Gå til innhold

Kjøreprogrammer og ESP - Sport/Sport+ osv.


mrqlan
 Share

Anbefalte innlegg

Er det noen som vet om BMW har gjort noe med de håpløse innstillingene sine i forhold til kjøreprogrammene? F.eks. at det ikke er mulig å ha bilen i Sport+ og få deaktivert ESP-programmet. Hvis man deaktiverer dette så settes bilen automatisk i comfort-modus. Trodde BMW skulle være sporty..? Til og med ´09 A4´n lar meg skru av alt av elektroniske hjelpemidler, med unntak av ABS..  [-( Går å håper at det kommer en software-oppgradering som fikser dette fullstendig latterlig problemet. Det burde jo heller vært slik at "Sport" hadde begrenset med hjelpemidler, og at "Sport+" deaktiverte både antispinn og ESP funksjonen. 

Endret av mrqlan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe.. Ja, det kan jeg tenke meg. Det er jo en helt håpløs vurdering fra BMW sin side. At man ikke skal få "lov" å ha dempere, styremotstand og gassrespons i mest sporty modus uten å bli holdt i øra av elektroniske hjelpemidler. Det er vel så langt unna BMW sin ideologi som man egentlig kommer.. Dette er vel enda verre for de som kjører på bane kan jeg tenke meg, men uansett er det frustrerende på vinterføre for oss med xDrive  :stupid:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snuser på ein E91 for øyeblikket så satser på at dette blir det ein software update på :P

For øyeblikket får ein ikkje ligge i sport+ og brenne gummi?

Skal du brenne gummi må du nok tåle å være i "comfort-modus" ;) Men nå gjelder vel kanskje ikke dette "problemet" annet enn Fxx biler, såvidt jeg har forstått. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får problemer med linker på det fantastiske internettet på jobb og utdatert Internet Explorer, men skal sette av eit par minutter å la den laste :)

Ellers så pleier eg for ofte å ta sorgene på forskudd.. :-#

Endret av Sammyen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tviler jeg sterkt på, men har ikke så ny bmw med dem mulighetene at jeg skal si noe om det.men trur du må lese litt på den linken jeg sendte, før du tar sorgene på forskudd.

Lest igjennom tråden. Ingen som får av DTC i sport+. Selv ikke de med M235i, de er rimelig frustrerte i den tråden.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette problemet er hovedgrunnen til at jeg ikke kjøpte BMW siste jeg kjøpte bil.

Skal man ha bakhjulstrekk så skal det jo nytes. Ser på BMW igjen i disse dager, men styrer mest mulig unna alle biler som har kjøremoduser.

Om bilen har minust mulig fancy utstyr så gjør ikke modusvelgeren så mye, men det er likevel håpløst med comfort modus når DSC er av og E-diff som ikke kan fjernes om den skulle være i veien.

 

Når DSC er av så er E-diffen koblet inn. Denne er LANGT ifra så bra som en skikkelig LSD (/TBD). E-diffen kan heller ikke deaktiveres så jeg mistenker at om man kjøper en skikkelig diff så kan E-diffen dempe opplevelsen av den. Har lest litt om det på nett men vanskelig å trekke noen gode konklusjoner om hvordan E-diff funger ilag med en ettermontert LSD.  Noen sier e-diffen ikke er et problem da, men jeg stoler ikke nok på et par kommentarer til at jeg kjøper nyere BMW, for så å bruke opptil 20K på diff og da risikere at den ikke kjører så bra som en eldre BMW med DSC av og LSD.

 

Når F20 kom på markedet for noen år siden så prøvde jeg den. Enhjullspinn som første generasjon 1-serie var plaget med (noe som lett kan fikses med ny diff) var ikke særlig tilstede takket være E-diffen. Men til tross for det så føltes ikke bilen i nærheten så bra som den burde vært med DSC av. Kjørte GT86 samme uke og understellet på den var jo helt fantastisk. (Kunne desverre ikke si det samme om motoren).

 

Chris Harris klaget ikke mye på det når han testet M135I, men han valgte jo å kjøre rundetid med DTC istedenfor DSC off. Så det sier en del. Og han har vist stor entusiastme for den mekaniske diffen som kunne ettermonteres på M235I. Noe som også sier litt.
Når Jethro fra EVO testet M135I så var det lett å høre frustrasjonen over elektronikken. Ja, bilen er bra, men han endte jo også opp med å kjøre rundetid med DTC. Noe han ikke likte, men som var bedre enn alternativet (DSC av)

 

Dumt at software skal ødelegge så mye og at man må over på skikkelig M-bil for at ting skal fungere optimalt. Så langt så har jeg ikke sett at noen klarer å omprogrammere bilene som ønsket. Det er jo flere år siden disse problemene begynte å dukke opp, så ser ikke så veldig lyst ut. BMW har ikke noen løsning. Krysser fingrene for at noen finner ut noe smart.

