Foksen

Medlem
  • Innholdsteller

    7
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  1. Foksen

    Girkassetrøbbel i varmen)

    Hei - Har ikke kjørt noe diagnose - Har ikke noe verktøy for det. Synes generellt at bilen drar for dårlig når jeg holder en "lang" aksellerasjon ved forbikjøringer 220+ hester skulle klare mer enn det synes jeg men da stopper det ikke opp. Kun ved "langvarig belastning" som vel Lierbakken og tunnellen må kalles en dag med 30 grader pluss har dette skjedd. Jeg er gammeldags (63 år) og tenker at det må være oljen i girkassen som blir varm eller det er for lite olje. Må jeg på verksted for å kjøre en diagnose eller er det noen som hjelper? Takknemlig for savr! Kjell
  2. Foksen

    Girkassetrøbbel i varmen)

    Har opplevd to ganger i Lierbakken fra Drammen at X3 2,0D 2008 mod. plutselig stopper å dra - Det er total kutt i fremdrift - Etter 2 minutter på veikanten rykker bilen seg fremover. Etter 5 minutter på veikanten kjører den helt normalt igjen. Motoren går normalt hele tiden. Kan det være lite olje på girkassen? Eller har jeg problemer med kjøling av girolje? Bil har gått 93000 km. Begge gangene dette skjedde har det jø vært varme dager og farten opp bakken og gjennom tunnellen har vært ca 110 km/t. Bilen stoppet på nøyaktig samme sted Ingen alarm eler lignende i display som antyder noe feil. Håper noen har noen gode ideer Hilsen Kjell
  3. Hei og takk for svar - var det jeg mistenkte og vil helst ikke installere så gammelt utstyr med dårlig lydkvalitet i forhold til dagens systemer. Var på Oslo Bilstereo for å få ettermontert Dab+ adapter med Bluetooth innebygd. Satt der i 1,5 time før de kom og sa at siden bilen min hadde bly i vinduene kunne de ikke montere dette. Skyldte på en kode men det kunne de jo sjekket med en gang jeg kom. Eventuellt måttte de ha original BMW antenne og det betydde jo masse ekstra penger. Det trengte idiotene 1,5 time på å finne ut av ....:-( Tror ikke jeg går dit mer. Vet du om det går å skaffe seg en original "ny" antenne på et bilopphoggingsted som kan monteres på en x3 2008 modell? Kanskje det hadde vært en løsning å skaffe billig antenne selv? Takknemlig for svar - Så ikke at du hadde svart meg før nå. Mvh Kjell
  4. Foksen

    Hei - Har et lite spørsmål - Har en X3 2008 mod.  Innvendig og utvendig M-pakke etter som jeg kan lese av bilens koder. Har dette noe å si for komforten? Synes bilen er innmari ukomfortabel i Oslo`s gater. Er det noe som kan gjøres for å få bedre komfort? Støtdemper/fjærer? Kanskje dekkvalg? 
    Bilen var mye hardere med RF Vinterdekk. Ble litt bedre med sommerdekk men planlegger å kjøpe nye dekk. Noen forslag til forbedringer eller må jeg bare leve med det?  

    Hilsen Kjell

    1. awt

      awt

      Både felger (størrelse), dekk (størrelse og type) og fjærer spiller en rolle her, så vanskelig å gi et fasitsvar.

    2. Foksen

      Foksen

      Ok - Takk skal du ha - Får høre på et BMW verksted hva de mener om oppsettet mitt.

      2 x 235/50R18 - Fremme
      2 x 255/45R18 - Bak

      Har ingen ide om fjærer og støtdempere. Bilen ble tyskimportert da den var 6 måneder gammel. Tyske spesifikasjoner. 

      Fotsatt God Pinse i Kopervik :-)

      Hilsen Kjell
       

  5. Hei - Skulle gjerne hatt Bluetooth i bilen så jeg kan bruke handsfree mobil. Er det mye arbeid og penger for å ettermontere Bluetooth og er kvaliteten like god som om jeg skulle kjøpt et nyere uorginalt system? Vedlegger koder på utstyr som er i bilen og den ene koden sier jo at det er "prepared" for Bluetooth. Hva menes med dette? Mangler jeg bare en unit eller to kan skaffes hos Høggeren eller...? Utstyrskoder: S609A Navigation system Professional S677A HiFi System Professional DSP S672A CD changer for 6 CDs S7SPA Nav Professional/cellph. prep. Bluetooth S633A Preparation, mobile phone, Business S7SPA Nav Professional/cellph. prep. Bluetooth Takknemlig for svar!
  6. Foksen

    X3 2008 mod. Bytte seter fremme?

    Hei og takk for svar - Skal skru ut setene og ta en skikkelig rens og farging med gode lærprodukter. Bare sitteputa på førerplassen som ser litt mer "medtatt" ut i formen og da kan jeg flytte over hele puta og heller slite på den som ser nyere ut. Til slutt vil de jo bli tilnærmet like i formen. Har sett på video av oppfrisking og farging av seter og det ser jo helt konge ut! Egeninnsats og 1500 kr. er alt som skal til. Med innkjøp av disse produktene kan jeg jo friske opp baksetene i samme slengen. Takk for hjelpen - Da vet jeg at sittepute kan byttes over uten problem! Regner med at BMW`s svarte skinnseter er ganske så kurante å finne farge til. Er jo flere firmaer som selger disse produktene. Får lese meg opp på forumet her hvilke som er best! Mvh Kjell
  7. Foksen

    Pipelyder i X3 E83

    Hei - Leste om samme problem i tidligere sider - Altså sidene 20 - 50. Husker ikke hvilken så du får bare lete. Var mange gode råd han fikk. Mvh Kjell
  8. Hei -

    Lurer på hvilken adresse du sendte mailen til da jeg skal sende mail om det samme - Er så mange avdelinger osv. at jeg blir forvirret!

