Hansien

Medlem
  • Innholdsteller

    9
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om Hansien

  • Rang
    Korporal

Profile Information

  • Kjønn:
    Mann
  • Kjøretøy
    E34 535i
  1. Står her og støver ned i påvente av deler. Godt man har mc å kose seg med i finværet!
  2. Hjelpesnekka var selvfølgelig i tankene, men tenkte jeg skulle gi en forstillingskontroll og stramming av snekka et forsøk først. Men før den tid var aktuelt ville jeg ha montert noen nye deler. Og nye deler kom heldigvis på fredag. Før helga så skulle jo selvfølgelig bilen kapitulere . 90(ish) grader slangen som går i fra vannpumpa og opp til termostathuset fant ut at den skulle sprekke når jeg skulle hjem i fra jobb. Heldigvis oppdaget jeg dette så tidlig at jeg fikk stoppet bilen før den kokte og tatt arbeidsbilen bort på biltema og skaffet en ny slange. Siden biltema bare hadde rette slange som visstnok skal tåle å bøyes, så hadde jeg ikke så mange valg. Og naturlig nok sprakk denne slangen også sammen med motivasjonen min. Så var det bare å ydmykt høre med en kollega om skyss hjem. Heldigvis er asfalten blitt bar og var fint vær her før helga, så mitt andre kjøretøy ble tatt i bruk med smil rundt munnen. Når deler kom på fredag gjøv jeg løst med å bytte det som måtte byttes i for- og bakstilling, og jammen var det på høy tid å bytte noen av delene. Spissing og servoen ble justert i dag, så nå er bilen nesten krem å kjøre. Fortsatt en ørliten slark i rattet så jeg trenger nok enten en liten justering til eller sjekke hjelpesnekka. Også hadde jeg et talentløst øyeblikk når jeg låste rattet, så dette stod ikke helt i senter før jeg justerte spissinga.. Ellers så fikk jeg tak i ny slange i dag til kjølesystemet så jeg kastet meg rundt og begynte med dette og. Samtidig som jeg likevell måtte bytte slange på kjølesystemet tok jeg og byttet til den nye radiatoren som fulgte med og spanderte på bilen en flushing av kjølesystemet og ny væske. Gammel radiator demontert og klar til å kastes. Kjekt å få flushet systemet helt et par ganger før man har på ny væske, da er man ihvertfall sikker på å ha blitt kvitt det meste Etter 2. rundet er fortsatt vannet skitten når det kommer ut. Også en vask! 20180428_174600.mp4 20180428_174600.mp4 20180428_174600.mp4
  3. Turden får nye deler i for- og bakstilling I dag.
  4. Hansien

    Kallenavn på bilene deres?

