ko-stens

Medlemmer
  • Innholdsteller

    27
  • Ble medlem

  • Sist besøkt

Om ko-stens

  • Vurdering
    Sersjant

Profile Information

  • Kjøretøy
    BMW 118i cabrio 2008
  1. BMW F25 baklykt

    Og det var det! Kjøpte dette på Ebay: http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItemVersion&item=202096940382&view=all&tid=1590183760010 Tok en ukes tid fra Russland, men har somlet grusomt med å gjøre jobben. Har trodd jeg måtte av med hele bakpanelet, men jeg fant jo fort ut at det ikke var nødvendig. Hele jobben tok jo bare fem minutter. Og vips, lys ble det. Takker for tips her, for det sparte oss 2 840 kroner! Verkstedet hadde store planer om å bytte lykta på service, da fruen sa det var noe feil med den. Jeg kastet meg over telefonen da hun nevnte på det og ba henne gi kontrabeskjed. De skulle ha ganske nøyaktig tre tusen for jobben.
  2. BMW F25 baklykt

    Takker for svar. Da får jeg se litt nærmere på lykta før jeg bestiller ny. Ser det er type med led og uten led, men regner med det er led siden det er xenon-lys foran. Har vel en sammenheng det, forstår jeg. Edit: Ellers, et par tusen kroner er mer enn nok det også, synes jeg. Særlig når bilen har kostet oss ca 25 000,- i reparasjoner ellers det siste halvåret.
  3. BMW F25 baklykt

    Fruen har en 2011-modell X3. Denne har, som de fleste vet, baklykter... Den ene lyktedelen som sitter på bakluka har fått en feil. Jeg tittet på pærene, men de ser ut til å være i orden, og det kommer heller ingen feilmelding i dashbordet. Er det led-striper, eller hva? Har mest lyst å fikse dette selv, for hver j..la gang vi er innom verkstedet med denne bilen, ryker ti tusen kroner...
  4. E88 - vipp på setene fungerer ikke?

    Ingen som vet hvordan sjekke dette? Greit å ha ting i orden, synes jeg, men jeg har ikke så lyst å sponse verkstedet med et ukjent antall tusenlapper om det er grei skuring å fikse det selv.
  5. Får ikke vippet frem setene for de som skal sitte baki. Noen som vet hvordan man kan fikse slik? Kan lee på håndtaket, men ingenting skjer. Er slik på begge sider.
  6. BMW X3 F25 - cruisekontroll, kontrollboks, hvor?

