Motorhavaristen

Medlem
  • Innholdsteller

    53
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om Motorhavaristen

  • Rang
    Fenrik

Profile Information

  • Kjøretøy
    BMW E61 LCI 520DAT
  1. Jeg har fortsatt litt problem med konstant jordingstøy uavhengig sv lysinnstilling på spilleren. Kan problemet være ar høyre kanal er trukket på høyre side? Skal visstnok være noen strømkabler der også.
  2. Nå er endelig mitt anlegg ferdig, så jeg kan dele mine erfaringer: Focal ES100K I dørene Gir en litt hard lyd, men detaljert og fin når de er tunet riktig Høres ikke bra ut uten DSP Earthquake SWS 8Xi 2ohm x2, seriekoblet Overraskende presise Plenty med bass Audiofischer Helix B Five Gode justeringsmuligheter JL Audo CL441 DSP Kan ikke velge egne parametre Utrolig enkel i bruk Forskjellen var veldig merkbar. Lyden gikk fra å være hard og irriterende til deilig og avslappende Dempet dørene med butylmatter Ikke prøvd anlegget uten, men føler at veistøy er noe redusert Forsterker og DSP er plassert i venstre siderom i bagasjerom. Forsterkeren var svær og fikk såvidt plass, måtte klippe litt av plasten for å få den inn. Ser det ikke under dekselet, dog. Bluetooth løses med en DC-DC 5v adapter montert inni midtkonsollen. Den får strøm parallelkoblet fra sigarettenner-uttak. Byttet ut AUX-inntaket fordi det laget støy, var blitt dårlig kontakt gjennom årene. Lot det gamle stå i, det nye ligger løst inni midtkonsollen og er koblet til en 3.5mm "aux" til Bluetooth-adapter inni der. Føler det fungerer ganske bra så langt. Framgangsmåte for installasjon Fjern førersetet (4 torx-bolter) IKKE tukle med kablene under førersetet, vipp det heller bare bakover. Med mindre du har diagnoseprogramvare og kan nullstille airbag-feilmeldingene du kommer til å få. Teip skarpe kanter så du ikke skraper opp midtkonsollen med skinnene på stolene Skru opp subwoofer-deksel, fjern subwoofer Klipp ledningen til subwooferen, lodd på høyttalerkabel. 2.5mm^2 holder, men se om det går an å få skjoldete høyttalerkabler. Draes langs dørlistene bakover. Under sizearmlenet til baksetet og videre under belteinnfesutningen og inn langs siderommet på venstre side. La det være en halvannen meters tamp på kabelen når den kommer ut bak så du er fleksibel med montering. Skru fast igjen førersetet Gjenta samme på høyre side, trekk kabelen under baksetet og møt opp med den andre kabelen. Trekk to sett høyttalerkabler til hver side, samme rute. Fronthøyttalerkablene bør nå fram til fotbrønnen og enda ha 40cm. Hvis du skal seriekoble subwooferne bør du kutte subwoofer-ledningene under baksetet. Ta den ene kabelen fra forsterkeren og koble + til + på subwoofer 1. - fra sub1 til + på sub2, - på sub2 til - fra forsterker. Jeg brukte krympesko, slik at de kan enkelt kobles individuelt senere. Pill av sidedekslene i fotbrønnene. Fjern hanskerom på hø side. Klipp opp filtteipen rundt kabelpølsen som går ut til dørene. Vær 100% sikker på at du klipper rett ledning (ref farge på kabel i døren). Lodd på signalkabel fra forsterker til denne. Prøv å vite hva som er + og -. Demonter dørpanel, fjern høyttaler Dempe innside av dørtrekk Monter ny høyttaler og diskant Lim fast delefilter i dørtrekk eller ta skumgummi rundt den, slik at den ikke vibrerer (alt i e60 vibrerer) Mål med ohmmeter at du har ca 4.1 ohm mot begge høyttalere og subwoofer(e). Lykke til!
  3. Motorhavaristen

    Koble til fronthøyttalere E61

    Det virket som de er parallelkoblet i preLCI, men har en egen utgang LCI. Jeg så på fargekoden på kabel til høyttaler i døren og fant den igjen i strømpen innenfor døren. Klippet og loddet på signalkabel fra forsterker, teipet orignalkabel mot spiller. Fungerte fint, litt liten plass å lodde på.
  4. Dette problemet ble løst ved å lodde de tidligere krympede signalkabler inn til forsterkeren
  5. Motorhavaristen

    E61 baklukerust og garanti

    Jeg har måttet mase på dem hele veien for å få dem til å gjøre noenting som helst, har aldri opplevd så dårlig service som på Jæger karosseri. De er helt uinteressert i å hjelpe meg, så det er som å ha verdens dårligste advokat, når de skal kontakte BMW garantiavd. på mine vegne.. Det er noen som har skrapt førerdøren min med en nøkkel eller noe, så har jeg blitt påkjørt av en betongsøyle, også har jeg en bakdør med en rustflekk. Forsøker å innhente tilbud på lakkering av 3 dører + halve bakluken, pris er på mellom 8 og 14 tusen. Egentlig ikke så gale.
  6. Motorhavaristen

    E61 baklukerust og garanti

    Fikk i dag beskjed fra Jæger, etter mye mas, om at dokumentasjonen ikke var godt nok og at det ikke ble dekket.. da hadde jeg et skjema på tre sider med sjekkpunkter, men det sto ikke eksplisitt noe om rust.
  7. Motorhavaristen

    Oljelekkasje luftspjeld?

