Gå til innhold

Min første bil (bmw)?


ssabidaa
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer nå å kjøpe min første bil. Det største hinderet er lommeboken og det faktum at det mest krevende jeg har gjort så langt er å bytte dekk - unde tilsyn. Nå skal jeg jobbe i et år og tenkte at dette er en fin anledning til å pusle litt med biler, så har jeg noe å bruke dagene på og forhåpentligvis vil jeg lære mye. I tillegg vet jeg ikke når jeg vil få så god tid som jeg har nå til å dyrke bil-interessen. med studier blir det nok dårligere råd og mindre tid. 

Bilene jeg har tittet på så langt er e46 1,9l,  e39 520/523i og 316i compact. Sistnevnte fordi den vil være billigere i drift. Men etter å ha snust rundt på finn har jeg sett at compactene er priset relativt høyt. Noen er til og med dyrere enn ganske godt bevarte e39-er med lite utstyr. En compact vil kun vurderes dersom jeg finner noen som er villige til å selge den en del billigere enn de andre. Selvom jeg liker den lille, litt sære, bilen.

Kravene jeg har er at bilene må ha manuell girkasse og være sedan/coupe. At de ikke er veldig godt utstyrt er ikke noe provlemproblem. De må imidlertid være godt behandlet, i god stand (selvfølgelig eu-godkjent) og slitedeler bør være byttet. 

budsjettet er på ca. 20.000 til den prisen har jeg funnet frem disse bilene. 

e39http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=50180808&searchclickthrough=true

       - http://bimmers.no/topic/786544-ryddig-523i-mmanuell-selges/

 

e46http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=50223445

 

e36 compacthttp://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=50229172

Hva tenker dere? Har dere noen anbefalninger eller råd å komme med hadde jeg satt stor pris på det! Ingenting er for dumt å forklare eller nevne til meg. Ting dere kanskje tar for gitt er informasjon jeg finner stor verdi i. Bilen som gir mest pengene tenker jeg er e39-en, men jeg frykter at disse vil bli for dyre å eie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vurderer 523i med manuell, burde ikke de andre vært et alternativ :P De er ganske så kjedelige i forhold. 

Her får du en harmonisk motor, med helt kurant effekt og god komfort. Fin oppskrift på kjøreglede. 

 

Har kjørt alle bilene du har listet opp her, om det har noe å si. Har også kjørt 525 og 528, og 523 er ikke så mye merkbart unna. 

Hvis du liker antydninger til ytelser, vil ikke de andre gi deg en like god kjøreglede. Har aldri eid 316 (unntatt en til ombygging) og 318, men har kjørt dem masse, hentet rundt om i landet for familie/venner og gjerne lånt dem til tider. Jeg synes hvert fall de er helt forferdelig trist. Selv med bånn pinne, konstant, er det ingenting som skjer. De får deg fra a-b, med gode kjøreegenskaper, men der slutter det for min del. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

av de 3 valgene du har satt opp her hadde jeg gått for e39en. virker som den er i bra stand til prisen. at du ikke får kjøreglede av og eie en 1,9 liter er tull. hadde ikke vert mange bmwer på veiene vis det ikke var noe kjøreglede i en mindre motor. 

så hadde sitt på både på e39en og e46en. ingen av de er noen racing bil og ikke skal du over 110 uansett eller har de økt det til 120? husker ikke.  

har selv eiet en e39 523 fra 97. en veldig god bil med gode kjøre egenskaper. byttet ikke en eneste ting utenom olje tror jeg. men motoren tikket noe helt sykt hehe.

så se etter rust på bakluken jekkefester dører panser. test om klima funker alle hastigheter. vinduer alle dører.

 

er ikke feil og kjøpe en e34 heller. men få i god stand fortiden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vurderer 523i med manuell, burde ikke de andre vært et alternativ :P De er ganske så kjedelige i forhold. 

Her får du en harmonisk motor, med helt kurant effekt og god komfort. Fin oppskrift på kjøreglede. 

 

Har kjørt alle bilene du har listet opp her, om det har noe å si. Har også kjørt 525 og 528, og 523 er ikke så mye merkbart unna. 

Hvis du liker antydninger til ytelser, vil ikke de andre gi deg en like god kjøreglede. Har aldri eid 316 (unntatt en til ombygging) og 318, men har kjørt dem masse, hentet rundt om i landet for familie/venner og gjerne lånt dem til tider. Jeg synes hvert fall de er helt forferdelig trist. Selv med bånn pinne, konstant, er det ingenting som skjer. De får deg fra a-b, med gode kjøreegenskaper, men der slutter det for min del. 

