Gå til innhold

DIY - Digitalt Speedometer i BC Display - BMW Koding


bjorneoen
 Share

Anbefalte innlegg

Hei!

Tenkte at jeg skulle lage en guide, en DIY på hvordan man kan få til at farten vises digitalt i Board Computer displayet. Altså hvordan man får til digitalt speedometer på sin BMW. I guiden er det gjort på min egen bil, en BMW 1 serie E87 2006 modell, dette fungerer på mange andre BMW'er også, blant annet 3 serien e90 osv.. 5 og6 serien e60 osv.. Tror det fungerer på så godt som alle BMW'er etter 2004 som har BC skjerm til å vise diverse ting. Dette har jeg gjort flere ganger på min egen og det har alltid godt fint og uten problemer, men jeg tar ikke noe ansvar om det skulle skje noe feil eller at noe ikke skulle fungere etter at dere fulgt denne guiden. Det er også veldig lurt å ha en batterilader koblet til mens man koder. Dette for å hindre at bilen går tom for strøm mens vi koder, da dette kan føre til feilmeldinger og at ting ikke fungerer. Vet man hva man skal gjøre, så tar ikke dette lenger enn 2-3 minutter, men er man nybegynner når det gjelder koding, anbefaler jeg på det sterkeste å koble en batterilader til bilens batteri for å hindre at man går tom for strøm.

Først å fremst må dere ha BMW programmene som trengs til kodingen, og det trengs også en OBD2 til enten USB eller RS232(serial port) ledning for å koble datamaskinen til bilen.

Jeg vil anbefale denne til ca 200kr. Denne kan brukes på biler opp til mars 2007 fordi de har et K-Can interface og ikke et D-Can interface som biler fra 2007 og senere bruker.
http://www.ebay.com/itm/BMW-USB-OBD-Diagnostic-cable-INPA-Ediabas-Ncs-Expert-DIS-v57-SSS-v32-GT1-Progman-/271182362979?pt=Motors_Automotive_Tools&hash=item3f23ba7963&vxp=mtr

Har du en 2007 modell eller senere, anbefaler jeg å kjøpe denne. Denne kan brukes på biler etter mars 2007 fordi den har et D-CAN interface, denne er også bakoverkompatibel med eldre biler før 2007 da den støtter K-CAN også.
http://www.ebay.com/itm/BMW-INPA-K-CAN-K-DCAN-OBD2-to-USB-interface-BMW-Diagnose-with-FT232RL-Chip-/281188456942?pt=Motors_Automotive_Tools&hash=item41782359ee&vxp=mtr

Da får dere med OBD2 ledningen + alt av programmer som trengs og installasjons guider for å installere programmene. Bør helst installeres på en Windows XP maskin for full funksjonalitet og lite komplikasjoner men fungerer også på Windows 7, men da helst med 32 bit for at det lettere skal funke. Jeg bruker selv Windows XP og det fungerer smertefritt. Om noen har spørsmål rundt koding, hvilke ledninger man trenger eller hvordan man installerer så er det bare å sende meg en PM så skal jeg svare så godt jeg kan :)

Etter at programmer er korrekt installert og ledningen er på plass, er du klar til å følge min DIY :)

1.
Det første du gjør, er å koble OBD2 kontakten til bilens OBD2 utgang og koble USB/RS232 serial kontakten til datamaskinen.