     

    Mvh Kjell

    knaley@online.no

  9. Hei -

    Lurer på et lite råd: Kjøpte  BR71962
    BMW X3  2008 mod.    E83 (MUE)
     Motorkode: N47-D20A 

    Så innlegget ditt om kjedeproblemer med disse motorene. Min er automat og nettopp tunet hos TS-Racing til +211 Hk.  Kilometerstand 90000 km.  Er min motor i faresonen designmessig? Burde jeg ikke tunet den? Visste ikke om problemet før tuning desverre. Forhåndsregler?

    Takknemlig for svar!
     mvh Kjell

    1. quandt1960

      quandt1960

      Hei. Ja din motor er høyst sannsynlig omfattet av problemet. Det første du bør gjøre er å gå til et BMW verksted og spørre pent om de kan sjekke om din VIN var omfattet av aksjonen som var i Norge for 2-3 år siden, si at du ikke gjør noen krav men at du bare lurer. Hovedregelen er at alle N47D20A versjoner er omfattet men også en del D20C som bare er en annen revisjon av motoren fra og med 06/2008 noen få nye komponenter. Din er produsert 08.januar 2008 i Graz fabrikken. 

      Det er bra med automat da de er mer skånsom mot motor mtp giring og ifølge en del BMW forumer internasjonalt mener en del folk automat er mindre omfattet.

      Du har hentet ut moderat ekstra effekt (ca +19%) og det er fremdeles innenfor mtp konverter og automatkassen og motoren generelt mekanisk sett (du spiser litt av design sikkerhetsmargin). Det du imidlertid bør være obs på er om du har en drivlinjeforsikring så tar de fleste forbehold om tuning, selv om det er moderat. 

      Et annet tips er å kjøre uten auto start stopp alltid, bytt olje hver 12000 km engang i året minst. Det er ikke stort annet du kan gjøre. Om du hører ulyder fra 1700 rpm og oppover ville jeg konsultert et BMW verksted med en gang så du kan luke ut problemet tidlig før kjedet enten strekker seg for mye og ødelegger motorens timing eller i verstefall ryker slik at du får kontakt mellom stempler og ventiler. Da må du bygge om motoren totalt. 

      Vær forsiktig med korrekte BMW foreskrevne dekkdimensjoner på din bil siden du har xdrive. 

      Lykke til, satser på du ikke får problemer. 

       

    2. Foksen

      Foksen

      Hei og takk for utfyllende svar! Var på Lillestrøm i dag og mekaniker lyttet til motoren. Han sa det var en svak ulyd i bilen men han hadde hørt mye verre på andre biler som ikke hadde blitt reparert og allikevel hadde hått hundre tusen etterpå uten skade. Men det er jo litt tilfeldigheter hvem som får havari og ikke... De anbefalte en sjekk på kjede og ville jeg skulle bestille time. 2500 kr. timen tok de :-) Tror ganske sikkert at de anbefaler å skifte ene kjeden siden de bare kan måle den ene av to uten å ta ut masse. Da snakker vi mye mer penger!  Da har jeg brukt 2500 på en igrunnen unødvendig undersøkelse.  Tror heller jeg først vil undersøke hvilken pris jeg kan få på det "private markedet" om et slikt finnes. Håper å spore opp en som kan dette og vil ta det privat. Altså skifte av begge kjeder med utsyr. Min motor har heldigvis bare 2 kjeder sa BMW Lillestrøm. Er ny BMW eier og vet ikke om det er "lovlig" å søke etter en privatmann her inne på forumet? Vet du noe om det? I samme slengen er det vel lurt å flushe girkasse og rense det som renses må for å gjøre motoren "ny" igjen. Ser det skrives mye om fiksing og rensing som forebyggende ting her inne. Interessante greier - Hadde ikke regnet med å måtte betale mye penger bare en måned etter at jeg kjøpte bilen men må man så må man! 

      Håper du har noen flere råd om ovennevnte!

      På forhånd takk!
      Hilsen Kjell

    3. Foksen

      Foksen

      Hos BMW Lillestrøm sa de at den siste kampanjen var avsluttet. Nå skiftet de ikke noe lenger. Men hvis motoren min havarerer så kan jeg søke BMW og kanskje få det dekket da. Så det var jo en svak "trøst" :-) 

      De hadde regnet på det og funnet ut at det ble billigere å ta havarier enn å reparere masse biler det sannsynligvis ikke skjedde noe  med allikevel - Igrunnen en grei tankegang det da!

  10. Kjøpt X3 2008 modell. Svarte skinnseter. Ikke elektriske. Vet ikke navnet på setene men det er justerbar forlenger under lårene. Slitt førersete mens passasjerside er bra. Går det an å bytte mykdelene av venstre sete til høyre side? Alternativt å bytte sittepute over siden de ser ganske forskjellig brukt ut? Hilsen Foksen