Gå til innhold

Kjøpe første BMW


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har nå kommet til konklusjonen at jeg ønsker å selge Volvoen jeg eier idag og kjøpe meg en BMW som kan gi meg mer kjøreglede, 

Idag eier jeg en Volvo V50 2005 modell 1.8l 125hk bensin som har en verdi omlag på 80.000kr, dette blir da og makskapitalet mitt og da ser jeg helst at mesteparten av kriteriene er oppfylt. Må si at dette er en gørr kjedelig bil å kjøre og på langturer må jeg som regel ta flere pauser ut av kjedsomhet og trøtthet av å bare stirre på veien. 

 

Jeg er ikke veldig kjent med kjøp av BMW men jeg vet at motorer over 2L er umenneskelige å forsikre på mine 20% selv om jeg ønsker en 328 (original eller ombygget) så jeg har sett for det meste på 320 coupe modellene. Liker helst E46 modellene men noen E36er er også veldig fine når pyntet på litt. 

 

Hva her inne anbefaler folk for en 23 år gammel mann som er veldig glad i å kjøre bil med et kapital på rundt 80.000kr og helst med en forsikring som lar meg kjøpe mat. Noe spesielt man helst må se etter? NAF teste bilen(e) før kjøp eller sende den til et BMW merkeverksted for en full sjekk?

 

Topp kriterier er en god og sprek motor og selvfølgelig god teknisk stand. lite/ingen rust, sort skinn interiør med sportseter, Vader seter er STOR pluss sammen med andre M3 godsaker. Multi funkjsons ratt er greit og aller helst manuell gir, M3 fanger er og en stor pluss. 

 

Takker for alle innspill! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett gamle femmere som har gått 600k+ her på forumet, og som går som ei klokke fortsatt :P. Men 300k er i mine egne øyne ikke sååå langt for en 320, hvis de forrige eierne har tatt vare på den godt. Sett fine biler som gått over 300k, men har også sett biler som akkurat har bikket 200k som var helt forferdigelige... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant sant, har sett rundt 130-210k området akkurat nå, vurderer å ta en naf sjekk når jeg finner den rette før jeg kjøper for å være litt på den sikre siden. Er virkelig ikke mye av en teknisk eller BMW ekspert :P 

 

Så får vi se om det blir en 320 eller 520 om ikke større motorer også, merker det minker med 320 coupe her til lands og mange har er interiør jeg virkelig ikke vil ha :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morn, og velkommen til bimmers forumet! :) Blir et langt svar, so bear with me ;)

 

Ser at du er på utkikk etter enten en e36 eller e46. Både e36 og e46 er gode og solide biler, men siden de begynner å bli gamle hender det at ting bør byttes. Jeg har eid flere e36er og e46er samt skrudd masse på disse bilene gjennom åra, så jeg kan si at jeg kan en del om disse bilene nå hehe :P. Her har du ihvertfall noen av de viktigste punktene du bør gå gjennom:

 

- Pass opp for rust rundt skjørt, kanaler, hjulbuer og bagasjerom (Ganske vanlig å finne rust på e36 grunnet gamle biler)

 

- Sjekk om motoren går jevn, og at du ikke hører tikkelyder fra motorrommet. Sjekk om det ikke tikker fra vanos på kaldstart. 

Slik ser vanos ut. Vanosen er lokalisert på samme sted som vist på bilde både på e36 og e46 :).

post-68842-0-93426400-1406655385_thumb.j

 

 

- Sjekk om det ryker fra eksosen mens motoren er varm. Sjekk om det kommer røyk fra eksosen ved pådrag.

 

- Se etter lekkasjer i mottorrommet (Svetting er ikke uvanlig, men lurt å være obs) En god ide er å tørke av alt før du kjører, og se om det har oppstått lekkasje etter kjøreturen.

 

- Jekk opp bilen (eller få den opp på bukk) og sjekk for slakk i forstilling. Bærearmer, kuler og alt det der er ikke kjempe dyrt å fikse, men er greit å sjekke om det er i orden! :)

 

- Sjekk for sprekker i subframe. På alle bilene jeg har hatt har dette vært i orden, men lurt å sjekke om subframen er i orden. Nå er ikke subframe sprekker super vanlig, men det er ikke helt uvanlig heller :P.  Å fikse subframe er no dritt og ikke minst dyrt.  

