Gå til innhold


Foto

Trykk i kjølesystem på e39...


  • Logg inn for å svare
14 svar til dette emnet

#1 tommyb

tommyb

    Korporal

  • Members
    • Medlemsnummer: 68357
  • 9 Innlegg:
  • Registrert: 15. Feb 2012
Offline

Skrevet 19.02.2012 - 17:24

Har bytta Radiator, vannpumpe, termost, pluss hus var hul i Radiator.. Mener jeg har fått lufte bilen bra, kommer bare vann ut av lufteskruen.... Men er litt dårligere varme i varmeanleget når den står på tomgang en kjører, luft i enda? Men greia er jeg kan kjøre ca 2 timer før den begynner å gå varm, og da er det ganske bra trykk i kjølesystem, skurk opp lufte skrue. På termostat huset, og da kommer det masse lufte ut, nå luft er ute fyller jeg på ca en halv dl, så kan jeg kjøre noen timer igjen ca 150km så er det på igjen... Øvre Radiator slange fra tank til termostat hus er varm men den nedre fra Radiator til termostatt er kald, blir varm når den får det lille vannet, etter litt kjøring.... Noen forslag til hva som kan være feil?

#2 tommyb

tommyb

    Korporal

  • Members
    • Medlemsnummer: 68357
  • 9 Innlegg:
  • Registrert: 15. Feb 2012
Offline

Skrevet 20.02.2012 - 11:38

Ingen?

#3 Anders92

Anders92

    Brigader

  • Members
    • Medlemsnummer: 60464
  • 1050 Innlegg:
  • Kjøretøy:Bil
  • Registrert: 23. Nov 2010
Offline

Skrevet 20.02.2012 - 11:41

Kan prøve å sette bilen i en god oppoverbakke og prøve å lufte en gang til. For det er noen ganger litt køddent å få ut all lufta. Hadde litt trøbbel med det selv, men fikk til slutt ut all lufta :) og pass på at ikke det er sprekker i slanger..

Sent from my HTC Incredible S using Tapatalk

---->Kjøper alu dører, carbon panser og sunroof delete til e36 coupe. Send pm om du har!


#4 tommyb

tommyb

    Korporal

  • Members
    • Medlemsnummer: 68357
  • 9 Innlegg:
  • Registrert: 15. Feb 2012
Offline

Skrevet 20.02.2012 - 13:27

Har prøvd opperbakker noen ganger nå... Men samme greiene helle tiden... Går det Ann å ta noen tryk test på kjølesystem for å være helt sikker på at det er tett?

#5 Bimma ///

Bimma ///

    Brigader

  • Members
    • Medlemsnummer: 42963
  • 1314 Innlegg:
  • Registrert: 25. Oct 2006
Offline

Skrevet 20.02.2012 - 22:45

Går og sette trykk på systemet for og sjekke lekasje ja
Bmw M Power ///


STANCEWORKS-FORGET ABOUT BAD ROADS, FORGET ABOUT SPEEDBUMPS, GO AS LOW AS YOU CAN, `CAUSE LOW IS A LIFESTYLE!-

#6 Hauso

Hauso

    Generalmajor

  • Members
    • Medlemsnummer: 49184
  • 1614 Innlegg:
  • Registrert: 17. Jun 2008
Offline

Skrevet 21.03.2012 - 19:37

hvis den øvre slangen er varm, og den nedre er kald, så er det vel ikke særlig sirkulasjon. og det kommer ofte av termostat. Men du har vel fiksa det, hva var det? :) Du kjøpte nytt eller?
Mvh
Magnus Hauso

Å kjøre Hyundai er det samme som å pule en kompis i ræva. Det er sikkert godt, men man gjør det bare ikke!

#7 Anders92

Anders92

    Brigader

  • Members
    • Medlemsnummer: 60464
  • 1050 Innlegg:
  • Kjøretøy:Bil
  • Registrert: 23. Nov 2010
Offline

Skrevet 22.03.2012 - 10:16

Trur egentlig bare jeg ville trykktesta det med en gang. Koster ikke så mye, tror jeg :) Kan være termostaten også, vel?

---->Kjøper alu dører, carbon panser og sunroof delete til e36 coupe. Send pm om du har!


#8 Stephan.s

Stephan.s

    Generalmajor

  • Members
    • Medlemsnummer: 41821
  • 2417 Innlegg:
  • Bosted:Jessheim
  • Registrert: 05. Jun 2006
Offline

Skrevet 23.03.2012 - 21:11

Hadde samme problem som deg faktisk denne uka. Tok meg 4 forsøk, og nærmere 4 timer å få lufta den skikkelig. Det radiatorpatentet BMW har på m50/m52 kan du få billig av meg.

