Gå til innhold

E61 foringer,luftfjæring og støtdemper bak


02dag
 Share

Anbefalte innlegg

Har gått til innkjøp av foringer og støtdempere bak, og satte i gang med å skifte dette her en dag. Det viste seg og være litt vanskeligere enn jeg hadde regnet med fordi luftfjæringen klemte hele den delen som navet sitter på og dette resulterte i at luftbelgen kom borti en mutter på den ene siden og ble ødelagt. Det var "major pain" for å få det sammen igjen og det var selv om jeg ikke hadde tatt bolten helt ut. *Hadde jeg tatt ut bolten helt ville jeg vel antageligvis aldri fått den sammen igjen.

 

Vel, nå har jeg bestilt to nye luftbelger og venter på disse.

 

Men, hvordan gjør jeg dette når disse ankommer? Jeg har for tiden ikke tilgang på TIS, så jeg er litt lost.

 

Jeg tenkte som en mulig løsning at jeg jekker opp bilen på ene siden bak, tar ut luftbelgen og deretter bytter foringer, stter inn ny luftbelg etterpå.

som et alternativ tenkte jeg å jekk opp hele bilen bak og sette den på to bukker. Deretter ta ut luftbelgen, skifte foringer og sette tilbake luftbelgene tilslutt.

 

Skal man ta ut sikringen til luftkompressoren før man starter, eller er ikke dette nødvendig?

 

Når det gjelder støtdemperne så er det en relativt enkel jobb, etter at man selvfølgelig har tatt ut hele interøret i bilen? har ikke klart å finne noen diy på å gjøre denne jobben.

 

Noen som har noen synspunkter på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du  må hvertfall slippe ut lufta fra systemet, da står det ikke i spenn og blir mye enklere og jobbe med.

Vil tro en kan ta ut sikringa, men jeg bruker og koble fra batteriet. Da slipper man at kompressoren plutselig starter når du har koblet fra alt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan se bak i ved batteriet, om der er noen koblinger på slangene, vet ikke hvordan det er på din men på e39 ligger der en skjøt. Men nå har du vel kompressor utvendig?

Sent fra min Nexus 5 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hei,

 

Nå har jeg skiftet både støtdempere og luftfjærer og siden jeg ikke har funnet en eneste DIY på internettet for dette så bestemte jeg meg for å lage noen sjøl.

 

http://forums.5series.net/e61-touring-discussion-4/replace-air-springs-self-levelling-suspension-139112/

 

http://forums.5series.net/e61-touring-discussion-4/shock-absorber-replacement-diy-139101/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...