Du legger merke til om det er ødelagt subframe på flere måter. Noen av metodene jeg bruker er: Kjør over fartshumper, akselerere fort fra stillestående, gi på i svinger eller sving fort fra høyre til venstre (uten å miste kontroll selvfølgelig :P). Om du hører "klunk", "klikk" eller skrape/gnisse lyder fra baksetene ville jeg styrt unna :). Det beste er selvfølgelig å ha bilen opp på bukker, og sjekke nøye om du finner sprekker. Sprekkene finner du i bakstillingen.

Legger til et youtube klipp så du vet hva jeg snakker om :)

 

- Om bilen er senka, pass på at alt er godkjent i vognkortet og at det følger med TUV papirer (!!!). Har du ikke godkjent senkesett i vognkortet får du 2er feil på EU kontrollen (nye regler pr 01.01.14)

 

Alt jeg har nevnt over er veldig basic, men er flott å sjekke om at alle disse punktene er Ok om du er på utkikk etter en bil du ikke vil skru så mye på ;).  Alt over kan selvfølgelig byttes, men det kan koste litt :).

 

Som nevnt er disse bilene gamle, så du må regne med å bytte et eller annet. Om du har ca 80.000 vil jeg anbefale deg å gå for en bil til 50-60 tusen, og heller ha litt igjen til bytting av slitedeler osv. Du finner masse gromme e36er med store motorer og M styling til den prisen. Om du vil ha en e46 med stor motor, kule felger, m-styling, skinninteriør, multiratt osv vil jeg anbefale deg å gå opp i pris (ca 100-150 tusen). De aller fleste e46er i prisklassen 40-60 tusen mangler ALLTID et eller annet :P. Har den Mstyling så har den ikke skinninteriør, og motsatt :P. Jeg har følgt nøye med på e46 (spesielt 320i) markedet på finn i et par år nå, og av erfaring vil jeg si at det er vanskelig å finne en "komplett" e46 til 50.000 :P. Og en ting til! Går du for en e46 vil jeg anbefale å gå for en med større motor. Dette fordi e46 er en tyngre bil enn e36, en 320i vil derfor føles jævlig slapp :P. Jeg har (dessverre) en 320i med 2,0 150hk. Den eneste grunnen til at jeg fortsatt har bilen er fordi den er fin å se på, og at jeg ikke trenger mer enn 150hk siden jeg bor i Oslo :). Vil anbefale å gå for 320 med 2,2 170hk og oppover. 

 

Videre vil jeg anbefale deg å gå for en bil med rekkesekser (altså 320i og oppover på e36 og e46). Selv om disse er dyrere å forsikre, og bruker noe mer bensin, så vil du få en motor som tåler ekstrem juling... så lenge alt av væsker osv er på vanlig driftstemperatur :). En motor med jevn service er selvfølgelig en STOR fordel. Bmw motorer tåler overraskende mye, og kan kjøre kjempe langt så lenge alt er tatt vare på.  Har sett flere Bmwer som har passert 500.000 km :)

 

Den eneste ulempen med  gode og spreke motorer er at dem dessverre er dyre å forsikre for en 23 åring med 20% bonus (avhenger selvfølgelig av hvor du bor og alt det der.) Om differansen mellom delkasko (eller kasko) og ansvar er ENORM kan du fint leve med ansvar forsikring ;). Selv er jeg 21 år og har bilen på pappa. Bilen min er skikkelig påkostet, og å rulle rundt med ansvar/delkasko tør jeg ikke :P Derfor har jeg fullkasko, men på pappa sitt navn. 

Et godt tips er å spørre foreldrene dine om å ta forsikringen på dem (hvis du ikke får en god deal fra forsikringsselskapet), og betale forsikringsbeløpet til foreldrene :)

Et annet godt tips er å høre med så mange forsikringsselskaper du kan, sett dem opp mot hverandre, og gå for den billigste. Veldig basic dette her, men greit å nevne :).

 

 

 

Jeg eier per dags dato en e46 320i coupe (2,0 150hk <-- rekkesekser) i snart 2 år. Kjøpte den med 153.000 på telleren, nå har den snart passert 185.000. I mitt eie har jeg aldri hatt feil med verken motor eller girkasse (bank i bordet). Det samme gjelder alle tidligere bmwer jeg har eid.

Den eneste "dyre" delen jeg har byttet på min nåværende bmw er diffen (ødelagt pga aldri skiftet diff olje - Lurt å skifte diff og girkasse olje!)

Jeg har heldigvis brukt svært lite penger på triste verkstedkostnader, men MASSE penger på oppgraderinger og annet moro :P.