E39-ene er for å helt ærlige litt over budsjettet mitt så der blir jeg nødt til å komme til enighet med selger. 2,5l r6 skremmer meg med tanke på forbruk. Samtidig som jeg regner med at den vil bli dyrere å forsikre. Dessuten har den også en litt høy kilomterstand, men det bør jo ikke være noe problem dersom bilen er godt behandlet. Det ser også ut som eier har byttet ut de fleste slitedeler. 

e46 med 1,9l tror jeg vil være morsom nok som førstebil. Den er ikke noe fartsvidunder, men gode kjøre egenskaper har den. Det kan jo også sies om e36-en. Sammenlignet med e39-ene vil de kanskje også ha et snillere forbruk og være vesentlig billigere å forsikre? 

 

e36-en har jeg tatt med fordi den er billigere og har småplukk. Jeg ønsker meg jo en bil jeg kan pusle litt med slik at jeg kan lære litt. Og dersom jeg kan få den enda litt billigere enn hva den er lagt ut for kan jeg kjøpe bilen, og delene, uten å bruke så mye penger. Jeg har kjørt en e36 compact som vi hadde i et par måneder. Bilen hadde bl.a. en støtdemper som som måtte byttes, men jeg må si jeg trivdes godt i bilen de få gangene jeg kjørte den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

av de 3 valgene du har satt opp her hadde jeg gått for e39en. virker som den er i bra stand til prisen. at du ikke får kjøreglede av og eie en 1,9 liter er tull. hadde ikke vert mange bmwer på veiene vis det ikke var noe kjøreglede i en mindre motor. 

så hadde sitt på både på e39en og e46en. ingen av de er noen racing bil og ikke skal du over 110 uansett eller har de økt det til 120? husker ikke.  

har selv eiet en e39 523 fra 97. en veldig god bil med gode kjøre egenskaper. byttet ikke en eneste ting utenom olje tror jeg. men motoren tikket noe helt sykt hehe.

så se etter rust på bakluken jekkefester dører panser. test om klima funker alle hastigheter. vinduer alle dører.

 

er ikke feil og kjøpe en e34 heller. men få i god stand fortiden. 

E34 har jeg ikke vurdert for å være helt ærlig.. Dersom jeg skal kjøpe en 5-serie kan jeg ikek se for meg at det blir noe annet enn e39. Ser ut som ingen er særlig begeistret for E36 compact  8-[..

 

Hva synes du om forbruket på 523-en du hadde? Og hvor lenge eide du bilen eller ca. hvor mange kilometer tilbakela du i bilen? 

 

Takk for gode tips til hva jeg bør sjekke. Det beste hadde vært å en NAF-test, men det blir kanskje litt unøvdendig på en bil for 20.000-25.000?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

523i er ikke akkurat drivstoffgjerrig på småkjøring, men på langkjøring kan du få den ned til 0.7-0.8 uten problemer. 

 

Kan fort bli mye rust på disse bilene. Les her: http://www.autopower.se/Guider/Begagnatguiden/E39/

Rust er jeg litt redd for, særlig siden vi ikke har noen garasje bilen kan hvile seg i om vinteren.. Men med ukentlige vask og behandling med passende produkter bør det vel gå bra dersom jeg ikke bruker bilen mye og har den tildekket med presenning?

 

Jeg skal huske på disse svake punktene når jeg kontakter evt. selgere (:.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg snakket med han som selger e36 compact:

Han bor 5-10 minutter unna meg og bilen har vært eid av lillbroren hans i ett år, før det var den eid av en eldre mann. Han har foreløpig ikke noe svar på antall eiere. 

Det som er av plukk på bilen er: 

  • venstre dør kan låses igjen, men ikke låses opp ved bruk av nøkkel
  • vinduet på den samme døren går ikke opp (han sa noe om at vindus-motoren var svak)
  • bensin-viseren hopper opp og ned (han har byttet sikring, men dette hjalp ikke)
  • termostat må byttes
  • clutchen viser tegn på å være slitt, men den kan i følge han gå langt. Han sa også at han hører lyd fra clutch-lageret når en fører clutchen tilbake til standard stilling (etter at man har satt inn giret og beveger foten av pedalen, mot seg selv)

Ellers har bilen ikke noe rust, annet enn noen bobler rundt fronten. Jeg takket ham for samtalen og sa jeg skulle tenke på hva jeg nettopp hadde fått høre og evt. kontakte ham senere. 

På døren regner jeg med det er snakk om bytting av låser og dette koster vel noen tusen. Clutchen er også noe som må byttes av en som kan det.. Men hva med de andre feilene: er dette et fint nybegynner-prosjekt? 

Ellers regner jeg med at bilen har fått litt juling det siste året og blitt kjørt hardt. Jeg spurte ham ikke noe om motor/girkasse. Bilen har ikke service-hefte og må også EU-godkjennes neste år. 

Sammenlignet med de andre bilene kommer denne klart dårligst ut, men kanskje kan den være et fint prosjekt om prisen er riktig? Hva synes dere? Hva bør jeg evt. spørre om ved en ny telefonsamtale, hva bør jeg passe på ved prøvekjøring og hvilken pris hadde vært "riktig" for denne bilen? 

