Gå til innhold

X3 med "dårlig" motoreffekt


ramstadt
 Share

Anbefalte innlegg

Hei! Har en 2008 modell X3 2.0 DA som jeg begynner å bli litt småbekymret for. I det siste har motoren til tider begynte å dra litt dårlig. Går jevnt og fint på tomgang, men ved gasspådrag mangler det liksom ganske mye futt i forhold til tidligere. Opplever også til tider litt "ketchup-effekt" på turboen. Når jeg trår inn gassen skjer det liksom ingenting før det virker som turboen plutselig slår inn og drar i vei. Bilen har gått 142000 km i dag, og jeg fikk skifta turbo på 137000 km rundt påsketider. Turboen ble skifta etter at den gamle begynte å gi fra seg en del ulyder. Skyldtes et dårlig lager i følge verkstedet som skiftet den, men opplevde ikke noe røyk eller økt oljeforbruk, så jeg mener jeg skal ha fått skiftet den før den kan ha gjort noen skader ellers på motor/avgassystem. Første tiden etter turbobyttet merket jeg at motor/gir endret karakter i forhold til tidligere ved at motoren jobbet på mye lettere belastning og giret ned og gikk på høyere turtall en hva den gjorde før byttet. Dette gikk seg til etter et par tusen km, og en mekaniker jeg hørte med mente det skyldtes at bilen gikk i et slags "innkjøringsmodus" etter skifte av turboen. Etter et par tusen km oppførte motor/gir seg mer som det gjorde før turbobyttet, men nå har jeg som sagt begynt å oppleve problemer med effekten. Bilen føles liksom til tider litt "dau". Har vært på det lokale verkstedet og fått kjørt en diagnosetest, men de finner ingenting. Dette er ikke et merkeverksted og har vel derfor et noe begrensa diagnoseutstyr. Har en følelse (uten at jeg kan dokumentere det) av at problemene med "dau" bil oppstår etter en del kjøring hvor motoren gjerne er god og varm. Eventuelt etter at bilen er startet med varm/halvvarm motor. Føles som motoren "lugger" litt og effekten er liksom et godt stykke under normalen selv med gassen i bunn. Sjelden noen problemer de første milene etter oppstart. "ketchupeffekten" på turboen føler jeg derimot er der hele tiden. Har begynt å lure litt på om problemene skyldes koksing/tett partikkelfilter, men trodde dette først og fremst var et problem på M47 motoren til BMW. Mener det skal være en N47 som sitter i min. Har prøvd å blåse rent systemet med litt aktiv kjøring og en runde med "dyserens" på dieseltanken. Følte det funket greit en periode etterpå, men etter hvert kom problemene tilbake igjen. Synes det er litt rart at problemene har oppstått nå i etterkant av turbobyttet siden det ikke var antydning til noen problemer før den ble skiftet. Nå skal det sies at det hovedsakelig er madammen som har brukt bilen det siste året, og at det derfor har vært mye småkjøring med korte distanser og lav hastighet, noe jeg ser ofte er en årsak til problemer med koksing/sot. Noen som har noen tips å komme med, eller må jeg bare ta den lange turen til nærmeste merkeverksted (20 mil)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På en såpass ny bil ( i min verden) hadde jeg nok fått dratt til et merkeverksted som har diagnoseutstyr til din bil. 

Kan jo være tett partikkelfilter som du nevner, med mye små kjøring blir det fort tett sies det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil man finne "skjulte" feilmeldinger med et enkelt kabelsett fra ebay? Da tenker jeg på feil som ikke gjør at motorlampen tennes eller gir andre synlige feilmeldinger i idrive eller instrumentpanel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det kan man.

Det er ikke kabel som tillater deg å se feilmeldinger direkte, men programvaren.

Om du kjøper kabelsett med programvare, så kan du gjøre mye av det samme som merkeverksted.

Og ikke.nok med det, du kan laste ned noe som heter rheingold / ista d. Og det er samme programmet som BMW selv bruker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...