andares

Medlem
  • Innholdsteller

    26
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om andares

  • Rang
    Sersjant

Profile Information

  • Kjønn:
    Mann
  • Kjøretøy
    2002 E46 330ci

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

  1. andares

    Racing diffs progressive lsd conversion set

    Gjort endel mer research nå (ennå ikke betalt for wavetrac enheten) og virker som om man nesten er garantert å få en klunkelyd når man slipper clutchen på grunn av slark inni enheten. Virker egentlig som alle torsen type lsd'er har denne utfordringen, men usikker på om det er forskjell på feks quaife og wavetrac med tanke på hvor ille det er. Det som også er rart er at det virker som om noen har dette problemet mye verre enn andre. Hva kan grunnen til dette være? Er det individuelle forskjeller i mengden slark på lsd enhetene som feks wavetrac produserer, eller kommer det av at enkelte bare har justert backlash mellom kronhjul og pinjong for dårlig?
  2. andares

    Racing diffs progressive lsd conversion set

    Virker jo veldig likt en quaife, bortsett fra kanskje litt bedre under "zero load" situasjoner spør du meg Spørsmålet er vel hvor god kvaliteten er, men nå har jeg bestilt en, så det finner vel kanskje jeg ut av...
  3. andares

    Racing diffs progressive lsd conversion set

    Fant en billig brukt wavetrac, ender nok med den
  4. andares

    Racing diffs progressive lsd conversion set

    Enig, vil tro den funker, men er nok holdbarheten som er problemet. Liker ideen med å hente fra en tidligere bmw. Nå er uansett mitt formål å forbedre daglig kjøreglede og fremkommelighet på vinteren, og da vil vel også kanskje clutchbasert lsd være mer optimalt enn en tannhjulsbasert lsd som quaife, i og med at sistnevnte trenger noe grep for å fungere. Her er lsd fra en e36 m3 installert i riktig diff, med en 3.07 final drive istedenfor 2.93 på originaldiffen (noe jeg uansett har vurdert litt, men som jeg er usikker på om er en god ide mtp motorveikjøring siden bilen kun har 5 gir...) https://www.ebay.com/itm/BMW-E46-330i-ci-LSD-differential-3-07-ratio-231hp-170kw-limited-slip-diff-track/123463391588?hash=item1cbefdd964:g:3xUAAOSwMO9b2uR2:rk:15:pf:0&vxp=mtr Prisen er på 9200kr uten frakt og toll og alt det der, men det er vel fortsatt billigere enn feks quaife (fikk tilbud på 13850kr fra norsk forhandler.) Vil vel tro det er mulig å få tilpasset en lsd fra en annen bil mye billigere, men er redd det er utenfor mitt kompetanseområde.
  5. Noen som har hørt om denne lsd typen? https://www.racingdiffs.com/bmw/ Mye billigere enn feks quaife eller alt annet så vidt jeg vet. Er ment å innstalleres inni den åpne differensialen. Spørsmålet er vel hvor bra det funker, ligger lite info på nettet. Installasjonsprosessen innebærer også å dreie med noen av komponentene i 188mm diffen i min 330ci for at den saken skal få plass.
  6. andares

    Quaife lsd til e46

    Takk for gode tips, beste og eneste guiden jeg har funnet hittil. Skjønte det sånn at sveiset kronhjul var noe de begynte med først i 2007, så da er hvertfall ikke det noe problem. Så er det vel bare et prisspørsmål om jeg skal sette det bort eller prøve selv
  7. andares

    Quaife lsd til e46

    Heisann Vurderer sterkt å anskaffe en quaife lsdtil min 330ci, hovedsaklig for å gjøre bilen morsommere på vinteren. Har skjønt det sånn at torsen lsd'er fungerer dårlig hvis det er veldig glatt, men vil tro at den uansett vil forbedre kjøreopplevelsen masse på normalt vinterføre. Det jeg hovedsaklig lurer på, og som jeg ikke har funnet noe info om er om det å installere en quaife er noe man kan gjøre selv. Går det an å bare bestille lsd enheten, demontere diffhuset og enkelt sette inn quaifeenheten, eller er det en jobb som kun forhandleren kan gjøre, slik at man må sende differensialen til dem? I tilfelle det første stemmer, er den noen som har en guide på hvordan selve installasjonen gjøres? Tar også gjerne i mot tips hvis noen vet om bedre, billigere eller enklere å gjennomføre lsd typer.
  8. andares

    motor brenner olje

    Bilen er fra tyskland, og har gått noen år der først, så da antar jeg at den ikke kom orginalt med denne. Kan det da bli knot med å få montert kuldeversjonen?
  9. Noen her som faktisk forstår hva dreiemoment og hestekrefter faktisk er? Har en følelse av at dette er et mye misforstått tema, også av de som tror de kan det (ref. biljournalister på youtube o.l). Nå forstår ikke jeg det ordentlig selv heller, så fint om noen kunne forklare, og mulig det egentlig er mye enklere enn jeg hadde trodd. Det sies jo at høyt dreiemoment skal gi høy akselerasjon og høy maks hk skal gi høy toppfart. Men med dette mener de vel egentlig at gjennomsnittlig høy effekt over en stor porsjon av turtallsområdet vil gi høy akselerasjon? For det er vel kun den mengen hestekrefter som leveres til hjuelene i et bestemt øyeblikk som er interessant, og ikke selve dreiemomentet. Vi har jo den fysiske formelen E = 0.5^*m*v^2 som kan skrives v = sqrt(2E/m), der v = hastighet, m = masse og E = enegi. Hestekrefter eller effekt er jo bare hvor mye energi som produseres per tidsenhet, så utifra denne formelen virker det som at det eneste som er interessant for å bestemme bilens akselerasjon er hvor mye effekt som leveres til hjulene (selv om denne formelen og mine fysikkunnskaper riktignok ikke er tilstrekkelige til å vise det.) og isåfall burde hestekraft/RPM grafen være den eneste interessante, og ikke dreiemoment/RPM grafen. Dreiemoment gir jo ikke energi i seg selv.
  10. andares

    motor brenner olje

    Har hørt at det finnes en cold weather versjon av CCV'en, vet noen om denne er mer tess?
  11. andares

    motor brenner olje

    skal se nærmere på hvor det spesifikt lekker i morgen, er planen
  12. andares

    motor brenner olje

    det er vel den videoen her vil jeg tro: Han brukte vel en billig catch can som ikke var ordentlig tett, så kan vel gjøres bedre. Men er enig i at det høres like greit ut å bare bytte ccv
  13. andares

    motor brenner olje

    må gjøre litt mer research på det catch can opplegget, men hvorfor kan man ikke egentlig bare bytte ut ccv'en med en ny en? Vil ikke det holde i lang tid fremover?
  14. andares

    motor brenner olje

    Så denne videoen: https://www.google.no/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://m.youtube.com/watch%3Fv%3DaJrEa95dH9c&ved=0ahUKEwiH7Zma96XYAhVMD5oKHQ1aAGsQwqsBCB8wAA&usg=AOvVaw1spunox7Thnk2f2Su8Hcuf der de forklarer symtomene på gåen toppdekselpakning og hvordan den byttes, og ble nokså sikker på at dette var problemet, men er det altså mer sannynlig at det er veivhusventilasjonen som er årsaken? Det vil vel være samme symptomer i begge tilfeller?