Gå til innhold

BMW X1 20Da kjøpt.


Anbefalte innlegg

Velvel, det er den tiden igjen på "året", det kribler og klør, nei, ikke pga flatlus eller skabb - en "ny" BMW er på vei.

Et utradisjonelt valg.. For meg, og inntil for et par uker siden, utenkelig.

Jeg har kjørt en skikkelig grom 09' E61 i halvannet år, og for min del, har det vært en fantastisk flott bil, komfortseter (recliner) og el.bakluke sukk.

Men jeg savner X-drive.

Før mitt bekjentskap med E61 hadde jeg en prefacelift E83, og den kan man kalle mye rart, men vinterbil var det, man sitter høyt og fint, og det var vel egentlig det...en skikkelig gammel traktor egentlig.

Så har jeg egentlig kikket på E70, men den er litt dyr og er aldrende, E53 er morsom, men ennå eldre dessverre.

E83 har jeg hatt, og det er jo faktisk en E46 ifra 98'... Uaktuelt!

F25 har vokst på meg, og er fin, men koster som en E70, og det passer ikke mitt budsjett her nå.

I mitt hode var E84 en sær liten tass, men så prøvde jeg nå denne da, og behovet for stor dypvogn er vekk, barna sitter heller ikke lenger i enorme bakoverlente stoler.

Så til min forbauselse, X1 kunne gjøre jobben og kan fungere som en familiebørse for en familie på 4 - den er stor nok.

Noe av "hemmeligheten" er en ganske kort sittedyne bak, så barna sitter fint, er nok verre med voksne bak der, men akselavstanden er lik E90.

Riktignok trenger vi nok en skiboks til tur, så det må vi nok kjøpe, men den er langt mer sporty en F25 og andre høye "normale" SAV'er.

Moderne nok (E90 teknisk) driftsikker, og morsom.

Den er langt unna luksusen, kvaliteten og komforten i en 5 serie, men man setter seg inn, er kjappere og mer agil

Samtidig er den kompakt, så da valgte jeg X-line fremfor M pakke pga komforten.

Og nå er den altså på vei, satt en eminent mann på jobben, Bård jeg venter ;-)

Stikkord: X1 20d, Marrakeschbrun, Oyster interiør, sportseter, panorama, navi business and then some.

Bilder og utstyrsliste kommer om få dager.

Synspunkter og tanker er velkomne.

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tid for en update:

Bilen har ankommet, og første prøvetur er unnagjort.

Førsteinntrykk:

Kanonstilig farge (Marracesh), liten og agil, kjapp og kjørevillig, nærmere enn 3 serie enn en SUV.

Forslag til felger mottas med takk.

Specliste kommer også.

post-38418-0-00897000-1397146930_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter noen dager med E84 har jeg dannet meg noen tanker.

Jeg kommer ifra en stor og fin 5 serie (09 model 520dat)

Og Drivlinjen er mer polert i X1 enn i bilen jeg kommer ifra, til min store overraskelse, det er samme kasse og samme motor med likneffekt også.

Mindre motorstøy, mykere girskift, mer agil og mindre tidsforsinkelse ifht momentomformeren ved gasspådrag.

Det som forringer kjøreopplevelsen noe - er noen håpløse dekk, trappeslitt og slitne, mao støy og noe vibrering.

For det er betydelig mer dekkstøy i E84 enn i E61, som forventet.

Men at drivlinjen var forbedret og forfinet ifra en luksuriøs 5 serie til en enklere og billigere bil som X1 var noe overraskende.

Å komme ifra en stor, komfortabel og luksuriøs 5 serie til en mindre, enklere og mer simpel bil for en familie på 4 var en overgang.

Men vi trengte ikke bagasjeromplassen til en 5 serie lenger, barnevogna har minsten vokst ifra.

Og de enorme bakoverlente barnesetene er forkastet for mindre seter.

Og en annen faktor, sittedyna til 5 serien er 10-15 cm lenger enn hva tilfellet er i X1.

Noe som gjør at beina til barna går ned, og ikke ut og inn i sete foran.

Så i vårt tilfelle, mindre plass i en X1 til tross, barna sitter bedre her enn i E61, og plassen er bra nok.

Til tur og ferie, må vi basere oss på skiboks, så det ligger i bakhodet.

Å kjøre oppleves den mer som en E9* enn en SUV, engasjerende, sporty og morsom.

Fargen er morsom, og kler bilen svært godt (i mine øyne), er i tvil om jeg skal gå opp til 19".

Dette er en kort stutt bil, så foreløpig blir det noen fornuftige dekk til de eksisterende 18".

post-38418-0-78397300-1397677634_thumb.j

post-38418-0-28431800-1397677663_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med nok en ny bil. :)

 

Litt interessant at du sammenligner modeller som egentlig ikke er sammenlignbare, da de aller fleste kommer i famile-"situasjonen" du er i nå.