 

Om du har flere spørsmål er det bare å spørre i vei! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, takker for mye og vell utfylt informasjon! 

 

Det er klart at E46en er den som trekker mest, spesielt senket med 19" felger og M fangeren. Skjønner godt hva du mener med det å finne den "perfekt" E46 med alt man ønsker, har selv sett over det hele Norske markedet og det tyske og har så langt funnet en med alt jeg ønsker utenom multifunksjonssratt. 

 

Pris messig tror jeg at jeg har maksen på 65-70.000kr avhengig av hvor lyst jeg har på bilen, tenker jeg heller tar et "pynte prosjekt" enn en bil som har det meste jeg ønsker av styling og utseenede men mangler på "Holdbarheten". Tenker jeg ser etter en bil med interiørfargen, lakk fargen, girkassen og 2.2l motorene og oppover, resten er veldig enkelt å gjøre noe med over tid :) 

 

Må si jeg har blir relativt "starstruck" av E46 M3 looken med den mørkeblå metallic eller blå lakken, all black metallic(skikkelig røff lavprofil) og gray BMW metallic med carbon panser(grom mustangish utseneede) på disse bilene så er nok en av disse lookene jeg vil fokusere rundt på for min del.

 

Vil du tro at en NAF test er nødvendig om jeg tar de sjekkene du har listet opp? det er noen lapper kastet ut av vinduet, så sant ingenting går galt som man kunne hindret. 

 

Det mest idellet hadde vært å funnet en med lav km.sand, god historikk og god vedlikeholdt motor til 55-60.000kr, dette gjør at jeg har et godt start kapital da det nok ryker 10.000kr+ den første uken i deler som M fanger og 19" felger og senkesett x) 

 

Med forsikringen vet jeg ikke om jeg vil sette min bil på min far sitt navn, jeg mener det er bedre å bygge min egen prosent fra dag 1 og bare bite i det sure eple i starten.Litt kjipt om noe skulle skje på begge sider av saken uansett. Delkasko derimot på en BMW tror jeg ikke er aktuelt da jeg er rundt 18-20.000kr i året mens ansvar er på 8-10.000kr. Har delskasko idag på volvoen og det koster meg 670kr mnd per idag. 

 

Kortstokk: Stemmer det med å bytte selskap hver 6 mnd? hvorfor er det slikt og er dette kun med BMW eller generelt sett? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du er 23 år så forsikrer du deg med ett selskap som regner deg som voksen og ikke som en del av ungdomsgruppa fra 18 til 23 eller 24 år avhengig av selskap. Når du er så pass gammel blir det ikke spessielt dyrt uansett.

 

Jeg veit ikke hvor du har sjekka forsikring, men ingen seriøse selskaper opererer med 10k i ansvar og 18-20k i delkasko. Delkasko ligger somregel 10-15% over ansvarsforsikringen, og det har egentlig ingenting med alder. (Hovudsaklig brann og tyveri)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, takker for mye og vell utfylt informasjon! 

 

Det er klart at E46en er den som trekker mest, spesielt senket med 19" felger og M fangeren. Skjønner godt hva du mener med det å finne den "perfekt" E46 med alt man ønsker, har selv sett over det hele Norske markedet og det tyske og har så langt funnet en med alt jeg ønsker utenom multifunksjonssratt. 

 

Pris messig tror jeg at jeg har maksen på 65-70.000kr avhengig av hvor lyst jeg har på bilen, tenker jeg heller tar et "pynte prosjekt" enn en bil som har det meste jeg ønsker av styling og utseenede men mangler på "Holdbarheten". Tenker jeg ser etter en bil med interiørfargen, lakk fargen, girkassen og 2.2l motorene og oppover, resten er veldig enkelt å gjøre noe med over tid :)

 

Må si jeg har blir relativt "starstruck" av E46 M3 looken med den mørkeblå metallic eller blå lakken, all black metallic(skikkelig røff lavprofil) og gray BMW metallic med carbon panser(grom mustangish utseneede) på disse bilene så er nok en av disse lookene jeg vil fokusere rundt på for min del.

 

Vil du tro at en NAF test er nødvendig om jeg tar de sjekkene du har listet opp? det er noen lapper kastet ut av vinduet, så sant ingenting går galt som man kunne hindret. 