    Så målingen kan fortsatt gå gjennom tenker jeg da. Men visuell inspeksjon er det jo verre med. Da må man ha et DPF uten innmat framfor downpipe virker det som. Jeg har kjøpt en downpipe, men står mellom valget å stake ut innholdet på den jeg har, kontra å ha min fortsatt-fungerende DPF i bakhånd og bytte etter eit anmerkning på kontroll. Vansker for å bestemme meg. Hva mener andre?
  8. Motorhavaristen

    Oljelekkasje luftspjeld?

    Dette er visstnok en helt fersk måling av en liknende bil som min (enten 525 eller 530). Resultatene er helt på håret utenfor (om man runder opp) fra de verdiene oppgitt over, slik jeg tolker det. Den har ikke DPF eller kat. En annen i diskusjonen mente han hadde oppnådd halvparten av dette. Har jo hørt at folk på verksted sier at de holder det apparatet litt vel langt unna på en del biler da. Kanskje litt av forklaringen ligger der.
  9. Motorhavaristen

    Oljelekkasje luftspjeld?

    Takk for svaret ditt! Dette var jo veldig interessant. Dette måtte jeg lese meg opp på. Jeg limer inn det jeg tenker er relevant: 8.2.1.2. Gaseous emissions — For vehicles up to emission classes Euro 5 and Euro V (7): measurement using an exhaust gas analyser in accordance with the requirements or reading of OBD. Tailpipe testing shall be the default method of exhaust emission assessment. On the basis of an assessment of equivalence, and by taking into account the relevant type- approval legislation, Member States may authorise the use of OBD in accordance with the manufacturer’s recommendations and other require­ments. — For vehicles as of emission classes Euro 6 and Euro VI (8): measurement using an exhaust gas analyser in accordance with the requirements1 or reading of OBD in accordance with the manufacturer’s recommendations and other require­ ments1. Measurements not applicable for two- stroke engines. Hva gir feil: (a) Either gaseous emissions exceed the specific levels given by the manufacturer; (b) Or, if this information is not available, the CO emissions exceed, (i) for vehicles not controlled by an advanced emission control system, — 4,5 %, or — 3,5 % according to the date of first registration or use specified in requirements1. (ii) for vehicles controlled by an advanced emission control system, — at engine idle: 0,5 % — at high idle: 0,3 % or — at engine idle: 0,3 % (7) — at high idle: 0,2 % according to the date of first registration or use specified in requirements. (c) Lambda coefficient outside the range 1 ± 0,03 or not in accordance with the manufacturer’s specification; X (d) OBD read-out indicating significant malfunction. (d) OBD read-out indicating significant malfunction. 8.2.2. Compression ignition engine emissions 8.2.2.1. Exhaust emission control equipment Visual inspection Hva gir feil: (a) Emission control equipment fitted by the manufacturer absent or obviously defective. (b) Leaks which would affect emission measurements. 8.2.2.2. Opacity For vehicles up to emission classes Euro 5 and Euro V (9): Exhaust gas opacity to be measured during free acceleration (no load from idle up to cut-off speed) with gear lever in neutral and clutch engaged or reading of OBD. The tailpipe testing shall be the default method of exhaust emission assessment. On the basis of an assessment of equivalence, Member States may authorise the use of OBD in accordance with the manufacturer’s recommendations and other require­ ments. — For vehicles as of emission classes Euro 6 and Euro VI (10): Exhaust gas opacity to be measured during free acceleration (no load from idle up to cut-off speed) with gear lever in neutral and clutch engaged or reading of OBD in accordance with the manufacturer’s recommendations and other require­ ments1. Vehicle preconditioning: 1. Vehicles may be tested without precon­ditioning, although for safety reasons checks should be made that the engine is warm and in a satisfactory mechanical condition. 2. Precondition requirements: (i) Engine shall be fully warm, for instance the engine oil temperature measured by a probe in the oil level dipstick tube to be at least 80 °C, or normal operating temperature if lower, or the engine block temperature measured by the level of infrared radiation to be at least an equivalent temperature. If, owing to the vehicle configuration, this measurement is impractical, the establishment of the engine’s normal operating temperature may be made by other means, for example by the operation of the engine cooling fan. (ii) Exhaust system shall be purged by at least three free acceleration cycles or by an equivalent method Test procedure: 1. Engine and any turbocharger fitted, to be at idle before the start of each free acceleration cycle. For heavy-duty diesels, this means waiting for at least 10 seconds after the release of the throttle. 2. To initiate each free acceleration cycle, the throttle pedal must be fully depressed quickly and continuously (in less than one second) but not violently, so as to obtain maximum delivery from the injection pump. 3. During each free acceleration cycle, the engine shall reach cut-off speed or, for vehicles with automatic transmissions, the speed specified by the manufacturer or, if this data is not available, then two thirds of the cut-off speed, before the throttle is released. This could be checked, for instance, by monitoring engine speed or by allowing a sufficient time to elapse between initial throttle depression and release, which in the case of vehicles of categories M2, M3, N2 and N3, should be at least two seconds. 4. Vehicles shall only be failed if the arithmetic means of at least the last three free acceleration cycles are in excess of the limit value. This may be calculated by ignoring any measurement that departs significantly from the measured mean, or the result of any other statistical calculation that takes account of the scattering of the measure­ ments. Member States may limit the number of test cycles. 5. To avoid unnecessary testing, Member States may fail vehicles which have measured values significantly in excess of the limit values after fewer than three free acceleration cycles or after the purging cycles. Equally to avoid unnecessary testing, Member States may pass vehicles which have measured values significantly below the limits after fewer than three free acceleration cycles or after the purging cycles Hva gir feil? a) For vehicles registered or put into service for the first time after the date specified in requirements. opacity exceeds the level recorded on the manufac­ turer’s plate on the vehicle; (b) Where this information is not available or require­ments do not allow the use of reference values, — for naturally aspirated engines: 2,5 m–1, — for turbo-charged engines: 3,0 m–1, or — for vehicles identified in requirements or first registered or put into service for the first time after the date specified in requirements: 1,5 m–1 (11) or 0,7 m–1 (12
  10. Motorhavaristen