    Vet ikke om batteriet ble kortsluttet, da kontaktene var over sølet. Det hadde kommet noe nedpå det, men det var modulene som stod nedi isoporlommer ved siden av som var druknet. De to foran batteriet, også i slike lommer, var bare litt bløte. Uansett, det kan kanskje ha blitt noe "knitring" med kaffen rennende nedover batteriet, så noe kan jo ha skjedd da. Jeg koblet av og tok ut batteriet for å få tørket opp skikkelig da jeg kom hjem. Kan det ha noe med saken å gjøre, kanskje? Lampa kom ikke på før jeg skulle bruke cruisekontrollen på fredag. Burde kanskje ta en skikkelig test for å se om det kan være noe annet også da, kanskje.
  7. For litt siden fikk jeg veltet en tilitersdunk med kaffe i bagasjerommet på fruens X3 2011, rett over batteriet, med fire kontrollbokser rundt det. Det førte blant annet til at kontrollboksen til hengerfestet konket. Verkstedet som har feilsøkt, fant at jeg må bytte to bokser baki der. Kostnaden blir på nesten ni tusen (inkl feilsøking)... I helgen skulle vi av gårde på en litt lengre tur, og da bruker jeg alltid cruisekontrollen. Vel, den virker heller ikke. Da jeg slo den på, kom det varsel om at den er utkoblet. Er denne boksen også plassert i bagasjerommet, eller kan dette være noe tilfeldig som har oppstått utenom? Lukter jeg på enda flere tusenlapper ut av vinduet?
  8. Her er bilder fra bagasjerommet til fruens X3 2011-modell. For noen timer siden var det ti liter kaffe nedi der! En stor kaffekanne veltet og druknet to av kontrollboksene. Dvs, særlig den ene. Her ble det nok en kortslutning av noe slag, for den gikk en smule amok, og hengerfestet gikk plutselig ut uten at jeg trykket på noen knapp. Selvsagt kom også varsellampa på før jeg fikk med meg at det skjedde. Det kom også litt røyk fra den ene boksen da jeg tok den opp. Jeg har nå fått tørket opp alt og sprayet med WD40, og pussig nok virker nesten alt som det skal. Hengerfestet har plutselig funnet det for godt å virke igjen, fra bare å klikke litt i motoren og med blinkende rødt lys i knappen, gikk kroken plutselig inn, og det ble grønt lys i stedet. Infoskjermen i bilen sier at alt er i orden, men det er egentlig ikke det, for parksensorene bak virker ikke. I stedet for at avstandsmerkingen kommer opp, kommer bilde av bilen, men med hvit varseltrekant for hengerfestet. Jeg tror det er boksen nede til venstre, for det var den det kom røyk fra, men også boksen oppe til venstre ble litt bløt. Har sett på towbar unit på Ebay, og selvsagt dukker begge opp... De skal egentlig stikkes nedi isoporlommer, men jeg har ikke gjort det ennå, da det skal feilsøkes her. Men har denne nede til venstre, for jeg er rimelig sikker på at denne kanskje ikke er helt i orden, to funksjoner? Det er nemlig to kontakter inn. Det er også to bokser foran batteriet, en som er nesten helt skjult av den tykkeste røde ledningen, og en til høyre for denne. Det blir vel en tur til verkstedet til uka for feilsøking, men foreløpig ser det jo ut som om jeg var rimelig heldig med at ikke alle fire boksene druknet. Da kunne det blitt sirkus, tipper jeg. Og tom lommebok...
  9. Hvordan få original handsfree?

    Takker. Dette må jeg finne mer ut av!
  10. Hvordan få original handsfree?

    Ok. Holder til i Hamar. Men hvordan kobler man til antenne og mikrofon der da?
  11. Hvordan få original handsfree?

    Takker for info. Har USB-kontakt (sammen med AUX-inngang) under armlenet. Hører med verkstedet når den andre BMW'en skal på verksted om et par uker om hva de vil anbefale.
  12. Hvordan få original handsfree?

    Har BMW 1-serie fra 2008 (E88). Denne har multifunksjonsratt og BMW Professional-anlegg. Både på ratt og stereo er det telefonsymbol. Har sjekket litt på nett, og på Youtube var det en videosnutt om hvordan man koblet til handsfree på biler som ikke har iDrive. Har prøvd dette, men ingen suksess. Altså har jeg neppe handsfree. Regnet med det, men greit å sjekke. Har ikke utstyrslista for hånda. Men om symbolene er der, er bilen klargjort for handsfree slik at det er en enkel sak for verkstedet å koble til, eller blir det noe fælt dyrt noe som ikke er verdt pengene? Er det noe jeg savner i bilen, er det handsfree (og sprek motor).
  13. Tannstang (F25) - noen spørsmål

    Lenge siden dette nå, men nå har i det minste bilen vært på verksted. Det var ikke tannstanga! Det er ulyder fra forstillingen. Casterforinger på begge sider må skiftes, gummilagere til trekkstag, hva nå det er for noe, må skiftes, samt lenkearm høyre side. Selvsagt må også skiver og klosser foran skiftes, så det skal smake godt med en 16 000-kroners verkstedregning etter sommerferien! Menmen, en slapp da unna en 30 000-kronersreparasjon pluss bremser. Må egentlig si jeg ikke er helt imponert uansett. Bilen hadde gått ca 110 000 km da ulydene kom. Dette på 95 % kjøring på flat asfalt. Det burde da vitterligen holdt litt lenger!
  14. Fikse felger eller kjøpe nye?

    Ok. Ser det selv. Ikke hatt problemer med Photobucket før, men ser om det går nå: Kantkjørt: Slik ser felgene ut.
  15. Ko-stens