Gå til innhold

Moms på importbil


oddrey
 Share

Anbefalte innlegg

Var å henta meg en bil i Sverige. Kjørte til tollen og skulle innføre. Gikk helt greit til toller tullingen gikk ut etter meg at jeg hadde betalt og gått og sa at han mistanke at beløpet var feil på kontrakten. Måtte fylle ut en verdi erklæring. Trua med dokumentforfalskning osv.

Noen som har erfaringer som dere vil dele??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du ikke vil legge ut detaljer for bilen sånn at vi kan prøve å svare riktig så får du nesten bare ta kontakt med advokat, jeg skjønner tankegangen din med henhold til detaljer i denne digitale alderen. Men de jeg kjenner som har importert bil har ikke hatt sånne ubehageligheter uten at jeg har full oversikt over hele prosessen de har gått gjennom, men de har iallefall ikke blitt truet med dokumentforfalskning.

 

Men hvis denne tolleren mistenker at beløpet er feil på kjøpskontrakten er det jo bare legge frem kvittering/papir på overføringen av pengene til selger og evnt gi tolleren telefonnummeret til selgeren som kan bekrefte beløpet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du ikke vil legge ut detaljer for bilen sånn at vi kan prøve å svare riktig så får du nesten bare ta kontakt med advokat, jeg skjønner tankegangen din med henhold til detaljer i denne digitale alderen. Men de jeg kjenner som har importert bil har ikke hatt sånne ubehageligheter uten at jeg har full oversikt over hele prosessen de har gått gjennom, men de har iallefall ikke blitt truet med dokumentforfalskning.

Men hvis denne tolleren mistenker at beløpet er feil på kjøpskontrakten er det jo bare legge frem kvittering/papir på overføringen av pengene til selger og evnt gi tolleren telefonnummeret til selgeren som kan bekrefte beløpet.

Toller fikk kopi av bank overføring men det hjelper ikke stort når toller trur du har overført flere ganger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isolert sett nei, men har vært borti saker der folk har importert dyre biler og priset dem ENORMT lavt...For en del år siden var fremdeles E36 M3 en dyr bil da de kostet rundt 100k i sverige....På tolldeklarasjonen stod det 40tusen.... Kjøper hadde kun ført over 40tusen... men tollvesenet sa han hadde tatt med seg kontant og betalt nesten 100k... hvordan visa endte vet jeg faktisk ikke da jeg ikke var involvert i saken...

 

Husk at det er tollvesenet som har bevisbyrden her. De må bevise at du har prøvd å svindle dem, og lurt dem for MVA. Om du har ditt på det rene, print ut kontoutskrift av alle kontoene dine 3mnd tilbake. Skaff til veie kontoutskrift av kjøper fra 1mnd tilbake (se om han har hatt store innskudd), skaff tilsvarende annonser fra blocket.se som kan vise prisene på like biler... 

 

Som sagt, har du alt på det rene så har du ingen problemer å bevise din uskyld om du må i en eventuell rettsak. Husk at du heller ikke kan gjøre noe med bilen intill saken er avklart... Ikke rør bilen eller puss den opp.. Ble det tatt bilder av bilen når tolleren løp etter deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...