    Oljelekkasje luftspjeld?

    Sjekker de for sånt? Jeg har tenkt å fjerne DPF og da foreslo de å deaktivere EGR samtidig. Så jeg er nok litt i faresonen i en avgasskontroll, men samtidig har jeg ikke hørt noe om at man faktisk har fått mangel. Har du noen erfaringer med det?
  11. Motorhavaristen

    Oljelekkasje luftspjeld?

    Okei, takk for svar. Ja, er sikkert massevis nedi der. Er det boenhet ble gjøre noe med? Hvordan i så fall? Egr skal deaktiveres snart
  12. Jo, kanskje.. men det var så voldsomt at jeg kan ikke forstå det. Jeg har trukket ledningene rett bak langs begge kanter fra subwoofere, så over bakbenken og bak på v. side. De ligger jo oppå kabelpølsen som er der fra før, men så ikke noe annen måte å gjøre det på. Jeg har opplevd at bilen er ganske treg å starte om vinteren, og har hatt litt summing fra dashboardet. Byttet nylig forsterker fordi den drev å slo seg av, den andre hadde ikke denne sinnsyke dynamostøyen. Skal prøve å bytte tilbake igjen for å se om det vedvarer.
  13. Motorhavaristen

    Oljelekkasje luftspjeld?

    Okei! På min så lekker det aktivt ut og renner ned på slanger og slikt. Ser ut som det lekker ut fjæren.
  14. Motorhavaristen

    Oljelekkasje luftspjeld?

    På min N47 E61 lekker luftspjeldet på førersiden av motoren olje. Hvorfor er det olje inni der i utgangspunktet? Er det et problem med endingen, eller noe annet? Det lekker fra fjæren som vises i videoen
  15. Hei. Jeg har alltid susing i høyttalerne så lenge forsterkeren er på. Når jeg trykker på bremsepedalen og bilen er av kan jeg høre det gjennom høyttalerne. Når jeg starter bilen kommer det massevis av ekstra støy - turtallsavhengig hvining fra dynamo og alt mulig annet. Det er så høyt at stereoanlegget ikke kan brukes. Hva jeg har gjort: Jeg erstattet standardanlegget på E61. Tar signal fra subwooferene, som går til en forsterker i bagasjerommet. Den driver subwoofere og fronthøyttalere. Hva jeg alt har forsøkt: Jeg har forsøkt å jorde forsterkeren sammen med baklyktene, på bolten som batteriet er koble til i chassis, og har nå forsøkt å jorde under selebolten på venstre baksete. Ble ikke bedre. Bakhøyttalerne er fortsatt koblet til standardanlegget, de spiller helt uten støy. Tenker det må være ett eller annet med jordingen i bilen. Kan det være at spilleren har en feil? Innspill mottas med takk!