Gå til innhold

Gabz' daily E36 | Solgt!


Gabz
 Share

Anbefalte innlegg

Gabz' første E36

1992 BMW 316i sedan


Det hele startet på tirsdag kveld, rett etter at TDS'en min hadde blitt solgt. Det poppet opp en annonse på Facebook for en E36 som var i grei stand til bare 10.000 inkludert felger med nye dekk. Var ikke mye informasjon der, men var utrolig mye interesse på den. Jeg visste at dette var førstemann til mølla, og én telefonsamtale senere så var jeg på vei til Hønefoss for å se på den, da det virket veldig lovende. Tittet litt rundt om kring den og tok også en prøvetur. Alt virket veldig greit, hvertfall i forhold til prisen den lå ute til. Trengte ikke mye betenkningstid før jeg visste at dette var et røverkjøp, så jeg tok den på stedet for 9000 inkludert overnevnte felger samt et sett med vinterhjul. Synes det var en god deal, og jeg er fornøyd!

Kjappe fakta på bilen:

  • 1992-modell
  • BMW 316i
  • Sedan
  • Granittsilver metallic
  • Manuell gir
  • 197.000km (da jeg hentet den)
  • EU-godkjent til slutten av 2016

Var ikke noe skummel rust heller. Var et hull bak i høyre skjørt, en del på høyre framskjerm og litt på venstre framskjerm. Ellers er det ikke noe nevneverdig. Jekkfestene er heldigvis hele og greie. Interiøret er dog veldig slitent, også er det noen småting ellers som burde gjøres. Kjedelig og slapp motor, ja, men jeg var på utkikk etter en bil som bruker lite drivstoff og som funker til hverdagslig bruk, noe denne gjør. Lite utstyr har den også, men alt i alt, en grei bil i god stand, og veldig mye for pengene!

Men, jeg har ikke enda bestemt meg for hva jeg skal "gjøre" med bilen. Enten kan jeg fikse opp det som er av nevneverdige problemer, selge med fortjeneste og kjøpe ny bil, eller så kan jeg gjøre den fet og beholde den som bruksbil en stund framover mens jeg sparer. Jeg får se hva det blir til. Om alle planene under utføres kommer da an på hva jeg bestemmer meg for å gjøre med den, men jeg bare setter opp det jeg vil gjøre uansett.


PLANER FOR BILEN:
(x) - Utført!
(-) - Ikke gjort enda.

Reperasjon/småfeil:
(x) Skifte plugger (NGK)
(-) Skifte olje og filtre

(-) Bytte starteren

(x) Skifte bærearmer foran med lagre
(x) Skifte indre og ytre endeledd foran
(x) Skifte stabilisatorstag foran
(-) Fikse heisemekanisme i førerdør

(-) Fikse heisemekanisme i passasjerdør
(x) Bytte lambdasensor
(x) Ny bakpotte
(x) Bytte viftemotstand
(-) Fikse venstre speil
(-) Stramme håndbrekk (holder ikke bilen i bakker)

(x) Nye klips og pakninger til giroverføringen
(-) Nye M-lister utvendig
(-) Ny framfanger
(x) Høyre tåkelys må kobles opp
(x) Skifte ut dørtrekk på førerdør
(-) Bytte framskjermer
(-) Bytte girkule

 

Modifikasjoner/oppgraderinger:
(x) Senk, senk, senk!
(x) Skinninteriør
(-) Kantfelger
(-) CCFL-ringer i frontlykter
(x) Baklykter med hvite blinklys
(-) Bytte ratt

(-) Montere armlene
(-) Sote ruter
(-) LTW vinge (kanskje?)

Anlegg:
(x) Pioneer DEH-X5500BT headunit (satt i bilen fra før)

(x) Ground Zero RC 13XII frontsett

(-) 4" kompsett bak

(x) Ground Zero Iridium 2x12" basskasse

(x) Kicker IX1000.1 monoblokk

(x) Ground Zero TA 4125X-B 4-kanaler

(x) Trekke nye kabler for strøm, signal, remote og jord (Stinger 4-gauge kabelsett)
(x) Trekke nye kabler til høyttalere

(-) Bygge custom basskasse

(-) Lage pen løsning for kabler i bagasje
(-) Lydmatter i dører, bakluke osv.



