Gå til innhold

Kjøpsråd F11


Morty H
 Share

Anbefalte innlegg

Hei, ny på forumet.

 

Har nettopp bestilt min første BMW etter mange år med VW.

 

Har bestilt med M-Sportspakke, og har etter forhandlers råd valgt å gå for originalt heksagonmønstret aluminium i stedet for sort pianolakk da sistnevnte angivelig er både lett å ripe og samler en del støv. Noen som har erfaring med noen av disse. Har heller ikke sett heksagon live, og på bildene varierer det fra å se skikkelig kjedelig ut til helt rått. Hvordan er dette live? Andre forslag til lister som passer sammen med svart interiør unntatt slipt aluminium?

 

Når det gjelder motor har jeg valgt 525d, mye pga at prishoppet opp til 530 virker drøyt. 110000. Er det virkelig verdt pengene? Noen som har erfaring med nye 525d. Er den bra nok til at det ikke kjenner "døll" ut?

 

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

har hørt at flere synes det er vanskelig å holde pianolistene rene. noekult har disse så vidt jeg husker i sin 420i mener å huske at han hadde noen tanker rundt de.

 

525d, har ikke prøvd den firesylindrete utgaven, men var en med xdrive som prøvde å kjøre fra meg i min 520 163hk og jeg hang godt på, så jeg ville nok vurdert 520d med 190hk hvis jeg skulle kjøpt ny, uten at jeg vet hva prisforskjellen er.

I denne tråden så har det vært diskutert litt 520 vs 525.

Om 530 er verdt pengene er jeg usikker på, man får 6 sylindre og en liter mer volum i motoren som i allefall bør gi bedre lyd og skyv, men om det er verdt pengene tja. Jeg har 520 med mye utstyr.

Endret av flobben
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, ny på forumet.

 

Har nettopp bestilt min første BMW etter mange år med VW.

 

Har bestilt med M-Sportspakke, og har etter forhandlers råd valgt å gå for originalt heksagonmønstret aluminium i stedet for sort pianolakk da sistnevnte angivelig er både lett å ripe og samler en del støv. Noen som har erfaring med noen av disse. Har heller ikke sett heksagon live, og på bildene varierer det fra å se skikkelig kjedelig ut til helt rått. Hvordan er dette live? Andre forslag til lister som passer sammen med svart interiør unntatt slipt aluminium?

 

Når det gjelder motor har jeg valgt 525d, mye pga at prishoppet opp til 530 virker drøyt. 110000. Er det virkelig verdt pengene? Noen som har erfaring med nye 525d. Er den bra nok til at det ikke kjenner "døll" ut?

 

Morten

 

Jeg bestilte en F11 520D 190 HK for ca 4 uker siden. Forøvrig med slipt aluminium og masse utstyr. Litt smak og behag dette med lister. Det som selges klart mest er visstnok hexagon/finslipt alu. Hexagon ser jo litt mer sporty ut, mens finslipt har en cleanere look, i mine øyne.

 

Prøvekjørte  530D også, men syns det kostet mer enn det smakte. Det er klart en sånn bil fortjener en slik motor. Den drar litt bedre, og gangen var også jevnere. Motoren var det vel ikke mulig å høre forskjell på inne i kupeen.

 

Den nye 4 sylindret motoren har blitt betraktelig bedre når det kommer til støy. Jeg har planer om å få montert BMW M Performance Power kit når den kommer. Da får jeg litt bedre dreiemoment.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morty, når du først bestilte 525d, gikk du da for 218hk er nedstrupet 211hk? Etter hvert kommer det sikkert ny 525d med 224hk slik som på 1-serie facelift.

 

Dette blir litt off topic, men til dere som nettopp har kjøpt f10/11, hvordan er det med rabatter nå som det nærmer seg ny 5'er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morty, når du først bestilte 525d, gikk du da for 218hk er nedstrupet 211hk? Etter hvert kommer det sikkert ny 525d med 224hk slik som på 1-serie facelift.

 

Dette blir litt off topic, men til dere som nettopp har kjøpt f10/11, hvordan er det med rabatter nå som det nærmer seg ny 5'er?

Merker at det er en modell som går mot slutten av sin livssyklus. Bmw har jo hatt kampanje på xdrive + advantage edition på de fleste av sine  modeller i vinter.

I tillegg til dette har det kommet en del gunstige utstyrpakker og noe mer utstyr som er har blitt standard. På toppen av dette fikk jeg rabatt på storkundeavtale gjennom jobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morty, når du først bestilte 525d, gikk du da for 218hk er nedstrupet 211hk? Etter hvert kommer det sikkert ny 525d med 224hk slik som på 1-serie facelift.

 

Går for 218hk utgaven. Bare 9000 i forskjell. Merkes sikkert ikke på ytelsen, men synes uansett at det er kjipt å spare akkurat på dette. Synes 110 er drøy prisforskjell, selv om et frister sykt med 6er da. 

