Gå til innhold

E46 Klonkelyd


Schei95
 Share

Anbefalte innlegg

Hei.

På min E46 320D '04 kommer det en klonkelyd hver gang jeg slipper clutchen. Kommer som oftest på under
2000-1,500 omdreininger eller ved motstand etter å ikke ha trykket på gasspedalen, ved samme ca. turtall. Alltid ved start av bil ut fra f.eks lyskryss. 
Høres veldig ut som at lyden kommer fra girkassa eller mellomakselen. Var tydelig lyd derifra i det jeg stoppet motoren etter å ha kommet hjem fra jobb. 
Kan dette være utløserlager, clutch eller muligens feste til mellomaksel?  Høres akkurat med vanlig kjøring med radio på noe som er plagsomt i tillegg. 

 

Takk for all hjelp! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du hører klinke lyden når bilen skifter gir og motstand og kanskje noe vibrasjon så kan det tenkes å være Hardy koblingen. Disse slites ut sånn rundt 100.000km pluss minus avhengig av hvor hardt du kjører :P mener det var 100.000km ikke helt sikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt bilen nå i 3 uker. Har kjørt litt hardt. 
Forrige eier sa det var søndags bilen hans og vil da tru den er pent brukt, noe som også stod i annonsen.
Bilen har forøvrig gått 188xxx km i skrivende stund, kjørt ca 2000 km etter kjøp.

I fare for å spørre dumt, hvordan sjekker man en hardykobling? Vil den være slapp og 'sliten' på lik linje som en foring eller..? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

se etter sprekker i gummien. men det kan være vanskelig å se uten å ta dette fra hverandre (det er bare 6 skruer så er den av, men kan hende du må av med eksosen først) men har også vært borti dem som ser fine ut, men som er dårlige. Er det tegn på slitasje, rift eller noe form for skade så bare bytt.

 

men sånn uansett om du må titte på dette og har demontert så er det like greit å bytte til ny uansett :P hehe... litt sånn som å bytte klutchplater når man først har demontert alt :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått heiset opp bilen idag. Da fant jeg ut at 2 av 4 bolter på drivaksel fra girkasse og inn på diff var løse. Fikk skrudd begge to 4-5 runder, tok samtidig å stramma alle 4. Etter dette har klonkelyden blitt 'mer' borte. Hørte ikke noe på vei hjem ihvertfall. 
Så også fort på hardykoblinga, og den så ganske fin ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...