Gå til innhold

Bytte hjerne E36, fra automathjerne til manuell


matsbmw
 Share

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Mye stress å bytte hjerne på e36? Da tenker jeg på det med antityv-systemer og slikt. Vet det er forksjell på automat og manuell, men det er ikke nå problem da automatkassa skal ut. :iwant:

Setter veldig pris på svar!  :beer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det M52 du har eller M50?

 

Det som følger under er ut fra hukkomelsen (gitt at jeg husket alt riktig en gang i tiden):

 

M50 har EWS 1 og M52 har EWS 2.

EWS 1 er fornøyd så lenge hjernen er av samme versjon som originalt. Så om du har en MS 40.0 hjerne fra automat og bytter til MS 40.0 fra manuell så skal ikke du behøve å gjøre noe mer.

 

EWS 2 må derimot synkroniseres med hjernen (ECU), enda den nye er av samme modell, f.eks MS 41.0. Forhandlere insinuerer at du må ha en ny hjerne for å synce opp med EWS, denne koster selvfølgelig flesk. Dette skal være en overkommelig oppgave for folk som kan kode litt med riktig software, til langt lavere pris.

Alternativet er å kjøpe ECU + EWS + nøkkelchip som er i sync fra en bil som høgges. Da bytter du ut alt sammen og er good to go.

Det skal også være mulighet for å kode vekk EWS fra hjernen, samt at jeg har lest om folk som har greid å kortslutte noen ledninger der EWS boksen sitter og effektivt sluppet startsperra og startet bilen med en nøkkel uten chip.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...