ko-stens

Medlem
  • Innholdsteller

    33
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om ko-stens

  • Rang
    Sersjant

Profile Information

  • Kjøretøy
    BMW 118i cabrio 2008
  1. ko-stens

    X3 F25 - ømfintlig for dekk?

    Har hatt bilen til fruen, en X3 2,0D fra 2011, på verksted et par ganger. Det hakker og gnager i sakte fart, spesielt i sving, som feks inn og ut av parkeringsplasser. Merkeverkstedet har ikke funnet noe galt, men det har vært slik i flere år. De skiftet olje på transferkassa for ca 50 000 km siden, og da ble det bedre, men nå er det tilbake igjen. Den har nå gått ca 127 000 km. De tror det kan ha noe med dekkdimensjonen å gjøre. X3 er visst veldig var på om det er uoriginal dimensjon. Det sitter 245/50 R15 på den nå, noe det har gjort siden vi kjøpte den for fire år siden. Dekkene var nye i fjor. Disse er rimelige Landsail-dekk fra Kina. Mener de forrige var Continental av noe slag. Fikk høre at jeg like godt kunne sette på disse, og når en sparer en haug tusenlapper... Nå har ikke jeg tenkt større over det, men fruen hevder det ikke er slik når vinterdekkene er på. Dette er 225/60 R17, om jeg ikke husker feil. Det er i hvert fall det som står i vognkortet.Forskjell i rulleomkrets på disse og 245/50 R18 er ifølge Dekkalkulator.no på 0,14% (0,3 cm), så de er praktisk talt like der. Kan det verkstedet sier, stemme? Høres merkelig ut at den ikke skal tåle større hjul, i hvert fall når knapt skiller seg i det hele tatt originalt? Om det ender med at vi må bytte hjul, hva bør vi ha for slags dekk? Er det noe spesielt merke som passer bedre til bilen enn andre? Hva med felger? Originale er jo svinedyre, men det er kanskje en grunn til det?
  2. ko-stens

    F25 - "hakker" på lavt turtall

    Er noe pussig med F25'en til kona. Når man sakker av ned mot null og når man akselererer rolig i liten hadtighet, er det en merkbar slags hakking i drivverket. Merker det veldig godt ved feks lukeparkering med godt rattutslag. Hører gjerne også klunking sammen med hakkinga når man slakker av ned mot stillestående, far ca 10 - 0. Kjøpte bilen for snart fire år siden. Da kom det også hakking, men de skiftet olje på kassa et halvår senere, etter ikke å ha funnet noe feil. Ble muligens litt bedre da. Nå er det i hvert fall verre. Det er en 2,0 td, 163 hk, med 8-trinns automat. Noen som har vært borti noe slik selv?
  3. ko-stens

    Knirkelyd bak, i dumpler.

    Svarte... Den som fikk fikset diverse i forstillingen i fjor sommer. Med nye bremser ble det vel omlag den summen. Og nå begynner det bak også... Hvor kan man bestille disse delene rimelig, og hvor stor jobb er det å gjøre det selv? Er jo ingen garanti lenger på denne, så da kan jeg likegodt prøve selv.
  4. ko-stens

    Knirkelyd bak, i dumpler.

    Er kanskje slike foringer på fruen sin F25 og da? Det er en 2011-modell med drøyt 120 000 km på telleren. Høres ut som en T-ford på ujevn veg!
  5. ko-stens

    BMW E88 - bilen starter ikke!

    Forstå det den som kan, men nå starter bilen sånn helt uten videre! Fikk bare et infall og tok med begge nøklene og prøvde dem begge. Null tull. Får uansett ta med begge nøklene på verksted etter hvert. Servicelampa lyser, så må ha den inn uansett. Men takk for tips angående å bytte mellom nøklene. Har ikke tenkt på at de lades når de sitter i.
  6. ko-stens

    BMW E88 - bilen starter ikke!

    I dag tidlig skulle jeg på jobb, men null start å få. Alt el ser ut til å være i orden, så det skal være bra med strøm. Hentet den andre nøkkelen, og da startet motoren. Imidlertid virker ikke funksjonen som gjør at det blinker noen få ganger når man dytter på hendelen. Når jeg kjører virker heller ikke funksjonen som skal si fra når en bør skifte gir. Da jeg kom hjem tenkte jeg å prøve den andre nøkkelen igjen, i tilfelle det var dårlig batteri i nøkkelen. Null start, men blinklysfunksjonen virker i hvert fall med den nøkkelen. Prøvde å starte med den andre nøkkelen igjen, men nå virker ikke den heller. Er det startsperra som har slått inn? Er det mulig å få nullet den på noe vis? Står jo her uten bil hele helgen om jeg ikke får fikset det... Edit: Dette er forresten en 118i 2008-modell med manuelt gir. Edit igjen: Bare for å nevne det - starteren slår ikke inn i det hele tatt. Ikke noe klikk i releer eller noe som helst. Nøkkelen trykkes inn i et spor og låses med et "klakk". Deretter trykker man på startknapp, men nå skjer det ingenting. Har aldri skjedd noe slik før. Har vært null problemer hele veien, helt til i dag. Alt virker å være i orden, bare at det ikke skjer noe. Akkurat passe irriterende, for den andre bilen jeg har, en eldre Vitara cab, går heller ikke... I utgangspunktet er Vitaraen jaktbil som skal brukes som vinterbil den korte levetiden den har igjen, mens BMWen skulle kose seg i tørr garasje i stedet for å brukes i saltsørpa. Så kranglet Vitaraen før jul, og BMWen måtte tas frem. Og nå går ingen...
  7. ko-stens

