Gå til innhold

Tesla S og El-bil fanatikere...


mrqlan
 Share

Anbefalte innlegg

Regjeringen skryter av at gjennomsnittsutslippet på bil går ned takket være den norske avgiftspolitikken, men sannheten er at det ville den gjort uanstt uten avgifter også. Nye biler bruker mindre og folk flest er opptatt av forbruk uansett hva de har betalt for bilen. Bare se på Tyskland, der er bilene billige, men likevel kjøper nesten alle drivstoffvennlige biler. Prosentvis er det langt mellom grombilene i Tyskland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 42
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det er også stor forskjell på fattig og rik i Tyskland... og dette gjenspeiler seg i hva slags biler folk kjøper. I tillegg er det økonomisk krisetid i Europa og dette fører til at folk og firmaer downsizer når det gjelder biler. Dette betyr i praksis at en typisk firmabil i 2013 vil være en Golf istedenfor en Passat. Tilfeldigvis kommer dette på en tid da bilprodusentene også har et slags gjennombrudd når det gjelder små økonomiske biler. Spesielt motorene har både en effekt og et raffinement vi aldri tidligere har sett i denne klassen. Aldri har det kostet mindre... både i form av innkjøpspris og kompromisser... å kjøpe en bra liten bil.

Utfordringen når det gjelder rene elektriske biler er at de elektriske bilene må være tilsvarende bra og idag er det kun Tesla Model S som i praksis er dette. Den bilen er en sensasjon uansett hvordan man vurderer den. Den har helt klart enkelte svakheter, men de er vesentlig mer tilforlatelige en de var bare for et par år siden når det gjelder elektriske biler. 416 hestekrefter, 0-100 km/t på 4,2 sekunder og en realistisk rekkevidde på godt og vel 400 Km (inkl. 80% oppladning på 15 minutter) forteller at Tesla har fatt i det lange strået... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte å feriere i Tyskland lenge før krisen, og jeg husker godt første bilturen min der. Jeg hadde jo selvsagt trodd at alle hadde motor som var noen hakk hvassere enn hjemme, men nei. Var overrasket over hvor mange små biler og biler med moderate motorer som kjørte på Autobahn, det var langt mellom de jeg trodde jeg skulle se så mange av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte å feriere i Tyskland lenge før krisen, og jeg husker godt første bilturen min der. Jeg hadde jo selvsagt trodd at alle hadde motor som var noen hakk hvassere enn hjemme, men nei. Var overrasket over hvor mange små biler og biler med moderate motorer som kjørte på Autobahn, det var langt mellom de jeg trodde jeg skulle se så mange av.

Ja... min første biltur i Tyskland var i en Porsche 924 i 1984. Selvfølgelig var jeg fullt oppmerksom på alle andre Porscher vi så på vår vei sydover til Strasbourg (ca. 120 Km fra grensen til Sveits). Jeg så ingen Porscher og heller ikke så mange andre fine biler. Jeg så selvfølgelig et par Mercedes-Benz S-klasser og BMW 7-klasser, men ellers var det mest alminnelige biler... og det på en tur gjennom Tyskland som var nesten 900 Km lang. Idag er det litt flere fine biler i Tyskland, men det er stadig langt mellom høydepunktene. Man har faktisk en vesentlig større sjanse for å se en fin bil i Norge enn i Tyskland... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter vår Europa tur i sommer så var jeg nesten litt skuffet jeg over at jeg ikke så så mange gombiler jeg hadde håpet på :( Mye av årsaken er nok også at det har de siste 10 åra blir solgt ufattelig mye luksusbiler i Norge, og at folk stadig tjener bedre å bedre. Men stort sett så synes jeg det gikk i 318d og 520d nedover i Tyskland også, føler faktisk at jeg ser flere 525 og 530 her hjemme enn jeg gjorde på turen. I storbyer som Paris og Roma så jeg mindre Porscher og Ferrarier enn hva jeg faktisk gjør i Oslo :roll:

Nei vi er blitt bortskjemte her i Norge, hever ikke øyebrynet så veldig over å se en Porsche eller M BMW lengre :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bortskjemt mtp bilparken i Norge? Hahahahaha!!!!!!!!!!!!!!!!!!! EN X5 eller Cayenne er ikke akkurat mye å rope hurra for...

Folk kjører jo stort sett BARE søppel i Norge!:D Selvfølgelig finnes grombiler i Oslo, men det er langt unna den samme hyppigheten som i andre europeiske storbyer, FERDIG diskutert. Får alltid bakoversveis over hvilke biler jeg møter i utlandet, og det er en av tingene jeg ser fram til med å komme seg ut av kommunistrøysa vi bur i.

