Gå til innhold

Defekt hjullager?


cocos22
 Share

Anbefalte innlegg

Kjørte over en liten fartsdump, de små firkantige, og hørte et høyt smell fra understeller, va sikker på jeg hadde punktert eller fartsdumpen hadde kommet borti understellet, men kjørte såpass sakte over at dette ikke var mulig. Stoppet umiddelbart men hverken dekk eller tegn til skade i understell. Kjørte videre og hørte en romlelyd og etter noen hundre meter kom det hvit røyk ut fra høyre hjul/motor, er det hjullageret som har tatt kvelden eller noe annet alvorlig? Parkerte bilen etter dette og tør ikke kjøre videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjørte over en liten fartsdump, de små firkantige, og hørte et høyt smell fra understeller, va sikker på jeg hadde punktert eller fartsdumpen hadde kommet borti understellet, men kjørte såpass sakte over at dette ikke var mulig. Stoppet umiddelbart men hverken dekk eller tegn til skade i understell. Kjørte videre og hørte en romlelyd og etter noen hundre meter kom det hvit røyk ut fra høyre hjul/motor, er det hjullageret som har tatt kvelden eller noe annet alvorlig? Parkerte bilen etter dette og tør ikke kjøre videre.

Jekk opp bilen og sjekk om hjulet har slakk eller går tregt.

Mest sansynlig er det hjullager, men det kan også være bremseklosser som henger på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rumlelyd kommer som oftest av hjulager, en bekjent av meg kjørte med ulyd fra bakhjulet og tilslutt røyk det fra nav, da var hjulager såppas herpa at Navet og måtte byttes. Ikke kjør mer inntil du har jekka opp bilen og kjent på hjulet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rumlelyd kommer som oftest av hjulager, en bekjent av meg kjørte med ulyd fra bakhjulet og tilslutt røyk det fra nav, da var hjulager såppas herpa at Navet og måtte byttes. Ikke kjør mer inntil du har jekka opp bilen og kjent på hjulet. 

ah ok, men var rart jeg ikke har hørt noen ulyder eller forvarsel/romlelyd om at noe var galt, bare plutselig smell, høres mer ut som fjæra, bare at røyken er vel mer sannsynlig er hjullager pga varme som utvikles

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man ser vel også ganske lett om en fjær er knekt, hjulet vill vel ligge lenger opp i hjulbuen enn de andre, spesielt det som er på andre siden på samme aksling. Kollega av meg hadde samme opplevelse for en måned siden, usikker på om det kom røyk, men traff et høl i bakken og det smalt til helvete, og der var det fjæra som knakk tvers av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man ser vel også ganske lett om en fjær er knekt, hjulet vill vel ligge lenger opp i hjulbuen enn de andre, spesielt det som er på andre siden på samme aksling. Kollega av meg hadde samme opplevelse for en måned siden, usikker på om det kom røyk, men traff et høl i bakken og det smalt til helvete, og der var det fjæra som knakk tvers av.

hmm når du nevner det så har jeg merket i det siste at hjulet på venstre side har virket som har fått større avstand opp til hjulbuen, uten at jeg har tenkt noe mer på det, kanskje fjæra som har vært på nippet til å kollapse da på høyre side?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm når du nevner det så har jeg merket i det siste at hjulet på venstre side har virket som har fått større avstand opp til hjulbuen, uten at jeg har tenkt noe mer på det, kanskje fjæra som har vært på nippet til å kollapse da på høyre side?

 

Det kan være. Sjekk ut høyden på begge sider, se om de er like høye eller om det ene henger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da har jeg fått sjekket, og da var det fjæra som lå og gnisset mot dekket, men kunne ikke se at fjæra var knekt, men noe er det med demperen eller fjæra som har skjedd, men den er tauet på verksted så får de finne ut av det , takk for forslagene dere kom med:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...