Jochris67

Medlem
  • Innholdsteller

    23
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om Jochris67

  • Rang
    Sersjant

Profile Information

  • Kjøretøy
    F11, E39

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

  1. Jochris67

    Følgeskader av dieselpumpe havari

    Hei, Samme skjedde med min 2011 520d F11 (N47 motor) i April. Jeg gjorde jobben selv. Det som er viktig er å blåse rent alle rør og rail. Alt mellom pumpe og dyser. Måtte skru ut trykkføler og overtrykksventil på rail og blåse rent med trykkluft. Alle returslanger lot jeg være. Skiftet dieselfilter. Kjørte Rheingold BMW diagnose slik at systemet ble luftet, dyser justert, pumpe kalibrert etc. Spenningen var stor da jeg startet opp første gang. Det funka🤗. Har kjørt 5000 km siden rep. og krysser fingrer på at dieselfilteret gjør sin jobb. Vet ikke om verkstedet ditt bare skiftet pumpe og dyser uten å rengjøre rail og rør i mellom pumpe-rail-dyser. Det virker nesten sånn. Ingen fare med spon i sylinder-turbo, tror ikke spon kommer seg dit gjennom dysene. Regner med at verkstedet har BMW diagnoseutstyr.
  2. Jochris67

    Spon i diselsystem F11

    Er BMW entusiast. Hadde E34 - 535i da jeg bodde i USA for 20+ år siden. Var sååå fornøyd med bilen. Flyttet hjem igjen ca 1998 og endte opp med en Volvo bensin som var heelt OK men ikke BMW. Så i 2005 kjøpte jeg en brukt E39 520d og den har jeg fortsatt. Den har nå nesten 400K uten store utlegg, samme turbo, men ruster i stykker. I 2015 kjøpte jeg en brukt F11 med 150K og har vært veldig fornøyd med den, bortsett fra turbohavari (dvs ikke turbo men wastegateregulator(elektrisk) failet) og var innenfor 5-års garanti som BMW fikset. Nå, etter HPFP havariet, er jeg nesten redd for å bruke F11n på jobb. Kommer jeg meg på jobb? Nei, jeg tar E39n, den funker. Skal jeg selge F11n? Hva skal jeg kjøpe? Nye BMWer (diesler) har samme drittpumpe CP4! Bensin ikke interessant da jeg har 22 mil tur-retur på jobb.Tesla? Crap!
  3. Jochris67

    Spon i diselsystem F11

    Sorry - ikke TRF, men ALRON eller 2-takts olje er det jeg har fått med meg. Etter mitt HPFP havari har jeg begynt med ALRON men er jo egentlig absurd at vi skal måtte kjøpe dyre tilsetninger for at bilen skal fungere.
  4. Jochris67

    Spon i diselsystem F11

    Skulle ha vært interessant med en spørreundersøkelse av alle BMW-eiere som har Common Rail diesler om hvorvidt De har hatt HPFP fail. Det er jo bare en brøkdel av BMW-eiere som er på dette forum, men alikevel må jeg si at i løpet av en måned har det vært 3-4 inne her som har eller har hatt dette problemet. I forbindelse med min HPFP fail har jeg snakket med mange forskjellige verksteder inkl. BMW og det er mange HPFP fail der ute. En BMW mekaniker kunne huske 8 HPFP fail men mente at mange av "failene" skyldtes feilfylling av drivstoff (bensin). De fleste HPFP fails skjer nok etter at garanti har utløpt og derav manglende statistikk hos BMW i Munchen. Hva skal til for å få BMW til å ta dette problemet seriøst? I desember fikk jeg innkalling fra BMW Norge (recall) for å sjekke om Hardykoblingen var OK da BMW sa at noen biler hadde koblinger som ikke holdt i bilens "lifetime". Dette er 1,5 år etter fabrikkgaranti (5-år norge) var over. OK, så hva er forventet levetid på F11? Tror ikke HPFP holder bilens lifetime heller og burde bli byttet ut fortløpende.
  5. Jochris67

    Spon i diselsystem F11

    Du får ny pumpe for 10K fra Bosch og BMW KSD sier at jobben er 26 FRU /AV (arbeidsverdier ( ca 2,6 timer))
  6. Jochris67

    Spon i diselsystem F11

    Skjønner jeg godt. Er inne på tanken selv, selv om rep. kostnad var lavere og jeg nå har verktøyet som trengs.
  7. Jochris67