2.
Dette steget er ikke nødvendig men veldig greit siden vi da vet ordentlig om datamaskinen har fått kontakt med bilen. Etter at maskinen er koblet til bilen, starter du opp programmet som heter INPA (husk å bruk INPA.IPO snarveien for at det skal fungere riktig) Dette programmet starter vi for å sjekke at datamaskinen får kontakt med bilen. Når du starter INPA vil du se at kun BATTERY lampen lyser svart og IGNITION er hvit. Det du gjør nå er å sette på tenningen i bilen, da skal IGNITION også bli svart om det er koblet riktig. Blir den ikke svart så prøv å koble inn og ut ledningen bak på datamaskinen og start INPA på nytt, da det hender at den ikke vil registrere at tenningen er på den første gangen. Etter at du har fått både BATTERY og IGNITION til å lyse svart, er datamaskin korrekt koblet til bilen og du er klar for å følge min DIY :)
qf7zhc4v0nkndzgiusz1.jpg

3.
Når du har fått kontakt med INPA så kan du lukke det og starte opp programmet om heter NCS EXPERT. Det er dette programmet vi skal bruke til selve kodingen.
Det første du gjør etter at NCS EXPERT er startet, er å laste inn en profil, dette gjør du ved å trykke øverste til venstre på "File" og så "Load Profile". Da vil et nytt vindu poppe opp med de forskjellige profilene som ligger inne. Du skal da velge "Default Profile" og så trykker du på OK som på bildet under.
djjlwdjomcpd6tt04egj.jpg

4.
Så trykker du på VIN/ZCS/FA
szzloednei7w7qkdlux6.jpg

5.
Så trykker du på ZCS/FA f. ECU
xqwadb2xcz2lkukapi1j.jpg

6.
Da vil det poppe opp en liste med forskjellige karosseri koder. Der velger du det karosseriet som hører til den bilen du skal kode. For min bil, altså en 1 serie E87 velger jeg E89 da min ikke finnes i listen. E89 koden dekker også mange andre biler, den dekker blant annet også BMW 3 Serie som E90 osv. Har også fått vite at denne guiden funker på 5 og 6 serien også, men da må E60 karosseri velges i listen istedenfor E89.
6f60qaqi0ul6qus8moab.jpg

7.
Etter at karosseri koden er valgt (E89 i mitt tilfelle), får man spørsmål om hvilken ECU (styreenhet) man vil lese VO (vehicle order) ifra. Vehicle order er en liste med alt av utstyr som er på bilen din. Det består av tallkoder med forskjellige tegn foran som forklarer om man har blant annet automatisk blendbare speil, cruise control, multifunksjonsknapper osv..
I dette tilfelle, velger du enten CAS eller FRM, det blir egentlig akkurat det samme hvem du velger, da vi ikke skal gjøre noe som har med Vehicle Orderen å gjøre nå. Så bare trykker du OK når du har valgt ECU.
h2rf02ck0kq4vkbfjion.jpg

8.
Da vil du komme til en ny side med litt forskjellig info om bilen, dersom datamaskinen er koblet til riktig. (Husk at tenningen må være på hele tiden mens vi gjør dette, ellers vil maskinen miste kontakten med bilen). Har ikke datamaskinen kontakt med bilen vil det poppe opp en feilmelding hvor det står "Vin is faulty". Får du denne feilmeldingen bør du starte fra steg 1 igjen og passe på at du får riktig kontakt med INPA. Har du derimot kommet til denne siden uten feilmeldiner, vil du se tre linjer med tekst. Øverste står det CHASSIS koden på bilen din, FG er VIN nummeret på bilen og FA er Vehicle Orderen på bilen.
pkaj3ncjlfjgz5lxe776.jpg

9.
Så trykker du "Back"
civn16vixsx148gvmgde.jpg

10.
Da vil du komme til en ny side hvor det står listet en hel del moduler under "get coded" og hvilken jobb du er i ferd med å utføre vil også stå under "Jobname".
0bvby97xpeurhwy886cb.jpg

11.
Vi skal kun kode slik at vi får Digitalt Speedometer i Board Computer Displayet og den verdien vi leter etter finner vi i KOMBI modulen (instrument styreenheten). Derfor må vi velge slik at det er kun denne modulen vi skal jobbe med. Trykk derfor på "Process ECU" og velg den modulen du vil kode, dette tilfelle er det "KOMBI" og trykk OK.
zqd999ktysscchbx9dda.jpg
q4he70k9m6g0r0t4wgzt.jpg

