MrGulliksen

Medlem
  • Innholdsteller

    17
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om MrGulliksen

  • Rang
    Sersjant
  • Bursdag August 10

Profile Information

  • Kjønn:
    Mann
  • Bosted:
    Tønsberg
  • Kjøretøy
    520i Touring E39

Nylige profilbesøk

139 profilvisninger
  1. Hei, Jeg har fått feil ABS-styreenhet til min 2000 E39 og ønsker derfor å selge denne videre til en god pris. Denne er brukt, men nyoverhalt og senest testet 25.11.2016. Disse koster nærmere 20.000kr komplett og bare den elektroniske delen (halve uniten) koster 11.500kr hos Bilia. Jeg selger denne for ca 2000kr komplett med den hydrauliske delen. Delenummeret er 6 750 843 (internt hos BMW) og 0 265 950 001 (Bosch sitt delenummer). Dette er riktig nok delenummeret på den elektroniske delen.
  2. Jeg så at du hadde handlet deg ny spiller rett etter at jeg postet innlegget. Ser meget bra ut! Fungerer denne greit med multifunksjonsrattet?
  3. Regner med at du referer til E46-Touring? Jeg har kun orginale baklykter i bakluke E39-Touring liggende, men regner ikke med at dette da er interessant?
  4. Jeg har egentlig ikke tro på DAB da dette i bunn og grunn er en teknologi som først kom i år 1987 som ble videreutviklet til det kjente DAB-nettet i 1997. Altså nesten 30år gammen teknologi. Men nok om det. Forskjellen på DAB og FM når det gjelder signal er at FM-bølgene (Sinuskurver) har en fenomenal egenskap til å vri seg rundt "svinger", fjellsider, rundt om i daler, og i terrenget generelt. DAB er at digitalt signal altså; 0 og 1 eller et hakkete "av og på" signal. For å få 100% dekning med digitale signaler må det altså stå en sender på hver eneste fjelltopp og bak hver eneste fjellvegg i hele Norge siden denne form for signal ikke har denne "svinge"-evnen. Skjer det en eneste avbrytelse av signalene fra det digitale nettet vil ikke radien forstå hva den mottar og en opplever et hakkete radiosignal. Dette vil gjøre at DAB ville fungert utmerket i Danmark, store deler av Tyskland, Nederland osv der landene bærer preg av lite fjell og daler. Men her til lands som har en enorm mengde av fjell og daler vil det fungere meget, meget mye dårligere. Digitalt nett er forsåvidt bedre enn det analoge med tanke på mulighetene og mangfoldet, men når signalene har en så dårlig egenskap som det de faktisk har vil nok enda FM være betraktelig bedre for oss brukere i Norge. Det jeg derimot har mer tro på er GSM-nettet med 3G og 4G. Her er dagens dekningen betydelig bedre enn med DAB. Jeg diskuterte dette med en Telia-selger (kunde hos Telenor selv) for litt siden og vi kom frem til at vi i bunn og grunn var veldig enige i nettopp dette og annet. Dessverre for Telia har de enda ikke like mange master som Telenor og har derfor ikke like god dekning, men dette tar seg fort veldig opp. Både Telia, som reklamerer veldig for dette, og Telenor bygger ut nettene sine i rekordfart og begge vil ha 4G dekning i samtlige master der man bare har EDGE-signal i dag innen noen få år, samt at mangfoldet av mastene bare øker og øker. Jeg fikk forøvrig også vite at det å klargjøre alle mobilmaster for 4G ikke var en så stor affære og innenfor rimelighetens grenser for slike konsern. Siden jeg i flere år har jobbet som bilmekaniker (nå i anleggsbransjen), så har jeg fått øynene opp for at flere og flere bilprodusenter nå heller ønsker å levere bilene sine med GSM-mottak til fordel for DAB+. Her er det ofte muligheter for å sette inn et SIM-kort direkte i bilens multimediasystem slik at en kan bestille et tvillingSIM på det abonnementet en allerede har i dag med en datapakke på og rett og slett benytte internettradio i bilene. I tillegg til radio er mange multimediasystem i nye biler i dag appbasert, slik at Spotify, Wimp osv kan lastes direkte ned til bilens eget system. Med dette systemet vil også mulighetene med kommunikasjon med bilenes styreenheter, noe som bare vokser og vokser, via telefon osv bli vesentlig forbedret og forenklet. Mange kan i dag starte bilene sine med en enkel app på iPhonen-, Windows eller Androidtelefonen sin. Gjøre bilen kjøreklar ved å starte Webasto og andre systemer. Enkelte toppmodeller kommer jo også med muligheten til å hente deg ved inngangsdøren på jobb fra et parkeringshus der bilen selv parkerte etter at den slapp deg av. Dette tror jeg virkelig er fremtiden. Ikke dette DAB-greiene som nå flere og flere produsenter velger bort til fordel for Internettbaserte multimediasystemer. Men jeg er da ikke fasiten her...
  5. Jeg er meget interessert i å være med på et gruppekjøp av den nye adroidebaserte spilleren. Gi meg gjerne en liten heads up om noen velger å kjøre i gang dette.
  6. Led vil jeg tro tar seg best ut. En bil jeg hadde tidligere montert jeg Xenon i tåkelysene siden det var Bi-xenon fra før i hovedlyktene. Så vanvittig tøft ut, men ulempen var at det blendet noe veldig. Men LED vil gjøre lyset hvitt og fint og trenger nødvendigvis ikke å være så kraftig. Morro å lese igjennom hele tråden her.
  7. Hei, Ville anbefalt deg sterkt å kjøpe en som er GSM og Wifi klargjort. Får flere av disse som også er DAB+, men jeg som mange tror at DAB+ er en kortvarig greie som snart vil utgå da dette er 20 år gammel teknologi. Flere av disse som har den "orginale" looken er både GSM, Wifi, DAB+ klargjort og har Android operativsystem. Men for all del, ta "Poppy" sin feedback her på alvor. Ville som han anbefalt å sjekke opp merket på google og les omtaler før du går til innkjøp. Ville fort gitt et par lapper ekstra for å få ti ganger bedre lyd og funksonalitet på spilleren. Ellers ser jo bilen bra ut. Noe rust på de kjente stedene ser jeg, men dette er noe du kan ta fikse litt på selv. Jeg for min del hadde rust på akkurat de samme stedene på min E39 Touring, men ble shinet opp og hellakkert i Kroatia for et par måneder siden. Ikke dyrt å ta dette utenlands og tar seg meget godt ut med ny lakk. Kjør på med understellsbehandlig og vært flink med polishen så holder nok denne kjærra lenge. Jeg gikk også over alt av mitt sorte skinninteriør med Turtle wax sin Leather Conditioner. Egentlig fornøyd med resultatet. Fikk kanskje ikke helt den glansen jeg hadde håpet på, men det viktigste for meg er at læret blir behandlet for holdbarhetens skyld.
  8. MrGulliksen

