Gå til innhold

Tesla S og El-bil fanatikere...


mrqlan
 Share

Anbefalte innlegg

  • Svar 42
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Der er jeg veldig enig med Koll, ser vi tenker likt rundt dette temaet ang grombiler i utlandet. Vi satt på en fortausresturant i Monaco i sommer og beundret alle de lekker bilene som kjørte forbi, helt til vi oppdaget at det var de samme bilene om og om igjen som kjørte forbi. Samtlige med skilter fra alle Europas hjørner. I Europasammenheng så selges det forsvinnende lite grombiler i Norge, hvis man tenker rent antall per land. Det er først når man går ut i fra innbyggertall at det blir interessant når man hører at de selger 50 nye Ferrarier i året, da blir prosenten vesentlig høyere og mer imponerende :)

Norge er faktisk det landet i Verden som har flest Porscher per innbygger, vi er også det landet i verden som har flest Porsche forhandlere per innbygger :wink: I Norge så tjener arbeiderklassen så godt at man kan ta seg råd til biler som ellers er forbeholdt overklassen i de øvrige europeiske landene. Derfor er f eks X5 en veldig vanlig bil i Norge, eller en ny 5- serie som en hver vanlig arbeider faktisk fint kan finansiere. Vi har kanskje en gammel bilpark, men vi har en dyrere gammel bilpark. Man må se litt på bilene som det faktisk selges mest av også, er det dyrere biler som selges mest å holder disse lengre og tas bedre vare på av eieren. Frankrike har kun 6 år som gjennomsnittet på bilparken, her er det biler som Renault Clio som er bestselgerne. I Norge så er det Volvo V70 og Passat som er bestselgerne og mest representer blant folket, dette er biler som varere vesentlig lengre enn Clioen da det i utgangspunktet er dyrere biler av bedere kvalitet. Gjennomsnittsalderen på Clio bestanden i Norge er også 6 år akkurat som i Frankrike bare at der er den mest representert i bilparken. Chevrolet er det merket Norge som har høyest gjennomsnittsalder med sine 23 år, hadde mesteparten av bilene i Norge vært Chevyer så hadde vi hatt en jævlig gammel bilpark for å sette det litt på spissen så folk skjønner tegninga :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde alle kjøpt Chevrolet hadde ikke gjennomsnittsalderen vært særlig eldre enn nå fordi da ville veteranbiler som Camaro, Corvette osv blitt i så sterkt mindretall i forhold til de nye.

I dag er det mest Korea Chevy som selges.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EN X5 eller Cayenne er ikke akkurat mye å rope hurra for...

Du motsier deg litt der da. Nettopp dette er jo et eksempel på at vi er blitt litt "bortskjemte". En Cayenne var noe man ropte hurra for, for bar noen år siden. Nå er Stavanger en av de byene som selger mest Cayenner per innbygger. At bilparken i norge blir bedre og bedre er ikke noe å nekte for.

Når man er i utlandet på farier kan man ofte være på eksklusive plasser i høysessongen. Husk da at det kan være mange som kommer kjørende i grombilene fra forskjellige land til denne plassen. At det er personer spredt rundt som kommer til en plass, og at man da tenker at "DER var de bare grombiler"

En annen faktor er at i andre land/store byer eks. Barcelona, Paris, NYC etc, er det noen med sinnsykt mye penger og har derfor Phantom, Maybach, Mulsanne etc. Disse legger man merke til, og tenker at det er mange av de den aktuelle plassen. Men sannheten er at man kan telle disse man så på en hånd.

I Norge har vi en mer gjevn økonomi gjevnt over innbyggerne. Ikke like høy som de virkelig rike i det store utland, men gjevnt over høye intekter og formuer blant folket, og at det derfor "bare" kryr av Cayenner og x5er.

Vi er de med mest lån i verden også da :wink: Er veldig klar over at norske lønninger er mindre differensierte, men det gjør ikke bilparken grommere enn den utenlandske. Og nei, det er ikke alltid de samme bilene eller biler fra andre destinasjoner. At det finnes noen rike utenlandske byer er også TOTALT feil. Det er jo nettopp DER det kryr av rike. I enkelte byer er det jo flere millionerær enn det er innbyggere i Oslo. I Polen hadde man i 2004 mellom 8-9 millioner millionerær i zl, dvs dobbeltmillionerer i norske kr, som igjen betyr nesten dobbelt så mange millionerær som folk i Norge. Men hvis man ser bort i fra antallet heftige biler og eiendommer, så er det som du sier, at man jevnt over tjener OK. Men du kan her og nå glemme å påstå at den norske bilparken er grommere enn den i utlandet, for det er jo helt på jordet :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du ser noen gromme biler i en by i Europa må du også tenke på at Oslo i ville vært en liten by i andre land. Jeg har selv trasket rundt i gatene i Hamburg uten å bli det minste imponert av bilparken. Joda, det var en MB Mclaren på luksushotellet vi bodde, men det var faktisk ikke mange biler jeg gadd å ta bilde av der. I sommer traff jeg f.eks en nesten ny Aston Martin V12 med norske skilt i bygda på Karmøy hvor jeg bor, riktignok var den bare på gjennomreise men likefullt var den her. Den kjørte bak meg, jeg hadde taket nede, så raste den forbi, fy flate for en lyd... jeg fikk frysninger.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde alle kjøpt Chevrolet hadde ikke gjennomsnittsalderen vært særlig eldre enn nå fordi da ville veteranbiler som Camaro, Corvette osv blitt i så sterkt mindretall i forhold til de nye.

