merkelig når alt er nytt, men det kan jo selvfølgelig være defekt på dekk (Noe annet??), men skulle vært artig og prøvd med rett dekktrykk først, hva nå enn det er.. Syns også det er meget rart når en dekk-butikk anbefaler noe helt annet enn hva lappen på bilen sier. J
  9. Økern´s 320d E90

    Ja de gjør fort det, ekke rart folk har på 255 - og kanskje enda bredere bakdekk på disse bilene, good plass. Ja, ikke sant ? Godt jeg ikke var aleine om og mene det. Får tru det ikke gjør noe at jeg smurte inn baksiden av spacer. Er nøye med etterstramming av hjulbolter, så oppdager hvis det skulle skje noe..
  10. Økern´s 320d E90

    Ja det er sant, men sånn ere.. Har hatt så hat forhold til bakhjula da de har sitti så godt inn i hjulbuen, samme med sommerhjula.. Så var godt og endelig få gjort noe med det ! Har lagt en god syntetisk forsegling som jeg håper/tror holder vintern ut, så bør gå fint ift salt hvertfall.
  11. Fjerning av flyverust,hva er best?

    Litt sent svar, men en dedikert flyverust/metallpartikkel fjerner vil gjøre jobben du ønsker. Du b ø r få vekk alt av nupper i lakken kun ved bruk av kjemi og avspyling, f ø r du går på med clay. Clay bør kun brukes dersom du skal polere, men skal du polere så ikke vær redd for og bruke clay. Har selv nylig blitt medlem på nevnt nettside og må si det er verdt og investere noen timer i lesning der inne. Jeg lærte, og lærer, utrolig mye der på kort tid.
  12. Økern´s 320d E90

    Da ble det nye vintersko.. Felgene jeg kjøpte på finn var alt annet enn rette.. Har også fått på sorte N-merker. Ny frontrute også da jeg fikk en steinsprut.. Monterte 20mm spacere bak idag. Har ikke gjort dette før - og vart noe usikker på hvor jeg skulle legge på guffa som fulgte med. I bruksanvisningen stod følgende: "Don’t coat the bolts or back of the spacer with anything (grease, anti-seise, etc) We supply a small packet of anti-seize for the top and sides of the factory hub and the spacer hub. This will aid in removal of the spacer " Det første i fet skrift er greit nok, men påfølgende understreket linje slet jeg litt med.. Det stod jo "anti-seise" på guffa som fulgte med som ikke skulle brukes på baksiden av spacer, men så stor det top and sides of the factory hub and spacer hub. ?? Og årsak til og bruke anti-seise er for og lette demontering ? Da tolket jeg det dithet at det må brukes på kontakt-flatene. Siden jeg var så i tvil, brukte jeg lite av guffa, hadde godt over halvparten igjen. Har jeg gjort rett eller feil ? Hvis feil, hva skulle jeg ha gjort ? "Smurte inn" baksiden av spacer La også litt rundt kontaktflaten til felgen. Før spacer: Etter spacer Syns det sitter greit til vinterfelger og være. Gruer meg til sommerhjula skal på.... Mangler "bare" senk nå..