macrorain

Medlem
  • Innholdsteller

    554
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    2

macrorain vant dagen sist April 6

macrorain hadde mest likt innhold!

Om macrorain

Profile Information

  • Kjønn:
    Mann
  • Kjøretøy
    F30 330e M-sport
  1. Ja og nei. 3db er dobbelt så mye lydenergi, men du må ha 10db forskjell for å oppfatte det som dobbelt så høyt. 3db forskjell er merkbart, men oppleves ikke som kjempestor forskjell. Men trolig er den opplevde forskjellen mellom q2 og S-klasse større enn forskjellen skulle tilsi pga hva slags type støy som slipper gjennom. Det ble jo gjort en test av sånn lyddempende understellsbehandling i Sverige, og de målte under 1dB forskjell før og etter, som du trolig knapt klarer å høre forskjell på. Men håpet mitt er at kombinasjonen dette og innvending demping kan monne litt. Det varierer sikkert litt hva slags støy man har i utgangspunktet også. Mitt inntrykk er at jeg primært plages med vei/dekkstøy, så da håper jeg disse to tiltakene kan være riktig.
  2. Nei, har ikke hatt det problemet på denne, men hadde en E90 som hadde runflats da jeg kjøpte den, og den sporet noe voldsomt. Mulig det er når de begynner å bli slitt? Den bilen hadde vel gått 24000km da jeg kjøpte den tror jeg, og det var sikkert hjulene som kom med bilen.
  3. Kontrollering av iphone mot dB-måler utført. iPhonen var overraskende presis, maks 0.5dB avvik fra dB-måleren min.
  4. Jeg liker jo å gå litt vitenskapelig til verks når jeg tester ut slike ting, og fant ut i går at dette ikke var helt riktig, måleren jeg hadde benyttet brukte feil vekting (Hvilken frekvenskurve som benyttes) som ga høyere resultat enn A-vekting som typisk benyttes til støymålinger, så det er trolig hvertfall 5dB lavere enn dette, kanskje mer. Jeg har skaffet meg en ordentlig app til telefonen + at jeg har allerede en ordentlig dB-måler (hifi-dilla) som jeg skal kalibrere appen mot så jeg vet at den gir riktig tall. Så skal jeg kjøre ut i kveld og måle i hvertfall to forskjellige hastigheter og kjøre flere ganger på samme strekning for å se hvor mye avvik man kan forvente uten å gjøre noe som helst. Jeg fant en test i bladet Car hvor de hadde testet tre forskjellige biler med profesjonelt måleutstyr, og det var "bare" 3dB forskjell mellom en Audi Q2 og Mercedes S-klasse i 100km/t, så tipper det ikke blir de helt store målbare forskjellene med disse tiltakene. Men den absolutte dB-verdien er jo bare halve historien, hvilke frekvenser støyen er i er jo også viktig. Så det får bli en kombinasjon av målinger og opplevd forskjell.
  5. Ja, nå har jeg jo db-målt en baseline i dag, egentlig burde jeg kanskje gjøre den en gang til før jeg drar for å se at jeg klarer å få noenlunde likt uten å gjøre noe som helst. Så kan jeg måle etter innvending demping, og så igjen etter understellsbehandlingen.
  6. Nei, bilen kom jo med runflats - men byttet ganske raskt. Det hjalp litt, men de jeg har nå er nok ikke av de mest støysvake de heller (Kumho PS71/91). Jeg var ute og målte med iphone på grov, norsk motorvei nå (E6 ved Vestby) og resultat: I 100km/t hadde jeg en gjennomsnittsmåling på 81.9dB (vifte og alle andre støykilder i bilen avslått). Ikke akkurat støyfritt.. Er jo nok til å skaffe en stakkar hodepine på en middels lang tur. Arbeidsmiljøloven: "Arbeidsgiver skal stille hørselsvern til disposisjon når gjennomsnittlig lydtrykknivå overstiger 80 dB eller arbeidstakeren opplever støynivået sjenerende". Kanskje det er hørselsvern som er løsningen.. I følge http://www.auto-decibel-db.com/ så skal denne generasjonen F30 ligge på 64.5dB i 100km/t, vet ikke hva slags vei det er på, sikkert gress eller noe. Det er vesentlig mindre støy på bedre vei, så det er nok primært vei/dekkstøy jeg plages av. Og Norge er jo dessverre verdensmester på grov asfalt.
