Gå til innhold

Actuator turbo


Nyggen
 Share

Anbefalte innlegg

Noen som har en god forklaring på justering av actuator turbo? Har ein e91,320d,2006. Har byttet turbo,men actuator er flyttet fra den gammle. Actuator står lenge å jobber/durer etter bilen er stoppet. Turbotrykk kommer ikke når det skal,bilen går som eit dass ved pådrag.

Vet at actuator skal justerest fra levrandør,men det må vere muligt å få dette til.

Får den heller ikkje til å gå over 4000rpm.

Får bilen til å gå,men turbotrykk kommer ikke før 2500-3000rpm. Hva kan det vere?

Endret av Nyggen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At den står og durer etterpå er vel for å holde kjølingen i gang ein stund etter du har stoppet bilen.
Som på Volvoen min, som hadde gått 400 000km, med orig turbo så hadde bilen alltid stått på tomgang eit par minutter etter kjøring.
Om dette gjorde ein stor forskjell kan eg ikkje sei, men er best å være førevar :)
 

Når det gjelder justering så har eg ingen peil :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At den ikke lader før så høyt i turtall er vel et tegn på aktuering på feil tidspunkt slik jeg ser det. I BMW TIS står det ingenting om justering da enheten byttes som hel. Men har lest at hvis du kobler fra aktuatoren så må du tape aktuatoren slik at den ikke beveger seg. Så i tillegg senere ved montering så må turboen monteres til eksosmanifold med 1/2 omdreining på hver bolt omgangen for å ungå å trekke skeivt og risikere turbolekkasje

 

https://www.youtube.com/watch?v=SUJs-i3k1a0

 

Bruk subtitles

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At den ikke lader før så høyt i turtall er vel et tegn på aktuering på feil tidspunkt slik jeg ser det. I BMW TIS står det ingenting om justering da enheten byttes som hel. Men har lest at hvis du kobler fra aktuatoren så må du tape aktuatoren slik at den ikke beveger seg. Så i tillegg senere ved montering så må turboen monteres til eksosmanifold med 1/2 omdreining på hver bolt omgangen for å ungå å trekke skeivt og risikere turbolekkasje

 

https://www.youtube.com/watch?v=SUJs-i3k1a0

 

Bruk subtitles

Har ingen lekasje eller noe,men får feil på actuator på turbo. Ser ut som ein må kjøpe ein ny turbo fra Bmw (17000kr) Dyrt.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv først å kontrollere om overføringer aktuator til spjellet fungerer,plukk bort noe plast så er det lettere å se når en starter motor og øker pådrag.Armen mellom spjell og aktuator kan og ha feil side/retning? -har selv prøvd denne tabben.

Har fjernet all plasten,actuator går når ein låser opp bilen. Ved pådrag skjer der lite/ingenting,hva gjorde du med din feil side/retning?

Endret av Nyggen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fjernet all plasten,actuator går når ein låser opp bilen. Ved pådrag skjer der lite/ingenting,hva gjorde du med din feil side/retning?

Å justere på arm actuator har eg forstått kan bli mere trøbbel..

Endret av Nyggen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye surt arbeid å demontere igjen , men kanskje nødvendig?- selve turbo er trolig ok men har feil i overføring.

Aktuatoren skal heve /senke seg med variabel gass pådrag.

El kabelen til kontakten ligger den på riktig side så den ikke klemmer i aktuator og blokkerer bevegelse?

Sikringer er vel og med i dette. 

Tipper du finner feilen ganske raskt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye surt arbeid å demontere igjen , men kanskje nødvendig?- selve turbo er trolig ok men har feil i overføring.

Aktuatoren skal heve /senke seg med variabel gass pådrag.

El kabelen til kontakten ligger den på riktig side så den ikke klemmer i aktuator og blokkerer bevegelse?

Sikringer er vel og med i dette.

Tipper du finner feilen ganske raskt!

Ang sikkringer,er det dem som ligger ved Ecu? Turboen ladder som den skal når den ladder. Har skiftet trykksensor,tempføler.

Er vel råd å måle om der kjem spenning på kontakt actuator ved pådrag.

BARE Å KOMME MED FORSLAG!!!!!

Endret av Nyggen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen lekasje eller noe,men får feil på actuator på turbo. Ser ut som ein må kjøpe ein ny turbo fra Bmw (17000kr) Dyrt.....

Ikke nødvendigvis du må kjøpe ny, de kan av og til overhales pluss at det er 4000 kr i pant på de du får.

 

Denne brukes til å justere vandring på aktuator: http://en.actuator-tester.com/what-is-atd-1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...