 

For min egen del har jeg samme syn på e84 som du beskriver helt først her, men bilene er absolutt pene, og spesielt i den fargen du har her, så det er kanskje på tide å bytte syn? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sammenlikner litt epler og pærer her.

Men i kategorien X-drive til <400k, er det kun E53, E83 og evt langmila 07 model av E70.

Man får også E9* og E6* også, men da snakker vi om lavere modeller og forrige generasjon (2008-09 modeller).

Jeg sier ikke at E84 passer alle, eller er enn luksuriøs, moderne konstruksjon med det nyeste av teknologi, eller er BMW sin fineste model, dette er i bunn og grunn en noe høyere E9*. Kanskje t.o.m noe mer praktisk ifht sin høyden.

Men sett imot f.eks E83 er den faktisk et reelt alternativ, noe jeg ikke hadde trodd før jeg begynte å kikke på den, eller prøvde den.

Den kan også dra 2 tonn.

Gratulerer med nok en ny bil. :)

 

Litt interessant at du sammenligner modeller som egentlig ikke er sammenlignbare, da de aller fleste kommer i famile-"situasjonen" du er i nå.

 

For min egen del har jeg samme syn på e84 som du beskriver helt først her, men bilene er absolutt pene, og spesielt i den fargen du har her, så det er kanskje på tide å bytte syn? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Et par ting som har skjedd.

Titan nyrer har kommet på, og noen nye dekk.

Var konservativ og behold de orginale 18", men tok å satt på nye sommerdekk, Nexen, 235x50x18 rundt baut.

Etter et par mil, er det mye mer komfort nå og null sporing, deilig å slippe det!

post-38418-0-19819000-1399055735_thumb.j

post-38418-0-76972100-1399055745_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er godbilen ja... hadde aldrig trodd at jeg skulle si brun er fin farge men på denne er det jo helt knall. Kjerringa har også lagt merke til den bilen din når du grisekjører forbi her :) Veldig enig med E.H.D over her meget pen fargekombo.

Syns du burde beholde de felgene du har nå jeg, ser bra ut det, også så deilig som du sier uten sporing.

 

Polering ja... Det skulle jeg også hatt veit jeg, mye vaskeriper osv på min. Vurderer og sette det vekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er godbilen ja... hadde aldrig trodd at jeg skulle si brun er fin farge men på denne er det jo helt knall. Kjerringa har også lagt merke til den bilen din når du grisekjører forbi her :) Veldig enig med E.H.D over her meget pen fargekombo.

Syns du burde beholde de felgene du har nå jeg, ser bra ut det, også så deilig som du sier uten sporing.

 

Polering ja... Det skulle jeg også hatt veit jeg, mye vaskeriper osv på min. Vurderer og sette det vekk.

 

Grisekjøring ja, X1 er ikke den du ligger bredt med tror jeg?!

Men jeg har nå ikke prøvd da...

Felgene står på, så får vi heller se hva som skjer med vinterfelg/dekk.

Designet kler bilen, og i mine øyne er det ikke kult å senke SUV'er og ha hysteriske store felger og dekk på disse, meningen med disse bilene blir da meningsløs, kanskje har det med alder og gjøre?

Overraskende over komforten med 18", Nexen er kanskje ikke Conti, men er mye komfort i disse og ingen sporing.

Så så langt fungerer det brillefint, Morten på DekkNorge visste hva han anbefalte, bra!

Får prøve å få til en polering av bilen før Nasjonaldagen, men må kanskje kjøpe med noen nye produkter.

 

 

Ellers så er dette spec listen:

 

Daten für die Fahrgestellnummer: WBAVP31080VK11903

Code Serienausstattung Standard Equipment

S520A Nebelscheinwerfer Fog lights

S548A Kilometertacho Kilometer-calibrated speedometer

S851A Sprachversion deutsch Language version German

Code Sonderausstattung Optional Equipment

S1CBA CO2 Umfang CO2 package

S1CDA Brake Energy Regeneration Brake Energy Regeneration

S205A Automatikgetriebe Automatic transmission

S216A Servolenkung-Servotronic HYDRO STEERING-SERVOTRONIC

S230A Zusatzumfang EU-spezifisch Extra package, EU-specific

S249A Multifunktion für Lenkrad Multifunction f steering wheel

S255A Sport-Lederlenkrad Airbag Sports leather steering wheel

S258A Bereifung mit Notlaufeigenschaften Tire with run-flat functionality

S2LHA BMW LM Rad Y-Speiche 322 BMW LA wheel Y Spoke 322

S3AGA Rückfahrkamera Reversing camera

S3ATA Dachreling Aluminium satiniert Roof rail, aluminum, satin finish

Modellbezeichnung X1 xDrive20d

Ausführung Europa

Typschlüssel VP31

E-Code E84

Karosserie Sports Activity Vehicle

Lenkung links

Türen 5

Motor N47 - 2,00l (130kW)

