Knoett

Medlemmer
  • Innholdsteller

    143
  • Ble medlem

  • Sist besøkt

Om Knoett

Profile Information

  • Kjønn:
    Mann
  • Kjøretøy
    320i GT F34

Siste besøkende

251 profilvisninger
  1. Stemmer. Frie verksted har kjøpt lisens eller engangstilgang til BMW sitt system for å legge inn service. Da kan du få ut dette hos hvilken som helst bmw forhandler eller verksted med tilgang til dette. Manuelt servicehefte trenger du ikke.
  2. Smaken er som baken og mye annet folk forandrer på bilene sine her inne som ikke faller i smak for min del, og som er vanskeligere å gjøre noe med enn noen små merker! 😁
  3. I min tidligere E87 var det elektronisk servicehefte, dvs at jeg måtte få verksted til å printe ut informasjonen om service som lå på nøkkel og på bmw sitt nettbaserte system. I min F34 er det samme system, MEN også tilgjengelig i menyen på idrive. Dette er det derimot kun BMW (ut fra de fem selskapene jeg har hørt med) som kan gjøre. Ikke noe mer komplisert enn at du har tilgang på det hele veien, men tar du service på Meca/snapdrive/mekonomen får du det registrert i bmw sitt nettbaserte system, men ikke i menyen på idrive.
  4. Skiller vi mellom elektronisk servicehefte her nå og det å få det oppført i idrive? For alle bmw har fra et visst tidspunkt elektronisk servicehefte, men ikke alle har det i idrive.
  5. Skulle anta at hjulbuer og soltak var noen av de største utfordringene mht støy i kupeen, hvis en ser på isolasjon og hvor støy trenger igjennom. Gummilister har og mye å si for dette og om de tetter godt nok. Når det er sagt, så er det vesentlig mer støy i mine sommerdekk på 20" 275/30 bak enn 19" piggfrie på 235/45 allround. Av åpenbare grunner. Letteste å gjøre noe med er vel dekk og felger, men alt koster. Eksempel på dette kan jeg bare ta fra et av våre kontor på arbeid. Glassdør med gummilist som tetter mot vegg. Står døren bare ett par cm fra veggen kommer mye av støy og prat inn og ut. Er den lukket er det tyst.
  6. Har merkbar vei/dekkstøy i min F34, men vindstøy fra speil er ikke noe jeg har tenkt over. Kan felgene dine være skyld i noe av problemet? Har selv mye spiler på mine 20" og antar det bidrar til ekstra støy. Hvilken hastighet og støy er det snakk om? Har du målt dB?
  7. Elektronisk, ja. I idrive menyen, forstår jeg det som nei(?)
  8. Trodde skillet kom, som nevnt ovenfor her, med NBT. NBT ble innført fra 2013 på 3-serie- mener jeg å huske. Uansett kun BMW forhandlere som ser ut til å kunne få servicen inn i dette systemet. Har selv forhørt meg med flere verksted som bekrefter dette. Andre frie verksted ser ut til å kun ha tilgang til det elektroniske serviceprogrammet til BMW som er å finne på nett og som også ligger på nøkkelen.
  9. Har kikket litt på dette for min egen del og min F34, men funnet ut at 15k for frontleppe ikke er noe jeg syntes det er verdt. Har sett replika lepper i mykere plast og sikkert av ymse kvalitet til ca 1-3k, men veldig usikker på om det er noe særlig. Kanskje noen med erfaring her? Ingen tvil om at frontleppen til 3DDesign er stilig, men ikke verdt prisen for min del. Håper derimot du slår til og gir oss utfyllende informasjon og bilder 😊
  10. Fikk du byttet gummimattene på garanti altså? På mine matter har disse "padsene" med borrelås løsnet halvveis fra mattene. Snakk om tid før de glir rundt (samme matter som deg).
  11. Her må du forklare nærmere, for dette skurrer i mine ører. Slik jeg ser det ligger forbrukerkjøpsloven i bunn. Denne ligger til grunn for all garanti og reklamasjonsarbeid med bilen. Reklamerer du til bilforhandler, de utbedrer og delen på nytt går i stykker er det fortsatt bilforhandleren sitt ansvar, uavhengig hvor de henter delen fra. Det du da sier er at dersom din bil er 4,5 år gammel, du får byttet en bærearm eller annen komponent som er ment å vare lengre enn 5 år og denne på nytt går i stykker etter 7 mnd (og ikke din feil), og du er da utenfor nybilgarantien og reklamasjonsretten som kom med bilen da den var ny, så har du ikke rett til å få denne byttet/utbedret på reklamasjonsrett til tross for at denne delen var helt ny 7 mnd tidligere?
  12. Takk for innspill og dette er ikke rettet mot deg, men det er en helt håpløs praksis da man også fint selv kan resette serviceintervaller for oljeskifte, bremser, vehicle check, bremsevæske og diverse andre servicepunkter. Servicehistorikk, skader og diverse garantisaker som er blitt utført på bilen som er i ditt eie burde det vært informasjonsplikt fra tidligere eier og verksted (ved forespørsel) å informere om. Ikke kun for å vite om bilens behov for service er møtt, men også iht. oppfylle garantivilkår fra produsent samt at man ved bytte av deler på garanti eller reparasjon har nye 5 års reklamasjonsrett. I tillegg vil man som kjøper også vurdere bilens verdi og attraktivitet annerledes.
  13. Dette prøver BMW med for å skjerme deres egne garantisaker. Servicehistorikk skal du ha via nøkkelen og kan hente ut hos alle verksted som har tilgang til BMW sitt register. Jæger Sentrum (BMW i Bergen) prøvde på det samme og da måtte jeg faktisk be tidligere eier kontakte dem før de gav meg info om tidligere reparasjoner på det som nå var min egen bil.
  14. Har ikke alle motorer en eller annen form for svakhet? Min erfaring innehar ingen feil med motoren for F20 116i, men heller svakheter med den generelle byggekvaliteten (2012). Var trolig også mer uheldig enn andre. Mulig en 2013 modell er bedre. Motoren er kaklete, men veldig leken og morsom med tune 👍
  15. Min mening er at bilen fremstår som overpriset. Dette sett ut ifra hva du selv skriver iht. innbyttepris på din egen bil for 6 år siden (!) samt hvordan jeg selv ville vurdert bilen. Lav km-stand, men ut ifra bildene fremstår bilen som heller dårlig holdt samt nærmere kikk på km-stand ved PKK i sept. 2012 viser at bilen da var kjørt 48160 km og nå 5 år senere kun har rullet 12.000 km til... har bilen kun vært ute på helligdager og til og fra butikken? 200 tusen for en 13 år gammel bil fremstår for meg som en heller dårlig deal sett i sammenheng med hvilke andre BMW'er du kan skaffe deg. Har selvsagt forståelse for at denne gjerne er mer sjelden og vekker en annen følelse for kjøp hos deg enn gjerne andre modeller gjør. Her ville jeg presset prisen ytterligere ned.