12.
Etter at KOMBI modulen er valgt, så vil du se at der hvor alle modulene stod under "get coded" i stad, vil det kun stå KOMBI som nå er den eneste modulen vi skal jobbe med. Men før vi koder, så må vi jo endre en verdi ellers er jo kodingen meningsløs. Som du kan se under "JOBNAME" så står det "SG_CODIEREN" som betyr at den skal skrive kode til modulen, og det er feil for først skal vi lese av verdien fra modulen vi skal jobbe med.
Trykk så på "Change job" og da vil du få opp en liste med alle mulige jobber som programmet kan utføre på hver modul. Velg "CODIERDATEN_LESEN" som betyr å lese ut verdier fra modulen og trykk så OK.
ykb5mgccpebwezwn0yb6.jpg
ebr1r9vfgmjkubuzpksl.jpg

13.
Sørg for at det nå står kun KOMBI under "get coded" og at det står CODIERDATEN_LESEN under JOBNAME. Står det dette så er du klar for å lese av verdien fra KOMBI modulen.
Trykk deretter på "Execute job". Lesingen av modulen vil da starte. Veldig viktig at tenningen forblir på hele tiden. Mens lesingen pågår vil det stå "coding aktiv" over JOBNAME. Hvis alt går som planlagt og uten feilmeldinger, så vil det når lesingen er ferdig, stå "coding ended" isteden.
eqkqu8algcxs2xbdangb.jpg
wgelz1e7o2xp9j1enm33.jpg
4s2xqxpgs8tyyeys13l9.jpg

14.
Nå kan du skru av NCS EXPERT ved å trykke på krysset i hjørnet. Om du har koblet til en batterilader til bilen så kan du jo bare la tenningen stå på da dette ikke tar lang tid, men om du ønsker så kan du skru av tenningen, men da må du passe på at datamaskinen får riktig kontakt med bilen igjen etterpå nå selve kodingen skal gjennomføres.
Nå skal vi kopiere ut den filen som ble lagret med verdiene fra KOMBI styreenheten.
Naviger da til den mappen som heter NCSEXPER og så videre inn i WORK mappen. Der vil du se en del filer med forskjellige navn. Det er filen som heter FSW_PSW.TRC som er den filen vi er ute etter. Kopier denne, og lim den inn i en annen mappe hvor som helst på maskinen, bare trenger et sted hvor du kan jobbe med den midlertidig.
sepqbfc9c5i2nu12h89s.jpg
w8x3m1aciq48p2b0j5op.jpg
3shft6586m7pyy2tnrle.jpg

15.
Etter at du har limt FSW_PSW.TRC inn et annet sted, så kan du åpne den i NOTEPAD.
Da vil du se en lang liste med masse linjer med tekst. Hver linje har en eller flere verdier under seg. Du skal nå bla nedover helt til du finner en linje som heter "BC_DIGITAL_V" (bruk CTRL-F til å finne den om du ikke finner den selv) Det er dette som er tekstlinjen som angir om digitalt speedometer skal være aktiv eller ikke.
Der vil du se at verdien som står under er "nicht_aktiv". Dette betyr at BC_DIGITAL_V ikke er aktiv. Fjern derfor "nicht_aktiv" og skriv "aktiv" istedenfor slik som på bildene under.
Så velger du "Fil" og så "Lagre Som" og så velger du den WORK mappen vi i utgangspunktet hentet filen ifra tidligere. MEN før du lagrer, så er det viktig å endre filendelsen!! (endrer du ikke denne så vil ingenting være endret når kodingen er fullført etterpå)
Velg "Alle filer" under "Filtype" og sørg for at filnavnet er "FSW_PSW.MAN" og så lagrer du!
Har du kodet tidligere og allerede har denne filen i mappen, så bare overskriver du denne.
ra95xus76wa1kwa72eot.jpg
rlpvsur8jeb36uqnwqb5.jpg
0f1f5awcuu2kx48qm1ay.jpg
s8oogpj6t6fn8809ertf.jpg
kgqzoi50s66vy1ahjyf5.jpg
n6ts5x79cja675oqe9ok.jpg