 

Dette blir litt off topic, men til dere som nettopp har kjøpt f10/11, hvordan er det med rabatter nå som det nærmer seg ny 5'er?

 

Får sykt god rabatt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, ny på forumet.

 

Har nettopp bestilt min første BMW etter mange år med VW.

 

Har bestilt med M-Sportspakke, og har etter forhandlers råd valgt å gå for originalt heksagonmønstret aluminium i stedet for sort pianolakk da sistnevnte angivelig er både lett å ripe og samler en del støv. Noen som har erfaring med noen av disse. Har heller ikke sett heksagon live, og på bildene varierer det fra å se skikkelig kjedelig ut til helt rått. Hvordan er dette live? Andre forslag til lister som passer sammen med svart interiør unntatt slipt aluminium?

 

Når det gjelder motor har jeg valgt 525d, mye pga at prishoppet opp til 530 virker drøyt. 110000. Er det virkelig verdt pengene? Noen som har erfaring med nye 525d. Er den bra nok til at det ikke kjenner "døll" ut?

Velkommen, og grattis med bestilling av riktig bilmerke! :-)

 

Jeg gikk også nylig over til BMW etter mange år med VW, og angrer ikke! :smile:

 

Jeg har lister med sort pianolakk i min, og kan bekrefte at støvet synes veldig godt på dem! Den blanke overflaten gjør dem også utsatte for riper, og jeg vil tro det er en del enklere å holde aluminiumslister pene. Jeg prøvekjørte en 520d M-sport med hexagon for noen år siden, og mener å huske at det så rimelig stilig ut. Jeg ville ikke vært bekymret for å ha valgt hexagon aluminium.

 

Når det gjelder motor ser jeg ikke poenget i å gå for 525d. Forskjellen opp fra 520d (190 hk-versjon) i hk og dreiemoment er ikke voldsom, og så vidt jeg vet, er det fremdeles den "gamle" motorserien som sitter i 525d, kontra motor fra den nye B-serien i 520d. Skal man opp fra 520d er det etter min mening 530d som gjelder, men da er det, som du påpeker, en ikke-neglisjerbar prisdifferanse... :eek:

 

525d, har ikke prøvd den firesylindrete utgaven, men var en med xdrive som prøvde å kjøre fra meg i min 520 163hk og jeg hang godt på, så jeg ville nok vurdert 520d med 190hk hvis jeg skulle kjøpt ny, uten at jeg vet hva prisforskjellen er.

Så vidt jeg husker er pristillegget for å få 520d med 190 hk ca. 15.000,-

 

Jeg bestilte en F11 520D 190 HK for ca 4 uker siden. Forøvrig med slipt aluminium og masse utstyr. Litt smak og behag dette med lister. Det som selges klart mest er visstnok hexagon/finslipt alu. Hexagon ser jo litt mer sporty ut, mens finslipt har en cleanere look, i mine øyne.

 

[...]

 

Den nye 4 sylindret motoren har blitt betraktelig bedre når det kommer til støy. Jeg har planer om å få montert BMW M Performance Power kit når den kommer. Da får jeg litt bedre dreiemoment.

F11 520d 190 hk er en flott bil! :smile: Enig i at den nye B-serie motoren i 520d er en klar forbedring fra den gamle 520d-motoren.

 

M Performance Power kit er helt klart fristende, ikke minst fordi man beholder full nybilgaranti fra BMW Norge. Men husk på at prisen ikke inkluderer avgift for effektøkningen og endring av vognkort... Ikke fordi jeg tror det er særlig sjanse for å bli oppdaget, men dersom du skulle kollidere, og det fremkommer at du har økt bilens effekt uten å si fra til forsikringsselskapet, kan du risikere avkortet erstatning. Det kan også være en ulempe når bilen solgt, og kjøper benytter seg av sine to års reklamasjonsrett til å klage på en ikke-offisiell effektøkning...

 

Dette blir litt off topic, men til dere som nettopp har kjøpt f10/11, hvordan er det med rabatter nå som det nærmer seg ny 5'er?

Har ikke sett noen konkrete kampanjer på F10/F11, men sommeren 2014 ble det introdusert nye utstyrspakker som gjør at man får mye fint utstyr til en vesentlig lavere pris enn tidligere. Videre tror jeg det er gode muligheter til å forhandle om prisen, spesielt i Oslo-området, der man har to konkurrerende forhandlere man kan spille opp mot hverandre...

 

Selv fikk jeg 8 % rabatt på bilpris minus engangsavgift gjennom en arbeidsgiveravtale, på toppen av Adv. Edition og xDrive-kampanjene, og det viser at forhandlerne har en god del å gå på, uten å sitte igjen uten fortjeneste.

