Gå til innhold

Tesla S og El-bil fanatikere...


mrqlan
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg vet dette er et BMW forum, men det er vel kanskje flere her inne som er lei av diskusjoner med El-bil fanatikerne som sitter på sine høye hester og skryter av hvor bra Tesla S er, uten at de i det hele tatt har prøvd bilen. Uansett hvor jeg fartes på nettsider, og ja, jeg liker å debattere litt - så møtes jeg med innlegg av denne typen:

"Hva med en bil som har performance omtrent som en 911 og veigrep som en M3. 0 g utslipp, sexy til 1000, kan parkere gratis, plass til 7 med små og store, har nærmest 0 i vedlikeholdskostnader, slipper unna avgiftshelvete og ellers er billig i drift?"

For noe forbaska tull! De vet jo ingenting om dette er dugelig i det hele tatt! Jeg er så absolutt ikke imot Tesla S, og synes det er en spennende bil, men folk ser seg jo helt forbanna blinde på det leser her og der. Sannheten er at hvis Tesla S hadde blitt "straffet" på lik linje som normale biler i det landet her, ville prisen vært doblet ( over 1 million kroner), og da ville nok pipen fått en annen lyd. Det er faktisk sånn at jeg nesten blir irritert over at avgiftene er satt slik de er, sånn at disse "wannabe" miljø-pampene skal fremstå som livreddere når de kjører rundt i Tesla´n sin. Tesla er vel også i dyp økonomisk krise, og er ikke i nærheten av å levere verken biler eller oppfylle budsjettene sine. Det er så jeg håper at vinteren slår til skikkelig hardt, og tar knekken på hele batterimøkka deres.. Noen flere som deler min mening her, eller er det bare jeg som er dritlei av pjattet om Tesla S hvor enn jeg beveger meg! Jeg har jo prøvd Leaf, og ble advart av de portugisiske folka som "fulgte med" bilen på dens lanseringsturné mot at batteriene ville tape seg kraftig om vinteren.. Rekkevidde er ganske kritisk for meg, spesielt om en slik bil skal bli bil nr.1....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 42
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

hvis du er lei gnål om tesla s hvorfor starter du da en egne tråd med dette emne da :?

Ja, du kan vel si det sånn.. Var bare for å høre om det var flere som hadde noen mening om dette, og eventuelt noen gode innspill i "krigen" mot disse fanatikerne.. :) Men ja, det beste ville jo være å ikke bry seg, dessverre lar jeg meg lett engasjere når jeg leser alt disse "profetene" kommer med av oppgulp :twisted:

Ville jo tro at et sted som dette, med en del som "ånder og lever" for biler med lidenskap ville ha noe å komme med :) Måtte bare få ut litt frustrasjon...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er igrunn veldig enig med trådstarter, men jeg er av den typen som velger å ikke engasjere meg så mye i den elbil hypen som går nå. Jeg lar disse elbilforkjemperne få leve i sin lille bobble og la dem tro at de redder verden, for jeg vet at vi som er tilhengere av biler som går på fossilt drivstoff vil "vinne" til slutt likevel :)

Men noen vesentlige punkter glemmer elbil fanatikerene helt bort. Ja! Tesla S ser rålekker ut til å være elbil, men med konkurranse fra Nissan Leaf, Mitsubishi Miev og Buddy så skal det ikke mye til :lol: Den er langt i fra de peneste bilene på markedet (det er Aston Martin DB9 og F10 M5 som er det). Så var det dette med rekkevidden da, særlig for oss som bor her i Norge. En rekkevidde på 400 km blir fort veldig snaut når man først skal ut av byen, litt kjipt å ha en bil man f eks ikke kan kjøre til København med uten å måtte stoppe å lade :roll: Nei der vil jeg si at en F31 330d er et bra kompromis til Tesla S, den er bitte litt dyrere, bittelitt dauere men man har en bil man kan kjøre tur retur København med på en tank, man har en bil man slipper å koste på nye batterier til titalls tusen etter 5 år og man har en bil man kan ha på full varme og strømforbruk uten å være redd for å ikke komme fram til hytta. Det er heller ingen hemmlighet at det som det koster miljøet å lage disse el bilene, lage å frakt komponenter fra alle verdens hjørner, transportere dem fra fabrikken på andre siden av kloden samt å gjennvinne dem er ganske mye. Man kan kjøre lenge med en Porsche eller M3 for å nå samme mengder hva miljø angår. Og da skal jeg ikke gå inn på disse fantastiske hurtigladerne, som bryter ned batteriene fortere med dertil høye vedlikeholdskostnader....