    BMW F25 baklykt

    Og det var det! Kjøpte dette på Ebay: http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItemVersion&item=202096940382&view=all&tid=1590183760010 Tok en ukes tid fra Russland, men har somlet grusomt med å gjøre jobben. Har trodd jeg måtte av med hele bakpanelet, men jeg fant jo fort ut at det ikke var nødvendig. Hele jobben tok jo bare fem minutter. Og vips, lys ble det. Takker for tips her, for det sparte oss 2 840 kroner! Verkstedet hadde store planer om å bytte lykta på service, da fruen sa det var noe feil med den. Jeg kastet meg over telefonen da hun nevnte på det og ba henne gi kontrabeskjed. De skulle ha ganske nøyaktig tre tusen for jobben.
  8. ko-stens

    BMW F25 baklykt

    Takker for svar. Da får jeg se litt nærmere på lykta før jeg bestiller ny. Ser det er type med led og uten led, men regner med det er led siden det er xenon-lys foran. Har vel en sammenheng det, forstår jeg. Edit: Ellers, et par tusen kroner er mer enn nok det også, synes jeg. Særlig når bilen har kostet oss ca 25 000,- i reparasjoner ellers det siste halvåret.
  9. ko-stens

    BMW F25 baklykt

    Fruen har en 2011-modell X3. Denne har, som de fleste vet, baklykter... Den ene lyktedelen som sitter på bakluka har fått en feil. Jeg tittet på pærene, men de ser ut til å være i orden, og det kommer heller ingen feilmelding i dashbordet. Er det led-striper, eller hva? Har mest lyst å fikse dette selv, for hver j..la gang vi er innom verkstedet med denne bilen, ryker ti tusen kroner...
  10. ko-stens

    E88 - vipp på setene fungerer ikke?

    Ingen som vet hvordan sjekke dette? Greit å ha ting i orden, synes jeg, men jeg har ikke så lyst å sponse verkstedet med et ukjent antall tusenlapper om det er grei skuring å fikse det selv.
  11. Får ikke vippet frem setene for de som skal sitte baki. Noen som vet hvordan man kan fikse slik? Kan lee på håndtaket, men ingenting skjer. Er slik på begge sider.
  12. ko-stens

    BMW X3 F25 - cruisekontroll, kontrollboks, hvor?

    Vet ikke om batteriet ble kortsluttet, da kontaktene var over sølet. Det hadde kommet noe nedpå det, men det var modulene som stod nedi isoporlommer ved siden av som var druknet. De to foran batteriet, også i slike lommer, var bare litt bløte. Uansett, det kan kanskje ha blitt noe "knitring" med kaffen rennende nedover batteriet, så noe kan jo ha skjedd da. Jeg koblet av og tok ut batteriet for å få tørket opp skikkelig da jeg kom hjem. Kan det ha noe med saken å gjøre, kanskje? Lampa kom ikke på før jeg skulle bruke cruisekontrollen på fredag. Burde kanskje ta en skikkelig test for å se om det kan være noe annet også da, kanskje.
  13. For litt siden fikk jeg veltet en tilitersdunk med kaffe i bagasjerommet på fruens X3 2011, rett over batteriet, med fire kontrollbokser rundt det. Det førte blant annet til at kontrollboksen til hengerfestet konket. Verkstedet som har feilsøkt, fant at jeg må bytte to bokser baki der. Kostnaden blir på nesten ni tusen (inkl feilsøking)... I helgen skulle vi av gårde på en litt lengre tur, og da bruker jeg alltid cruisekontrollen. Vel, den virker heller ikke. Da jeg slo den på, kom det varsel om at den er utkoblet. Er denne boksen også plassert i bagasjerommet, eller kan dette være noe tilfeldig som har oppstått utenom? Lukter jeg på enda flere tusenlapper ut av vinduet?
  14. Her er bilder fra bagasjerommet til fruens X3 2011-modell. For noen timer siden var det ti liter kaffe nedi der! En stor kaffekanne veltet og druknet to av kontrollboksene. Dvs, særlig den ene. Her ble det nok en kortslutning av noe slag, for den gikk en smule amok, og hengerfestet gikk plutselig ut uten at jeg trykket på noen knapp. Selvsagt kom også varsellampa på før jeg fikk med meg at det skjedde. Det kom også litt røyk fra den ene boksen da jeg tok den opp. Jeg har nå fått tørket opp alt og sprayet med WD40, og pussig nok virker nesten alt som det skal. Hengerfestet har plutselig funnet det for godt å virke igjen, fra bare å klikke litt i motoren og med blinkende rødt lys i knappen, gikk kroken plutselig inn, og det ble grønt lys i stedet. Infoskjermen i bilen sier at alt er i orden, men det er egentlig ikke det, for parksensorene bak virker ikke. I stedet for at avstandsmerkingen kommer opp, kommer bilde av bilen, men med hvit varseltrekant for hengerfestet. Jeg tror det er boksen nede til venstre, for det var den det kom røyk fra, men også boksen oppe til venstre ble litt bløt. Har sett på towbar unit på Ebay, og selvsagt dukker begge opp... De skal egentlig stikkes nedi isoporlommer, men jeg har ikke gjort det ennå, da det skal feilsøkes her. Men har denne nede til venstre, for jeg er rimelig sikker på at denne kanskje ikke er helt i orden, to funksjoner? Det er nemlig to kontakter inn. Det er også to bokser foran batteriet, en som er nesten helt skjult av den tykkeste røde ledningen, og en til høyre for denne. Det blir vel en tur til verkstedet til uka for feilsøking, men foreløpig ser det jo ut som om jeg var rimelig heldig med at ikke alle fire boksene druknet. Da kunne det blitt sirkus, tipper jeg. Og tom lommebok...
  15. ko-stens

    Hvordan få original handsfree?

    Takker. Dette må jeg finne mer ut av!