 

Det mest idellet hadde vært å funnet en med lav km.sand, god historikk og god vedlikeholdt motor til 55-60.000kr, dette gjør at jeg har et godt start kapital da det nok ryker 10.000kr+ den første uken i deler som M fanger og 19" felger og senkesett x) 

 

Med forsikringen vet jeg ikke om jeg vil sette min bil på min far sitt navn, jeg mener det er bedre å bygge min egen prosent fra dag 1 og bare bite i det sure eple i starten.Litt kjipt om noe skulle skje på begge sider av saken uansett. Delkasko derimot på en BMW tror jeg ikke er aktuelt da jeg er rundt 18-20.000kr i året mens ansvar er på 8-10.000kr. Har delskasko idag på volvoen og det koster meg 670kr mnd per idag. 

 

Kortstokk: Stemmer det med å bytte selskap hver 6 mnd? hvorfor er det slikt og er dette kun med BMW eller generelt sett? 

 

Jo bare hyggelig! :) Det er alltid hyggelig å hjelpe folk ;)!

Hehe, den bilen du beskriver høres skremmende lik den jeg har nå.  19", senk, angel eyes, full shadowline eksteriør, blå eksteriør, beige interiør med børstet aluminium lister, og m frontfanger ;). Det eneste jeg mangler nå er CSL bakluke i farget karbon, m bakfanger og m sidespeil. Da er bilen komplett ;)

 

Når det gjelder NAF test har jeg aldri benyttet dette på gamle biler. Jeg pleier bare å være ekstra nøye når jeg er og ser på bilen :) De bilene jeg er ekstra-ekstra nøye på er biler som virker "mistenksom" (typ ungdomskjørt, eller biler som vanligvis er kjent for å bli hardt kjørt). 

Hadde jeg gått for en nyere bil (bil med masse elektronikk - typ 2004 og oppover) hadde jeg tatt en grundig sjekk før kjøp, og gått for en full NAF test siden jeg ikke har peiling på hvordan man tar diagnose på elektronikk :P. Nyere biler er som regel mye dyrere enn eldre biler, og når du betaler en skyhøy pris forventer man at alt er i god stand. Er derfor lurt å ta en NAF test for så å justere ned prisen litt, eller titte på noe annet ;)

 

Jeg sier ikke at det er umulig, men det blir definitivt vanskelig å finne en e46 med dine kriterier til 55-60 tusen :P, ihvertfall ikke en med mstyling, 19", lav km, multiratt, skinninteriør og alt det der. Finner du en med skinninteriør, multiratt, god stand og pen lakk til en veldig god pris, vil jeg si at du gjør et kupp. Da er den mest sannsynlig ikke ungdomskjørt ;). Men da er jeg redd jeg må skuffe deg, du må nok ut med MYE mer enn bare 10 tusen for deler til e46. Jeg regner med (og håper) at du vil ende opp med noe gromt fremfor noe "kebabtralle" aktig :P - derfor må du gjøre det skikkelig ;)

 

Her har du en liten pekepinne på hva prisene er på de delene du nevnte over:

- Felgene jeg har på nå ble kjøpt av tidligere eier, men jeg vet at felgpakker med 19" koster fort 10-15 tusen.

 

- M frontfanger koster litt over 4000 (uten lakk). Lakk kan koste alt fra 2.000 til 4.000. Så må du kjøpe tåkelys, holdere til tåkelys, og "rør" som går fra frontfangeren til bremsene (med mindre alt dette følger med i pakken). Dette koster også en del.

 

- Senkesettet er ikke akkurat gratis det heller :P. Jeg har coiloversettet fra supersport black evolution med høydejustering (KJEMPE FORNØYD!) Nypris på dette er litt over 7500. Det er også lurt å bytte topplager foran og bak når først er i gang.

(VIKTIG!) Anbefaler å gå for GsPerformance topplager bak. Jeg kjøpte originale topplager bak, den ene siden spratt rett ut fra demperen etter 5 min kjøring haha.  

Topplager foran koster ikke mer enn ca 500 på hver side hvis jeg ikke tar feil nå. Topplageret bak koster rundt 1000-1500.

Når du har byttet alle delene må du ta firehjulskontroll (pleier som regel å koste 1500 kr), og tilslutt må du vise bilen til Satans Vegvesen (ca 500 kr)

 

Det med å bytte forsikring hver 6mnd stemmer. Gjelder ikke bare Bmw, men alle biler ;). Glemte å nevne det i forrige post :P. Siden du er 23 år regner jeg med at du vil få noe billigere forsikring enn meg, men 10 tusen for ansvar synes jeg hørte veldig mye ut. Jeg fikk tilbud fra Dnb på 9000 da jeg var 19. Regner med at det er noe billigere nå. Igjen: Jeg bor i Oslo, så det er noe dyrere å forsikre biler her enn det er å forsikre biler på landet med lite trafikk <-- Det er ihvertfall det jeg har hørt.