Forskjellen er at i Norge er en grombil en fem år gammel Ferrari til 1,5 mill, i utlandet snakker vi splitter nye Maybacher og Phantomer, Aventadorer og Bugattier til flere ganger den prisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bortskjemt mtp bilparken i Norge? Hahahahaha!!!!!!!!!!!!!!!!!!! EN X5 eller Cayenne er ikke akkurat mye å rope hurra for...

Folk kjører jo stort sett BARE søppel i Norge!:D Selvfølgelig finnes grombiler i Oslo, men det er langt unna den samme hyppigheten som i andre europeiske storbyer, FERDIG diskutert. Får alltid bakoversveis over hvilke biler jeg møter i utlandet, og det er en av tingene jeg ser fram til med å komme seg ut av kommunistrøysa vi bur i.

Forskjellen er at i Norge er en grombil en fem år gammel Ferrari til 1,5 mill, i utlandet snakker vi splitter nye Maybacher og Phantomer, Aventadorer og Bugattier til flere ganger den prisen.

+1

Skulle gjerne hatt phantom <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Testet en elbil for en stund til bake, og makan for noe dritt! Dette var ikke en Tsla velogmerke, men en Think av nyere modell. For det første ser jo disse grusome ut, og det synes jeg alle el-bilene gjør, foruten om Tesla. Og hvem liker å kjøre en bil som ser grusom ut?

Når jeg kjørte hadde jeg ikke andre tanker i hode en å kjøre mest mulig forsiktig for spare på batteriet. Noe som ble ufattelig slitsomt i lenden.

Største nedturen er jo at man må vente ett døgn for å lade opp boksen :P

Jeg tror forøvrig ikke elbilen er kommet for å bli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg bodd i en by så hadde jeg nok vurdert en el-bil som nummer 2 bil, men når man bor på landet der det fort kan bli -25 til -30 på vinteren så er vel ikke det gjennomførbart, nå vet ikke jeg hvor mye strøm man bruker for å få varme i bilen da, det er jo også mulig det er en lade funksjon i nedoverbakker og ved bremsing (omdanner varme til strøm, som det var på F10'n jeg hadde)

Uansett så har jeg større tro på hydrogen drift, en utvikling Norge kunnet hjelpe til med om vi ikke absolutt skulle tviholde så jævli på oljepenga våre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bortskjemt mtp bilparken i Norge? Hahahahaha!!!!!!!!!!!!!!!!!!! EN X5 eller Cayenne er ikke akkurat mye å rope hurra for...

Folk kjører jo stort sett BARE søppel i Norge!:D Selvfølgelig finnes grombiler i Oslo, men det er langt unna den samme hyppigheten som i andre europeiske storbyer, FERDIG diskutert. Får alltid bakoversveis over hvilke biler jeg møter i utlandet, og det er en av tingene jeg ser fram til med å komme seg ut av kommunistrøysa vi bur i.

Forskjellen er at i Norge er en grombil en fem år gammel Ferrari til 1,5 mill, i utlandet snakker vi splitter nye Maybacher og Phantomer, Aventadorer og Bugattier til flere ganger den prisen.

Du er snål altså........ :roll: Har iallfall ikke fått med deg så mye de siste åra!

Kan forøvrig opplyse om at bare her i Aust Agder så vet jeg om tre nyere Rollser. En Phantom, en Ghost og en Drophead Coupe, de to siste eiet av samme person 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EN X5 eller Cayenne er ikke akkurat mye å rope hurra for...

Du motsier deg litt der da. Nettopp dette er jo et eksempel på at vi er blitt litt "bortskjemte". En Cayenne var noe man ropte hurra for, for bar noen år siden. Nå er Stavanger en av de byene som selger mest Cayenner per innbygger. At bilparken i norge blir bedre og bedre er ikke noe å nekte for.

Når man er i utlandet på farier kan man ofte være på eksklusive plasser i høysessongen. Husk da at det kan være mange som kommer kjørende i grombilene fra forskjellige land til denne plassen. At det er personer spredt rundt som kommer til en plass, og at man da tenker at "DER var de bare grombiler"

En annen faktor er at i andre land/store byer eks. Barcelona, Paris, NYC etc, er det noen med sinnsykt mye penger og har derfor Phantom, Maybach, Mulsanne etc. Disse legger man merke til, og tenker at det er mange av de den aktuelle plassen. Men sannheten er at man kan telle disse man så på en hånd.

I Norge har vi en mer gjevn økonomi gjevnt over innbyggerne. Ikke like høy som de virkelig rike i det store utland, men gjevnt over høye intekter og formuer blant folket, og at det derfor "bare" kryr av Cayenner og x5er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...