    Spon i diselsystem F11

    @Tindis; Det behøver ikke koste 77K +. Ihht BMW og aut verksted ifølge prosedyre skal alt dette gjøres for å gi garanti på jobben. Men, du kan skifte Høytrykkspumpe og dyser for 20K i deler (fra feks Minges Boschservice). Gjøre rent alt på høytrykksiden med trykkluft. Bruke magnet i bunnen av dieseltank uten å demontere, skifte dieselfilteret etterpå. Jeg har nettopp gjort denne jobben selv ute på gårdsplassen og «so far so good». Motoren går igjen. Du trenger Rheingold diagnosesoftware (75kr med egen laptop, spesialverktøy for å skru inn bak på motoren (200kr fra UK) og spesialverktøy for å holde motoren fra å spinne når du skrur ut bolten til HPFP 300kr fra UK). Dette forutsetter at du kan la bilen stå i noen dager (typ 20-30) og at du liker å skru. Hvis du vil selge bilen send meg en PM.
  8. Jochris67

    Spon i diselsystem F11

    @Daniel..søket er ut fra G31..dette er bare for å vise at BMW bruker CP4 fortsatt.
  9. Jochris67

    Spon i diselsystem F11

    @lagunilla: jo men kaskje det er billigere med en byttemotor som har HPFP og dyser inntakt enn 100 flak hos aut forhandler.
  10. Jochris67

    Spon i diselsystem F11

    Her ser du fra realoem.com "alle" BMW diesler som bruker CP4 (søket ut ifra G31, nye 5 serie 520d) http://www.realoem.com/bmw/enUS/part?id=JM71-EUR-01-2018-G31-BMW-520d&mg=13&sg=15&diagId=13_1580&q=13518472282
  11. Jochris67

    Spon i diselsystem F11

    BTW. Min lokale INDY har nå fått inn en 2009 120d (N47) med 80K km. CP4 pumpehavari.
  12. Jochris67

    Spon i diselsystem F11

    Det samme skjedde med meg d.20 April. F11 520d 2011mod med 208K km. Se post Da jeg har en backup bil (2001 E39 520d M47 motor med nesten 400K km) så har jeg hatt tid til å skru litt selv. Sendte dysene til Bosch (Fyksen i Lillehammer) og de konstaterte at dysene var tette og kass. Kjøpte pumpe og dyser fra en vraket 2013 N47 for ca 9 flak og har i dag innstallert den "nye" pumpa. Må ha spesialverktøy. (fra eBay, derav tidkrevende prosess) Har tatt ut alle høytrykksrør inkl rail og blåst rent for spon. Brukt magnet i dieseltanken for å fjerne spon (ikke mye). Skifte dieselfilter. Er spent på om det blir suksess da jeg planlegger å kjøre ISTA-Diagnose (Rheingold) med trykk i morgen.. Uansett burde vi gå til gruppesøksmål mot Bosch og CP4 pumpa.
  13. Jochris67

    Høytrykkspumpe gåen? 2011 520d N47

    @quandt1960: I henhold til lokale INDY er ikke Volvo utsatt på samme måte som BMW med HPFP-fail på sine CP4 pumper. Forstå det den som kan. Jeg har valgt å gjøre jobben selv da det uansett ville koste 50+ flak med 60% egenandel. Nå gjør jeg det for 10 flak men det tar tid å få inn deler. I mellomtiden farter jeg rundt i min 2001 E39 520d med M47 uten swirl flaps.
  14. Jochris67

    Høytrykkspumpe gåen? 2011 520d N47

    Jeg tok ut mengderegulator en gang til for å teste den og da så jeg et par metallkorn. Viste den til BMW verksted og de sa at det vanligvis er mye mer spon en dette, men sjekk dieseltanken. Gjorde så, og der var det kanskje 5 korn som glitret på et område 15X15 cm. Blir å ringe forsikringselskapet på mandag. Jobben er ca 65-85 flak😩, halve bilens verdi. Forunderlig at det ikke er et filter etter høytrykkspumpe.
  15. Jochris67

    Høytrykkspumpe gåen? 2011 520d N47

    Motorskadeforsikring med 60% egenandel pga 200k+ kjørelengde. Da jeg sjekket mengdeføler i HPFP var det ikke no spon. Trodde det var «lakmustest» på at det ikke har gått spon ut til dyser.