 

Så spill kortene riktig, og utnytt kjøpers marked og skarp konkurranse i premium-segmentet! :smile:

Endret av Dweezil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Når det gjelder motor ser jeg ikke poenget i å gå for 525d. Forskjellen opp fra 520d (190 hk-versjon) i hk og dreiemoment er ikke voldsom, og så vidt jeg vet, er det fremdeles den "gamle" motorserien som sitter i 525d, kontra motor fra den nye B-serien i 520d. Skal man opp fra 520d er det etter min mening 530d som gjelder, men da er det, som du påpeker, en ikke-neglisjerbar prisdifferanse... :eek:

 

Hei. Har hørt begge deler. Noen sier at forskjellen knapt er merkbar, og andre sier at det stor forskjell. Vanskelig synes jeg, men uansett synes jeg at jeg kan rettferdiggjøre denne investeringen i kr og øre. Det er verre med 530d, selv om lysten er der... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder motor så ville jeg sett litt på hvilke behov du har, jeg ville ha 530d da jeg liker at det skyver godt, har muligheten til å ta raske og effektive forbikjøringer selv med full bil samt at jeg kjører litt på Autobahn og liker at det trekker selv over 200 km/t. Så har man jo lyden, sekser diesel låter tøft og med pådrag skal jeg love deg at du hører forskjell inni bilen. 0-100 på 5,8 sekunder (258 hester), 560 nm, blandet forbruk på 0,6 (min 0,74) og en mye bedre kjøreopplevelse synes jeg er verd 110 000 kr ekstra. F10/F11 er veldig tunge biler og trenger en del motor, firermotorene virker så uinspirerende å kjøre, men nå er jeg litt over snittet BMW entusiast og har definitivt større krav en andre ;)

 

Når det er sagt så ville jeg heller valgt 520d var jeg deg, for min del så forsvinner hele vitsen med å gå for 525d når man ikke lenger får rekkeseksern. Da ville jeg lagt de pengene i mer ekstrautstyr og M Preformance power kit på en 520d, eller så ville jeg kuttet ned litt på utstyr og klinket til på en 530d. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Har hørt begge deler. Noen sier at forskjellen knapt er merkbar, og andre sier at det stor forskjell. Vanskelig synes jeg, men uansett synes jeg at jeg kan rettferdiggjøre denne investeringen i kr og øre. Det er verre med 530d, selv om lysten er der... 

Jeg vil tro man merker forskjellen, spesielt ved aktiv kjøring, og det er jo noe de fleste med BMW driver med så ofte sjansen byr seg... ;-)

 

Man kan jo se på en 525d som en lovlig og godkjent 520d med M Performance Power kit, og da gir det jo god mening. Legg bare merke til at 525d har den "gamle" N-serie motoren, mens 520d har ny B-seriemotor, slik at det ikke bare er effekt og dreiemoment som skiller de to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro man merker forskjellen, spesielt ved aktiv kjøring, og det er jo noe de fleste med BMW driver med så ofte sjansen byr seg... ;-)

 

Man kan jo se på en 525d som en lovlig og godkjent 520d med M Performance Power kit, og da gir det jo god mening. Legg bare merke til at 525d har den "gamle" N-serie motoren, mens 520d har ny B-seriemotor, slik at det ikke bare er effekt og dreiemoment som skiller de to.

 

Noen som vet hva som er forskjellen på disse?

Endret av Morty H
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet hva som er forskjellen på disse?

 

Her er BMW pressemelding fra lanseringen av 518d/520d med den nye motoren, der du finner en del detaljer om de tekniske nyvinningene:

 

https://www.press.bmwgroup.com/global/pressDetail.html?title=the-new-bmw-518d-520d&outputChannelId=6&id=T0193460EN&left_menu_item=node__4175

 

Jeg har ikke prøvd 525d, men har kjørt 520d med både gammel og ny motor. Den nye motoren har vesentlig penere lyd med mindre kakling, spesielt på tomgang.

Endret av Dweezil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du sier du får sykt god rabatt så hadde jeg gått for 530d hvis jeg hadde råd til det.

 

Og som Fredrik90 sier ville jeg ha valgt 520d med den nye motoren fremfor 525d som alikevell bare er en 2 liter. På bruktmarkedet så får man ikke noe særlig mer for 525d enn 520d.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du sier du får sykt god rabatt så hadde jeg gått for 530d hvis jeg hadde råd til det.

 

Og som Fredrik90 sier ville jeg ha valgt 520d med den nye motoren fremfor 525d som alikevell bare er en 2 liter. På bruktmarkedet så får man ikke noe særlig mer for 525d enn 520d.

 

 

Joda, rabbaten er jo bra, men 110 lapper er jo en del penger, og det er jo det som er litt spørsmålet. Er det verdt det? På den annen side er det jo litt greit å vite at man har såpass med maskin under panseret at man ikke risikerer å bli frakjørt av en passat.. :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...