Ute i Europa så er interessen for elbiler sterkt fallende, er kun her i Norge at vi fortsatt lever i en bobble. Om ikke lenge så kommer regeringen på banen med diverse skatter å avgifter slik at elbilgodene blir tatt tilbake, for med dette fantastiske elbilsalget så vil det jo være noen millioner å hente inn her også :roll: Da blir det ikke så kult med elbil lengre :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si jeg ikke helt forstår frustrasjonene til trådstarter..

Hvis man skal gå rundt å irritere seg over alle forskjellene i avgiftspolitikken her i landet, så har man et rimelig stort problem.

Var selv på tanken med å kjøpe Tesla S da den ble introdusert for ett par år siden, men droppet det mtp den økonomiske krisen som kom og Tesla som enda ikke hadde fått bygget produksjonshall osv.. Kjøpte meg her for ett år siden en Leaf som konen bruker som pendlerbil. Ypperlig for oss, men kanskje ikke så bra for andre som har lengre avstander til jobb.

Synes avgiftslettelse på disse bilene er helt på sin plass. Uten disse fritakene hadde det ikke blitt solgt noen dvs at utviklingen av elbiler hadde stoppet opp.

Klart det er mange med dyre biler som er uenige at disse skal ha avgiftsfritak, men for miljøet sin del så er det jo den veien vi må gå..

Skal ikke si jeg er en miljøfrik fordi vi har annskaffet oss elbil (jobber innen oljeutvinning, så det er vel en selvmotsigelse), og jeg er enige med at det er mange som er veeeldig spesielle av de som kjører slike biler. Men elbiler er kommet for å bli, og da er det like så godt å kjøpe seg en nå, når man enda får bruke noen av avgiftsgodene..

Elbiler pr. dags dato er ikke ment til å være bil nr.1 (vil jeg tro) for 160km (140 i praksis) på optimalt føre er ikke noe voldsomt. Om Tesla model S kan bli det, vil jo den første vinteren vise for ja, rekkevidden blir vesentlig dårligere under kalde forhold (sammen med varmeapparat osv..)

Erlend Haga

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si jeg ikke helt forstår frustrasjonene til trådstarter..

Hvis man skal gå rundt å irritere seg over alle forskjellene i avgiftspolitikken her i landet, så har man et rimelig stort problem.

Var selv på tanken med å kjøpe Tesla S da den ble introdusert for ett par år siden, men droppet det mtp den økonomiske krisen som kom og Tesla som enda ikke hadde fått bygget produksjonshall osv.. Kjøpte meg her for ett år siden en Leaf som konen bruker som pendlerbil. Ypperlig for oss, men kanskje ikke så bra for andre som har lengre avstander til jobb.

Synes avgiftslettelse på disse bilene er helt på sin plass. Uten disse fritakene hadde det ikke blitt solgt noen dvs at utviklingen av elbiler hadde stoppet opp.

Klart det er mange med dyre biler som er uenige at disse skal ha avgiftsfritak, men for miljøet sin del så er det jo den veien vi må gå..

Skal ikke si jeg er en miljøfrik fordi vi har annskaffet oss elbil (jobber innen oljeutvinning, så det er vel en selvmotsigelse), og jeg er enige med at det er mange som er veeeldig spesielle av de som kjører slike biler. Men elbiler er kommet for å bli, og da er det like så godt å kjøpe seg en nå, når man enda får bruke noen av avgiftsgodene..

Elbiler pr. dags dato er ikke ment til å være bil nr.1 (vil jeg tro) for 160km (140 i praksis) på optimalt føre er ikke noe voldsomt. Om Tesla model S kan bli det, vil jo den første vinteren vise for ja, rekkevidden blir vesentlig dårligere under kalde forhold (sammen med varmeapparat osv..)