Eller burde jeg egentlig bare glemme den og i første rekke konsentrere meg om e46-en/e39-ene jeg har funnet? Disse har fult utfylte service-hefter (ikke 523) og ser ut til å være i bedre stand. E39-ene har også fått mange slitedeler byttet. Men en billig bil med småplukk er som sagt interessant da jeg ønsker å lære og ikke betale alleverdens i forsikring.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

e39 er ikke så veldig billig å forsikre.

 

drit i den e36en, kan fort bli dyrt om du skal fikse alt som er feil.

Jeg kan kanskje komme med et lavt bud? Den er lagt ut til 15.000 - hva om jeg byr 9.000-10.000? Da har jeg omkring 10.000 til overs jeg kan bruke på deler.

Jeg skal prøve å ordne et møte med e46-en i morgen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

e39en(523 og 520 samme forbruk) jeg hadde brukte fra 0.7-0.8 på langkjøring. og rett over literen på by. kjørte vel bilen 27 000 tror jeg. eneste som skjedde var at den ene kjøleslangen sprakk så jeg måtte kappe av 2 cm og montere den på igjen samt lufte kjøle systemet. utenom det byttet jeg ingenting.

 

E36 compact tror jeg du bare kan glemme. får ikke med deg noe ting i en så liten bil. 

er redd du kommer til og møte på mye problemer med den bilen. alle små ting blir ofte store problemer og dyrt. som tar søvnen  fra deg^^

 

naf test er penger ut vinduet spør du meg. tok nettopp naf test selv. og de fant ikke ut at motoren min kokte over en gang.

få med deg noen som har handlet mange bruktbiler før. eller noen med litt erfaring på bil. du må aldri kjøpe en bil som har vinterdekk om sommeren. med mindre du får prøve bilen med sommerdekk på. vis ikke du får det. da skjuler eier mange utslitte slite deler under med dette trikset.

litt rust er som regel mye rust. gå alltid ut ifra det. bil til 20 000 der er du alltid mye og ta tak i. men det finner du ut etter noen tusen km med bilen. :)

 

forsikring tror jeg du kommer billigst ut med e46en. ikke en typisk ungdomsbil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar  :) .

Jeg prøvde e36. Det var litt småplukk på bilen og den ristet en smule ved høye hastigheter og bremsene var dårlig og den mptte til EU-kontroll allerede neste år..Dessuten var det ikke han som hadde skrevet annonsen på Finn og det hadde opstått en liten missforståelse og prisen han ville ha var 25.000, ikke 15.000. Jeg var i utgangspunktet lite villig til å gi 15.000, så det blir nok ikke noe kjøp der. 

Jeg setter utrolig stor pris på erfaringer og tips! Det om sommerdekk og vinterdekk visste jeg ikke.. 

Om jeg kommer meg til Oslo før 21.00 skal jeg sjekke en e46. Den er billigere enn e36-en, har mer utstyr og ser ut til å være i noe bedre form. Kanskje den blir litt mer interessant.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå følte jeg meg nesten litt lurt.. Jeg forlot familieselskapet for å ta titt på denne e46-en. Jeg hadde en telefonsamtale og han sa det var bittelitt overflate rust på bilen ("bare noen bobler i lakken"). Bilen kjørte også fint og motor og girkasse var i god stand. 

Så jeg tok meg fri fra selskapet for å se på bilen. Det første jeg la merket til var rusten. Bilen hadde flere rustflekker rundt om og det var slettes ikke snakk om "små bobler i lakken". Her snakker vi om dype lag med rust som har vært der i noen år. Da jeg startet bilen lyste det opp 4-5 varsellamper og motoren hørtes ikke frisk ut. Bilen ristet ved bremsing og girspaken var veldig løs. Klima-anlegget virket heller ikke og bilen var bare forferdelig å kjøre. 

Det som irriterer meg litt er at at jeg spurte ham om alt sammen og det inntrykket han gav på telefon var at dette var et kupp og at bilen var i meget god stand. Jeg synes synd på han som kommer fra Haugesund for å se på denne i helgen..

e36 compact-en jeg så på tidligere i dag var MYE bedre. Tross alt småplukk og noen slitte deler var den fin i lakken og god å kjøre.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Desverre er alt med automat uaktuelt. Denne har jeg imidlertidig allerede lagret på finn. E34-en så veldig fin ut, men e39-en er en av favorittbilene mine og egentlig den jeg aller mest ønsker å ha som førstebil. 

Men siden jeg lagde denne tråden har jeg egnetlig tenkt litt og funnet ut at jeg ikke skal kjøpe bil på nåværende tidspunkt allikevel. Det er andre ting jeg må prioritere først  :sad: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...