  7. Jeg har nå fått gjort en datalogg med JB+ også, slik at jeg fikk sammenlignet med Ventura tuning. Peak effekt på hjula er ca 30hk høyere med Ventura map4 slik den står nå, men ser at turbotrykket går av ganske kraftig i øvre del av turtallskurven (ned 0.2-0.3bar), vet ikke helt hvorfor. Det er mulig dette er den originale trykk-kurven til turboen, som JB+ naturlig nok bare følger siden den bare plusser på originaldataene fra ECUen, mens Ventura trolig justerer trykket turtallsavhengig og dermed kan få holdt trykket oppe lenger. Dette gjør uansett at effektkurven flater ut mye tidligere, og derfor forskjellen blir såpass stor. I mellomregisteret er både effekt og dreiemoment ganske likt, som man ser av at forskjellen i maks nm er bare 13nm. Merk at dette er kalkulert effekt/nm på bakhjula, og trolig ikke helt presist, så dette er mer for å sammenligne de to enn for å få ut nøyaktige tall. Jeg har skrudd jb+ ned et knepp eller to fra originalinnstilling fordi jeg synes turbotrykket peaket litt høyt (over 1 bar), men siden jeg nå ser at den går ned såpass mye på slutten lurer jeg på om jeg skal dra den litt opp igjen.
  8. Ref sutringen min her http://bimmers.no/forums/topic/815197-f30-usannsynlig-mye-vei-og-vindstøy/?tab=comments#comment-3216062 , så er jeg lei av veistøy og vindsus i bilen. Har derfor bestilt støydemping av dører, bakseter og buer i bagasjerommet (skal utføres på tirsdag). Vurderer påsprøytet støydemping ala http://sagaantirust.no/stoydemping/ (interessant å høre om noen har erfaring med dette) også, men får se hvor mye effekt innvending demping gir først. Skal se om jeg får lurt @Nautiluz til å ta litt bilder underveis så det kan dokumenteres i tråden EDIT: Har bedt BMW ettergå dører/vinduer for dårlige pakninger eller feil justering når jeg skal inn for å sjekke klimaanlegget også, får se hvor villige de er til å se over det.
  9. Ok, så du gikk for dynamat/dempematter istedenfor understell?
  10. Nei, det kvitrer med originalt ladetrykk også. Så enten er lyden fra noe annet enn tilbakeslag, eller så mener bmw at litt tilbakeslag er greit.
  11. Litt mer teknisk forklaring (som jeg måtte lese to ganger 😛 ) : "A blow-off valve is not used in current models. Pressure peaks, caused by sudden load shedding due to the inertia of the turbine of the exhaust turbocharger, can be avoided by careful tuning of the Digital Motor Electronics software. With foresighted charging pressure control, pressure peaks can be predicted and reduced by quick adjustment of the electrically-adjustable wastegate valve. Assisted by a delayed load control of the Valvetronic (in the minimum lift direction) or the throttle valve (in the closed direction), the remaining charge air which is produced can be routed to the exhaust emission system via the engine. This form of control thus prevents the exhaust turbocharger shaft from being exposed to excessive torsional stress due to high pressure peaks." Det gøye med dette rent praktisk er jo at da at man får kul turbokvitrelyd uten at det er skadelig for turboen
  12. Det var upresist beskrevet ja, vet ikke hvorfor jeg blandet inn wastegate. Trolig fordi jeg nettopp hadde lest om at disse bilene kun har wastegate og ingen resirkuleringsventil eller BOV. Uansett, lyden jeg får er typisk kvitrelyd som kommer fra turboen når gass-spjeldet lukkes og lufta slår tilbake og bremser turboen. Digresjon: Når jeg hører på disse klippene igjen tenker jeg at jeg burde få gjort et opptak fra utsiden av bilen. Det er nok utrolig mye mer lyd enn det høres ut til på disse klippene. EDIT: Etter å ha lest på nytt så ser jeg at jeg trolig faktisk hadde rett men hadde glemt det igjen. Disse bilene er litt fancy og slipper faktisk ut overtrykket via wastegate: "B48/B58 uses the wastegate (high speed electric servo) to bleed off pressure instead of a traditional diverter bypass valve. And it sounds really odd doing so." (fra Burger motorsport). Det høres veldig likt ut som vanlig turbokvittring (tilbakeslag i turboen).
  13. Hvordan gikk dette? Merket du noe forskjell?
  14. Noen som har erfaring med sånn påsprøytet støydemping av understellet (f.eks http://sagaantirust.no/stoydemping/), har det noen merkbar effekt?
  15. Mineral grey(?) M2 i Ås i dag da, er det noen her som kjører den?