16.
Når den FSW_PSW.MAN filen er lagret i WORK mappen som ligger i NCSEXPER, så kan du starte opp igjen NCS EXPERT programmet. Så velger du "Load Profile", men denne gangen velger du ikke "Default Profile", men du velger "Revtor's NCS Expert Profile" (dette er en profil som følger med på den programvaren om du kjøper fra ebay! Har du heller lastet ned NCS EXPERT fra nettet ett sted, og mangler denne profilen så kan du lage den selv. Send pm om du trenger hjelp til dette) Forskjellen på denne profilen og den vi brukte forrige gang, er at denne størrer filmanipulering med ".MAN" filer og det er dette som muliggjør at vi kan endre en og en verdi slik som vi har gjort nå. Etter at profilen er valgt, så trykker du OK.
ftqoip467qftjwnj7lx6.jpg

17.
Etter at "Revtor" profilen er lastet, så velger du "VIN/ZCS/FA" og så "ZCS/FA f. ECU" og deretter velger du CHASSIS koden og så trykker du bare OK på valget av ECU da det ikke har noe å si hvilken ECU du leser ifra, akkurat som på samme måte som tidligere. Går alt fint og datamaskinen får kontakt med bilen igjen så vil du komme til samme vindu som tidligere, hvor det står CHASSIS koden på bilen din, VIN nummeret og Vehicle orderen. Får du opp alt dettet uten feilmeldinger, så trykker du på "Back".
7qryxpbjzvztaudbvvjc.jpg
5ezwusy81esfbgjo6uv9.jpg
au7t3i3h7bmc395wjrx5.jpg
x0w5nkrihmklb0itr7jv.jpg
ax6atydcountfh0bo8fh.jpg
vn2fsejz3e32ejg4hx05.jpg

18.
Da vil du komme til en identisk side som tidligere da vi leste fra modulen. Igjen skal vi kun jobbe med én modul og derfor trykker du på "Process ECU" og velger KOMBI modulen i listen som dukker opp og så trykker du OK. Etter at du har trykket OK vil du legge merket til at det dukker opp en ny boks, dette er fordi vi nå bruker en litt annen profil. Denne boksen trykker du bare OK på. Da vil du se at det kun står KOMBI under "get coded".
91b9riul74qx0wuhzoqv.jpg
7ipsfkh0pfx8d6pxi3l9.jpg
8n2umi2wh9sgsfdeqm9p.jpg
xmsp62l7g04warnv979v.jpg

19.
Nå som KOMBI står alene under "get coded" er det kun JOBNAME som vi må sørge for at er "SG_CODIEREN". Det står alltid der som default når man kommer til denne siden, men får å være sikker er det alltid greit å gå på "change job" og så velge SG_CODIEREN i listen over mulige jobber og så trykke OK kun for å være sikker på at riktig jobb blir utført.
5dns79n916hqhpvk8a09.jpg
fahar5wkja2w0leb0zgx.jpg

