Gå til innhold

Varmeapparat problemer BMW E39 523


Audun92
 Share

Anbefalte innlegg

Har problemer med mitt varmeapparat.Det funker som vanlig i en stund. Men jo mer jeg kjører så blir det plutselig kald luft selv om det er stilt inn på 22 grader. Det hjelper hvis jeg stiller inn på ca26 grader. Da funker den så og si normalt. Har sjekka kjølevæska. Alt er fint der. Kan det være varmeelemente som har blitt sliten? Motoren har rulla 210 k og bilen har rulla 317k.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Utetemp føler er defekt. Det blir vel gradvis men det skjer fort. Jævlig irriterende. Utetemp føler står normalt på -49 grader. Men kan plutselig finne på å hoppe opp på 49+. Kan det hende at siden det er automatisk annlegg, at den regulerer seg etter temperaturen som føleren viser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er utetemp-sensoren som gjør at du får disse problemene. Klimaanlegget bruker den som basis for å kompensere varmen innvendig i bilen, i tillegg til tempsensoren som står i panelet under klimaanlegget. Utetemp-sensoren står i lokali-skjermen foran høyre forhjul og blir lett skadet av isklumper og annet. Sensoren koster noen hundrelapper og BMW selger rep-kit til kontakt og ledning for småpenger, om selve kontakten ser skadet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nøyaktig samme problem akkurat nå. Utetempmåleren fungerer normalt, men "formotstanden" innvendig ved klimaanlegget er mistenkt synder. Det får cirka 30 minutter, så begynner det å blåse kaldt. Fikk ny motstand fra KOED i dag, og har tenkt å skifte nuh :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motstanden regulerer kun vifta og ikke varmen,men en fordel å bytte den før den svikter,den kan starte vifta med jevne mellomrom når bilen ikke er i bruk og tømme den for strøm,hjelper det ikke å bytte utetempmåler så sjekk at varmeventiler er i orden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motstanden regulerer kun vifta og ikke varmen,men en fordel å bytte den før den svikter,den kan starte vifta med jevne mellomrom når bilen ikke er i bruk og tømme den for strøm,hjelper det ikke å bytte utetempmåler så sjekk at varmeventiler er i orden.

Hmm.. I mitt tilfelle virker det å ha løst saken å bytte denne motstanden(jeg hadde dog ikke noe problem med utetempmåleren på forhånd), men jeg har overhodet ingen kompetanse på området, bare så det er nevnt. Om problemet skulle gjennoppstå for min del, kan jeg rapportere tilbake igjen om et par dager, da jeg skal kjøre en langtur på 20-25 mil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Troe det må være litt begrepsforvirring her. 1. Er det varme som mangler? 2. Er det vifte, altså luft, som mangler? Formotstanden har absolutt ingenting med varmen å gjøre. Det er bare en "dimmer" for vifta i forskjellige trinn. Uten formotstand skal i prinsippet en vifte gå på full fart, men være helt død på alle andre hastigheter. Dette var i gode, gamle dager. Hvordan et moderne klimaanlegg takler det vet jeg ikke helt.

Til trådstarter: jeg tør vedde på at den begynner å blåse kald luft når utetemp-sensoren viser pluss, og motsatt blåser det varmt når den viser kulde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...