ko-stens

Medlem
  • Innholdsteller

    48
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om ko-stens

  • Rang
    Sersjant

Profile Information

  • Kjøretøy
    BMW 118i cabrio 2008
  1. ko-stens

    1-serie og felger - noen spørsmål!

    Ok, men det står at det er fra 2004 - 2013-modell "– Generation: I (E81-E88) [2004 .. 2013]". Tviler på at de ble produsert samtidig i to år! Spørs om ikke Wheel-size.com tar litt feil her. Noe også Wikipedia gjør (måtte sjekke). Skal på verksted 16. august for skifte av frambremser, skifte av bakdempere og få den etterkontrollert/godkjent. Samtidig tar de firehjulskontroll (og ser på hvorfor jeg ikke får lukket taket med fjernkontrollen). Så da blir vel alt i orden, håper jeg. Det blir dyrt nok, men uansett kommer jeg til å følge med på Finn.no utover etter dette, så om det dukker opp noe fint noe i ca samme dimensjon, kan det hende det blir enda litt flere utgifter! 😁 Skal i mellomtiden sjekke litt mer rundt reparasjon/restaurering av felgene jeg har. De ser ikke så verst ut på bilen, synes jeg, selv om jeg skulle ønske de var bittelitt mørkere. Kanskje det er verdt jobben. Sparer i hvert fall masse tid på leting etter noe annet!
  2. ko-stens

    1-serie og felger - noen spørsmål!

    Takker for svar. Tror jeg kommer til å gå for originaldimensjonene, eller dvs de som sitter på nå. Dersom det ikke lar seg gjøre å få felgene pene igjen uten å måtte reise land og strand rundt og betale blodpris, er det kanskje like greit å få tak i noen mer representative felger. Hvordan de blir seende ut, får en ta som det kommer. Er jo en del M-felger som ser fine ut uansett. Har nok mest lyst på M-felger i og med at bilen er M-sport-utstyrt fra fabrikk. Det jeg tenker kan være enkelt er å få tak i fire felger på 8x18" eller 8,5x18". Det må da kunne gå bra, eller bør jeg ha forskjellig bredde som det er i dag? Titter ellers litt på Wheel-size.com, og med 7,5x18" og 8,5x18" med samme dimensjon som jeg har, skal tydeligvis ET være hhv 40 og 35. Blir litt forvirret her... https://www.wheel-size.com/size/bmw/1-series/2013/#trim-118i-eudm-141. Tok en liten runde i garasjen og skrudde av hjulene, og dimensjonene er som tidligere nevnt i tråden 7,5x18" ET 49 og 8,5x18" ET 52. Ellers, hva kan årsaken være til at dekkene bak er så kantslitte innerst? Synes faktisk at hjulene heller litt innover i skjermen. Legger ved bilder. Kanskje ikke så lett å se, men det er ganske tydelig når en står og ser langs med bilen. Nå fikk jeg 2'erfeil på demperne, men de har da vel ikke noe med at hjulstillingen er slik? Foran er det ikke slik. De står mer eller mindre i lodd. Dekkene er for øvrig Nankang Noble Sport. Vet ikke hvor gamle de er, men mønsteret er bra, så de burde holde minst et par sesonger til. Blir det nytt, blir det nok bare bak, tenker jeg.
  3. ko-stens

    1-serie og felger - noen spørsmål!

    Takker for gode og informative svar. Da tror jeg at jeg har lært litt om felger i dag! Ting tyder på at dersom det ender med nye felger, blir det aller helst, om jeg kommer over pent brukte, originale M Sport 8x18" med innpress omkring 40 - 45 et sted. Dvs dersom ikke noen plutselig skulle legge ut felger med akkurat samme spesifikasjonene som de jeg har da. Dekkdimensjonene tror jeg blir de samme som før, 215/40 18 og 245/35 18. Tror det skal gå akkurat med tanke på skjermkantene. Blir litt vurdering med tanke på dimensjonene. 225/40 R18 skal også gå greit. Tittet på merket i døråpningen og der står også den dimensjonen oppgitt. Ellers står det også at det anbefales stjernemerkede dekk, men er dette så nøye på biler med bakhjulstrekk da? Vet at X-drive sammen med "ikke-stjernemerkede" dekk kan være risikosport. Transferkassa på fruen sin F25 X3 måtte jo byttes... Vi byttet den i stedet inn i en F26 X4!
  4. ko-stens

    1-serie og felger - noen spørsmål!