Antrieb Allrad

Getriebe automatisch

Außenfarbe Marrakeschbraun Metallic (B09)

Innenraum Leder Nevada/oyster M.ked.gelb/schw (LUDP)

Produktionsdatum 08.10.2009

Werk Leipzig

Daten für die Fahrgestellnummer: WBAVP31080VK11903

Code Sonderausstattung Optional Equipment

S3XLA X Line X Line

S402A Panoramadach elektrisch Electric panoramic roof

S413A Gepäckraumtrennnetz Trunk room net

S420A Abgedunkelte Verglasung Sun protection glazing

S428A Warndreieck und Verbandstasche Warning triangle and first aid kit

S431A Innenspiegel automatisch abblendend Interior mirror with automatic-dip

S481A Sportsitz Sports seat

S493A Ablagenpaket Storage compartment package

S494A Sitzheizung Fahrer/Beifahrer Seat heating driver/passenger

S4AEA Armauflage vorn verschiebbar Armrest front, retractable

S4CHA Edelholzausführung Fineline Wave Fine woodgrain version 'Fineline Wave'

S502A Scheinwerferreinigungsanlage Headlight cleaning system

S508A Park Distance Control (PDC) Park Distance Control (PDC)

S521A Regensensor Rain sensor

S522A Xenon-Licht Xenon Light

S534A Klimaautomatik Automatic air conditioning

S544A Geschwindigkeitsregelung mit Bremsfunkt. Cruise control with brake function

S606A Navigationssystem Business Navigation system Business

S612A BMW Assist BMW Assist

S615A Erweiterte BMW Online Information Expanded BMW Online Information

S616A BMW Online BMW Online

S633A Vorbereitung Handy Business Preparation, mobile phone, Business

S698A Area-Code 2 für DVD Area-Code 2 for DVD

S6AAA BMW TeleServices BMW TeleServices

S6ABA Steuerung Teleservices Control for Teleservices

S6FLA USB-/Audio-Schnittstelle USB/Audio interface

S6NFA Musik-Schnittstelle für Smartphone Music interface for Smartphone

S760A Hochglanz Shadow-Line High gloss shadow line

S775A Dachhimmel anthrazit Headlining anthracite

P7G8A DESIGN COOL ELEGANCE

P7HEA Connectivity Paket Connectivity Pack

S7SNA Navi Business/Handyvorber. Bluetooth Nav Business/cellph. prep. Bluetooth

Daten für die Fahrgestellnummer: WBAVP31080VK11903

Code Sonderausstattung Optional Equipment

L801A Länderausführung Deutschland National Version Germany

S840A Hochgeschwindigkeitsabstimmung High speed synchronisation

S863A Händlerverzeichnis Europa Retailer Directory Europe

S879A Bordliteratur deutsch On-board vehicle literature German

S8SCA Freischaltung Telematik länderspez. Telematics access request,country-spec.

S8SDA Unterfahrschutz Ländervarianten Skid plate national versions

S8SPA Steuerung COP Control unit COP

S8TKA Passiver Fussgängerschutz Passive pedestrian protection

S8V1A Hinweisschild Label

S999A Auftragssteuerung "HEA" Job order management "HEA"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin utstyrsliste det mr. Og ja helt enig med deg at det er meningsløst og senke og svææære hjul på den. Og ja har nok også noe med alder og gjøre.

Skal ikke senke min heller digg med litt fjæring og komfort.

Sent fra min GT-I9300 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin utstyrsliste det mr. Og ja helt enig med deg at det er meningsløst og senke og svææære hjul på den. Og ja har nok også noe med alder og gjøre.

Skal ikke senke min heller digg med litt fjæring og komfort.

Sent fra min GT-I9300 via Tapatalk

Tja, X1 er jo forrige generasjon, hentet ifra E9*, så ikke mye fancy high tech her.

Men de er ganske fri for barnesykdommer som følge av det.

Dessuten er X1 ganske nøktern utstyrt på bruktmarkedet, spesielt nedover i EU.

Mitt eksemplar er greit utstyrt, det er en no nonsense bil, er svært fornøyd med fargene dog.

Marrakesch gjør seg spesielt i sola, noe som minner meg på, jeg har ikke fått polert den før 17.5.

:-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Interessant!

 

Vurderer nå X1 opp mot Mazda CX-5, som er en sterk kandidat til ny bil hjemme.

Bagasjerommet i X1 er noe mindre på papiret, men spørsmålet er om det har noe å si i praksis. Om en uansett egentlig må ha skiboks.

 

Vi har 2 barn i barnesete og det med kortere sittepute bak var faktisk noe jeg ikke har tenkt over.

Gjort deg noen flere tanker etter litt bruk?

 

Dessverre er nye X3 for dyr fortsatt, og eldre X5, med 50/50 for at girkassa ryker er ikke så interessant det heller, selv om det EGENTLIG hadde vært stas.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...