Forsikringen blir uansett billigere når du passerer 24 om jeg ikke husker feil. Det er da jeg skal sette over bilen på mitt navn :).

 

 

Glemte forresten en viktig ting til! Sjekk ut www.gsbildeler.no / www.koed.no <-- Dette er uten tvil de beste stedene for kjøping av deler. Så og si alle på forumet bruker disse sidene ;)! gsbildeler har også fysiske butikker rundt om i landet, sjekk nettsiden for mer info. Lurt å sjekke hva typiske slitedeler koster å bytte. Gsbildeler pleier å ha rabatter rundt juletider ;). Jeg pleier å gjøre all shopping da hehe.

Edit: De prisene jeg skrev over er en cirka pris. Prisene på frontfanger, senkesett og felgsett stemmer, men prisen på topplager osv er jeg usikker på :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå inn på finansportalen.no, der kan du legge inn info om den eventuelle bilen du vil kjøpe deg, så vil du se sånn ca hva hvilket forsikringselskap vill ha i året på den og den forsikringen. Også kan du evt. bare ringe rundt og høre, og etter du har samla en del info, så kan du evt ringe tilbake til det selskapet som ga deg nest billigst, si at det andre fikk en lavere pris, så klarer de som regel og kunne presse det ned enda litt og visa verca :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bomma nok litt med prisene ja, det er gromt jeg har tenkt så det får koste hva det koste vil. Verdt det er det mildt! :D 

Ønsker jo å ha en av de E46ene som folk sikler etter når du kommer krusene, ingen kebabtralle her altså. 

 

Det jeg ser etter i en bil nå er det som er ekstremt dyrt og vanskelig å bytte ut. Dvs. motoren, girtype, interiøret og lakken. Utenom dette skal jeg nok få ordnet resten :)

Må også få kjøpt vader seter en gang, syntes de er ekstremt kule! Ang. lakk kan jeg nok få dette til en OK pris på mindre deler, min onkel og fetter er begge lakkerer så om den kommer ferdig primet kan de nok ordne den for en proff jobb med perfekt farge til bilen :) 

 

Ang. forsikringen så skal denne i teorien være veldig billig for meg, etter man fyller 23 er man "voksen" og får bedre priser som det ble forklart for meg, Selv gikk jeg ned 200kr i mnd i forsikringen når jeg gikk fra 22 til 23. Jeg bor også på landet, steinkast fra E39 (europaveien) forsåvidt men relativt lite trafikk. 

Hvilken forsikring selskaper har dere erfaring med? Regner med min Bank kan gi meg et godt tilbud eller andre store aktører som IF, gjensidige og storbrand? Må vel bare ringe rundt til alle å høre ette det beste tilbudet :)

 

Det med forsikringsbytte må jeg ta i bruk, dog jeg har kun hatt volvoen i 3 mnd så blir nok forsikringsbytte før 6mnd denne gangen til kjøpet av BMWen. 

 

Ang butikker så er jeg litt heldig her, jobber for et bilbelysnings selskap som er forhandler hos Gsbildeler.no og får rabatter av disse hvis jeg handler via firmaet :D For da også bilbelysning til en god pris også så dette er ikke mye til bry, full Xenon og LED oppgradering blir vel det første jeg gjør :) Koed.no må jeg sjekker mer ut!

 

Må si jeg allerede er fornøyd bare med tanken av å bytte til BMW, BMW samfunnet er så mye hyggeligere enn Volvo og ikke mins behjelpelige! 

Har vært inne en del på Vccn.no og snakket med diverse folk og mange er riiiimelig kvalme folk å snakke med og ikke mye hjelp å få :/ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå inn på finansportalen.no, der kan du legge inn info om den eventuelle bilen du vil kjøpe deg, så vil du se sånn ca hva hvilket forsikringselskap vill ha i året på den og den forsikringen. Også kan du evt. bare ringe rundt og høre, og etter du har samla en del info, så kan du evt ringe tilbake til det selskapet som ga deg nest billigst, si at det andre fikk en lavere pris, så klarer de som regel og kunne presse det ned enda litt og visa verca :P

Hehe den må jeg prøve! Merker jeg må få fart på salget av volvoen nå! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...