    Ser litt på ulike nettsider. Ting tyder på at jeg kan gå for 8x18" både foran og bak, med ET 43 og høyere. Da blir det jo enklere å få tak i felger og. ET 43 gjør at felgen bygger ut 12,4 mm i følge Willtheyfit.com. Det tror jeg går bra. Ellers ser jeg på Dekkalkulator.com at 225/40R 18 er innafor. De har 1,3 % større rulleomkrets. Jeg kan jo likegodt gå for lik dimensjon foran og bak også, for å gjøre det enda enklere. Jeg MÅ jo ikke ha bredere bak, selv om det ser bra ut med så brede dekk som mulig. Liten sammenligning fra Dekkalkulator.com: 215/40 R18 vs 245/35 R18 (som i dag): 0 prosent forskjell. 215/40 R18 vs 225/40 R18: Sistnevnte er 1,3 % større 245/35 R18 vs 255/40 R18: Sistnevnte er 0,99 % større 225/40 R18 vs 255/40 R18: Sistnevnte er 0,31 % mindre Alle dimensjonene kan passe på 8" felg. 215-bredde er minimum på 8" i følge Dekkleader.com, mens 245 er maks. Anbefalt dimensjon på 8" er fra 225 til 235. Er jeg helt på jordet nå??? I vognkortet står det for øvrig at original dekkdimensjon er 195/55 R16, med 6,5x16" felger med ET 42.
  5. ko-stens

    1-serie og felger - noen spørsmål!

    Legger ved et bilde av den styggeste felgen (bak). Er nok ikke 208 jeg har. Hvor finner man ut slik? Vet ikke om denne felgen er særlig å prøve å fikse? Er ganske stygge sår på kanten. De tre andre er mye bedre, men bør også fikses noe på for å få strøkne. Fruen klarte å gjøre dette noen dager etter at jeg kjøpte bilen! Skrapet til og med av deler av "beskyttelseskanten" på selve dekket. Legger også ved bilde av hjulene på bilen. Ikke lett å se hva slags innpress man har her, kanskje... Får vel kravle meg uti garasjen og skru av hjulene for å sjekke! Kunne evt tenkt meg litt mørkere felger, da rent sølv ser litt kjedelig ut på hvit bil. Antrasitt kunne kanskje vært penere? Men en felgreparatør lakkerer kanskje hele felgen når de blir fikset? Går kanskje an å be om annen farge, i så fall. Her på hedemarken er det etter hva jeg har funnet ut, ikke akkurat flust med verksteder som fikser felger! Har fått tilbud fra et verksted i Oslo. De skal ha omtrent åtte tusen for alle fire felgene for å gjøre jobben. Litt dyrt, synes jeg, når man får sett med felg og dekk for samme pris uoriginalt. Vet ikke hva som er mest verdt for penga. Blir fort dobbelt så dyrt om jeg bytter dekk og. Nå har jeg gremmes et helt år hver gang jeg vasker bilen. Bilen er jo omtrent strøken ellers, så felgene står overhodet ikke i stil med resten. Er kanskje på tide å gjøre noe med det snart!
  6. ko-stens

    1-serie og felger - noen spørsmål!