I dag er det mest Korea Chevy som selges.

Der tar du feil! Fordi at når det regnes ut gjennomsnittlig alder på bilparken så er ikke vetaranbiler med i tellinga. Og det er heller ikke mest Korea Chverolet som selges i Norge, her står fortsatt US Chevyene for mesteparten av salget. Korea Chevrolet har faktisk vært borte fra det Norske markedet i flere år nå men er tilbake i disse dager. I europa derimot selges ikke US Chevyer men kun Korea Chevyer så der er bildet helt annerledes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser vi har samme syn på saken Fredrik 90 ;)

EN X5 eller Cayenne er ikke akkurat mye å rope hurra for...

Du motsier deg litt der da. Nettopp dette er jo et eksempel på at vi er blitt litt "bortskjemte". En Cayenne var noe man ropte hurra for, for bar noen år siden. Nå er Stavanger en av de byene som selger mest Cayenner per innbygger. At bilparken i norge blir bedre og bedre er ikke noe å nekte for.

Når man er i utlandet på farier kan man ofte være på eksklusive plasser i høysessongen. Husk da at det kan være mange som kommer kjørende i grombilene fra forskjellige land til denne plassen. At det er personer spredt rundt som kommer til en plass, og at man da tenker at "DER var de bare grombiler"

En annen faktor er at i andre land/store byer eks. Barcelona, Paris, NYC etc, er det noen med sinnsykt mye penger og har derfor Phantom, Maybach, Mulsanne etc. Disse legger man merke til, og tenker at det er mange av de den aktuelle plassen. Men sannheten er at man kan telle disse man så på en hånd.

I Norge har vi en mer gjevn økonomi gjevnt over innbyggerne. Ikke like høy som de virkelig rike i det store utland, men gjevnt over høye intekter og formuer blant folket, og at det derfor "bare" kryr av Cayenner og x5er.

Vi er de med mest lån i verden også da :wink: Er veldig klar over at norske lønninger er mindre differensierte, men det gjør ikke bilparken grommere enn den utenlandske. Og nei, det er ikke alltid de samme bilene eller biler fra andre destinasjoner. At det finnes noen rike utenlandske byer er også TOTALT feil. Det er jo nettopp DER det kryr av rike. I enkelte byer er det jo flere millionerær enn det er innbyggere i Oslo. I Polen hadde man i 2004 mellom 8-9 millioner millionerær i zl, dvs dobbeltmillionerer i norske kr, som igjen betyr nesten dobbelt så mange millionerær som folk i Norge. Men hvis man ser bort i fra antallet heftige biler og eiendommer, så er det som du sier, at man jevnt over tjener OK. Men du kan her og nå glemme å påstå at den norske bilparken er grommere enn den i utlandet, for det er jo helt på jordet :lol:

Husk at Polen har 33377147 mer innbyggere en norge også da :P At det er mange rike der, flott det. Men så har de også et X ant. innbyggere (kanskje dobbelt så mye som i Norge) som ikke er rike, og som kjører søppel. Jeg også vil si meg uenig der, og at gjevnt over i forhold til ant. innbyggere er den norske bilparken relativt grom. Nei, vi har ikke mest av hyper og superbiler i verden. Men somsagt gjevnt over har vi begynnt å få en bra bilpark, kanskje ikke nyeste, men bra. Her er A6, 5-serier, E-klasser, Ml, GL, X5, Cayenne osv. osv. omtrent blit biler for almennheten. Her i Stavanger ser jeg f.eks. flere Cayenner og Panameraer daglig. Det er mer en hva jeg gjorde da jeg var i Barca og Roma i sommer. I andre land som Frankrike, SP og It, kan de ha en nyere bilpark, menhusk at dette somregel er møkkabiler som Seat Ibiza ol. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde alle kjøpt Chevrolet hadde ikke gjennomsnittsalderen vært særlig eldre enn nå fordi da ville veteranbiler som Camaro, Corvette osv blitt i så sterkt mindretall i forhold til de nye.

I dag er det mest Korea Chevy som selges.

Der tar du feil! Fordi at når det regnes ut gjennomsnittlig alder på bilparken så er ikke vetaranbiler med i tellinga. Og det er heller ikke mest Korea Chverolet som selges i Norge, her står fortsatt US Chevyene for mesteparten av salget. Korea Chevrolet har faktisk vært borte fra det Norske markedet i flere år nå men er tilbake i disse dager. I europa derimot selges ikke US Chevyer men kun Korea Chevyer så der er bildet helt annerledes.