Eventuelle andre idéer som popper opp blir lagt til da, og forslag til andre ting tas i mot med åpne armer! :)


BILDER:
Slik bilen så ut når jeg hentet den.

post-80101-0-00370600-1433956838_thumb.j

post-80101-0-06068200-1433956886_thumb.j

post-80101-0-08988700-1433956953_thumb.j

post-80101-0-60171500-1433956984_thumb.j

post-80101-0-30009200-1433957036_thumb.j

Endret av Gabz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fyttigrisen for en høyde! :lol: :lol: Men grattis med ny bil da. Igjen. :P

 

Den delen av turtallsmåleren som viser "forbruk" ser jo voldtatt ut??

 

Hva har du tenkt å gjøre med rattet? Finne et annet med airbag eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takktakk! Haha, ja, ser ut som noen har satt fyr på den måleren.. og ikke en bil for folk med høydeskrekk, det her!

 

Angående rattet så vet jeg ikke helt enda. Er lenge til EU, så kan forsåvidt bare drite i airbag (selv om det er betryggende å ha det i tilfelle det skulle skje en ulykke) så lenge jeg beholder originalrattet til neste EU eller salg. Har du noen forslag? :)

Endret av Gabz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens gode gjerning:

 

En tidligere eier har visst tenkt at én diskanthøyttaler av hvert sitt merke på hver sin side av dashbordet var en god idé. Og i tillegg bare skru den fast framfor å gjøre det pent. Så disse måtte fjernes. Ser bedre ut med noen hull der enn de store, stygge diskantene :)

 

Er flere ting her og der som må "ryddes opp i", men har ikke så mye tid til å holde på med den disse dager siden jeg har eksamen, så det får ordnes senere.

 

post-80101-0-95323000-1433960189_thumb.j

 

 

 

post-80101-0-44865500-1433960302_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble nesten litt redd for å sette på de 17" jeg har til E34en nå. Kommer sikkert til å se helt dumt ut. :lol:

 

Har samme ratt som deg, og jeg kunne gjerne ha byttet det til en eller annen sort av "3-spoke" ratt, men har ikke lyst å fjerne airbag når den først har det. :P Men hvis du skal ha et uten airbag, så tror jeg Nardi har noe bra ratt. Hvis ikke er det jo noen BMW ratt som er pene også. :)

 

Dette er vel det eneste airbag rattet jeg liker (finnes i både E34 og E36) men selvfølgelig så passer jo disse ikke overrens med biler som ikke kom med dette rattet, fordi de tydeligvis har andre ledninger eller noe slikt. :/

 

900xz7.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3spokewheel.jpg

 

Det finnes også uten airbag. Så forresten nå at det andre bildet så har rattet sånn dritt man kan kjøpe på Biltema/BilXtra "montert" på :P Sånn skinndritt.. Husker faen ikke navnet på det haha.

 

Du har jo og de her M Tech rattene, som ikke har airbag

 

DSCN1086.jpg

Endret av DanielStance
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kondolerer med gammelt skrap :( haha neida, så grei ut denne. Få på noen hvite blinkers, litt mindre felger så er den faktisk ikke halvstygg.

har splitter ny cd-spiller til den liggende her :P husker ikke hva i farta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*

Fine de :) Hvertfall finere enn bussrattet jeg har nå. Men jeg får se, er ikke prioritet enda.

 

 

 

Haha, den blir nok bra :) Har bra CD-spiller nå med USB, AUX, BT osv., så sier meg fornøyd med den. Oransje blinklys foran blir der, synes de ser best ut. Om jeg så bestemmer meg for å beholde, og utføre planer med senk og ditt og datt, så tror jeg den kan bli veldig bra :) Mye bil for 9000 kroner her, med tanke på at jeg kan selge de M6-felgene som står på (som jeg ikke vil ha engang) for en grei slant.

Endret av Gabz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...