Prøv å luft først med bilen på tomgang. Få ut mesteparten av lufta først fra skruen på termostathuset. Når det kun kommer vann her, lukk denne, og åpne den på radiator. Samme prosedyre her, men la den stå åpen til nedre slange og radiator begynner å bli varm. Stopp bilen, sett tenning i pos 2, samt full varme på varmeapparat. Fyll på vann til det renner over i skruen på radiator og vannet sirkulerer. Start bilen, og fyll på litt og litt vann til det kommer vann ut av skruen igjen. Påse at det kommer varme i varmeapparat. Skru så igjen både skrue og påfyllingslokk.

Mulig dette er helt feil fremgangsmåte, men det funket for meg.

- '79 633CSi E24
- '97 523iT E39

 

m30b34/35 blokk MED papirer ØK.


#9 lierbimmer

lierbimmer

    Major

  • Members
    • Medlemsnummer: 41784
  • 437 Innlegg:
  • Registrert: 31. May 2006
Offline

Skrevet 18.04.2012 - 10:48

hei

fikk du det til?

holder på med lufting av en e39 med m52 selv.
har luftet den med bilen jekket opp en halvmeter i framkant, varm bil, varmeapperat på i posisjon 2 og en lufteskrue av gangen

-varmeapperatet fungerer utmerket og blir ekstremt varmt i bilen ved full guffe slik det skal være:).
-tempraturmåler viser der den skal være,
-bilen får fort drifstemp

men er et voldsomt trykk i systemet tror jeg.
slangen fra termostat til radiator bli knallhard.
-er dette vanlig?
-kan dette skyldes dårlig lufting eller kan det skyldes toppakning/sprekk i topp som gir trykk i kjølesystemet?
320d Touring E46

#10 Mikael-B

Mikael-B

    Generalløytnant

  • Members
    • Medlemsnummer: 46410
  • 4128 Innlegg:
  • Bosted:Skien
  • Registrert: 19. Sep 2007
Online

Skrevet 18.04.2012 - 10:53

Kan være lokk i ekspansjonstank som ikke slipper ut trykk riktig. Den skal slippe ut på rundt 1,5 - 2 bar.

#11 patchie

patchie

    Sersjant

  • Members
    • Medlemsnummer: 64127
  • 35 Innlegg:
  • Registrert: 07. Jul 2011
Offline

Skrevet 18.04.2012 - 11:08

Kan være lokk i ekspansjonstank som ikke slipper ut trykk riktig. Den skal slippe ut på rundt 1,5 - 2 bar.


Vi skrudde til lokket på radiatoren ekstremt godt til, så jeg tror det er derfor den ikke slipper ut trykket.

Men om vi skrur den opp så lekker den ut vann fra lokket.
BMW E39 1997 523ia

#12 Mikael-B

Mikael-B

    Generalløytnant

  • Members
    • Medlemsnummer: 46410
  • 4128 Innlegg:
  • Bosted:Skien
  • Registrert: 19. Sep 2007
Online

Skrevet 18.04.2012 - 12:43

Skal ikke ha noe å si hvor hardt du skrur det til, det skal slippe ut trykk uansett.

#13 patchie

patchie

    Sersjant

  • Members
    • Medlemsnummer: 64127
  • 35 Innlegg:
  • Registrert: 07. Jul 2011
Offline

Skrevet 18.04.2012 - 14:24

Skal ikke ha noe å si hvor hardt du skrur det til, det skal slippe ut trykk uansett.


Jeg er temmelig sikker på at den ikke klarer å slippe ut noe luft nå som vi har skrudd den så hardt fast.
skrur jeg opp en halv runde, så forsvinner nok trykket + vannet.

men skal det være helt 100% fult opp med kjøleveske?
BMW E39 1997 523ia

#14 Mikael-B

Mikael-B

    Generalløytnant

  • Members
    • Medlemsnummer: 46410
  • 4128 Innlegg:
  • Bosted:Skien
  • Registrert: 19. Sep 2007
Online

Skrevet 18.04.2012 - 14:50

Joda, det skal den klare uansett.

Nei, det skal være halvfullt i ekspansjonstanken når motoren er kald. Men du må fylle fullt for å få lufta kjølesystemet.

#15 ///Naitsirk

///Naitsirk

    Generalmajor

  • Members
    • Medlemsnummer: 48954
  • 2484 Innlegg:
  • Bosted:Kongsberg
  • Registrert: 22. May 2008
Offline

Skrevet 18.04.2012 - 15:08

Vi skrudde til lokket på radiatoren ekstremt godt til, så jeg tror det er derfor den ikke slipper ut trykket.

Men om vi skrur den opp så lekker den ut vann fra lokket.


:lol:




0 Bruker(e) leser dette emnet

0 medlemmer, 0 gjester, 0 skjulte brukere