 

Jeg kunne godt tenke meg nye 1-serie med facelift, eller en 2-serie Coupe i fremtiden, men spørs om jeg orker å leve med begrensningene som elektronikken skaper.

Synd å si det men hører Alfa Romeo skal lage bakhjulsdrevne i ganske nær fremtid. Kanskje de blir mer entusiast vennlige....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er helt enig i trådstarter. Det er utrolig irriterende at DSC off ikke kan kombineres med Sport. Bilen blir veldig vanskelig å forstå seg på siden den er gått til komfort.

Akkurat på det her er jeg glad jeg har E90.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke helt problemet her jeg, med mindre man har lyst til å drifte så er det lille bilen faktisk slipper mer en nok for min del iallfall. Ellers så er det jo bare å kjøre i Normal, da kan iallfall jeg skru av alt av elektronisk hjelp. Sist jeg kjørte Audi (2012 A4 Allroad) så gikk det heller ikke an å skru av alt, antiskrens var ikke mulig å slå av bla...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke helt problemet her jeg, med mindre man har lyst til å drifte så er det lille bilen faktisk slipper mer en nok for min del iallfall. Ellers så er det jo bare å kjøre i Normal, da kan iallfall jeg skru av alt av elektronisk hjelp. Sist jeg kjørte Audi (2012 A4 Allroad) så gikk det heller ikke an å skru av alt, antiskrens var ikke mulig å slå av bla...

 

Om du ikke ser problemet så er du heldig. :)

 

Det handler ikke bare om å kunne sladde skikkelig, selv om det er morro. Det handler om hvordan man kan styre bilen med gasspedalen, hvordan bilen reagerer på sjåførens input, og hvor mye kontroll man selv har. Det at bilen blir en forlengelse av seg selv, og ikke bare en elektronisk kassebil som til en viss grad gjør det man vil. Det handler også om det å ha muligheten til å kjøre så fort og effektivt som mulig (uten sladd). Det å få en ren og ufiltrert kjøreopplevelse hvor man selv styrer bilen 100% og ting føles mekanisk og naturlig slik man forventer at det skal gjøre.

Med god sjåfør så er en bil alltid raskere uten et tradisjonelt stabilitetskontroll program innkoblet. Men når man slår DSC/DTC helt av for å kjøre sportslig og bilen selv endrer kjøreprogrammer slik at ting som ting som gassrespons, styrefølelse, dempere, giring  er satt opp for mest mulig comfort da er det noe fundamentalt galt med systemet. Sier seg egentlig selv at om man f.eks kjøper en nyere BMW, tar den på bane for å kjøre bilen uten støttehjul, så skal man kjøre sportslig. Det er ikke en "funksjon" BMW lengre tilbyr. På bane er det "comfort" som gjelder..  :stupid: 

Eller så må man kjøre med støttehjul.  :stupid: (også kjent som sportpluss)

Noen av oss er jo opplært til å kjøre sportslige biler uten noen støttehjul på vei og foretrekker det man skal ha en liten "seanse med dynamisk kjøring". Om man velger å ettermontere en LSD/TBD så er det jo fint å ha muligheten til å ikke ha noe som helst elektronikk som kan komme i veien også. Disse konfigureringsmulighetene har man ikke. Ideelt sett så skulle man fått kontroll til å justere modusene akkurat som man ønsket på hver eneste parameter.

 

Såvidt jeg vet så har man mye mer av disse justerings mulighetene i en fullblods M bil. Rimeligere biler enn fullblods "M" er ikke lengre optimalisert for verken fart eller morro. Det er gjort med vilje fra BMW sin side og det irriterer. Uansett hvor mange Markedsføring merker som er påklistret bilen så hjelper ikke det stort til på sportsligheten. Sorry, mente M-sport, ikke Markedsføring..  Lett å forveksle...

 

Fundamentalt sett så var en E30 318IS med LSD mye bedre tilrettelagt for sportslig kjøring sammenlignet med F20 M135I med et hav av Markedsføring merker... BMW var "ultimate driving machine". Så nedgraderte de til "sheer driving pleasure". Nå er de til viss grad endt opp på " sheer driving frustration". Det er ihvertfall blitt tilfelle for noen av BMW puristene.

