Gå til innhold

DIY: Panoramatak vedlikehold og drenering


quandt1960
 Share

Anbefalte innlegg

På forespørsel fra et par stykk fra E90/91/92 tråden:

 

Lager en liten DIY for vedlikehold av pano"drama"tak, primært rettet mot E91 men siden designet er omtrentlig likt på alle BMW'r burde det dekke E61, E71 osv også. Gjerne kom med detaljerte beskrivelser/bilder på annet enn E61/E91 dere som kjører de bilene.

 

Panoramatakene til BMW er i utgangspunktet fra BMW sin side sagt å være vedlikeholdsfrie og service hos BMW har ingen punkter som omhandler sjekk av f.eks drenering til panoramatak. Det fikk jeg erfare nylig da jeg hadde min E91 på Vehicle Check service. BMW sa at det er ikke noe de kan gjøre noe jeg ikke aksepterte og mente var et elendig svar. Mange E61 eiere har nemlig fått en dyrekjøpt erfaring men lekkasje grunnet tett drenering og nylig også en F11 eier i Norge som måtte ut med over 50000 kroner for å fikse elektronikken på bilen da vannet hadde samlet seg i bunnen av baggasjerommet (hjulbrønn) der mye moduler befinner seg. Vann + elektroner = Død elektronikk. Da bilen var utenfor garantitiden dekket BMW i utgangspunktet ikke skadene. (F11 Kilde: Bladet Motor) 

 

Slik det er anbefalt med vedlikehold og pleie av BMW sine cabriotak anbefaler jeg også  jevnlig pleie av panoramatak. Det går utpå å sjekke at skinnene som taket sklir på er rene og godt smurte, at pakningene rundt tak og glass vaskes av med våt klut (sand samler seg her og får vann til å dryppe inn) og ikke minst sjekke at dreneringskanalene ikke er tett og klarer å frakte vann ut drenet.

 

FRAMME:

For å sjekke at dreneringen er ok kan en først begynne framme. Bilen bør være parkert på flat mark som når en peiler olje. Taket må åpnes helt tilbake slik at en kan stå med hver fot på hvert framsete. bruk en vannkane og hell vann i dreneringskanal (se bilde med pil). Få gjerne hjelp av en venn/inne til å se etter framme under bilen bak dekkene på E91. Observer også at vann renner ut av drenkanal og ikke samler seg mens du heller. Ikke hell for mye!

 

BAK:

Beveg deg på siden av taket ca. på midten. Åpne baggasjelokket og finn to svarte hull på hvert takhjørne sett inn mot bilen. Ved siden av skinnene mot takkant/rail hell litt vann mot enden av bilen. Observer at vannet sakte renner ut av dren og gjennom de to hullene på baggasjelokket oppe på hvert hjørne. Få en venn/inne til å observere at vannet renner ut.

 

En kan også bruke en tynn ledning hvis det er noe som har kilt seg i drenkanalen for å løsne det og evt. litt trykkluft.

 

post-62313-0-97115100-1396867308_thumb.j

 

post-62313-0-39829500-1396867476_thumb.j

 

post-62313-0-87630300-1396867491_thumb.p

 

Skal fikse litt mer på tråden med egne bilder når været blir litt bedre igjen. Skal foreta en rens, smøring og dreneringssjekk igjen på min.

Vær forsiktig med hvor mye vann du heller slik at du ikke heller over den øvre kanten på dreneringen i rammen til panoramataket. På eldre E91X er denne kanten lavere og det kom en utbedringen ved ca. LCI. Du gjør dette på eget ansvar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...
  • 1 year later...

Hei! har en knirkeyld i panorama-taket mitt nå, og mistenker at det er smøring som vil fjerne dette. Har hørt at man smøre silikon på gummilistene.. Stemmer dette? Har du noen tips til hvilken type smørning man kan bruke og hvordan jeg bør gå frem?

Har en E91 XD 2011-mod. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, MadMax! skrev:

Hei! har en knirkeyld i panorama-taket mitt nå, og mistenker at det er smøring som vil fjerne dette. Har hørt at man smøre silikon på gummilistene.. Stemmer dette? Har du noen tips til hvilken type smørning man kan bruke og hvordan jeg bør gå frem?

