Motorhavaristen

Medlem
  • Innholdsteller

    66
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om Motorhavaristen

  • Rang
    Fenrik

Profile Information

  • Kjøretøy
    BMW E61 LCI 520DAT
  1. Motorhavaristen

    Resonans eller eksosstøy ved lavt turtall?

    Takk for info. Om dette er noe som er normalt å oppleve så er det kanskje andre som har gjort tilsvarende som har samme erfaring. Det er jo en ganske kurant motor og modifikasjon.
  2. Motorhavaristen

    Resonans eller eksosstøy ved lavt turtall?

    Etter at jeg fjernet DPF på bilen min har den utviklet en høylytt resonanslyd fra eksos (tror jeg). Det inntreffer på lave turtall og kun i visse intervall, kanskje 900-1200rpm. Merker det hver gang jeg kjører sakte, spesielt når jeg slipper gassen og turtallet synker sakte, en drønnende bass-lyd. Ganske irriterende! Siden det kun gjelder visse turtall tenker jeg det ikke har noe å gjøre med eksoslekkasje, samtidig kan jeg ikke si at jeg merket det de første ukene etter operasjonen. Noen råd?
  3. Jeg har ettermontert et rimelig bra anlegg på min E61, og lurer enda litt på dette greiene her. Tar lang tid å boote sier du. 1min, i en bil? Ikke spesielt bra. Hva hvis man skal starte bilen og rygge, må man vente 1min på ryggesensor? Er den rask og responsiv som en ny iPad? Hvordan er den i bruk, er den enkel å bruke med kontrollhjulet i bilen? Har den noen USB-utganger? Høres ut som den trenger en bedre dac.
  4. Motorhavaristen

    Høyt forbruk etter tuning

    Jeg gikk ned fra ca 6.7/100 til 6.3/100. Tilfeldig eller ikke vet jeg ikke, men jeg bruker iallefall ikke mer diesel. Bruker gasspedalen flittig.
  5. Men altså, det er jo ikke gratis å bytte motoren heller. Hvis du kan gjøre jobben selv kan du bytte kjede selv også.
  6. Kan nevne at jeg lagde en tråd om dette for en tid tilbake. Gravitron.no sendte noe med helt andre specs enn det de reklamerte med, og ytte dårlig service. Konklusjonen der var å styre unna. Helt enig med at kina-dritt ikke er det samme som originalt, selv om det kommer opp en fin logo der det står BMW Connected Drive. Jeg har ikke installert noe sånt, fordi jeg tenker at det er mer gimmick/styling og upraktisk å bruke enn noe annet. Selv helt nye rimelige tablets er ikke spesielt responsive, så da tenker jeg at disse er heller ikke det. Produsentene av disse har ingen incentiver til å levere et produkt som får oppdateringer innen verken sikkerhet eller funksjonalitet. Man kan argumentere med at det får man ikke av BMW heller, men der er i alle fall alt testet grundig før det blir levert. Hvis noen føler annerledes hører jeg gjerne på innspill, men jeg er pessimistisk til sånne produkter. Prøvde med iPad i bilen, det ble bare rot, var liksom ikke plass til den noe sted. Følte meg som taxisjåfør. Har nå bare telefonen, men den er i minste laget for navigasjon. I gamle bilen lagde jeg en liten forhøyning foran instrumentpanelet, så la jeg en iPhone på langs der. Fikk skjerm-i-instrumentpanel som mange nye biler, kun på bekostning av å ikke lenger kunne se hvor mye over 200km/t jeg kjørte
  7. Motorhavaristen

    Forskjellig Castrol-olje på LL04 ?

    Er det denne du sikter til? https://www.mobil1.no/motorolje/fs-x1-5w-50.aspx Jeg har forsøkt å lese, 0W40 er merket LL01, denne er ikke det, men har som du sier "BMW high performance diesel" merking. Jeg har bare eid bilen i et halvt år og ikke byttet olje, tenker å gjøre det iht serviceheftet og servicelyset i bilen. Hvis den ikke er sertifisert "long life"-olje bør jeg kanskje ikke det?
  8. Motorhavaristen

    Forskjellig Castrol-olje på LL04 ?

    Jeg har N47 uten DPF, burde jeg foretrekke ll01 heller, da? Har lurt litt på det.
  9. Motorhavaristen

    Veivhusventilasjon E91 LCI 320d

    Hvis du har N47 så var det en tidlig utgave av veivhusventilasjonen som svettet mye olje, den neste hadde en slags sentrifuge som returnerte mye av oljen, så vidt jeg husker å ha lest.
  10. Motorhavaristen

    DPF E61, Tett partikkelfilter?

