krisring

Medlem
  • Innholdsteller

    12
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om krisring

  • Rang
    Korporal

Profile Information

  • Kjøretøy
    2017 i3 Fully Charged

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

  1. krisring

    E61 INPA ingen kontakt

    Ok, da får jeg vel bestille et relé også. Så ut som det var ganske kronglete å komme til for å bytte dette!
  2. krisring

    E61 INPA ingen kontakt

    On a sidenote...Jeg fikk feil på DME/DDE med melding 'Glühkerze Zylinder, Ansteuerung' på sylinder 3 og 4. Hva kan dette bety? Er det noe jeg bør sjekke? Google translate sier 'Glødeplugg sylinder, kontroll'. Er det glødepluggene på sylinder 3 og 4 som er dårlige?
  3. krisring

    E61 INPA ingen kontakt

    Da har jeg endelig fått prøvd meg igjen. Timeout var satt til 0msec, jeg endret til 100msec. Aner ikke om dette ga utslag, men jeg har nå iallfall fått kontakt med bilen og dette ser ut til å virke som det skal. E-en i systrayet har jeg også
  4. krisring

    E61 INPA ingen kontakt

    Hei, Jeg har prøvd utallige ganger å få kontakt med min 2006-modell E61 med INPA. Kabelen jeg bruker er en ebay-kabel som var linket til fra Otis her på forumet (husker ikke eksakt navn, men den skulle ha "ekte" FTDI chip og så har den bryter for å velge K-CAN eller D-CAN). Kostet rundt 350kr på eBay. På min gamle E39 fikk jeg med denne kontakt uten problemer og kunne sjekke stort sett alt jeg prøvde på; starte Webasto, lese avvik på dyser/sylindre osv. Dette indikerer vel at kabel fungerer og at installasjon på PC er i orden? Battery/Ignition ble lest riktig i GUI med det samme her. Har tenkt å bytte batteri på E61 og vil gjerne få kodet inn dette så det lader riktig, men kommer ingen vei. Battery/Ignition responderer ikke, og jeg får heller ikke kontakt med noen av modulene. Noen som har noen idéer om hva jeg bør sjekke eller hvordan jeg skal få dette til? Mvh Kristian
  5. krisring

    E39 525D Vann i sylindre

    Det blir nok ikke aktuelt med noe bilbytte nå. Bilen det gjelder er allerede "erstattet", og jeg vurderte en stund om jeg skulle prøve på å bytte ut motoren. Jeg kommer nok ikke til å prioritere dette, iallfall ikke foreløpig. Så ikke noe stress med tanke på tid før ferie osv. Det hadde for all del vært et spennende prosjekt, men jeg må vurdere om bilen er verdt kostnadene og arbeidet i forhold til hva jeg får igjen. Den begynner jo å dra litt på årene og jeg har heller ikke all verdens tid til å jobbe med dette. Satser på å få gjennomført diagnose (hvis jeg kan få den hersens kabelen/programvaren til å kommunisere med bilen!), så kan jeg iallfall forhåpentligvis bli litt klokere. Er det store avvik i sylinderne så er nok motoren bare å bytte ut, men hvis ikke så kan det jo være håp. Men bilen blir nok ikke værende lenge i mitt eie uansett...
  6. krisring

    E39 525D Vann i sylindre

    Jeg skjønner. Skal prøve å finne ut av dette i løpet av et par dager!
  7. krisring

    E39 525D Vann i sylindre

    Vil jeg få noen indikasjon på dyseproblemer med INPA?
  8. krisring

    E39 525D Vann i sylindre

    Da er det vel dyser jeg mener. Har ikke utpreget greie på dette selv, men har etter hvert skrudd litt. Har INPA/NCS og K+DCAN kabel som jeg har anskaffet nylig for å bruke på E60. Kanskje en idé å lese ut verdier på sylindrene som du nevner, @Hpi. Regner med jeg kan gjøre dette via INPA, hvis jeg får det til å fungere? Da vil jeg vel kunne se om det er avvik på dem. @Eirik Viste: Litt usikker på om jeg forstår deg rett; er det 3 biler du har som alternativer i en evt byttedeal? Mot min? Og en motor utenom disse?
  9. krisring

    E39 525D Vann i sylindre

    Ok, skjønner. Litt usikker på hva som menes med "rufsete". Bilen rister ganske mye på tomgang (motorvibrasjoner), akkurat som om noe er i ubalanse i motoren. Det kan vel være et symptom på bøyde råder; at stemplene har ulik slaglengde? Lurte litt på om den ikke gikk på alle sylindrene (var derfor jeg mistenkte glødeplugger), men da burde den kanskje ikke gått i det hele tatt.
  10. krisring

    E39 525D Vann i sylindre

    Walla fetter! Glødeplugger...?
  11. krisring

    E39 525D Vann i sylindre

    Takk for svar. Jeg har forsåvidt prøvd å koble fra LMM for å se om det gjorde noen forskjell på gangen i motoren også, uten at det skjedde noe merkbart. Men den vil jo ikke være helt på plass uten LMM heller. Han på verkstedet mente at dersom motoren ikke gikk som den skulle etter å ha fått ut vann og skiftet olje, så var den bare å bytte ut. Men så finnes det jo erfaringer fra folk som tilsier at LMM og lambdasonde, plugger osv kan måtte byttes etter en slik affære også. Bilen er egentlig hel og grei, men noe overflaterust er det her og der. Men den er stort sett teknisk i orden, så tenkte kanskje det var verdt å sjekke litt til før jeg selger den som rep. objekt eller delebil. Har jo såvidt lekt med tanken på å bytte motor også, men det er vel en ganske omfattende jobb om jeg skal gjøre det selv. Har en kamerat som har løftebukk/verkstedkran til å løfte ut motoren, men det er jo snakk om en del arbeidstimer for å få dette gjort. Hvilket prisleie tenker du angående motoren din, og hvor holder du til i landet?
  12. krisring

    E39 525D Vann i sylindre

    Hei, Jeg har en E39 525D som jeg ulykkeligvis kom til å kjøre gjennom en for dyp vanndam med for et par måneder siden. Den stoppet ganske straks etterpå og jeg fikk den ikke i gang igjen. Fikk tauet bilen hjem og tok dagen etter av innsug og skrudde ut glødeplugger og kjørte på starteren. Vann kom ut, og jeg holdt på til det ikke kom mer vann. Hadde også av slange fra intercooler, slik at evt vann kunne komme ut da jeg prøvde å starte motoren igjen. Plugger tilbake, topp på plass, sjekket olje, og startet opp. Litt knot å få den i gang, men den gikk etter hvert og ganske mye vann kom ut fra intercooler. Da det ikke var mer der, koblet jeg denne slangen tilbake, men motoren har ikke vært den samme etterpå. Har skiftet olje etterpå, og den ryker mindre enn den gjorde til å begynne med, men den rister fælt på tomgang og drar ikke særlig godt. Faren er vel at råde(r) har blitt bøyd, men kan MAF (Mass Air Flow)-sensor også være med på å gi ujevn gange? Eventuelt plugger som ikke er bra? Disse var ganske grå da jeg tok dem ut, og aner ikke om alle er i orden. Kan jeg via INPA eller lignende få noen indikasjon på om det er noen ujevnheter i noen av sylindrene? Jeg tenker på om jeg kan få noen hint om hvorvidt råder er ødelagt eller ikke. Jeg har til nå sett på bilen som kondemnerbar, men har lyst til å se om det er noe mer jeg kan gjøre, bare for evt å bekrefte eller avkrefte om den kan gå igjen eller ei. Mvh Kristian