Chevrolet Captiva er det en del av i distriktet mitt, den er fra Korea. Ellers er det ytterst få Chevrolet av vanlig personbiltype som selges. Mye Silverado, Suburban, Corvette, Tahoe. og Camaro som ikke er veteran. Hadde alle i Norge valgt Chevy ville de fleste valgt vanlige personbiler/små suv'er som Captiva som ikke ville vært noe mer å samle på enn en Opel Astra, dermed ville levealderen gått kraftig ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chevrolet Captiva er det en del av i distriktet mitt, den er fra Korea. Ellers er det ytterst få Chevrolet av vanlig personbiltype som selges. Mye Silverado, Suburban, Corvette, Tahoe. og Camaro som ikke er veteran. Hadde alle i Norge valgt Chevy ville de fleste valgt vanlige personbiler/små suv'er som Captiva som ikke ville vært noe mer å samle på enn en Opel Astra, dermed ville levealderen gått kraftig ned.

Jeg må si jeg skjønner ikke helt problemet her! De siste åra så har Chevrolet overleved som merke i Norge på USA utgavene, Korea Chevyene ble solgt en liten periode for noen år siden som gjør at man ser noen fra tid til annen. Av vanlige personbiler så selges det selvsagt ikke mye Chevrolet da disse er helt utenfor det Norske og Europeisek markedet, eneste som har gjort seg synlig på salgsstattestikkene av disse er Camaro og Corvette.

Men dette har ikke noe med saken å gjøre, var kun ment som et eksempel i utgangspunktet. Captiva inngår også på det Amerikanske markedet by the way...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://en.wikipedia.org/wiki/Chevrolet_Captiva

Det er faktisk sånn at det var en liten periode Captiva ikke ble solgt, ikke en liten periode den ble solgt.

På finn,no ligger det Captiva til salgs fra 2006-2007-2008-2009-2012-2013.

Ellers skjønner ikke jeg problemet med Korea-Chevy heller, men det gjør sikkert Amcar-gutta :lol::lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://en.wikipedia.org/wiki/Chevrolet_Captiva

Det er faktisk sånn at det var en liten periode Captiva ikke ble solgt, ikke en liten periode den ble solgt.

På finn,no ligger det Captiva til salgs fra 2006-2007-2008-2009-2012-2013.

Ellers skjønner ikke jeg problemet med Korea-Chevy heller, men det gjør sikkert Amcar-gutta :lol::lol:

Fra 2008 til nå sent i 2012 så har Korea Chevy vært borte fra det Norske markedet. De kom inn på markedet i 2005 så de har vært her 3 år og vært borte i 3 år, med unntak av de ekte Chevyene da. Kan ikke se det skulle være noe uklarheter rundt dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://en.wikipedia.org/wiki/Chevrolet_Captiva

Det er faktisk sånn at det var en liten periode Captiva ikke ble solgt, ikke en liten periode den ble solgt.

På finn,no ligger det Captiva til salgs fra 2006-2007-2008-2009-2012-2013.

Ellers skjønner ikke jeg problemet med Korea-Chevy heller, men det gjør sikkert Amcar-gutta :lol::lol:

Fra 2008 til nå sent i 2012 så har Korea Chevy vært borte fra det Norske markedet. De kom inn på markedet i 2005 så de har vært her 3 år og vært borte i 3 år, med unntak av de ekte Chevyene da. Kan ikke se det skulle være noe uklarheter rundt dette...

Jeg registrerer bare at 20% av Captiva som er til salgs på finn.no er 2009 modeller.

Les dette, legg også merke til når det er skrevet så ser du

http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.7265937

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei! Siden du ikke gir deg så har jeg selv undersøkt litt og funnet frem at jeg har tatt litt feil. Korea Chevrolet har vært på markedet MEN merket har ligget så si dødt pga mangel på forhandlere de siste åra, nå har nok en gang nye folk tatt opp tråden og er like optimistiske som ellers. Mye av de brukte 2009 og 2010 modellene er nok bruktimportert, eneste forskjellen fra tidligere er at det nå også skal inkluderes noen USA modeller i tillegg til Koreadritten. Fra før så har Bergheim vært forhandler og importør for US Chevy, de har fokusert på Tahoe, Suburban, Silverado, Cargovan, Camaro og Corvette. De fortsetter med import av stor SUVene og Pickupene men blir også forhandler av Korea Chevy som har en egen importør. Det er også mulighet for at noen av de øvrige USA sedanene med moderne Hybrid teknologi kan finne veien til Norge da de kan komme konkurransedyktig ut av vårt avgiftsystem. Da med Bergheim som importør, som fra før Importerer Cadillac, Jeep og GMC.

Edit: Jeep importeres av RSA, forhandles kun av Bergheim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...