Gå til innhold

E46 M3 rister kraftig under oppbremsing i høyere hastigheter


MariusRoren
 Share

Anbefalte innlegg

M3'n min har begynt å riste når jeg bremser i hastigheter 80-100+. Den slutter å riste om jeg bremser fryktelig hardt, men ved normal oppbremsing er det helt forferdelig. Kan ikke merke pulsing eller noe i lavere hastigheter. Er rattet som rister. Foringene foran var bra, men byttet til powerflex bare for å være sikker (og siden jeg ønsket det allikevel..) og bærekulene virker solide.. Er har skivene slått seg? Jeg har ikke rukket å kjøre veldig hard med denne ennå, så kan ikke skjønne at de skal ha slått seg med den kjøringen jeg har gjort med den.. Noen som har tanker..? Har fundert på om det kan ha vært noe drit imellom skiver og nav da de ble byttet av tidligere eier(e), da de virket nesten nye da jeg overtok bilen. Men det har kommet ganske plutselig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm.. Veldig usikker da det virker som at det ikke skjer før jeg har bremset et par ganger at det må bli varmt før det rister. Hadde det vært skivene hadde det vel ristet fra første stund.. Kan det være hjullagrene? Har ikke noe ulyd/slark i dem.. Skikkelig irriterende da jeg har ønske om å bytte til andre bremser senere.. Noen i nærheten av Horten som har noe man kan måle kast i skivene, eventuelt vet hva som er stort avvik..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurat samme problem på min 3.2! Merker det veldig skjeldent på vanlig veikjøring med mindre det er skikkelig varmt ute, og litt aktiv kjøring.

På bane kommer det etter noen runder.  Jeg har en liten mistanke at om det er skivene, siden dette er "flytendes" skiver som skal utvide seg når de blir varme, for økt trykk mot klossene.  Fint om noen andre enn meg bekrefter dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg testet denne "rebedding" prosedyren. Den ser ut til å ha hjulpet. Det vibrerer fortsatt litt, men det er nok et resultat av det er første gang jeg gjør det. Det legger seg visstnok alltid et belegg på skivene fra klossene. Noen ganger kan dette legge seg ujevnt og man får en hi-spot, ifølge den siden jeg leste på. Stop-tech har en forklaring på dette. Jeg burde tydeligvis skaffe noen heftige banebelegg som jeg bruker kun for å "skrape" av med og som jeg eventuelt bruker på bane. Om man veksler mellom to sett klosser på bane og vanlig kjøring anbefales det og kjøre hjem fra bane med samme klosser og bytte hjemme. Da sliter disse klossene av sitt eget belegg før du "rebedder" de vanlige klossene. Var mye nyttig info for en grønskolling som meg på den siden. Prøve dette du også! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde samme problemet på min etter jeg byttet til nye klosser!

Løsningen min var også å ta en "rebedding", bremset bremsene grisevarme flere ganger, lot de avkjøle seg, og så bremset de grisevarme igjen. 

Dette løste problemet på min bil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

M3'n min har begynt å riste når jeg bremser i hastigheter 80-100+. Den slutter å riste om jeg bremser fryktelig hardt, men ved normal oppbremsing er det helt forferdelig. Kan ikke merke pulsing eller noe i lavere hastigheter. Er rattet som rister. Foringene foran var bra, men byttet til powerflex bare for å være sikker (og siden jeg ønsket det allikevel..) og bærekulene virker solide.. Er har skivene slått seg? Jeg har ikke rukket å kjøre veldig hard med denne ennå, så kan ikke skjønne at de skal ha slått seg med den kjøringen jeg har gjort med den.. Noen som har tanker..? Har fundert på om det kan ha vært noe drit imellom skiver og nav da de ble byttet av tidligere eier(e), da de virket nesten nye da jeg overtok bilen. Men det har kommet ganske plutselig..

Har du sjekket bremsekaipperne om stemplene går "lett"?

Hadde samme på min E38, og der gikk det ene steplet på venstre kalipper veldig tregt noe som resulterte i at bremseskiva ble dyttet skjev.

Det var en støvhette som var sprukket og endel irr på stemplet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ristingen er så si borte nå.. :)

 

Måten jeg gjorde det på var som Kenneth over her skrev. Jeg kjørte opp i 120km/t, bremset så hardt jeg kunne (UTEN at abs slår inn eller at hjulet låser seg) ned til 20 km/t. Så gasset jeg rett opp i 120 og bremset ned til 20. Dette gjorde jeg 8 ganger før jeg tok en 10 min pause hvor jeg kjørte uten å berøre bremsen i det hele tatt, så gjorde jeg samme prosedyre en gang til før ny pause, så en gang til. Fan en laaaaang strekke hvor det er rundkjøringer i begge ender hvor det ikke finnes traffikk.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Tror jeg må få meg klosser bedre tilpasset min kjørestil.. :P

Edit: Sammenliknet med annet jeg har funnet, så er dette ujevnt bremsebelegg..

Men det som er rart er mønsteret og at det kun er halve skiven..

Endret av ///MariusR
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg må få meg klosser bedre tilpasset min kjørestil.. :P

Edit: Sammenliknet med annet jeg har funnet, så er dette ujevnt bremsebelegg..

Men det som er rart er mønsteret og at det kun er halve skiven..

Merkelig, jeg har også en "frisk" kjørestil og originale klosser, dette skjer ikke hos meg..

Tror jeg ville prøvd med nye klosser om jeg var deg.

Min sliter også klosser fortere enn "normale" biler, tror dette er normalt hehe :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...