20.
Nå som riktig jobb er valgt og riktig modul er valgt som skal kodes. så kan du trykke på "Execute job". Da vil selve kodingen begynne. Nå er det også veldig viktig at tenningen er på slik at datamaskinen har kontakt med bilen under hele kodingen. Hjertet mitt dunket nesten ut av kroppen de første gangen jeg kodet får jeg var såå nervøs, så vær forberedt.. :) Men har kodet en god stund nå, og har alltid gått bra for meg, men selvfølgelig er det fortsatt litt nervepirrende. Akkurat som tidligere vil det stå "coding activ" mens kodingen foregår og vil endres til "coding ended" når kodingen er fullført. Mens man koder KOMBI modulen så vil det poppe opp en del lamper i instrumentpanelet og du vil høre at modulen "jobber". Har du noen feilmeldinger vil disse også poppe opp på nytt når man koder KOMBI modulen. Hver gang man koder vil også klokken i bilen resettes, så denne må stilles igjen på nytt etter at kodingen er ferdig. Når det står "coding ended" så kan du skru av tenningen, koble fra ledningen og skru av NCS EXPERT programmet.
1ts2rw6patpndy70olv3.jpg
rvhsl0sd50gcl31w0a8n.jpg
2wj9o1op6f7wan9eamm5.jpg
lbti61i02wwzwdgbbve9.jpg
itk8x8d6u73tswweoy78.jpg

21.
Etter at alt er koblet ifra, så kan du sette på tenningen igjen og trykke deg bortover i menyen med "BC" knappen på blinklys spaken helt til du kommer til det digitale speedometeret. Linjen starter med med en "V" og slutter med et tall og km/h bak tallet. V'en står for velocity som betyr fart. Du har nå velykket kodet Digitalt Speedometer i din BMW :D Start bilen, ta deg en tur og nyt ditt nye digitale speedometer! :)
ehnxdtuef0ecypx0rb5s.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott at du tar deg tid til å skrive slikt. :)

Kan forøvrig bekrefte at det er likt på e6x 5- og 6-serie også, med unntak av man må velge e60 istedenfor e89.

...men hvorfor har du tatt bilde av dataskjermen? :) Det finnes en knapp som heter "Print screen". :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott at du tar deg tid til å skrive slikt. :)

Kan forøvrig bekrefte at det er likt på e6x 5- og 6-serie også, med unntak av man må velge e60 istedenfor e89.

...men hvorfor har du tatt bilde av dataskjermen? :) Det finnes en knapp som heter "Print screen". :D

Da skal jeg oppdatere posten, å legge inn det! :) takk!

hehe jepp veit, men grunnen var rett og slett at å ta printscreen og så lime inn tok faktisk mye lenger tid enn å bare knipse i vei med mobilen fant jeg ut :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra DIY!:)

Den kabelen og softwaren du har linket til, fungerer ikke dette på E61 LCI? Ser det står at den støtter kun modeller opp til 03.07.

Hva kan man isåfall bruke til denne bilen?

Takk! :)

Nei så det jeg å nå!

Biler med obd2 opp til mars 2007 bruker vanlig K-CAN interface mens bilene etter 2007 krever et D-CAN interface.

Så da ville jeg anbefalt å kjøpt en ledning som denne for eksempel:

http://www.ebay.co.uk/itm/BMW-INPA-Ediabas-K-D-CAN-USB-Interface-OBD2-Diagnostic-Scanner-SSS-NCS-EXPERT-/300811788071?pt=Motors_Automotive_Tools&hash=item4609c79f27

Den skal fungere på biler etter mars 2007 siden den har D-CAN :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig fin og utdypende DIY! Lett å forstå selv for en som ikke har noe kunnskaper om koding :)

Dette skal jeg nok få til når programvare og kabel kommer i posten. Gleder meg!

Takk! :) Det er bra du syns, det var det som var målet! :) Å lage den lett for alle som vil prøve!

Det blir bra, skal prøve å lage guide til hvordan man koder E87 Facelift LCI Led (High) baklyktene på en Pre-Face E87 også! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig fin og utdypende DIY! Lett å forstå selv for en som ikke har noe kunnskaper om koding :)

Dette skal jeg nok få til når programvare og kabel kommer i posten. Gleder meg!

Takk! :) Det er bra du syns, det var det som var målet! :) Å lage den lett for alle som vil prøve!

Det blir bra, skal prøve å lage guide til hvordan man koder E87 Facelift LCI Led (High) baklyktene på en Pre-Face E87 også! :)

Det høres ut som en god ide :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...