    Hadde egentlig et par til, men så googlet jeg litt... Konkret så ser jeg etter alternativer til hjulene jeg har på nå, som er ganske kantkjørte. I den forbindelse lurte jeg på om felger til andre BMW'er kan passe, men det spørs om innpress går overens og om senterhullet gjør det. Ser ut som om det i så fall blir litt mye leting. Dessuten er det jo forskjellig bredde på felgene foran og bak, og da blir det verre å få tak i pene brukte. De fleste har jo samme dimensjon foran og bak. Kommer til å høre litt rundt om pris for å reparere hjulene jeg har først, tenker jeg. Kan vel fort bli rimeligere enn å kjøpe nye, i hvert fall originale. Men jeg vet ikke hvordan kvaliteten er på uoriginale. Regner med at det kanskje er forskjell i og med at prisforskjellen er så stor? Ellers lurte jeg kanskje på å gå opp til 19" om det blir nye dekk, men med veistandarden her omkring er det kanskje greit å holde seg til 18"!
  7. Ting tyder på at jeg kanskje må kjøpe nye dekk til E88 cab'en min (2008-modell) til neste år. Er igjen kun 2 mm innerst på bakdekkene pga en eller annen feil. Skal på firehjulskontroll og få sjekket opp bakstillingen, så får se hvor mange tusenlapper som flyr ut vinduet igjen... Nye dempere bak må jeg i hvert fall ha, for det ble 2'erfeil på EU. Dekkene ble godkjent i og med at det er kun innerst de er såpass slitt. Om det blir nye dekk neste år, vurderer jeg å skaffe meg nye felger og. De originale M-sportfelgene er stygge som juling, spesielt de bak. De er ganske kantkjørte, og det koster vel like mye å kjøpe nye. Det er 18-toms felger. Innpress vet jeg ikke. Foran er det 215/40 R18 og bak 245/30 R18. Hvordan er uoriginale felger sammenlignet med originale? En får jo hjulsett til ganske mye lavere pris. Edit: Har sjekket litt og ser at originale felger til feks 3- og 5-serie ikke passer med tanke på innpress. Tipper det er hhv ca 40 og 35 foran og bak. Orker ikke skru av og sjekke akkurat nå!
  8. Har en 2008 118i cabriolet. Denne har komfortåpning og lukking av taket via fjernkontrollen. Det går fint å åpne taket med fjernkontrollen, men det virker ikke å lukke det igjen. Da må jeg trykke på knapp i bilen. Noen som har vært borti dette? Er åpenbart et eller annet som ikke stemmer her. Det har virket før.
  9. ko-stens

    X4 uten rails - takstativ?

    Har funnet på Ebay, så da blir det kanskje derfra, men sjekker litt til over helga. Er vel noe i denne duren passer. https://m.ebay.com/itm/Aero-Aluminium-Lockable-Roof-Rack-Space-Bars-BMW-X4-F26-No-Rails-5-Door-14/191817881043?epid=1665373759&hash=item2ca93c95d3:g:LxcAAOSwp41bBCGa
  10. ko-stens

    X4 uten rails - takstativ?

    Det er ikke noe feste der så vidt jeg kunne se, bare en stripe med plastdeksel der det er rails på andre. Spørs om man må ha slik man klemmer fast i døråpningen med fot på taket der dekselet går. Er nesten nødt til å ha stativ til kajakker og ski og andre lange ting. Er ikke gjennomlastingsluke i baksetet. Får google litt rundt og se! Mulig de vet noe hos forhandler.
  11. Neste uke får vi oss en X4 på gårdsplassen. Da trenger vi takstativ også. Men er det noen som har tips til et slik for en X4 uten rails? Sliter med å finne sånn i farta. Ser at Autoload.no har til noe de kaller "lave rails". Kan det være riktig da? Finner ellers ikke noe på hjemmesiden til Thule. Vil helst ha helt standard firkantrør da jeg har sykkelstativ og kajakkstativ som bare passer med firkantede rør.
  12. ko-stens

    X3 F25 - ømfintlig for dekk?

    Såpass ja. De forespeilet en pris på åtte, men kan jo hende det hadde blitt rimeligere. De tok feil sist vi var på verkstedet og da det ble rimeligere enn det vi fikk beskjed om på forhånd da vi måtte skifte "knirkeforinger" bak. Slike feil er i grunn bare hyggelige! Som regel blir det jo dyrere enn tenkt. Uansett, vi slipper i hvert fall en sannsynlig stygg utgift eller to, så da føles det riktig å fornye seg litt. Vi har hatt bilen i fire år omtrent, og det har vært lite tull med den. Har byttet LED-kretskort til baklukelysene før dette siste dukket opp for alvor. Vi skulle egentlig bare ta en Oslotur og se på bil, som vi fant på Finn.no. Jeg visste vel hvor det bar, men det ble jo ingen av de fire vi hadde plukket oss ut! Greit å høre fra to verksteder også, at kassa etter alt å dømme må skiftes. Da var både fruen og jeg ganske enige om at vi drar ut flisa og blir ferdig med smerten der og da! Irriterende med slike store ting. Greit å skifte bremser og en foring eller to pga slitasje, men en føler det litt håpløst når en blir forespeilet reparasjon på femti tusen pluss. Føler det trygt med nybilgaranti! Og X4 har vi alltid likt litt ekstra godt. Blir spennende å se om en får med bikkja baki der da... Må kanskje modifisere buret litt! Et lite irritasjonsmoment har jeg nå funnet allerede da! Bakluka stopper akkurat i "skallehøyde"! Det har jeg allerede funnet ut... Bilen er for øvrig levert originalt med 19" hjul (de som sitter på, på bildet), og jeg vil tro det er originaldekkene som sitter på. Var det Pirelli, mon tro? Husker ikke dimensjonen engang. Tenkte ikke så mye på det, faktisk. Bra mønster, i hvert fall. Skal i hvert fall følge med på dekkene og få på ordentlige dekk neste gang! Bør vel sjekke dekktrykk både titt og ofte for å være sikker. I tillegg får en huske på å få seg maskinskadeforsikring når garantien går ut...
  13. ko-stens