    Robotstøvsugeren min har jeg døpt Åshild. Og robotklipperen har fått navnet Brunhilde. Bilen derimot, med unntak av en og annen strofe som avslutter med å kalle bilen for drittbil, har ikke noe navn.
  5. Kjenner jeg er et lite hint av misunnelig på bilen her ja. Ser bra ut!
  6. Njaaa. Jeg må nok høste litt tvil på den kommentaren der. "Grei nok" er vel mer reelt. Da jeg prøvekjørte bilen kjente jeg fort at spissinga ikke var helt 100% og at servoen trengte en liten justering. Fant ut da jeg kom hjem og tok en sjekk av hjulstilling på bilen at spissing var så og si i null. Og servoen har jeg enn så lenge skrudd inn et halvt kast og har fortsatt behov mer justering. Men dette tar jeg først etter at jeg har fått nye lenkearmer til stabstag og bærebruene bak da disse var søppel og monterer nye stag foran så jeg får justert spissinga på bilen. Ellers byttet jeg olje, filter og plugger i dag. Og når først luftfilterboksen var av så jeg at det var mye skitt ved føleren til LMM'en så jeg demonterte denne og renset den innvendig. I den forbindelse tok jeg også en liten "detailing" i motorrommet. Før: Underveis: Ferdig: Nå trengs det riktignok mer arbeid i motorommet før jeg er visuelt fornøyd, men alle monner drar.
  7. Utgangspunktet virker til å være bra ja. Ikke oppdaget noen større feil som fordyrer fantasien min om en oppegående 535. Originalt understell, lykter og slikt vil nok forbli på bilen, eller til nød erstattet av nyere/nytt om det skulle være behov for dette. Bilen slik den er i dag har det klassiske preget over seg, og det er en ting jeg ikke vil ødelegge. Til nød blir det montert en liten diské spoiler for å sette prikken over i'en. Felger blir nok nedprioritert. Ser ikke noe poeng i å svi av alt for mye på dette når det enda er en del andre ting å ta tak i med bilen. Takker. Takker. Enig i at felgene er tøffe. Kombinasjonen av delfin-grå og gull gjorde seg overraskende bra. Usikker, kan godt være at han jeg kjøpte den av er forumbruker her. Jeg husker ikke navnet på han i farta, og kjøpskontrakta ligger alt for langt unna til at jeg nå orker å sjekke.
  8. Etter å ha eid og kost meg med nyere og godt vedlikeholdte biler de siste 8-9 årene satt jeg plutselig i en situasjon hvor jeg skiftet jobb og kunne kjøpe meg et lite bruks-prosjekt da bil ikke lenger er den samme nødvendigheten som det har vært de siste årene. Og da spratt jo ungdommen i meg frem igjen og på død og liv skulle ha igjen en E34. Kriteriene mine var heller labre, lite rust og OK teknisk. Jeg ville tross alt ha noe å bryne meg på samt bruke opp den nå nyervervede fritiden jeg har fått på kveldene. Blåste avgårde og tittet på en 535i, hvor de to kriteriene jeg hadde fulgte den eksemplarisk. Rusta i kanalene var tatt en gang i tiden til tross for at dette var en jobb hvor den/de som har utført jobben har gitt opp når det var tid for lakk, nye framskjermer fra et fabrikat med diskutabel passform og dører, bagasjerom og tanklokk oppspist av rust. Teknisk var det ingen større ting å sette fingeren på. Servoen bar preg av kilometerstand, foruten dette virket den ved prøvekjøring til å være "grei nok". Og med friskt pågansmot og brennende lommebok endte jeg opp en med '90 modell 535i som fremstod som neglisjert og halveis ivaretatt av tidligere eiere. Det første jeg hadde behov for å fikse var fører-/innemiljøet i bilen. Så da bar det til på verkstedet med å demontere stoler for å fikse feil og ta en grundig vask. På høy tid med en dyprens ja. Trodde først at det var middelet jeg brukte som tok fargen på stolene, men mest trolig bare mye fett/skitt i stolene. Stolene ble over all forventning når jeg var ferdig med de for denne gang. Før: Glinsende stoler fulle av fett, møkk og olje. Etter: Demonterte stolryggen for å demontere armlenene da de begge var vonde å få i lås, samt for å komme til for å fikse det at hodestøtten på sjåførstolen hadde et drev som hadde hoppet av. Ikke rart at armlenene var slarkete.. Sjåførstolen var enda verre da spikeren hadde knukket, så der hoppet armlenet ut av lås i tide og utide. Ellers ble det tatt en dyprens av stoff, grundig vask av alle flater og enden var et akseptabelt fører-/innemiljø. Etter det innvendige var tatt var det tid for å ta noe av det viktigere på bilen. En av de tidligere eiere har sveiset kanalene på bilen da disse sikkert var gjennomrustet. Problemet her var at når sveisejobben var ferdig hadde de bare tatt å slengt på noe understellsmasse av noe slag og kalt det bra nok.. Det ser vi resultatet på her i dag. Heldigvis hadde vi noe syre som gjorde jobben med å fjerne guffa ganske enkel Grunnet og lagt på struktur. I helga som var bestemte jeg at det var på tide å friske opp igjen lakken. Noen kjempejobb nekter jeg å utføre da bilen generelt har mye steinsprut, rustflekker, bulker og riper, men en lett to-stegs jobb for å hente frem igjen dybden i lakken og fjerne vaskeriper samt en touch-up av detaljer ble naturlig nok gjort. Og her med sommersluffene på. 885 Le Mans, fordi en slik bil ikke fortjener original-felger. (Enda..?)