    Anbefaler ikke uoriginalt DPF. Første du må gjøre er å ta diagnose. Hvis du ikke har utstyr til dette, kjør i det minste bilen varm og gå inn på den skjulte menyen i speedometeret og se på kjølevannstemperatur som han over sa. Hvordan du gjør det er et raskt googlesøk unna. Hvis DPF er tett kan du kjøpe et brukt et når det dukker opp eller skaffe rakrør, da må det gjøres endringer i ECU, gjøres vanligvis sammen med tuning.
  11. Motorhavaristen

    Vibrasjon i rattet ved bremsing

    Takk for svar. Jeg byttet hf casterstag og bærearm på verksted for en måned siden. Bilen en nå helt topp å kjøre, men før jeg fikk det fikset var den utrolig ustødig. Kanskje dette skjedde i forbindelse med det. Fins det en enkel måte å se selv om skiven er skjev?
  12. Motorhavaristen

    Vibrasjon i rattet ved bremsing

    Bilen min har visstnok fått nye klosser og skiver i fjor høst, før jeg kjøpte den. Syntes bremseeffekten var god i begynnelsen, men nå har blitt litt slapp. Fortsatt akseptabel. Har problem med vibrasjon i rattet når jeg bremser ned. På verksted fikk jeg tilbakemelding på at et "bananstag" i bakstillingen trengtes utskiftning. Er det definitivt dårlige skiver, eller kan det ha noe med det staget (eller annet) å gjøre?
  13. Motorhavaristen

    E61: Turbo lag

    Jeg har et irriterende problem. Når jeg står i et lyskryss tar det evigheter før bilen kommer seg av gårde. Den har veldig lite kraft ved lavt turtall, kraften kommer ikke før den hopper opp til 2500RPM, hvor da turboen blir dratt i gang og den går som en kule. Hvis jeg står stille og tar kickdown kan det ta i underkant av 2 sekunder før noen ting som helst skjer! Bilen har ikke DPF, swirl flaps tror jeg er fjernet. EGR skal være kodet vekk, men har ikke gjort noen fysiske endringer. Lukter ikke noe fra motorrommet. Har forsøkt å rense MAF og MAP med elektronikkrens. Vet at MAF ble byttet for noen år siden. Syntes bilen gikk bedre etter at MAP ble renset, men nå er den dårlig igjen. Kan ha vært placebo. Turbo lager en lav hvinelyd, men maks effekt er upåklagelig og verkstedet mitt mente det ikke var noe problem enda. Bruker ikke olje. Håper noen har noen gode tips.
  14. Jeg har fortsatt litt problem med konstant jordingstøy uavhengig sv lysinnstilling på spilleren. Kan problemet være ar høyre kanal er trukket på høyre side? Skal visstnok være noen strømkabler der også.
  15. Nå er endelig mitt anlegg ferdig, så jeg kan dele mine erfaringer: Focal ES100K I dørene Gir en litt hard lyd, men detaljert og fin når de er tunet riktig Høres ikke bra ut uten DSP Earthquake SWS 8Xi 2ohm x2, seriekoblet Overraskende presise Plenty med bass Audiofischer Helix B Five Gode justeringsmuligheter JL Audo CL441 DSP Kan ikke velge egne parametre Utrolig enkel i bruk Forskjellen var veldig merkbar. Lyden gikk fra å være hard og irriterende til deilig og avslappende Dempet dørene med butylmatter Ikke prøvd anlegget uten, men føler at veistøy er noe redusert Forsterker og DSP er plassert i venstre siderom i bagasjerom. Forsterkeren var svær og fikk såvidt plass, måtte klippe litt av plasten for å få den inn. Ser det ikke under dekselet, dog. Bluetooth løses med en DC-DC 5v adapter montert inni midtkonsollen. Den får strøm parallelkoblet fra sigarettenner-uttak. Byttet ut AUX-inntaket fordi det laget støy, var blitt dårlig kontakt gjennom årene. Lot det gamle stå i, det nye ligger løst inni midtkonsollen og er koblet til en 3.5mm "aux" til Bluetooth-adapter inni der. Føler det fungerer ganske bra så langt. Framgangsmåte for installasjon Fjern førersetet (4 torx-bolter) IKKE tukle med kablene under førersetet, vipp det heller bare bakover. Med mindre du har diagnoseprogramvare og kan nullstille airbag-feilmeldingene du kommer til å få. Teip skarpe kanter så du ikke skraper opp midtkonsollen med skinnene på stolene Skru opp subwoofer-deksel, fjern subwoofer Klipp ledningen til subwooferen, lodd på høyttalerkabel. 2.5mm^2 holder, men se om det går an å få skjoldete høyttalerkabler. Draes langs dørlistene bakover. Under sizearmlenet til baksetet og videre under belteinnfesutningen og inn langs siderommet på venstre side. La det være en halvannen meters tamp på kabelen når den kommer ut bak så du er fleksibel med montering. Skru fast igjen førersetet Gjenta samme på høyre side, trekk kabelen under baksetet og møt opp med den andre kabelen. Trekk to sett høyttalerkabler til hver side, samme rute. Fronthøyttalerkablene bør nå fram til fotbrønnen og enda ha 40cm. Hvis du skal seriekoble subwooferne bør du kutte subwoofer-ledningene under baksetet. Ta den ene kabelen fra forsterkeren og koble + til + på subwoofer 1. - fra sub1 til + på sub2, - på sub2 til - fra forsterker. Jeg brukte krympesko, slik at de kan enkelt kobles individuelt senere. Pill av sidedekslene i fotbrønnene. Fjern hanskerom på hø side. Klipp opp filtteipen rundt kabelpølsen som går ut til dørene. Vær 100% sikker på at du klipper rett ledning (ref farge på kabel i døren). Lodd på signalkabel fra forsterker til denne. Prøv å vite hva som er + og -. Demonter dørpanel, fjern høyttaler Dempe innside av dørtrekk Monter ny høyttaler og diskant Lim fast delefilter i dørtrekk eller ta skumgummi rundt den, slik at den ikke vibrerer (alt i e60 vibrerer) Mål med ohmmeter at du har ca 4.1 ohm mot begge høyttalere og subwoofer(e). Lykke til!