Erlend Haga

Det er først og fremst ikke avgiftspolitikken jeg er uenig på, den er som den er (foreløpig). Og jeg vil påpeke at jeg heller ikke ha noe i mot elbiler, vi var selv inne på tanken av å kjøpe en for bruk til jobb og korte turer. "Problemet" mitt er det at det ikke nytter å diskutere med de fleste av disse Elbil forkjemperne, de er jo helt umulige å føre en normal diskusjon med, og det verste er er jo at det eneste de faktisk har å vise til som fungerer og er tilgjengelig i Norge per dags dato er Leaf o.l., og det er vel ikke akkurat noe å rope så altfor høyt om. Uansett tror jeg ikke El-biler er fremtiden, men er midlertidig løsning inntil noe bedre er på markedet. Så lenge vi er avhengige av batterier vil det være en utfordring som vi ikke vil klare å gjøre noe med på minst 10-20 år.. Når vi ikke engang klarer å få noe så enkelt som mobilbatterier til å henge med mobilens utvikling (som er EKSTREMT masseprodusert), vil det nok ta lang tid å få noe så krevende som biler til å fungere over tid med batteri. Jeg er likevel positiv til at det kommer nye ting på markedet, ikke missforstå - men den ukritiske og "uovervinnelige" holdningen man finner hos de fleste av Tesla sine fans får meg nesten til å se rødt. En ting er at miljøfreakene får tilgang på gode biler, men når de i tillegg går bra, kommer de til å bli så hovne at halve kunne vært nok.. Får håpe de går tom fortere enn forventet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si meg enig med Stavangerske her; du kan ikke la deg irritere på den måten over avgiftspolitikken.

Liten kommentar: Vi i min familie har vært med på elbil bølgen en stund, og har opparbeidet oss en del erfaring med både hybrid og ren elbil, og jeg må si at for de korte turene, rett ned i byen, til butikken, en passasjer til flyplassen, så er eksempelvis de som vi hadde, Think, helt genialt. Den ser ut som ett dass, folk ler av deg, og den går 100, men den er funksjon foran form, og den virker. På hybrid siden har vi hatt Prius - meget kjekk bil for de samme oppgavene, men følte at den hadde vært mer nytte som ren elbil, da bykjøringen gikk mye på elmotoren. Prius skulle fått seg større motorer og mer batteri. But I digress...

Poenget er at vi har sett på Tesla, og nå med lanseringen av de nye modellene, så har bruktverdien på de gamle modellene gått ned; men vi er skeptiske til batteriene - Think har begynt så vidt å få det til med sine Li-Ion batterier, men den som tror at det er helt vedlikeholdsfritt for det om, tar grundig feil. Disse batteriene er svindyre, og kan sammenlignes med turbobytte på dieselmotorer, en gang iblant så hender det at noen er uheldig og må ut med en kjemperegning for å bytte. Jeg kommer til å avvente litt til flere av Tesla sine modeller havner på verksted for batteribytte før jeg kjøper, for da kan jeg lettere forutse når jeg selv må bytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe..

Ser den, noen elbilfanatikere er og blir det de er.. :)

Jeg er heller ikke så sikker på at elbiler er fremtiden, men den retningen er nok veien å gå mtp det fossile som kommer til å ta slutt en dag..

Her i Norge har vi jo en kjempemulighet da vi både har billig strøm og store muligheter til å utvide vår fornybare energipark.

Videre vil jeg også nevne at det norske avgiftsystemet er så gammaldags og inngrodd at det ikke hører hjemme noen steder (i hvertfall omreg.avgiften!!!). Biler med lite utslipp, men effektiv motor blir straffet for høy effekt..

Hvis Norge vil være en miljønasjon bør de senke avgiften på nyere biler, slik at den gamle bilparken stille og rolig blir byttet ut..

Dette var litt offtopic, men håper takhøyden er tilstede.. :)

Erlend

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er et par lokale her som har Tesla Roadster idag, han ene jobber dom megler og benytter bilen hver dag til arbeidskjøring.

Mye småkjøring og en og annen Trondheimstur fra Molde ser det ut til å gå i, og han er ihvertfall veldig fornøyd.:)

Får jo fortsatt 3.6 og 3.9 i km godgjørelse, og regnskapet på bilholdet hans er meget pent selv med avskrivning og service kost.

Men miljøvennlig er den ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...