    Hengsler m/dempere bakluke E39 touring

    Han fikk 750kr for en hengsle. Lå visst på litt i overkant av 3500kr per hengsle hos Bilia, noe som egentlig er helt vanvittig.. Dempere må jeg også få byttet, men ser at prisen ikke er så alt for høy på eBay.
  9. MrGulliksen

    Hengsler m/dempere bakluke E39 touring

    Jaggu endte det opp i Hønefoss før jeg fikk tak i henglser til Bimmern.. I går kveld ble fjellgeita kjørbar igjen. Stor takk til Geir Morten på Heggem Bil og Deler! Han har eller kan skaffe det meste av gamle og nye BMW-deler. Anbefales på det sterkeste.
  10. MrGulliksen

    Hjulet sitter dønn fast selv om boltene er skrudd ut

    Hadde en bil inne på gamlejobben der vi skulle ha av to stk gamle stålfelger ifm en reparasjon. Vi prøvde alt; som tidligere nevnt her å løsne boltene litt før bråbremse i litt hastighet, kjøre bilen opp i tosøyleren og banke med en 10kg slegge, varme, men hjulet rikket seg ikke en tiendels milimeter. Endte til slutt opp med å benytte jigjekk mellom felgene. Jaggu sa det svosj når jekken nådde litt over 15 tonn . Følte oss litt som dynamitt-Harry med tanke på sikkerhetsavstand Felgene ble selvsagt spiker etterpå.. Er jaggu viktig å pusse rent og benytte alupasta på anleggsflater før nye hjul monteres på og samtidig ikke tekke til mer enn 120nm (123nm) ved krysstiltrekking av hjulbolter på ordinær personbil. Følger man dette ved hvert hjulskift blir det sjelden noe problem selv om det selvsagt finnes avvik også her. Gjerne også tilsett alupasta/kobberpasta på gjengepartiet på hjulboltene før montering. Dette gjorde jeg alltid på versktedet når jeg jobbet som mekaniker. Selv der det gjaldt dekkhotell i høysesongen
  11. MrGulliksen

    Hengsler m/dempere bakluke E39 touring

    Høres knallbra ut! Hold meg oppdatert a!
  12. MrGulliksen

    Hengsler m/dempere bakluke E39 touring

    Fremdeles ingen som har noe slikt til salgs?
  13. MrGulliksen

    Speedometer virker ikke

    Det her helt sant. Veldig kjekt med diagnose noe jeg har her, men er selvsagt ikke alle som har dette og derfor er det kjekt å kunne måle motstand i hver og enkelt av sensorene. Er iallfall et sted å begynne om en ikke har diagnose
  14. Hei, Er det noen som har hengsler med eller uten dempere til bakluke E39 Touring til salgs? Mvh Thorbjørn
  15. MrGulliksen

    ABS / DSC styreenhet

    Heisann! Er det tilfeldigvis noen som har en ABS, styreenhet til en e39 liggende? Trenger sårt en DSC styreenhet. Opphavsbil må være en 5-serie produsert et sted mellom 06/99 til 2003. Mvh Thorbjørn