    X3 F25 - ømfintlig for dekk?

    Her skjer det ting... I stedet for å lure på om det blir bedre med oljeskift til over 8 000,- og etter alt å dømme må skifte kassa om ikke for lenge, valgte vi rett og slett å bytte inn doningen. Fikk forespeilet pris på kassebyttet til omkring 50 000,-. Da snakker vi 58 000,- i utgifter sannsynligvis i løpet av relativt kort tid. Samtidig er det på tide å bytte vinterdekk, og da er vi fort oppi 8 000,- til. Så vi tok med bilen og tittet på bil i Oslo, satte den inn hos dere for å vurdere bilen, og endte med å bytte. Bilen er svært så flott, med unntak av kassa. Det syntes selgeren og, men det ble jo fradrag i innbyttepris på 35 000,- pga kassa. Det koster jo ikke dem så mye å skifte, så vi slo til på en 2015-modell X4 med 39 000 km på telleren. Over to år igjen av nybilgaranti og, så det føles ganske trygt å handle da. Både lokalt merkeverksted og dette verkstedet sa at kassa etter alt å dømme må skiftes. Vi skulle nedover for å se på fire biler, to X4 fra 2015 og to X3 fra samme år. Alle sammen mørke. Så da ble det likegodt en HVIT! Det ble ikke diesel engang, men bensin (2,0 184 hk). Så får en se hva dette er for noe. Kommer nok til å savne dreiemomentet fra bunnen, men samtidig har vi fått litt mer sansen for bensinbil igjen. Jeg har fra før en 2008-mod 1-serie cabrio med bensinmotor (2,0 143 hk). Fruen var veldig i mot hvit da vi passerte den i hallen første gangen, men så begynte den å "gnage" litt i sjela der den stod. Nydelig i lakken (et skrapemerke bak som skal fikses før levering), nydelig innvendig og en haug med utstyr. Til slutt ble den litt for fristende. Synes også det er litt "kult" med hvit. Den skiller seg fra mengden. Blir nok fornøyd med denne, tenker jeg! Men vi kommer nok til å savne X3'en. Til tross for kassa som har tullet litt, har det vært en særdeles grom bil. Lite bilde av vidunderet:
  14. ko-stens

    X4 - hundebur?

    Vi lurer på å bytte inn X3'en vår (2011-mod) med en nyere X3 eller X4. Unga vil absolutt ha sistnevnte, men den er jo mindre praktisk... Skal ikke bare skylde på unga, for både fruen og jeg synes X4'en ser veldig bra ut! Men en liten utfordring er er det. X4 har jo mindre høyde i bagasjerommet. Er det noen som har X4 som vet hvor høyt det er oppunder bagasjeromsluka? Vi har nemlig en praktisk utfordring i og med at vi har hund, og jeg er rimelig skeptisk til at buret passer. Det er jo ikke noe problem i X3'en, verken i lengde eller høyde. Jeg antar at lengden på bagsjerommet er likt i de to, men høyden er jo ikke den samme. Det går sikkert an å få tak i bur som passer X4 også, men greit å vite forskjell. En annen ting, vil lastestativet til X3'en passe over på X4?
  15. ko-stens

    X3 F25 - ømfintlig for dekk?

    Takker for svar. Hadde bilen på verksted i forrige uke, og de sa det ikke var noe i veien med dekkene, så det blir å prøve å bytte olje på kassa. Sist det ble gjort, ble det jo bra igjen. Forhåpentligvis vil det hjelpe denne gangen og. Nå skal vi faktisk av gårde for å se på nyere X3 og X4 hos en forhandler om et par dager og muligens bytte den inn. Greit å ha nybilgaranti. Har selvsagt gitt beskjed om luggingen. De vil nok ta en skikkelig sjekk, så får vi se hva som skjer.