Har en E91 XD 2011-mod. 

Hei, taket kan justeres så om du hører mye knirking så er det viktig at det er gummiknirk og ikke noe annet. Hvis det er noe annet ville jeg sjekket hos BMW for sikkerhetsskyld. Hos meg eksploderte glasstaket en gang pga mye spenning i glass og ramme. Viktig at den er justert korrekt fordi det er en del bevegelse i karosseriet som ikke skal forplantes til glasset via kasseten.  

Du må ikke bruke silikon på BMW, du må bruke flour-basert Carbaflo KSP105 - delenummer 83230309627

Vask med en fuktig klut så ta et lag på med Carbaflo, koster 4-500kr men er verdt pengene. Du får bare mer knirk med silikon hvis du bruker det på gummi

https://www.fuchs.com/uk/en/special/product/product/14476-carbaflo-ksp-105/ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjelder dette stoffet til vanlige takluker også?  Jeg har en vanlig glassluke som jeg aldri åpner, fant ut at jeg skulle åpne å se etter en bilvask for ei stund siden og det endte med at den ikke ville lukke skikkelig. Fikk en feilmelding som vel betyr at motstanden var for stor og den er vel sikkert ment for å hindre at luka lukkes mens noen har hodet eller armen ut av luken. Uansett måtte vi være to for å stenge den, en som holdt på knappen og en som hjalp luke litt forbi det kritiske punktet. Etter dette har jeg aldri åpna den men har tenkt mange ganger på å rengjøre og smøre opp glideskinnene siden jeg antar det er problemet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Vil anta at det er gummiknirk ettersom det har kommet etter en lengre periode med finvær her i Oslo nå. tror derfor at det er gummien som har "tørket ut" som følge av mye kjøring i finvær med soltaket åpent. 

Hovr kjøper jeg produktet du linket til? Finner det ikke i noen nettbutikker..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen hadde i tillegg lik knirkelyd under forrige eier, og han fikk det smurt opp på verksted. Knirkingen var da borte i et års tid (frem til nå)

Endret av MadMax!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Hpi skrev:

Gjelder dette stoffet til vanlige takluker også?  Jeg har en vanlig glassluke som jeg aldri åpner, fant ut at jeg skulle åpne å se etter en bilvask for ei stund siden og det endte med at den ikke ville lukke skikkelig. Fikk en feilmelding som vel betyr at motstanden var for stor og den er vel sikkert ment for å hindre at luka lukkes mens noen har hodet eller armen ut av luken. Uansett måtte vi være to for å stenge den, en som holdt på knappen og en som hjalp luke litt forbi det kritiske punktet. Etter dette har jeg aldri åpna den men har tenkt mange ganger på å rengjøre og smøre opp glideskinnene siden jeg antar det er problemet. 

Ja, jeg bruker det til vår familiebil (Volvo) med takluke. Har brukt det på alle mine BMW'r. Før brukte jeg silikon men etter en prat med en dyktig BMW tekniker i 2011 har jeg brukt Carbaflo siden, BMW bruker det på verkstedene sine. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, ahj skrev:

Så det er en drenskanal foran og to bak? Hva burde man bruke for å smøre slik at taket går som det skal? 

Ja det er to drenskanaler framme og to bak, alle er veldig viktige. Det blir vanskelig for meg å forklare alle steder en skal smøre men generelt, alle gliflatene som er av metall samt litt inne i de bevegelige delene. Du ser hvordan taket sklir oppå skinnene. Til det har jeg brukt teflonbasert smøremiddel som tåler en del fukt (sykkelsmøring).

 

Har du en touring ville jeg minst en til to ganger i året også sjekket batteribrønnen da vann kan samle seg der om drenskanalene går tett. Da korroderer minuskabelen og det kan ødelegge så å si ALL elektronikk (moduler) ombord. Har sett to slike på BMW verksted til min store skrekk med skader for over 50000 spenn. Syns det er sprøtt det ikke er del av standardservicen å sjekke dreneringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...