Gå til innhold

Endring av veivhusventilasjonsfilter e60 i 2010?


Beke
 Share

Anbefalte innlegg

Hei!

Nettopp kjøpt meg en 2010 520d e61. Kjempe fornøyd med bilen og tar nå service på alt slik at jeg vet at bilen er up to date:)

Ved service ba jeg verkstedet også skifte veivhusventilasjonsfilter da jeg har lest at dette kan bli tett og igjen forårsake turbohavari. Bieln har gått 100k km. Verkstedet mente da at denne modellen ikke hadde behov for å skifte filter, fordi konstruksjonen var endret fra tidligere e60 modeller der dette var et problem. 

Jeg var noe tvilende til informasjonen og prøvde derfor å finne info om dette på nett, uten å lykkes.

 

Noen andre som har kjennskap til dette? Er det vært en oppgradering av ventilasjonen på veivhuset slik at det ikke lenger er behov for å skifte filter? 

Er motoren i denne bilen mer lik motoren i F serien?

 

Klar over at dette tema er blitt skrevet mye om på forumet, men fant ikke svar på mitt spørsmål om ventilasjonen kan ha vært endret og om behovet for skifte forsvant.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes 3 forskjellige typer til diesel. Den eldste er til E39 og har et blått skumfilter. Så kom en ny syklontype til E60. Denne skal i teorien være vedlikeholdsfri. Så kom en 3dje type hvor filteret er fjerna. Denne er også i teorien vedlikeholdsfri. Mulig du har den siste sorten. Jeg laget en tråd om disse 3 for ei tid tilbake og der står alle delenummerene. Prøv å søk etter den og så kan du sammenligne med din egen bil i realoem.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes 3 forskjellige typer til diesel. Den eldste er til E39 og har et blått skumfilter. Så kom en ny syklontype til E60. Denne skal i teorien være vedlikeholdsfri. Så kom en 3dje type hvor filteret er fjerna. Denne er også i teorien vedlikeholdsfri. Mulig du har den siste sorten. Jeg laget en tråd om disse 3 for ei tid tilbake og der står alle delenummerene. Prøv å søk etter den og så kan du sammenligne med din egen bil i realoem.com

Takk for svar. Fant delenr du har tidligere lagt ut og sjekket de opp i mot min bil på realom. Der kommer det opp et 4 alternativ:) Disse delene kommer opp:

11 Breather  1   11127799224

15 OIL SEPARATOR  1   11127799367

 

Link;

http://realoem.com/bmw/showparts.do?model=NJ31&mospid=48808&btnr=11_3668&hg=11&fg=15&hl=13

 

Siden delen heter oil seperator kan jeg vel tolke dette som at bilen ikke har filter? Samt at innmaten i filterhuset ikke ligner på syklonfilteret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja se der dukka det opp enda et nummer :-)

Såvidt jeg kan finne ut så er nr 15 her syklonfilter til m47n. De nummerne jeg hadde lista var til m57 og M57n.

Uansett så tror jeg nr 15 hos deg er vortex eller syklon om du vil. Dette skal være vedlikeholdsfritt men jeg tror det har vist seg at det ikke alltid stemmer.

Del nr 11 er bare huset så det kan du bruke på ny. Siden bilen har gått 100.000km hadde jeg spandert på meg et nytt filter var jeg deg :-)

Hvis du har den 3dje typen så vil du vel finne at del 11 på motoren din er tomt uten filter. Dette tror jeg kom på Lci eller m57n2 og m47n2 men dette er jeg ikke sikker på.

Endret av Hpi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...