macrorain

Medlem
  • Innholdsteller

    547
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    2

macrorain vant dagen sist April 6

macrorain hadde mest likt innhold!

Om macrorain

  • Rang
    Oberstløytnant

Profile Information

  • Kjønn:
    Mann
  • Kjøretøy
    F30 330e M-sport
  1. Ref sutringen min her http://bimmers.no/forums/topic/815197-f30-usannsynlig-mye-vei-og-vindstøy/?tab=comments#comment-3216062 , så er jeg lei av veistøy og vindsus i bilen. Har derfor bestilt støydemping av dører, bakseter og buer i bagasjerommet (skal utføres på tirsdag). Vurderer påsprøytet støydemping ala http://sagaantirust.no/stoydemping/ (interessant å høre om noen har erfaring med dette) også, men får se hvor mye effekt innvending demping gir først. Skal se om jeg får lurt @Nautiluz til å ta litt bilder underveis så det kan dokumenteres i tråden EDIT: Har bedt BMW ettergå dører/vinduer for dårlige pakninger eller feil justering når jeg skal inn for å sjekke klimaanlegget også, får se hvor villige de er til å se over det.
  2. Ok, så du gikk for dynamat/dempematter istedenfor understell?
  3. Nei, det kvitrer med originalt ladetrykk også. Så enten er lyden fra noe annet enn tilbakeslag, eller så mener bmw at litt tilbakeslag er greit.
  4. Litt mer teknisk forklaring (som jeg måtte lese to ganger 😛 ) : "A blow-off valve is not used in current models. Pressure peaks, caused by sudden load shedding due to the inertia of the turbine of the exhaust turbocharger, can be avoided by careful tuning of the Digital Motor Electronics software. With foresighted charging pressure control, pressure peaks can be predicted and reduced by quick adjustment of the electrically-adjustable wastegate valve. Assisted by a delayed load control of the Valvetronic (in the minimum lift direction) or the throttle valve (in the closed direction), the remaining charge air which is produced can be routed to the exhaust emission system via the engine. This form of control thus prevents the exhaust turbocharger shaft from being exposed to excessive torsional stress due to high pressure peaks." Det gøye med dette rent praktisk er jo at da at man får kul turbokvitrelyd uten at det er skadelig for turboen
  5. Det var upresist beskrevet ja, vet ikke hvorfor jeg blandet inn wastegate. Trolig fordi jeg nettopp hadde lest om at disse bilene kun har wastegate og ingen resirkuleringsventil eller BOV. Uansett, lyden jeg får er typisk kvitrelyd som kommer fra turboen når gass-spjeldet lukkes og lufta slår tilbake og bremser turboen. Digresjon: Når jeg hører på disse klippene igjen tenker jeg at jeg burde få gjort et opptak fra utsiden av bilen. Det er nok utrolig mye mer lyd enn det høres ut til på disse klippene. EDIT: Etter å ha lest på nytt så ser jeg at jeg trolig faktisk hadde rett men hadde glemt det igjen. Disse bilene er litt fancy og slipper faktisk ut overtrykket via wastegate: "B48/B58 uses the wastegate (high speed electric servo) to bleed off pressure instead of a traditional diverter bypass valve. And it sounds really odd doing so." (fra Burger motorsport). Det høres veldig likt ut som vanlig turbokvittring (tilbakeslag i turboen).
  6. Hvordan gikk dette? Merket du noe forskjell?
  7. Noen som har erfaring med sånn påsprøytet støydemping av understellet (f.eks http://sagaantirust.no/stoydemping/), har det noen merkbar effekt?
  8. Mineral grey(?) M2 i Ås i dag da, er det noen her som kjører den?
  9. @danskiii , har du gjort noe mer for å dempe støy siden sist?
  10. Nå har jeg ikke bilde da, men passerte en mørk E90 eller E92 tror jeg det var (ikke fordi jeg ikke kjenner igjen en E9x når jeg ser en, men mer fordi jeg fokuserte mer på modsene enn selve bilen og rett og slett ikke husker ) som stod parkert i en busslomme på toppen av Nordby i Follo (Kongeveien like ved E18) som hadde noe kamuflasjeaktig dekor og sykt bredda skjermer og brede hjul. Noen som kjenner til den?
  11. Gikk opp for meg i dag (måtte bare bli 30 grader først) at klima-anlegget strengt tatt ikke virker. 😛 Selv på max ac (16 grader og maks vifte) så er det bare såvidt kjølig hvis jeg legger hånda inntil ventilen og godviljen til. Når jeg tenker tilbake har det nok vært dårlig en stund, er vant til å kunne kjøre fast temperatur stort sett året rundt, men har tatt meg i å stille temperaturen opp og ned mye i denne. Kjørte til og fra Bergen nå i juli, og det var tidvis ampert og varmt i bilen, men tok litt tid å skjønne at det var klimaen og ikke oss det var noe galt med. Når man setter bilen på 22 grader er man jo vant til at det er det man får, og tror at det er. Var innom BMW og fyren der tippet den var helt tom for gass. Det skal jo ikke skje på under to år, så spørs om det er lekkasje noe sted. Blir spennende å se om det blir garantisak eller om de skylder på hull i rør pga steinsprut eller lignende.. Time for sjekk 30.juli.
  12. macrorain

    Off Topic-tråden, versjon 4(?)

    Tror bmweiere er over snittet bekymret for parkeringsbulker (meg bakerst i rekka) 😊🙈
  13. På ferie på Vestlandet 😊
  14. Ikke så mye updates her, rett og slett ikke kjørt bilen så mye i det siste. Men JB+ fungerer hvertfall fint, tar bokstavelig talt ett minutt å installere. Skal forsøke å få målet effekt i løpet av sommeren. Turbotrykk målt ut av ODB2-kontakten ser faktisk ut til å vise reelt turbotrykk, vet ikke helt hvorfor det funker uten at ECUen forsøker å korrigere, men men. Basert på det ser det ut til at JB+ er litt hissig på grøten, vet ikke om det er pga luftfilter eller eksos, men den viser hvertfall 1-2psi høyere enn forventet, så har skrudd JB+'en litt ned fra original innstilling.
  15. macrorain

    Prosjekt F82 M4

    Jeg skjønner jo godt ønsket om fire dører da. Men du må da vel klare å få tak i en M3 med en annen farge hvis du ønsker det, eller er det så akutt?