 

Sorry, har litt frustrasjon å få ut angående dette temaet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser heller ikke problemet. Skal du absolutt drifte og være 18 år igjen, så er det mange eldre bmwer man kan kjøpe med nok power og det hele uten all den elektronikken. Bmw gjør det utrolig bra på bane uansett modell, og det er vel flere grunner til det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ikke ser problemet så er du heldig. :)

Det handler ikke bare om å kunne sladde skikkelig, selv om det er morro. Det handler om hvordan man kan styre bilen med gasspedalen, hvordan bilen reagerer på sjåførens input, og hvor mye kontroll man selv har. Det at bilen blir en forlengelse av seg selv, og ikke bare en elektronisk kassebil som til en viss grad gjør det man vil. Det handler også om det å ha muligheten til å kjøre så fort og effektivt som mulig (uten sladd). Det å få en ren og ufiltrert kjøreopplevelse hvor man selv styrer bilen 100% og ting føles mekanisk og naturlig slik man forventer at det skal gjøre.

Med god sjåfør så er en bil alltid raskere uten et tradisjonelt stabilitetskontroll program innkoblet. Men når man slår DSC/DTC helt av for å kjøre sportslig og bilen selv endrer kjøreprogrammer slik at ting som ting som gassrespons, styrefølelse, dempere, giring er satt opp for mest mulig comfort da er det noe fundamentalt galt med systemet. Sier seg egentlig selv at om man f.eks kjøper en nyere BMW, tar den på bane for å kjøre bilen uten støttehjul, så skal man kjøre sportslig. Det er ikke en "funksjon" BMW lengre tilbyr. På bane er det "comfort" som gjelder.. :stupid:

Eller så må man kjøre med støttehjul. :stupid: (også kjent som sportpluss)

Noen av oss er jo opplært til å kjøre sportslige biler uten noen støttehjul på vei og foretrekker det man skal ha en liten "seanse med dynamisk kjøring". Om man velger å ettermontere en LSD/TBD så er det jo fint å ha muligheten til å ikke ha noe som helst elektronikk som kan komme i veien også. Disse konfigureringsmulighetene har man ikke. Ideelt sett så skulle man fått kontroll til å justere modusene akkurat som man ønsket på hver eneste parameter.

Såvidt jeg vet så har man mye mer av disse justerings mulighetene i en fullblods M bil. Rimeligere biler enn fullblods "M" er ikke lengre optimalisert for verken fart eller morro. Det er gjort med vilje fra BMW sin side og det irriterer. Uansett hvor mange Markedsføring merker som er påklistret bilen så hjelper ikke det stort til på sportsligheten. Sorry, mente M-sport, ikke Markedsføring.. Lett å forveksle...

Fundamentalt sett så var en E30 318IS med LSD mye bedre tilrettelagt for sportslig kjøring sammenlignet med F20 M135I med et hav av Markedsføring merker... BMW var "ultimate driving machine". Så nedgraderte de til "sheer driving pleasure". Nå er de til viss grad endt opp på " sheer driving frustration". Det er ihvertfall blitt tilfelle for noen av BMW puristene.

Sorry, har litt frustrasjon å få ut angående dette temaet.

Quaife har sånn diff... Leveres til fleste bmwer fra E46(?) Hvorfor trur du at bmw gjør slik? Jo, om alle modellene hadde hatt samme valg og samme setup muligheter, hva er da vitsen med å kjøpe en sinnsyk m5? Da kan man jo kjøpe en 540 eller 550 og døtte en stor presse nedi, og få mer hk, men ha akk samme valg som M5, og spart flere tusen kroner? Det er jo butikk alle driver med. Mercedes, Audi, porsche osv. Gjør jo det samme. er forskjell på oppsettet til en Cayenne diesel og en Cayenne med turbo bensin? Man får det man betaler for.. Mener ikke å angripe deg, men faktum er at sånn har det blitt.

 

Du kan ikke skrive her at f.eks en 550M "Er ikke lengre optimalisert for verken fart eller morro" Den får mange til å drite på seg om man får ta noen runder med en flink sjafør på en bane.

Endret av West320ci
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjørte min F10 530d en hel del på Nurburgring i fjor, bilen har helt standard dekk (245/35 19 og 275/30 19) samt Adaptiv understell med EDC. I Sport+ så tillater bilen at man kjører så bajas man bare orker, men blir sladdene for breie så henter bilen jeg inn selv. Men jeg fikk nok av anledning til å gjøre dette selv uten at bilen griper inn, både med bruk av ratt og gass. Mitt inntrykk er at man med vilje må få bilen til å reagere selv i Sport+, jeg føler at iallflall jeg fikk nok av sjanse til å "kjøre" på egenhånd. Er forøvrig mektig imponert over hvordan en så stor dieselbil som F10 kjører på bane, BMW kan virkelig lage bra chassis :)

Men jeg lurer fortsatt på hvorfor folk skal ha bilen i comfort, man kan da vitterlig skru av all elektronikk i Normal modus.

Endret av Fredrik 90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...